Hlavní navigace

Volat levněji? Jde to, ale...

21. 10. 2004
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Pevnou telefonní linkou můžete telefonovat nejen s Českým Telecomem, ale i s alternativními operátory. Nabízejí často levnější ceny hovorného, ale... Kolik za výhodu levného volání musíte zaplatit? Kdy a komu se to vyplatí?

Napsat srovnání operátorů poskytujících hlasové služby je den ode dne těžší. Tarifů i operátorů stále přibývá, existující operátoři své tarify mění a obměňují jako na běžícím páse a udržet si přehled je takřka nad lidské síly. Alespoň je z čeho vybírat a poskytovatelé služeb jsou konkurencí nuceni své produkty zkvalitňovat.

Chtěli byste snížit své náklady za telefonní linku a nevíte, jak na to? Speciální příloha o hlasových službách na serveru Lupa.cz vám poradí, jak se vyznat v nabídce telefonních operátorů, abyste za telefon platili méně než dosud.

Například Český Telecom pod záminkou vyvíjení tarifů šitých na míru znepřehledňuje již tak nepřehlednou situaci. Když lehce přeženu, řekla bych, že Český Telecom má jeden tarif s výhodným voláním každou středu do Brna a každý lichý pátek do Ameriky, další tarif zvýhodňuje osoby volající v noci a v pět odpoledne a poslední má příznivé ceny pro volání na Oskar a telefonní čísla končící nulou. Zkrátka tarify, které mezi sebou nejde srovnat.

My se samozřejmě o srovnání pokusíme, ostatně od toho tu jsme. Ale spíše než dokonalé řešení zde čtenář nalezne přehled existujících tarifů a ušetří si tak čas i námahu, kterou by strávil píděním se po stránkách operátorů a hledáním, za jakých podmínek tedy vlastně může volat levně.

V článku jsme se zaměřili na tarify, které operátoři označují za „tarify pro domácnosti“. Proto se v našem srovnání neobjeví například společnost Aliatel, která sice hlasové služby poskytuje, ale je zaměřená pouze na firmy.

Přestože jsou některé tarify kombinací hlasových a internetových služeb, o internetu dnes řeč nebude. Domníváme se, že – ač mnohdy výhodné – jsou tarify hlas/internet pouze prostředkem, jak zákazníkovi vnutit službu, o kterou nemusí mít nutně zájem. Proto se v článku zaměříme pouze na část o hlasových službách. Naleznete zde například tarif Českého Telecomu Telefon a Internet 180+660, ovšem zabýváme se jím pouze z pohledu zákazníka, který chce využívat jen hlasové služeb a o internet se nezajímá.

Zřízení, aktivace, paušál

První tabulka přináší přehled poplatků, jež se k tomu kterému tarifu vztahují. Zde není oproti minulosti žádná větší změna ani žádné překvapení. Většina operátorů zavedla zřizovací/aktivační poplatek, ale měsíční poplatky si neúčtuje.

Výjimkou mezi alternativními operátory je v tomto směru EMEA Telecom s tarifem Ahoj XXL, který je jakousi nadstavbou na tarif základní a za 350 Kč/měsíc umožňuje volat dálkově za cenu místních hovorů. A samozřejmě Český Telecom, který měsíční tarify používá. Měsíční paušál Telecomu zákazník platí v každém případě a pro Český Telecom je výhodné do paušálu ukrývat nejrůznější výhody a lákadla.

Uveďme příklad – zákazník má u Českého Telecomu tarif za 200 Kč měsíčně, který v sobě obsahuje 50 minut volání zdarma. Bude-li zákazník využívat jen služeb alternativních operátorů, bude také platit 200 Kč měsíčně, ale nebude mít své volné minuty. Respektive bude, ale upřímně – kdo má čas a náladu počítat si, zda už své volné minuty vyčerpal a vyplatí-li se mu tudíž již přejít na volání s alternativním operátorem?

Zřizovací a měsíční poplatek telefonních operátorů
Operátor Tarif Zřizovací poplatek Měsíční poplatek Volné minuty
Tele 2 0 0 0
Contactel MAX 1) 245 0 0
CD i 1) 300 0 0
CD s 1) 300 0 0
Czech On Line Volný hlas 209,24 0 0
České radiokomunikace Bluetone Voice 1044 0 0 0
Bluetone Voice Economy – Dynamic I 2) 290 0 0
Bluetone Voice Economy – Dynamic II 2) 290 0 0
Český Telecom Telefon Víkend 0 402,52 0
Telefon Volno 0 444,54 0
Telefon Universal dialog 0 495 0
Telefon Universal 0 495 0
Telefon 70 0 284,76 70
Telefon 120 0 335 120
Telefon 240 0 450 240
Telefon a Internet 90+300 0 380 90
Telefon a Internet 180+660 0 580 180
EMEA Telecom 490 0 0
Ahoj XXL 490 350 0
GTS Czech GTS Volba Doma 167,23 0 0
InWay Call.way plus 300 0 0
Call.way 1048 300 0 0
TISCALI Telekomunikace ČR TISCALI CALL 250 0 0

1) Poté, co částka na vašem měsíčním účtu dosáhne 2 000 Kč bez DPH, získáte objemovou slevu. Maximální výše slevy může být až 8 %.
2) Sleva při účtu nad 2000 Kč = 3 % Nad 5000 Kč = 5 % Nad 10 000 Kč = 7 %
Poznámka: Ceny bez DPH.

Místní volání

Nejnižší místní volání nabízí InWay za 1,05 Kč/min. a 0,53 Kč/min. a v těsném závěsu Tele 2. Tele 2 pak nabízí snížené volání o víkendu pouze za 0,47 Kč. Contactel a České radiokomunikace nově zavádějí trend známý od mobilních operátorů, a to snížené hovorné při volání do vlastní sítě. Zde se pouze obávám, že rozlišit, případně si zapamatovat jakého operátora používá ten, komu voláme, je nad naše síly.

Český Telecom přichází s tarify Telefon Víkend, Volno a Universal dialog. První zmíněný nabízí první půlhodinu volání zdarma o víkendu, druhý totéž o víkendu a mimo špičku. Poslední zmiňovaný pak nabízí dvojsečnou možnost volat za 9,90 Kč za hodinu. Ovšem pro krátké hovory je tento tarif naprosto nepoužitelný, neboť zpoplatněná je vždy právě hodina. Minutový hovor pak může vyjít na téměř 10 Kč. Tarif se vyplatí při hovorech přesahujících deset minut. Máte-li doma dceru/sestru pubertálního věku, která věčně nemá kredit, ale zato spoustu kamarádek, se kterými si nemůže popovídat dopoledne ve škole, ale výhradně odpoledne po telefonu, je pro vás tento tarif k nezaplacení.

Nejdražší minutovou sazbu ve špičce má Český Telecom, ovšem u tarifů, které v paušálu obsahují volné minuty (Telefon 70 – Telefon a Internet 180+660). U těchto tarifů je nutné uvážit, zda se vyplatí do nich investovat a využívat volných minut, nebo zda zvolit nejlevnější tarif a volat s alternativním operátorem.

Místní volání je dnes tak levné, že zde není mnoho místa na rozdíly. Podstatná je pak až tarifikace, ale tou se budeme zabývat až později.

Místní volání
Operátor Tarif Ve špičce Do vlastní sítě Mimo špičku Do vlastní sítě O víkendu
Tele 2 1,05 x 0,58 x 0,47
Contactel MAX 1,3 x 0,65 x
CD i 1,15 1 0,6 0,45
CD s 1,2 1,1 0,62 0,45
Czech On Line Volný hlas 1,24 x 0,6 x
České radiokomunikace Bluetone Voice 1044 1,15 0,9 0,6 0,6
Bluetone Voice Economy – Dynamic I 1,15 0,9 0,6 0,6
Bluetone Voice Economy – Dynamic II 1,1 0,85 0,58 0,58
Český Telecom Telefon Víkend 1,33 x 0,66 x 0,66 1)
Telefon Volno 1,33 x 0,66 2) x 0,66 2)
Telefon Universal dialog 9,90 (kč/hod) pak 1,13 x 9,90 Kč/hod., pak 0,50 Kč/min. x x
Telefon Universal 1,13 x 0,5 x x
Telefon 70 1,33 x 0,66 x x
Telefon 120 1,33 x 0,66 x x
Telefon 240 1,24 x 0,66 x x
Telefon a Internet 90+300 1,33 x 0,66 x x
Telefon a Internet 180+660 1,24 x 0,66 x x
EMEA Telecom 1,13 x 0,65 x x
GTS Czech GTS Volba Doma 1,252 x 0,748 x x
InWay Call.way plus 1,05 x 0,53 x x
Call.way 1048 1,05 x 0,53 x x
TISCALI Telekomunikace ČR TISCALI CALL 1,15 x 0,6 x x

1) při víkendovém provozu prvních 30 minut spojení 0,00 Kč, každá další minuta spojení 0,66 Kč
2) při volání mimo špičku a o víkendech stojí prvních 30 minut spojení 0,00 Kč, každá další minuta spojení 0,66 Kč
Poznámka: Ceny bez DPH

Dálkové volání

Czech On Line a EMEA Telecom nabízejí dálkové hovory za cenu místních. Contactel zase účtuje jako místní volání mezi Prahou a Středními Čechami. U společnosti EMEA má zákazník při zřízení služby na výběr, jaké zvýhodněné volání si zvolí. Může se tak dostat na cenu 1,59 Kč/min. ve špičce, 0,90 Kč/min. mimo špičku, 4,10 Kč/min. při volání na mobil, nebo pak na velmi atraktivní ceny mezinárodního volání. Tím se ale v tomto článku zabývat nebudeme.

Nejlevnější volání nabízí EMEA Telecom za 1,13 Kč/min. ve špičce, ovšem pouze se zpoplatněným tarifem Ahoj XXL. Na druhém, resp. prvním místě je tedy Czech On Line s hovorným 1,24 Kč/min. ve špičce.

Mimo špičku je nejlevnější Telefon Universal Českého Telecomu, s 0,59 Kč/min. Za ním opět Czech On Line s 0,60 Kč/min. Telecom nabízí levnější volání o víkendu a v noci, a to za 0,95 Kč/min., přičemž stejně jako u místního volání je u tarifu Víkend o víkendu a tarifu Volno mimo špičku v noci a o víkendu první půlhodina zdarma.

Český Telecom – Telefon Universal Dialog opět poskytuje volání za hodinovou sazbu 9,90 Kč, která se tentokrát vyplácí oproti ostatním tarifům již po cca pěti minutách.

Do mobilní sítě se dá nejlevněji volat za 4,10 Kč/min., pokud si u EMEA Telecom jako zvýhodnění vyberete právě volání do mobilních sítí. Po EMEA Telecom je nejlevnější Tiscali s 4,16 Kč/min. a GTS Volba Doma s 4,193 Kč/min.. Nejdražší je Telefon Volno Českého Telecomu s 5,62 Kč/min.

Dálkové hovory
Operátor Tarif Dálkové hovory
Špička Do vlastní sítě Mimo špičku Do vlastní sítě V noci/O víkendu
Tele 2 1,59 x 0,8 x x
Contactel MAX 1,3 x 0,65 x x
CD i 2 x 0,94 x x
CD s 2,11 x 0,97 x x
Czech On Line Volný hlas 1,24 x 0,6 x x
České radiokomunikace Bluetone Voice 1044 1,8 1,2 0,9 0,8 x
Bluetone Voice Economy – Dynamic I 1,8 1,2 0,9 0,8 x
Bluetone Voice Economy – Dynamic II 1,65 1,15 0,8 0,76 x
Český Telecom Telefon Víkend 2,67 x 1,43 x 0,95/0,95 1)
Telefon Volno 2,67 x 1,43 2) x 0,95/0,95 2)
Telefon Universal dialog 9,90 Kč/hod., pak 1,97 Kč/min. x 9,90 Kč/hod., pak 0,59 Kč/min. x x
Telefon Universal 1,97 x 0,59 x
Telefon 70 3,27 x 1,61 x 0,95
Telefon 2,67 x 1,43 x 0,95
Telefon 2,29 x 1,24 x 0,95
Telefon a Internet 90+300 2,67 x 1,43 x 0,95
Telefon a Internet 180+660 2,29 x 1,24 x 0,95
EMEA Telecom 1,90/1,59 3) x 1,10/0,90 3) x x
Ahoj XXL 1,13 x 0,65 x x
GTS Czech GTS Volba Doma 1,672 x 0,748 x x

1) při víkendovém provozu prvních 30 minut spojení 0,00 Kč, každá další minuta spojení 0,95 Kč
2) při volání mimo špičku stojí prvních 30 minut spojení 0,00 Kč, každá další minuta spojení 1,43 Kč; při volání v nočním provozu a o víkendech stojí prvních 30 minut spojení 0,00 Kč, každá další minuta spojení 0,95 Kč
3) každý zákazník si vybere jedno zvýhodnění, tedy např. zvýhodněné volání meziměsto za cenu 1,59 Kč/0,90 Kč (špička/mimo špičku) nebo do mobilních sítí za 4,10 Kč
Poznámka: Ceny bez DPH

Doplnění: Dálkové volání nabízí také společnost InWay. Ve špičce stojí minuta hovoru 1,60 Kč, mimo špičku 0,75 Kč.

Tarifikace

U tarifikace – frekvence zpoplatnění hovorů – je samozřejmě nejvýhodnější co nejnižší interval. Zde je nasnadě, že nejlepší (pro zákazníka nejvýhodnější) tarifikaci nabízí InWay. Místní a dálkové volání se počítá po vteřině po první minutě, na mobil po vteřině po první půlminutě. Takováto tarifikace může ve výsledku podstatně ovlivnit cenu hovorného.

Zvýhodněnou tarifikaci nabízí také Conctactel v tarifu CD i a CD s. CD s je v tomto případě zajímavější, neboť hovory např. do mobilní sítě častokráte nepřesáhnou půl minutu. Výhodnější tarifikace dále nalezneme u Českých radiokomunikací, které po minimální provolané době účtují po vteřinách. Ostatní operátoři se drží zaběhnutého – po minutě po prvních dvou minutách u místního volání, po půl minutě po první minutě u dálkového volání a volání do mobilní sítě.

Tarifikace
Operátor Tarif Místní volání Dálkové Do mobilních sítí
Tele 2 120+60 60+30 60+30
Contactel MAX 120+60 120+60 60+30
CD i 120+1 60+1 60+1
CD s 120+60 0+30 0+30
Czech On Line Volný hlas 120+60 120+60 30+30
České radiokomunikace Bluetone Voice 1044 120+1 60+1 60+1
Bluetone Voice Economy – Dynamic I 120+1 60+1 60+1
Bluetone Voice Economy – Dynamic II 120+60 60+30 60+30
Český Telecom Telefon Víkend 120+60 60+30 60+30
Telefon Volno 120+60 60+30 60+30
Telefon Universal dialog 1 hod + 60 sec 1 hod + 60 sec 60+30
Telefon Universal 120+60 60+30 60+30
Telefon 70 120+60 60+30 60+30
Telefon 120 120+60 60+30 60+30
Telefon 240 120+60 60+30 60+30
Telefon a Internet 90+300 120+60 60+30 60+30
Telefon a Internet 180+660 120+60 60+30 60+30
EMEA Telecom 120+60 60+60 60+60
GTS Czech GTSL Doma 120+1 120+1 60+30
InWay Call.way plus 60+1 60+1 30+1
Call.way 1048 60+1 60+1 30+1
TISCALI Telekomunikace ČR TISCALI CALL 120+60 60+30 60+30

Ovšem tarifikace a podobné drobnůstky může těžko někdo brát při výběru operátora v potaz. Domnívám se, že většina lidí nemá čas, kapacitu a představivost na to, aby se zabývala tím, zda volá déle nebo méně než půl minuty. Zde je třeba se řídit podle potřeb domácnosti.

Kdo má většinu přátel ve vzdáleném městě a rád si s nimi dlouze povídá, měl by uvažovat o nabídce Českého Telecomu – tarifu Telefon Universal dialog. Kdo naopak používá pevnou linku, jen když mu dojde kredit na mobilu, udělá nejlépe, zvolí-li si co nejlevnější tarif Českého Telecomu a na něj naroubuje Tiscali či Tele 2.

skoleni_15_4

Téměř nepoužitelné jsou pro domácnosti tarify alternativních operátorů, u kterých je nutné platit měsíční poplatek. Kvůli tomu, že se velká část tarifů alternativců nedá naroubovat na Home mini Českého Telecomu, se měsíční částky vyšplhají do takových výšek, které se snad žádné domácnosti nemohou vyplatit investovat.

Chvályhodným, leč marným pokusem zbavit Český Telecom monopolu a umožnit tak zákazníkovi doopravdy si zvolit operátora, bylo zavedení vlastních telefonních linek na území Prahy 1 společností GTS. Tento projekt se však příliš nevydařil a skutečně se omezil jen na Prahu 1 (možná i část Prahy 2). Je vidět, že Český Telecom má na našem trhu v podstatě neotřesitelnou pozici. A dokud tomu tak bude, bude „výběr operátora“ stále spíše iluzí než skutečností.

Využíváte služeb "alternativního operátora"?

  • Ano, a jsem spokojen/a.
    38 %
  • Ano, ale nejsem spokojen/a.
    8 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    16 %
  • Ne, a neuvažuji o tom.
    28 %
  • Nemám pevnou telefonní linku.
    10 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).