Ke zlevnění donutil České dráhy fakt, že na nejkratších tratích ubývá nejvíce zákazníků, kteří přechází k autobusové nebo dokonce ke své vlastní dopravě. Jde ale jen o symbolické zlevnění ve výši jedné koruny pouze na vzdálenost do 10 km a jen pro zákazníky, kteří vlastní placenou Zákaznickou kartu Z.
Nové ceny nás čekají i v oblasti dalších služeb, které dráhy zákazníkům poskytují.
Za kolik budeme jezdit
Obyčejné jízdné
Vzdálenost (km) | 2. třída (Kč) |
1. třída (Kč) |
001–006 | 10 | 15 |
007–010 | 11 | 16 |
011–015 | 22 | 33 |
016–020 | 28 | 42 |
021–025 | 34 | 51 |
026–030 | 40 | 60 |
031–035 | 46 | 69 |
036–040 | 52 | 78 |
041–050 | 64 | 96 |
051–060 | 76 | 114 |
061–070 | 88 | 132 |
071–080 | 98 | 147 |
081–090 | 110 | 165 |
091–100 | 120 | 180 |
101–110 | 130 | 195 |
111–120 | 140 | 210 |
121–140 | 162 | 243 |
141–160 | 184 | 276 |
161–180 | 204 | 306 |
Typický zákazník obyčejného jízdného je nejčastěji ten, který nemá jinou možnost dopravy a služeb drah využívá zpravidla jen několikrát do roka. Těmto zákazníkům se ani nevyplatí si kartu Z, která snižuje obyčejné jízdné a stojí pro dospělého 200 Kč ročně, kupovat.
U drah zřejmě platí rčení: Příležitostný zákazník – žádný zákazník
Zákaznické jízdné
Vzdálenost (km) | cestující nad 15 let | cestující do 15 let, důchodci | ZTP, ZTP/P | ||
2. třída (Kč) |
1. třída (Kč) |
2. třída (Kč) |
1. třída (Kč) |
2. třída (Kč) |
|
001–006 | 7 (doposud 8) | 12 | 4 | 6 | 2 |
007–010 | 11 (doposud 12) | 18 | 6 | 9 | 3 |
011–015 | 16 | 24 | 8 | 12 | 4 |
016–020 | 20 | 30 | 10 | 15 | 5 |
021–025 | 24 | 36 | 12 | 18 | 6 |
026–030 | 28 | 42 | 14 | 21 | 7 |
031–035 | 32 | 48 | 16 | 24 | 8 |
036–040 | 36 | 54 | 18 | 27 | 9 |
041–050 | 42 | 63 | 21 | 32 | 11 |
051–060 | 48 | 72 | 24 | 36 | 12 |
061–070 | 55 | 83 | 28 | 41 | 14 |
071–080 | 62 | 93 | 31 | 47 | 16 |
081–090 | 68 | 102 | 34 | 51 | 17 |
091–100 | 74 | 111 | 37 | 56 | 19 |
101–110 | 80 | 120 | 40 | 60 | 20 |
111–120 | 86 | 129 | 43 | 65 | 22 |
121–140 | 100 | 150 | 50 | 75 | 25 |
141–160 | 114 | 171 | 57 | 86 | 29 |
161–180 | 126 | 189 | 63 | 95 | 32 |
Zákaznické jízdné je určeno pro cestují, kteří cestují vlakem pravidelně, ale nevyplatí se jim z různého důvodu kupovat traťové jízdenky. Nárok na zákaznické jízdné má ten, kdo se prokáže:
- Kartou Z – s cennou známkou v hodnotě 200 Kč na rok pro cestující starší 15 let nebo cennou známkou za 100 Kč pro mladší 15 let.
- Senior pasem.
- Průkazem na slevu ČD – pro děti do 15 let a důchodce – musí být vylepena cenná známka za 100 Kč.
- Držitelé platných Junior pasů, Junior pasů – ISIC, traťových jízdenek, oblastních jízdenek a síťových jízdenek při zakoupení doplatků do 1. vozové třídy.
- Držitelé platné KMB při doplatku do 1. vozové třídy nebo navázání jízdenkou.
- Druhé a další dítě do 6 let doprovázené cestujícím starším 10 let, který prokáže nárok na některou obchodní nabídku ČD.
Jak nejvýhodněji cestovat do zaměstnání či do školy
Pro pravidelné cestování jsou určeny tzv. traťové jízdenky. Jsou určeny pro jízdy do vzdálenosti 120 km na stále stejném traťovém úseku. Platí zde přímá úměra – koupíte-li traťovou jízdenku čtvrtletní, bude mnohem levnější než 3 koupené jízdenky v jednotlivých měsících. Navíc v případě, že si chcete koupit jen týdenní jízdenku, je nutné se rozhodnout, zda budete jezdit jen v pracovní dny nebo i o víkendu.
Na druhou stranu je třeba počítat s tím, že pokud po koupi předplatného na delší období onemocníte či budete mít dovolenou, neposkytují České dráhy za neuskutečněné jízdy náhradu.
Traťové jízdenky týdenní – obousměrné
Celotýdenní (PO-NE) | ||||
Vzdálenost (km) | 2. třída (Kč) |
1. třída (Kč) |
||
od 15 let | 6 – 15 let | od 15 let | 6 – 15 let | |
001–006 | 65 | 32 | 97 | 49 |
007–010 | 97 | 49 | 146 | 73 |
011–015 | 130 | 65 | 194 | 97 |
016–020 | 162 | 81 | 243 | 122 |
021–025 | 194 | 97 | 292 | 146 |
026–030 | 227 | 113 | 340 | 170 |
031–035 | 259 | 130 | 389 | 194 |
036–040 | 292 | 146 | 437 | 219 |
041–050 | 340 | 170í | 510 | 255 |
051–060 | 389 | 194 | 583 | 292 |
061–070 | 446 | 223 | 668 | 334 |
071–080 | 502 | 251 | 753 | 377 |
081–090 | 551 | 275 | 826 | 413 |
091–100 | 599 | 300 | 899 | 450 |
101–110 | 648 | 324 | 972 | 486 |
111–120 | 697 | 348 | 1 045 | 522 |
Pracovní dny (PO-PÁ) | ||||
Vzdálenost (km) | 2. třída (Kč) |
1. třída (Kč) |
||
od 15 let | 6 – 15 let | od 15 let | 6 – 15 let | |
001–006 | 58 | 29 | 86 | 43 |
007–010 | 86 | 43 | 130 | 65 |
011–015 | 115 | 58 | 173 | 86 |
016–020 | 144 | 72 | 216 | 108 |
021–025 | 173 | 86 | 259 | 130 |
026–030 | 202 | 101 | 302 | 151 |
031–035 | 230 | 115 | 346 | 173 |
036–040 | 259 | 130 | 389 | 194 |
041–050 | 302 | 151 | 454 | 227 |
051–060 | 346 | 173 | 518 | 259 |
061–070 | 396 | 198 | 594 | 297 |
071–080 | 446 | 223 | 670 | 335 |
081–090 | 490 | 245 | 734 | 367 |
091–100 | 533 | 266 | 799 | 400 |
101–110 | 576 | 288 | 864 | 432 |
111–120 | 619 | 310 | 929 | 464 |
Traťové jízdné – čtvrtletní obousměrné
Celotýdenní (PO-NE) | ||||
Vzdálenost (km) | 2. třída (Kč) |
1. třída (Kč) |
||
od 15 let | 6 –15 let | od 15 let | 6 –15 let | |
001–006 | 454 (doposud 518) | 259 | 674 | 337 |
007–010 | 713 (doposud 778) | 389 | 1 011 | 505 |
011–015 | 1 037 | 518 | 1 348 | 674 |
016–020 | 1 296 | 648 | 1 685 | 842 |
021–025 | 1 555 | 778 | 2 022 | 1 011 |
026–030 | 1 814 | 907 | 2 359 | 1 179 |
031–035 | 2 074 | 1 037 | 2 696 | 1 348 |
036–040 | 2 333 | 1 166 | 3 033 | 1 516 |
041–050 | 2 722 | 1 361 | 3 538 | 1 769 |
051–060 | 3 110 | 1 555 | 4 044 | 2 022 |
061–070 | 3 564 | 1 782 | 4 633 | 2 317 |
071–080 | 4 018 | 2 009 | 5 223 | 2 611 |
081–090 | 4 406 | 2 203 | 5 728 | 2 864 |
091–100 | 4 795 | 2 398 | 6 234 | 3 117 |
101–110 | 5 184 | 2 595 | 6 739 | 3 370 |
111–120 | 5 573 | 2 786 | 7 245 | 3 622 |
Příklad
Pan Novák dojíždí v pracovní dny do zaměstnání vzdáleného 25 km. Využívá vlaky 2. vozové třídy.
Cenové změny se dotknou i služeb
Nové ceny služeb bez ohledu na vzdálenost
snadno přenosná zavazadla | v ceně jízdného |
dětský kočárek | 6 Kč |
jízdní kolo, lyže | 20 Kč |
objemný kufr | 30 Kč |
Na závěr je třeba podotknout, že zlevnění, které České dráhy učiní od prosince, je zanedbatelné vzhledem ke stále se snižujícímu počtu zákazníků, kteří si dobře rozmyslí zda, využijí služeb předražených Českých drah. Vždyť již při dvou osobách v automobilu vyjde doprava levněji než obyčejné jízdné!