Spočítejte si...

Zavřít

Wizz Air: Lidé nechtějí cestovat jako panáček Michelin se smradlavými ponožkami

Proč Wizz Air zpoplatnil kabinové zavazadlo a nezlevnil o stejnou částku letenky? A hodlá letecká společnost zavádět další poplatky?

Wizz Air je u nás jedna z nejvyužívanějších nízkonákladových aerolinií. Pro zákazníky si však aerolinka přichystala nepříjemné překvapení a jako jedna z mála se rozhodla zavést poplatek za příruční neboli velké kabinové zavazadlo ve výši 10 eur.

Bohužel ani v minulosti se člověk s příručním zavazadlem nedočkal často zrovna férového zacházení. Nedávno jsme přinesli příběh jednoho partnerského páru, kterému se vešel kufr do testeru (splnil tedy požadované parametry). Mladší muž a žena i přesto byli požádáni, aby zaplatili za zavazadlo 70 eur. Vyřešili to tak, že si oblékli na sebe několik triček, svetr a zavazadlo ponechali svému osudu na římském letišti. Čtěte více: Příruční zavazadlo se vám může u levných aerolinek hodně prodražit

Ilustrační obrázek

Už jen kabinové zavazadlo

Zpět ale ke změnám. Nové maximální rozměry zpoplatněných zavazadel jsou 56×45×25cm místo původních 55×40×20cm. Tím údajně společnost rozšířila přípustnou velikost pro velká příruční zavazadla na palubách Wizz Air o 15 litrů až na nynějších 60 litrů (tedy o třetinu). Do letadla si však cestující může vzít zdarma jen malé kabinové zavadlo, s maximálními rozměry 42×32×25cm. Musí se však vlézt pod sedadlo před vámi.

Cestující si nyní můžou vybrat

Společnost chce dát lidem na výběr: Cestující si mohou vybrat, jestli zaplatí 10 euro za velké kabinové zavazadlo. V současné době však drtivá většina cestujících společnosti Wizz Air létá efektivně s malým kabinovým zavazadlem (do 30 l) zdarma, uvedl  Daniel de Carvalho, Corporate Communications Manager, Wizz Air Group. a dodal: kabinová politika společnosti Wizz Air je jednou z nejmodernějších v odvětví leteckého průmyslu, protože v sobě spojuje motivaci cestovat nalehko a ekologicky (něco, čemu je většina cestujících nakloněna) a nabízí tak více prostoru těm cestujícím, kteří jsou ochotni si tento malý poplatek ve výši 10 euro za větší kabinové zavazadlo připlatit. 

Typ zavazadla Před změnou Po změně
Velké kabinové zavazadlo 55 cm x 40 cm x 20 cm bez poplatku 56 cm x 45 cm x 25 cm – zavedl se poplatek ve výši 10 eur
Malé kabinové zavazadlo X 42×32×25cm – musí se vejít
pod sedadlo před vámi.

Nechci slevu zadarmo

Co bylo terčem kritiky, je především zdůvodnění letecké společnosti. Zpoplatnění zavazadel mělo vést k levnějším letenkám, které jsou však levnější jen o 5 euro, místo 10 eur o kolik zdražilo samotné zavazadlo.

Podle aerolinky je však takové porovnání nesmyslné: Společnost Wizz Air dává slevu ve výši 5 euro na všech letenkách, oproti tomu desetieurový poplatek volí jen malé procento cestujících. Těžko tedy mezi tyto dvě hodnoty můžete dát rovnítko, uvedl Carvalho.

Slevový program Wizz air?

Dalším terčem kritiky se stal také věrností program Wizz Discount Club, který má být nástupce bývalého Wizz Xclusive Clubu. Společnost ho přitom představila jako zcela nový bonusový program.

Jaké jsou mezi těmito programy rozdíly? Bývalý Wizz Xclusive Club podle Carvalho nabízel pouze nějaké slevy na některých trasách, ale nemohl garantovat slevu 10 euro na všech trasách: Nový Wizz Discount Club zaručuje podle společnosti slevu 10 euro na všech trasách a letech s cenou vyšší než 12,50 euro. To je v oblasti nízkonákladového létání nebývalá inovace odměňující naše nejvěrnější zákazníky, kteří cestují se společností Wizz Air více než jednou za rok nebo letí ve skupině max. devíti osob; ti všichni mohou využít garantovanou slevu, tvrdí Carvalho.

Je libo oblečení pro cestování?

Co ještě není zpoplatněno, je oblečení, které na sobě mají klienti leteckých společností. Tento segment trhu se snaží zaujmout pro sebe společnost Jaktogo, která nabízí kabáty s rozměrnými kapsami, do kterých lze dát několik svetrů, košile, ale i tablet nebo notebook.

Nebudeme hodnotit styl takového oblečení (předpokládáme však, že by si ho člověk vzal jen na let), cena je však vysoká. Vstupní investice se však vrátí v případě, že každoročně absolvujete několik letů s nízkonákladovými aerolinkami.


Lidé nechtějí smrdět

Carvalho to však nepokládá jako významné ohrožení tržeb: Naprostá většina cestujících podle společnostiletí buď nalehko, a nic takového nepotřebuje, nebo, pokud to skutečně potřebuje, si připlatí buď 10 euro za větší kabinové zavazadlo nebo poplatek začínající na 15 euro za zavazadlo s limitem celých 32 kg, uvádí a dodává: za prvé je to asi vyjde podstatně levněji než si nakupovat speciální garderobu. Za druhé si nemyslíme, že lidé, kteří mají peníze třeba na víkendový pobyt v některé z evropských metropolí nebo na dovolenou, chtějí cestovat oblečeni jako panáček Michelin se smradlavými ponožkami a spodním prádlem po kapsách aby ušetřili pár eur.

Anketa

Využíváte při cestování nízkonákladových leteckých přepravců?

Obézní si připlatí

Další z navrhovaných možností, o kterých řada nízkonákladových aerolinií uvažuje je, že se zpoplatní nadměrnou hmotnost pasažérů. Sama Wizz Air to nevylučuje: Neustále zkoumáme a zvažujeme všechny varianty a možnosti, které mohou přispět našim zákazníkům k pohodlnějšímu létání a nižším cenám. 

Malými krůčky k tomuto cíli vykračují výrobci letadel. V letadlech Airbus například dojde k tomu, že zúží sedadla u oken, aby mohlo dojít ke zvětšení sedadel u uličky o 5 cm. Aerolinky se snaží více vydělat na poplatcích za zavazadla, sezení u okna a na občerstvení. Všichni ale chtějí hlavně více místa, a to jim můžeme nabídnout, citovala agentura Reuters Johna Leahyho, provozního šéfa operací Airbusu.

Společnost Ryanair také uvažuje o zrušení bezpečnostních pásů.  Pokud získá k tomuto kroku svolení, pak by zákazníci mohli cestovat „na stojáka“: Nepotřebujete pásy v londýnském metru. Nepotřebujete pásy ve vlacích, které jedou rychlostí 200 kilometrů v hodině, a když nabourají, tak stejně všichni zahynou, uvedl šéf společnosti Ryanair Michael O'Leary a dodal: kdyby někdy, chraňbůh, došlo k letecké katastrofě, bezpečnostní pás vás nezachrání.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 12. 2012 22:20