Spočítejte si...

Zavřít

Vyplatí se přestavba vozidla na LPG, CNG nebo jiná alternativní paliva?

Ceny pohonných hmot ovlivňuji všechny motoristy a nepřímo i ostatní spotřebitele. Někteří jdou cestu přestavby vozidla na LPG, CNG, jiní kupují hybridní auta či elektromobily. Které palivo může být zajímavé právě pro vaši peněženku? Alternativní pohony mají své velké výhody, ale i úskalí.

Jste svátečním řidičem nebo je kabina vozidla vaším druhým domovem? Pokud jsou náklady za pohonné hmoty významnou položkou vašeho rozpočtu, stojí za to se zamyslet, zda znáte opravdu všechny alternativy, jak snížit náklady za pohonné hmoty.

Zemní plyn CNG, nebo propan-butan LPG?

Levnějším a ekologicky šetrnějším palivem, než je známá motorová nafta a benzin, je například CNG – stlačený zemní plyn. Jeho zásoby jsou oproti ropě ve výrazné převaze. Na rozdíl od známějšího paliva LPG, tedy propan-butanu, ale není těžba zemního plynu závislá na ropě. Ačkoli se dá získávat i z ložisek CNG, v současnosti se propan-butan získává v rafinériích. Z ekologického hlediska je stlačený zemní plyn také šetrnější. Jeho hořením vzniká podstatně méně škodlivin než zážehové a vznětové motory. Pozitivní dopad na životní prostředí je i vyšší než v případě LPG. Pozitivem jsou prakticky nulové emise pevných částic – popílku a oxidů síry. Spalováním CNG téměř nevznikají karcinogenní polyaromatické uhlovodíky, aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou i emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého, informoval server Měšec.cz Martin Chalupský, tiskový mluvčí RWE Transgas. Na obranu CNG také uvedl, že díky vysokému oktanovému číslu odpadají i problémy s emisními limity. CNG vozila již dnes splňují normu Euro 5, která začne platit od roku 2010, doplnil Chalupský.

Dobré ceny alternativních paliv motivují k přestavbě

Cena CNG je navíc velmi příznivá. Spotřeba paliva CNG je stejná jako u benzinových vozidel, platí, že 1 litr benzínu odpovídá 1 m3 zemního plynu, řekla serveru Měšec.cz Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. Průměrná cena se za m3 přitom pohybuje kolem 16 korun včetně DPH. Ačkoli je cena stlačeného zemního plynu závislá na cenách nafty, do budoucna by se i nadále měl udržet na postu nejlevnější pohonné hmoty v ČR. To je dáno i dlouhodobou stabilizací spotřební daně, která bude až do 31.12.2011 nulová, a poté se bude jen minimálně navyšovat, doplnila Schauhubnerová.

Další výhodou CNG je, že tento pohon do aut montují většinou přímo automobilky. Jedná se tedy o originální vozy se zárukou. Cena CNG vozů se pohybuje na úrovni aut s naftovým pohonem, uvedl Chalupský, který zároveň informoval, že v rámci běžných servisních úkonů všech vozidel by podle výrobce měla navíc provádět kontrola těsnosti plynového systému, která stojí kolem 600 korun. Žádné větší vícenáklady motoristům využíváním CNG nevznikají, říká Schauhubnerová. Čtěte více: Na co nezapomenout při koupi auta?

CNG plnící stanice

Zdroj:www.cpu.cz


Skladování zabírá cenné místo

Jak správně hádáte, musí to mít i nějaký háček. Tím je skladování. Kapalná podoba zemního plynu je sice prostorově méně náročná, ale vyžaduje teplotu –162°C. Více využívaná forma stlačeného plynu zabere zase hodně místa. I dojezdnost je u tohoto paliva nižší. Toto omezení je navíc umocněno faktem, že se v ČR nenachází příliš mnoho čerpacích stanic se zemním plynem. V současné době je v České republice 21 plnicích stanic, uvedla pro server Měšec.cz Schauhubnerová s tím, že byly v ČR počátkem roku otevřeny další 3 nové plnicí stanice a ještě letos by jich mělo přibýt dalších jedenáct. Plynárenské společnosti se také zavázaly do roku 2020 za vhodných ekonomických podmínek vystavit 100 CNG stanic a jejich výstavbou se zabývají i jiné subjekty. V roce 2020 by mělo v ČR být více než 350 CNG stanic, což bude plně dostačovat k pokrytí celého území ČR, doplnila. Naproti tomu ani v zahraničí to není s čerpacími stanicemi na CNG nijak slavné s výjimkou Itálie, která je baštou pro vozy s alternativními palivy.

Nesmyslné zákazy do podzemních garáží pro CNG platit nemají

Další nepříjemností pro majitele CNG vozů je i zákaz vjezdu do podzemních garáží, který přitom v zahraničí neplatí. Provoz CNG vozidel je podle mezinárodních zkoušek bezpečnější, než je tomu u vozidel využívajících benzín či naftu. Zemní plyn je lehčí než vzduch a volně se rozptyluje, třeba na rozdíl od LPG, jenž je těžší než vzduch a proto je nebezpečný, obhajuje CNG Schauhubnerová a zároveň potvrzuje, že se v současné době pracuje na předpisech, které by vjezd těchto vozidel do podzemních garáží umožňovaly. Čtěte více: Kolik nás skutečně stojí provoz auta?

Autobus CNG

Zdroj: www.cpu.cz


LPG láká dobrou cenou za přestavbu i provoz

Dalším automobilovým palivem, které nese nálepku alternativní, je LPG, tedy propan-butan, který se jako směs uhlovodíkových plynů používá pro zážehové motory. Mezi výhody užití tohoto paliva se, stejně jako u CNG, dá počítat úspora nákladů na palivo, jehož cena se v době publikace článku pohybuje kolem 11–14 Kč za litr LPG. Stejně tak je při spalování LPG produkováno méně škodlivých látek. Mezi další pozitiva patří i šetrnost paliva k motoru. LPG méně poškozuje mazací olej a chod motoru je také tišší, informoval náš serverAlexandr Svoboda, tajemník České asociace LPG. Nevýhodou jsou dozajista počáteční investice do přestavby. Jak Svoboda potvrdil, výrobci se zaváděním výroby aut na LPG váhají a auta se tak musí přestavovat dostatečně. Zde vyvstávají problémy se zárukami, ale je to řešitelné, uvedl Svoboda. Jaká je cena LPG? Dozvíte se to v diskuzi o ceně LPG v našem diskusním fóru.

Pro LPG hraje větší počet čerpacích stanic

S přestavbou vozu na LPG je spojeno i zmenšení zavazadlového prostoru pro nádrž, nebo použití kruhové nádrže místo rezervy kola, která je třeba umístit jinam. Pokud plánujete využití LPG, počítejte také s tím, že změna vozu s sebou přinese i zvýšení jeho hmotnosti a snížení výkonu motoru. Cena se pohybuje zhruba v rozmezí 30 až 60 tisíc korun v závislosti na typu vozu a dalších podmínkách, uvedl Svoboda s tím, že návratnost je zpravidla dvouletá. Starší modely aut s karburátorem však přestavbu zvládnou za cca 12 000 Kč.

V diskusním fóru probíhají tyto diskuze, přidejte se:

Úspora za palivo je závislá na počtu ujetých kilometrů. Pro sváteční řidiče se přestavba příliš nevyplatí. V některých případech navíc přestavba nesplní předepsanou kvalitu, což podle Markéty Schauhubnerové v minulém roce Česká obchodní inspekce zjistila u necelých 27 % zkoumaných vzorků. Cena roční revize se stejně jako u CNG pohybuje v řádu set korun v závislosti na cenách jednotlivých servisů, v průměru jde o 600 Kč. Pokud revizi LPG provádíte přímo u firmy, která jej montovala, většinou dostanete slevu a cena revize se pohybuje i okolo 100 Kč.

Oproti stlačenému zemnímu plynu je ale v ČR mnohem více čerpacích stanic, kde je možné palivo doplnit. V ČR je asi 700 čerpacích stanic a jejich hustota je mimořádná. Některé samostatné mizí a vznikají sdružené s ostatními palivy, informoval Svoboda. Čtěte více: Kdo vám uhradí škodu na vozidle?

LPG stanice

Čerpací stanice LPG v Edirne (Turecko). Autor: Dalibor Z. Chvátal


LPG je u čtenářů v oblibě

Otázka alternativních paliv je pro čtenáře serveru Měšec.cz velmi zajímavá, což potvrzuje i bohatá diskuse, která se kolem tohoto tématu točí. Najezdil jsem za 3 roky 60000 km bez jediné poruchy na LPG zařízení. Spotřeba se pohybovala kolem cca 8l/100 km. Myslím, že roční revize za 250 Kč se hravě v projezděných penězích ztratí, uvedl čtenář se jménem Tomáš Petlach v diskusi. Zároveň uvedl, že obávaná nádrž podle jeho názoru není problémem ani z hlediska bezpečnosti ani volného místa. Nádrž je možno nechat namontovat místo rezervy a samotnou rezervu kdykoliv přemístit jinam a z hlediska bezpečnosti má LPG vícenásobnou ochranu proti výbuchu pomocí několika ventilů, které plyn odvedou bezpečně mimo automobil. Samotná LPG nádrž vydrží obrovské nárazy i vysoké teploty.

Jiný pohled má čtenář s přezdívkou Raduz: Problém je, že pokud se vám něco pokazí na autě, a nemusí to být vůbec LPG, opraváři na to koukají nedůvěřivě a nechtějí s tím nic mít. Takže mít svého dvorního opraváře LPG je nutnost. Pokud však na motoru opraví něco špatně, vyšší spotřeba pak zabije úsporu na palivu. Na toto téma probíhá diskuze v diskusním fóru.

Hybridní vozidla se již vyrábějí sériově

Pokud vám nevyhovuje CNG ani LPG, nabízí se z dostupných variant na alternativní palivo ještě tzv. hybrid. Hybridní vozidla využívají kombinace klasického motoru a elektromotoru. Akceleraci zajišťují oba motory současně a přebytečná energie ze spalovacího motoru nabíjí akumulátor. Není proto potřeba vozidlo nikde dobíjet, pouze výkon elektromotoru kombinovat s klasickým benzinovým pohonem. Hybridní automobily se již vyrábí sériově a jejich cena začíná na částkách kolem půl milionu korun. Na palivu je tak možné v běžném městském provozu ušetřit až 60 %. Čtěte více: Vyplatí se vám LPG?

LPG bomba

Plynová nádrž na LPG. Zdroj: autogas-lpg-london.com

Novinkou je pohon na vodíkové palivové články

Další alternativou v oblasti pohonu jsou automobily na palivové články. Palivový článek je galvanický článek, jež produkuje elektřinu z energie vznikající při chemické reakci. Automobily na palivové články dosud nejsou příliš časté. Běžnému spotřebiteli by se nevyplatily vzhledem k vysokým počátečním vstupním nákladům a absenci stanic pro jejich doplňování. Zajímavý je i pohled některých odborníků, kteří tvrdí, že vodíková ekonomika nemá stejně smysl, neboť se při výrobě těchto článků vyprodukuje mnohem více škodlivin, než kolik se jich ušetří následným používáním. Stejní odborníci naopak navrhují shromažďovat elektřinu z obnovitelných zdrojů a konkrétně v dopravě využívat elektromobily.

Existují však i názory, že vodík lze ekologicky získávat například za pomoci solární energie a již v roce 2015 by měla být dostupná první auta na vodík za dostupné ceny. Která z uvedených stran má pravdu, ale ukáže jen čas. Jisté je, že vodík je v současné chvíli pro běžného občana jako pohon nepoužitelný. Vodík jako palivo pro automobily je záležitostí poměrně vzdálené budoucnosti, podle mého názoru více než deseti let. Otázkou zůstává, jestli nebude možné dosáhnout výrazného pokroku u kapacity a váhy elektrických baterií, který by umožnil vodík obejít, sdělil Měšci Luboš MokrášČeské spořitelny s tím, že podle jeho názoru má vodík řadu nepříjemných vlastností, které jeho využití jako paliva pro automobily komplikují a prodražují.

Honda FCX

Honda FCX Clarity, sériový automobil s palivovými články. Zdroj: Honda.cz


Elektromobilům fandí jen nadšenci

Elektromobil je, jak už vyplývá z jeho názvu, vozidlo na elektrický pohon. Jako zdroj energie slouží elektrický akumulátor, který musí být před jízdou nabit a od jehož kapacity se odvíjí výsledná dojezdová vzdálenost elektromobilu. Z ekonomických důvodů je pro hlavní dobíjení vhodné noční zlevněné pásmo. Jejich největším benefitem je absence výfukových plynů ze spalovacího procesu motorového paliva a podstatně nižší ostatní emise na ujetý kilometr. Přesto však výroba dosud není nijak masová a sériově se elektromobily v současnosti nevyrábí. Kromě vysoké pořizovací ceny elektromobilu z důvodu vysokých nákladů na akumulátory je zásadní nevýhodou malý dojezd (cca 250 km) a problematické dobíjení během cesty (asi málokdo bude mít pochopení, když si zapojíte kabel k vozidlu na jeho elektroměr). Elektromobily tak v praktickém životě (zatím) mají místo jen pro fandy nebo majetné občany, kteří se potřebují nějak odlišit. Automobiloví výrobci proto obracejí pozornost spíše k výrobě hybridních vozidel.

VW elektromobil

Zdroj: elektromobily.org


Benzín i nafta mají stále budoucnost

A jak si oproti alternativním pohonům stojí ten klasický? Benzin je spolu s motorovou naftou stále nejrozšířenějším palivem. Jeho cena je, stejně jako u sestřičky nafty, závislá zejména na světových cenách surové ropy. Ovlivňuje ji také výše zásob paliv v Evropě, která se odráží do ceny na komoditní burze. Na cenu benzinu a ropy mají vliv ještě kursové pohyby dolaru proti koruně a do cen pro spotřebitele navíc promlouvá i vývoj marží distributorů, které nejsou v čase konstantní a zpravidla se liší i mezi benzínem a naftou, informoval server Měšec.cz Pavel SobíšekUniCredit Bank.

Nafta byla pro motoristy známá jako levnější alternativa benzinu. Považovala se za odpadní složku, která neposkytuje tolik možností uplatnění jako benzin. Měla ale nižší náklady na výrobu i příznivější zdanění. Díky rostoucí poptávce, zvyšujícím se cenám ropy a nedostačujícím těžebním kapacitám se cenová výhodnost oproti benzinu, v listopadu roku 2007, obrátila. Tehdy se role těchto paliv, takřka v celé západní Evropě, vyměnily díky pomalejšímu nárůstu poptávky po benzinu. V současné době se obě paliva drží na téměř shodné cenové úrovni. K 26. 4. byla podle společnosti CCS cena nafty za celou ČR 25,34 korun za litr a benzin Natural 95 za 26,09 korun za litr. Pokles spotřeby u motorové nafty vnímáme jako důsledek ekonomické recese, menší využívání komerčních vozidel a snížení tranzitní dopravy, informovala Měšec Blanka Růžičková ze společnosti Unipetrol. Uvedla také, že budoucí vývoj cen, přesněji poměr mezi cenou benzinu a motorové nafty, závisí do značné míry na hospodářském oživení. Zjednodušeně řečeno, v případě návratu k hospodářského růstu v Evropě, lze očekávat, že se cena litru motorové nafty opět vyrovná nebo dokonce překoná cenu litru benzínu, dodala Růžičková s tím, že na cenách se může odrazit i změna daňových sazeb například v rámci harmonizace daní v zemích EU.

Diesel

Léto zvyšuje cenu pohonných hmot

Zda motorová nafta opět překoná cenu benzinu nebo ne nemění nic na tom, že se ceny obou těchto paliv budou i nadále zvyšovat. Růst by měl začít již v létě. Letní motoristická sezóna již tradičně bude tlačit na růst cen pohonných hmot. Nedomníváme se nicméně, že by ceny měly vyšplhat k rekordním úrovním, kterých jsme byli svědky v minulém roce, předpověděl analytik Petr Čermák ze společnosti Colosseum. Podobný názor do vzdálenější budoucnosti má i Luboš MokrášČeské spořitelny. Ceny pohonných hmot budou postupně růst, což bude způsobeno primárně růstem cen ropy díky vyšší poptávce hlavně v rozvíjejících se ekonomikách a vyšších nákladech na těžbu ropy s tím, jak se budou vyčerpávat snadno dostupné zásoby, naznačil pro Měšec. Dodal také, že ačkoli by měl být růst zpočátku pozvolný díky globální krizi, po jejím skončení by se mohl poměrně výrazně zrychlit. Pro české spotřebitele by mělo růst cen ropy a ropných produktů zmírňovat dlouhodobé trendové posilování koruny, doplnil Mokráš.

Spotřebu lze ovlivnit

Náklady na provoz vozidla ale neovlivňuje jen cena paliva. Kromě stylu řízení, jímž se také dá palivo ušetřit je spotřeba ovlivněna i několika konstrukčními prvky. Rozhodujícím faktorem spotřeby je například typ motoru a vozidla, obsah, výkon, váha vozidla, aerodynamický tvar a celá řada dalších konstrukčních prvků, informoval Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Myslím, že rozhodující je motor sám o sobě. Jsou motory, pokud se bavíme o osobních vozech, které již při svém vývoji počítaly se spotřebou 15 litrů/100km, jiné se spotřebou 5 litrů, upřesnil Ivan Indráček ze Společenství čerpacích stanic.

Výhody standardních paliv jsou v délce dojezdu

Jaké výhody kromě ceny mohou jednotlivá paliva nabídnout? Především je to jisté pohodlí, neboť v případě potřeby narazíte, díky velmi husté síti, na čerpací stanici prakticky všude. Od roku 2001 u nás benzíny také nesmějí obsahovat toxické olovo. Trendem je i snižování obsahu karcinogenních a jinak zdraví škodlivých látek. Užitná hodnota spočívá především v optimálním uhlovodíkovém složení, vysoké výhřevnosti a tím i velké možnosti využití energie v jednotce objemu, uvedl pro Měšec Podrazil s tím, že v současné době se vyrábí motorová paliva uzpůsobená různým typům vozidel, která dodatečně vylepšují některé vlastnosti paliva povýrobní aditivací. Oproti alternativním palivům je výhodou i dostatečná délka dojezdu na plnou nádrž. Alternativní paliva je třeba doplňovat mnohem častěji. Cena je také relativně nízká, okomentoval výhody benzinu a nafty Ivan Indráček. Upřesnil také, že cenová výhodnost alternativních paliv je způsobena tím, že obvykle nejsou zdaněna nebo alespoň požívají významných daňových zvýhodnění.

Největším nedostatkem těchto paliv, který bude s postupem času nabývat na významu je jednoznačně fakt, že jsou vyráběna z neobnovitelného zdroje, který bude muset být jednou nahrazen jinou alternativou. Díky zvyšující se nedostupnosti se proto bude ropa v delším časovém horizontu výrazně zdražovat.

Až jednou dojde ropa…

Co říci závěrem? Význam alternativní paliv časem poroste nejen díky ekologickým hlediskům, ale především kvůli faktu, že ropné zásoby se pomalu ale jistě tenčí. Je proto jen otázkou času, kdy se nákladná těžba ropy z méně dostupných nalezišť stane dražší než alternativní paliva. Do deseti let alternativní paliva nemají šanci dostat se na stejnou úroveň jako benzin a nafta. Nástup motorů podporujících alternativní paliva je zatím velmi pozvolný, odhaduje Petr Čermák ze společnosti Colosseum a přiznává, že současná krize ve světě je navíc další překážkou, která brání jejich většímu rozšíření. Nejvhodnější alternativou bude proto v blízké budoucnosti především LPG a CNG, jak potvrzuje i analytik z České spořitelny Luboš Mokráš. U LPG a CNG je větší šance, že jejich využití jako pohonných hmot podstatně vzroste. Záležet bude na budování infrastruktury, hlavně dopravy surovin ze Středního východu a sítě čerpacích stanic.

Anketa

Jaké vozidlo na alternativní pohon byste si pořídili nebo máte?

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 10. 2015 10:46