Spočítejte si...

Zavřít

Vše, co jste chtěli vědět o podvodech s ojetinami

Na co si dát při nákupu ojetiny pozor? S jakými podvody se můžete setkat? Jak se nenechat napálit?

Koupě zánovního automobilu může být z finančního hlediska lákavá. Nekorektní prodejci ojetin jsou však stále vynalézavější a kupujícímu tak reálně hrozí vysoké riziko, že si pořídí vůz, jehož technický stav či uváděné parametry zdaleka neodpovídají skutečnosti.

Každý zájemce o koupi automobilu je postaven před nelehkou otázku, zda pořídit nový vůz s vyššími vstupními náklady, nebo zda se rozhodnout pro nákup ojetiny, která je sice značně levnější, avšak u ní lze z dlouhodobého hlediska očekávat zvýšené výdaje na neplánované opravy. U ojetého automobilu se zájemce musí připravit také na smutný fakt, že mu mohou být ze strany prodávajícího zatajeny či nepravdivě sděleny důležité údaje o opotřebení automobilu, ujetých kilometrech, servisní historii a případných poškozeních vozidla. Všemi riziky, která jsou s nákupem ojetiny spojena, se budeme nyní podrobně zabývat.

Průvodce nákupem ojetého vozidla

Náš seriál vás velmi detailně provede všemi úskalími při nákupu ojetého vozidla. Dozvíte se nejčastější problémy i účinné postupy obrany. Zjistíte, jaký je stav českého trhu s ojetými vozy a kde jsou příčiny problémů s ojetinami.

Obchod s ojetými vozy kvete

Obchod s ojetými auty má v naší zemi značný potenciál. Dokazují to například statistiky společnosti Cebia, podle nichž v roce 2013 našlo v tuzemsku nového majitele více než 562 tisíc ojetin, přičemž jejich souhrnná hodnota činila úctyhodných cca 90 miliard korun. To je o osm procent více aut než v roce předchozím.

Z celkového počtu prodaných ojetin bylo 436 tisíc vozů koupeno přímo v České republice a 126 115 vozidel bylo dovezeno individuálně. Ze zmíněných 562 tisíc ojetých vozidel pak bylo 260 tisíc prodáno prostřednictvím autobazarů a ve zbývajících případech prodej proběhl přímo mezi soukromými osobami. Naproti tomu svého majitele v roce 2013 našlo pouze 164 736 nových osobních vozů.

Jaké značky mají Češi rádi

  • Škoda (Fabia, Octavia)
  • Volkswagen (Golf, Passat)
  • Ford (Focus, Mondeo)
  • Toyota
  • Naftové motory
  • Kombíky

Z toho vyplývá, že v naší zemi je prodáno přibližně 3,5 krát více ojetin než nových aut.
Podíváme-li se na trh s ojetinami z hlediska zastoupení jednotlivých značek a modelů, pak tuzemští zákazníci v roce 2013 nejčastěji volili vozy značky Škoda. Dále byl velký zájem také o Volkswageny, Fordy a Toyoty. Nejprodávanější byla, dle očekávání, Škoda Fabia, následovaná Octavií. Se znatelným odstupem se pak na třetí příčce umístil Ford Focus.

Oblibu konkrétních značek potvrzují také samotní prodejci a autobazary. Podle Pavla Foltýna ze společnosti Auto ESA jsou, kromě domácí škodovky, nejžádanějšími značkami Volkswagen a Ford s modely Passat a Focus. Velmi dobře se podle jeho slov prodávají také modely Golf a Mondeo. Dále u zákazníků převládá obliba karosářské varianty kombi, naftové motorizace a nejprodávanější barvou je stříbrná metalíza.

Typický český zájemce o koupi ojetiny

Podle slov generální ředitelky autobazaru AAA AUTO Karolíny Topolové je jasně znatelný nárůst popularity luxusních zánovních automobilů. Různé typy vozů podléhají sezónním trendům. Například v létě se prodává zhruba o pětinu více vozů MPV, kterými lidé jezdí na dovolenou. S prvním sněhem raketově roste poptávka po vozech 4×4 a SUV. Obecně opadá zájem o starší vozy, naopak lidé žádají méně ojeté automobily, po jednom až dvou majitelích, s garancí prověření stavu kilometrů a servisní knížkou, dodává Karolína Topolová.

Martina Valterová z Das WeltAuto v poslední době zaznamenává i nárůst zájmu o malá vozidla s nižším nájezdem ujetých kilometrů. Dle jejích slov se zákazníci v čím dál větší míře přiklánějí k takzvaným mladým ojetým vozům, které bývají v lepším technickém stavu a lze je pořídit finančně výhodněji než nová vozidla. Navzdory tomuto trendu však neustále pozvolna vzrůstá průměrné stáří tuzemského vozového parku. Zatímco kupříkladu v roce 2009 jeho průměrné stáří činilo 13,65 roku, vloni to bylo již 14,06 roku.

Lidé do autobazarů často chodí již pro konkrétní typ auta, o kterém si předem zjistili informace, nebo jej znají.

Kupříkladu v Das WeltAuto zaznamenávají trend, že zákazník díky informacím z internetu přijde již s jasnou představou o značce, modelu, motorizaci a i aktuální prodejní ceně. Pavel Foltýn z Auto ESA uvádí, že nákupní chování klientů se za posledních několik let velmi změnilo. Klienti chodí do našich autocenter velmi dobře informovaní nejen o samotné nabídce automobilů, ale také o jejich vlastnostech, možnostech financování, výbavových verzích a aktuálních cenách. Stále více využívají tzv. „chytrá zařízení“ (tablety a smartphony) a monitorují aktuální nabídky a možnosti, dodává.

Nejčastější podvody s ojetými automobily

Pokud se rozhodnete pro nákup ojetiny, pak musíte být při výběru velice ostražití. Podvody s ojetinami jsou totiž bohužel u nás (a nejen u nás) na denním pořádku. S trochou nadsázky by se dalo říci, že od dob koňských handlířů, kteří se snažili zamaskovat špatný zdravotní stav prodávaných koní, se toho příliš nezměnilo. Prodejci aut se také všemožně snaží zamaskovat nedostatky prodávaných vozů. Jejich praktiky jsou přitom stále zákeřnější a rafinovanější. Podvodníci tak neúnavně hledají nové cesty, jak zákazníky obelstít a vnutit jim zboží, jehož technický stav zdaleka neodpovídá deklarovaným parametrům.

Od dob koňských handlířů, kteří se snažili zamaskovat špatný zdravotní stav prodávaných koní, se toho příliš nezměnilo.

Podle slov předního odborníka na odhalování skutečného stavu ojetých automobilů Vladimíra Tylšara patří mezi nejčastější podvody úprava skutečného stavu ujetých kilometrů a zamaskování tohoto stavu včetně zfalšování servisní knížky. Toto se týká zejména vozidel pocházejících z dovozu. Nedostatek má snad každá ojetina, protože jde o používané a nějak opotřebené vozidlo. S vážnějšími či zamlčenými vadami je nabízeno minimálně 50 % ojetin, dodává. Podle Zbyňka Veselého ze sdružení SOVA, které se dlouhodobě zabývá bojem proti podvodům s ojetinami, je potřeba rozlišovat, jakého jsou ojeté automobily původu. Obecně se s nejvíce problémy setkáváme zejména u ojetin z dovozu, které jsou nejvíce stáčeny a dovozci u nich při přihlašování v ČR falšují roky výroby, jak dokládá i nedávné zjištění policie. Množství lze rovněž jen odhadovat, ale pokud je u nás podle střízlivých odhadů odborníků o zhruba 42% vozů se stočeným tachometrem, je nutno připočítat ještě nějaká procenta minimálně na omlazování, exekuce či zatajené havárie, dodává Zbyněk Veselý.

S Vladimírem Tylšarem a Zbyňkem Veselým souhlasí také Jan Dryák ze společnosti Cebia. Podle něj prodejci u přibližně pětiny nabízených vozidel uvádějí mladší rok výroby, než je ten skutečný a vozidla tak omlazují. Prostor k tomu nepoctivým prodejcům dává skutečnost, že rok výroby automobilu není uveden v technickém průkazu a ceny vozidel se často v praxi nestanovují podle skutečného roku výroby, ale právě podle data první registrace.

Skutečný rok výroby se pak od data, které udává prodejce, může lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Podle Jana Dryáka zákazníkovi hrozí u dovážených ojetin také další závažné podvody, jako jsou zpronevěřená nebo zaplavená vozidla. Velkým rizikem je předělávání odcizených vozidel, která jsou pak prodávána pod falešnou identitou. Vozidlo může být odcizené a jeho identifikátory předělané, přesto je bez problémů zaregistrované v ČR. Předmětem technické a evidenční kontroly v naší zemi totiž není kontrola originality identifikačních znaků automobilu. Majiteli pak hrozí zabavení vozidla policií v ČR nebo v zahraničí, popisuje Jan Dryák stav českého trhu s ojetinami.

Problémové auto lidé zkouší udat na druhém konci republiky

S jakými podvody se u ojetin, nabízených k výkupu, nejčastěji setkávají tuzemské autobazary? Podle slov generální ředitelky AAA AUTO Karolíny Topolové se před lety běžně stávalo, že na jedné z poboček autobazaru bylo k výkupu nabídnuto auto s vysokým nájezdem kilometrů. Po nacenění majitel vozu, který byl nespokojený s výkupní cenou, odjel a během pár dní zkoušel auto nabídnout na jiné pobočce na druhém konci republiky, ale to už s mnohem nižším stavem tachometru. Doufal, že pobočky mezi sebou nekomunikují. Velmi častým podvodem je dle slov Karolíny Topolové také tzv. „papírově“ pozměněný rok prvního uvedení do provozu. Když se rok první registrace liší od roku výroby o rok, není to ještě nic neobvyklého, když se liší o dva, tři nebo více let, je to s vysokou pravděpodobností podvod, jehož cílem je uměle zvýšit prodejní cenu auta, dodává Topolová.

Typický rodokmen problémových ojetin: zatopené vozy, stočené kilometry, vozy po vážných haváriích a špatně provedené opravy.

Pavel Foltýn z Auto ESA připojuje příběh, kdy se občané cizí státní příslušnosti do jejich autobazaru pokusili prodat dva vozy, které pocházely z trestné činnosti. Informovali jsme Policii ČR, která byla na místě během tří minut. Lidé se nám snaží nabídnout zatopené vozy, dále automobily, u nichž přetočí tachometr i o několik stovek tisíc kilometrů nebo vozy po velmi těžké havárii. Všechny takové vozy odmítáme, říká Pavel Foltýn.

widgety

Kolik vozů oslovené autobazary při výkupu pro nedostatky odmítají? Pavel Foltýn uvádí: Denně odmítáme až 50 vozidel, která jsou ve velmi špatném technickém stavu, mají stočený tachometr nebo nějakou právní vadu. Karolína Topolová informuje, že v jejich autobazaru odmítají 65 až 70 procent aut nabízených k výkupu. Vzhledem k tomu, že jsme za letošní první pololetí vykoupili cca 32 000 aut, počet odmítnutých se za toto období blíží zhruba 65 000 automobilů, dodává Karolína Topolová.

Pokračování další pátek.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 12. 2014 9:26