Spočítejte si...

Zavřít

Vlakem do zahraničí? Máte-li dost času a peněz...

Vydáme za hranice České republiky a pokusíme se rozjet vlakem po Evropě. Předem ale varujeme - je to zkouška trpělivosti, převážně pro otrlé. V mnohých případech je lépe létat než vzít zavděk železnicí. Máte-li však strach z létání, jsou-li vám sedačky v autobuse malé a auto drahé...

Vlakem? Jak kdy a jak kam.

Nejjednodušeji se s Českými drahami dostanete k našim sousedům a do velkých evropských měst (tedy ne do všech). Jen málokam vypravují České dráhy přímé vlaky. Pokud se rozhodnete cestovat po Evropě železnicí, musíte často počítat s přestupy, které ovšem vůbec nemusí být na škodu – západoevropské země mívají i osobní vlaky a jejich vybavení na vyšší úrovni, než se kterou se u Českých drah můžeme setkat dnes a denně. Kvalita vlaků bývá přímo úměrná životní úrovni jednotlivých států a je asi jasné, jaký bude rozdíl mezi vlaky ve Francii a na Ukrajině.

Jízdné po Evropě se vypočítává z mezinárodního tarifu, ze kterého ČD nabízejí pro jednotlivé země různé slevy. Každý takový tarif se řídí různými, alespoň dvoustrannými dohodami a pro jednotlivé státy zde naleznete výrazné rozdíly.

Jízdenky v rámci evropského mezinárodního tarifu TCV platí 2 měsíce pro jízdy na železnicích evropských států, jízdu můžete přerušit kdykoli chcete. Výhodou jízdenek TCV je, že si nemusíte doplácet příplatky na vlaky vyšší kvality (EC, IC), a to jak u nás, tak v zahraničí (až na výjimky).

Běžná jízdenka TCV beze slev se kvůli své ceně asi ale vyplatí málokomu. Pokud už se rozhodnete někam vlakem vyjet, dobře si projděte nabídky slev v jednotlivých regionech a najděte si, co by pro vás bylo nejvýhodnější. Ceny se mohou lišit až o 50 %! A nemusíte jezdit nikam daleko – třeba jen k našim sousedům.

Jízdenky se slevami mohou mít ale i svá omezení, nemusí platit vždy 2 měsíce a mohou se vztahovat pouze k jednomu regionu.

Slevy použitelné pro cesty do jednotlivých zemí

  • Bělorusko: sleva 50 % z mezinárodního tarifu TCV
  • Bulharsko: mnohostranná dohoda, City Star, Inter Rail, Euro Domino
  • Dánsko: City Star, Euro Domino, Inter Rail
  • Estonsko: sleva 20 % z mezinárodního tarifu TCV
  • Finsko: Euro Domino, Inter Rail
  • Chorvatsko: Euro Domino, Inter Rail
  • státy bývalé Jugoslávie: City Star
  • Litva: sleva 50 % z mezinárodního tarifu TCV
  • Lotyšsko: sleva 20 % z mezinárodního tarifu TCV
  • Maďarsko: relační slevy, mnohostranná dohoda, City Star, Euro Domino, Inter Rail
  • Makedonie: City Star
  • Německo: cestování v příhraničí, SONE+, Mitfahrer, City Star, Euro Domino, Inter Rail
  • Nizozemsko: City Star, Euro Domino, Inter Rail
  • Norsko: Euro Domino, Inter Rail
  • Polsko: mnohostranná dohoda, relační slevy, cestování v příhraničí, Euro Domino, Inter Rail
  • Rakousko: City Star, EURegio, Jugend-Feriennetzkarte, SONE+, Euro Domino, Inter Rail
  • Rumunsko: mnohostranná dohoda, City Star, Euro Domino, Inter Rail
  • Rusko: sleva 50 % z mezinárodního tarifu TCV, Euro Domino
  • Slovensko: sousedská přeprava, City Star Slovensko, cestování v příhraničí (MPS), Euro Domino, Inter Rail
  • Slovinsko: City Star
  • Švédsko: Euro Domino, Inter Rail
  • Švýcarsko: City Star, Euro Domino, Inter Rail
  • Ukrajina: sleva 50 % z mezinárodního tarifu TCV kromě tranzitu

Není nad vlastní zkušenost…

S jízdenkami do zahraničí to ale není vůbec jednoduché. Pokud už víte, co chcete, není nic jednoduššího než zajít na některou z mezinárodních pokladen, pokud nějakou máte na dosah, protože jich není příliš mnoho, a jízdenku si koupit. Pokud ale nevíte, kterým vlakem, v kolik a za kolik, mohlo by vás napadnout, že není nic jednoduššího než zajít na informace. Informace o mezinárodních spojích by vám měl poskytnout jakýkoli „informátor“ ČD, buďte ale v klidu a vraťte se do Čech, nebude to často tak jednoduché a rychlé, jak byste doufali.

Jen jeden příklad: Chystám se na cestu do Německa, nikam daleko, jen k našim sousedům, a chci se zeptat na spojení a cenu mé cesty. Nepředpokládám žádný zázrak, ale řekla bych, že déle než čtvrt hodinky mě to nezdrží.

Zajdu na mně nejbližší stanici ČD, na Masarykovo nádraží v Praze. Když se dožaduji na informacích svého spojení, mám pocit, že mě žena za počítačem brzy vynese v zubech mezi dveře, což se překvapivě nestane, jen mi s největším sebezapřením sdělí, že asi neumím číst, že informace o mezinárodních spojích nepodává a že musím na mezinárodní informace – jak jednoduché.

Mezinárodní informace jsou ale jen na Hlavním nádraží… Dorazím na Hlavní nádraží a co nevidím – před mezinárodními informacemi se tlačí asi půlhodinová fronta cizinců, kteří už si u nás asi zvykli na kdeco, a tak délka fronty většinu z nich evidentně příliš netrápí. Po pěti minutách ve frontě cizince bezmezně obdivuji a zkouším štěstí u jednoho z „vnitrostátních informátorů“.

Po chvíli se přesvědčuji, že opravdu není nezbytně nutné stát tu šílenou frontu, protože mi mé vysněné spojení do Německa může najít i obyčejný informátor a tzv. mezinárodní informace by mi stejně nepomohly, protože tam se dají pouze rezervovat jízdenky atp.

Své spojení mám na papíře, ale cenu mi pan informátor bohužel neprozradí, protože on ji ve svém počítači nemá, takže musím na mezinárodní pokladnu číslo x až ypsilon. Tam, kde se jízdenky kupují, se snad dozvím tajemství ceny své cesty.

Tentokrát si vystojím asi jen desetiminutovou frontu mezi dalšími potenciálními cestujícími a bezdomovci v krásné hale Hlavního nádraží. Paní u pokladny je svou službou již evidentně vysílena, přesto se velice snaží, ale spojení, které mi vytiskli na informacích jako nejlepší, se jí v počítači nedaří nalézt.

No, nevadí, nepůjde to jinak než se vydat do kanceláře Českých drah, kde jsou napojeni na podrobnější systém německých vlaků a tam se tajemství ceny své cesty, doufejme, dozvím.

Kancelář je konečně místem, které bych snad mohla pokládat za dostačující mezinárodním informacím. Možná je to proto, že než se potloukáním po přepážkách o patro níž dostanete až sem, strávíte na nádraží téměř hodinu. Asi ne každý to tak dlouho vydrží. I personál se zdá být ochotný odpovědět na všechny otázky a vysvětlit případné nejasnosti.

Než se dozvím nejvýhodnější cenu, mohu si po hodině stání ve frontách alespoň na těch pár minut sednout do křesla, které bezdomovce, doufejme, nevidělo ani z dálky. Jsem ráda, že vím, co jsem chtěla vědět, ale nevím, jestli budu tuto proceduru ochotná ještě někdy absolvovat znovu.

Tímto případem jsem nechtěla nijak zpochybňovat práci osob za přepážkami, spíše mě udivil systém, kterým informace ČD fungují. I když má pracovník u každé přepážky počítač, má v něm vždy jen některé údaje. Propojení počítačů by České dráhy, pravda, asi něco stálo, ale třeba by tato suma nebyla o nic větší než bude (a je) odliv zákazníků, kteří se s takovouto situací nespokojí a odmítnou kvůli jednomu spojení strávit na ne příliš útulném nádraží nějakou tu hodinku. Kvůli spojení, které nakonec třeba nevyužijí, zjistí-li, že dnes už i letadlem mohou letět levněji a podstatně rychleji (cesta netrvá dny, ale hodiny).

Je zde ale ještě jedna podstatně jednodušší a časově méně náročná možnost. Ačkoli o tom mnoho lidí neví, ČD mají vlastní informační telefonní linku (840 112 113), na které si zvolíte okruh svého dotazu (dotazy ohledně vlakových spojů, slev atp.). Z telefonu se ozve povětšinou sympatický hlas operátora/ope­rátorky, který je ochoten vám zodpovědět všechny vaše dotazy. S klidem vám vyhledá a nadiktuje možná spojení, vysvětlí výhody jednotlivých slev a zodpoví další otázky. Jedinou nevýhodou je, že ceny mezinárodních jízdenek vám poskytne opět jen mezinárodní pokladna. Ale pokud vám o výši jízdného nejde, pak mohu informační linku vřele doporučit.

Pokud se rozhodnete pro cestu do zahraničí vlakem a chcete něco málo ušetřit, vyplatí se informovat se o spojeních a jízdních tarifech pro jednotlivé destinace osobně, protože nabídka ČD není příliš jednoduchá a jednotlivé železnice vydávají aktuální slevy průběžně.

Cestu je dobré plánovat dostatečně dlouhou dobu před jejím uskutečněním, protože některé jízdenky a obchodní nabídky lze zakoupit pouze s předstihem. Informovat se můžete na kterékoli mezinárodní pokladně. Pokud budete úspěšní, může být cena za cestu vlakem i o nějakou tu stovku nižší než za cestu autobusem nebo letadlem.

Občas se ale nesmíte spolehnout jen na informace, které vám na informacích budou poskytnuty. Vyplatí se sednout si nad sáhodlouhé nabídky nejen Českých drah s tužkou, papírem a kalkulačkou a propočítat si možné varianty. Např. pro cesty na Slovensko se vyplatí zakoupit si jízdenku do poslední stanice v ČR, pak z poslední české stanice do první slovenské a následně z první slovenské do vaší cílové destinace.

Informace nejen o tarifech Českých drah lze nalézt na www.cd.cz a telefonní lince 840 112 113.

Cenu jízdenek pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu si lze vypočítat v ne zcela spolehlivém pilotním provozu kalkulátoru jízdného na www.jizdenka.cz. Ale ze zkušenosti mohu říci, že mnoho možných slev si není možné zadat a některé uváděné ceny se neshodují.

Jednotlivé nabídky a slevy

City Star

City Star jsou jízdenky vydávané Českými drahami v rámci evropské nabídky Europa-Sparpreise. Jízdenky City Star jsou platné jeden měsíc pro cestu tam a zpět do vámi vybrané lokality v zemích nabízejících tarif Europa-Sparpreise a jsou určeny nejen pro jednotlivce, ale i skupiny dospělých do 5 osob.

Jízdenky City Star se prodávají pro 1. a 2. třídu. Pro cestující ve skupině platí, že druhý až pátý cestující platí poloviční jízdné. Děti do 15 let se na tratích ČD přepravují za poloviční jízdné, v doprovodu rodičů nebo prarodičů cestují na tratích železnic v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku a Nizozemsku dokonce zadarmo.

Další zvýhodnění mohou využít majitelé Karet Z, Juniorpasů a Seniorpasů pro cesty do Rakouska a Švýcarska. Jízdenky City Star ale musí zakoupit nejpozději 3 dny před odjezdem a pro německé vlaky IC, ICE a EC je nutné připlatit povinnou rezervaci míst.

Na jízdenku City Star je možné cestovat na Slovensko, do Německa, Rakouska, Švýcarska, Dánska, Nizozemska, Maďarska, Rumunska, Slovinska, Bulharska, Řecka, Makedonie a Jugoslávie. Sleva pro jednotlivce se pohybuje okolo 30 %.

Euro Domino

Euro Domino jsou síťové jízdenky určené pro všechny kategorie cestujících: pro děti od 4 do 12 let (Euro Domino –12), mládež od 12 do 26 let (Euro Domino –26), dospělé (Euro Domino 26+) a seniory (Euro Domino 60+).

Jízdenky Euro Domino platí na většině evropských železnic, v Maroku a u námořní společnosti Attica/HML. Jízdenka umožňuje cestovat po dobu 3 až 8 vámi libovolně vybraných dní v jednom měsíci na železnici vybraného státu. Nabídka ale neplatí pro stát trvalého bydliště cestujícího.

Pro cestující s trvalým bydlištěm nebo dlouhodobým pobytem (více jak 6 měsíců) na území ČR, Slovenska, Bulharska, Maďarska, Polska, Rumunska, Ruska a zemí bývalé Jugoslávie je jízdenka prodávána se slevou 20 %. Děti do 12 let platí polovinu ceny jízdného dospělé osoby.

Ke zlevněné jízdence Euro Domino lze zakoupit mezinárodní jízdenku TCV s 50% slevou, jízdenky Euro Domino a TCV musí být ale zakoupeny současně.

Inter Rail

Inter Rail je průkaz, který může zakoupit kdokoli s bydlištěm na území členských států Společenství Inter Rail nebo zemí Evropy (včetně Malty, Kypru a Islandu), bývalého Sovětského svazu (Rusko, Bělorusko, Ukrajina, Moldávie), pobaltských států (Litva, Lotyšsko, Estonsko), Tuniska a Alžíru nebo osoby pobývající v těchto státech více než 6 měsíců.

Průkaz je vydáván pro děti (Inter Rail –12), mládež (Inter Rail –26) a dospělé (Inter Rail 26+), a to pro zvolené zóny, je nepřenosný a platný jen s průkazem totožnosti. Pro občany České republiky, Slovenska, Chorvatska, Maďarska a Polska se vydávají zlevněné průkazy.

Cestovat můžete ve vámi zvolené geografické zóně neomezeně s výjimkou vnitrostátních tratí státu, ve kterém bydlíte. Průkaz se dá koupit pro jednu nebo dvě zóny nebo ve variantě Global pro všech osm geografických zón. Průkaz Inter Rail nabízí množství slev: lze přikoupit mezinárodní jízdenku TCV s 50% slevou, využít slev na vstupné v různých muzeích, na ubytování apod.

Railplus

Railplus je nabídka určená pro ty, kteří cestují vlaky do zahraničí často. Na průkaz Railplus získává cestující 25% slevu z mezinárodního tarifu TCV do kterékoli z 25 evropských zemí. Sleva se nedá uplatnit na příplatky, rezervace atp. Průkaz se vystavuje na jméno a je nepřenosný, platný 1 rok.

V rámci některých zemí může být sleva uplatněna jen pro některé kategorie cestujících (např. pro juniory a seniory ve Francii, pro seniory v Portugalsku), někde jen s národními průkazy (např. Carte 12/25, Carte senior ve Francii, BahnCard v Německu).

Pro obvod východoevropských železnic (ČD – Česká republika, BDŽ – Bulharsko, CFR – Rumunsko, HŽ – Chorvatsko, JŽ – Jugoslávie, MAV – Maďarsko, PKP – Polsko, SŽ – Slovinsko, ŽSR – Slovensko) se prodávají průkazy Railplus pro děti a mládež do 26 let a seniory za 15 euro, pro ostatní cestující za 25 euro.

Další slevy a jízdné

Mnohostranná je dohoda železničních přepravců České republiky, Polska, Slovenska, Rumunska, Bulharska, Jugoslávie a Makedonie. Pro přepravu mezi těmito státy lze využít tarifu mnohostranné dohody zakoupením zpáteční jízdenky, kdy sleva z mezinárodního tarifu TCV bude 30 %. Po ČR se cestující přepravuje za základní nebo zákaznické jízdné, děti zaplatí poloviční jízdné. Jízdenky lze zakoupit pro 1. i 2. třídu a platí 2 měsíce.

Sleva pro skupiny je uznávána pro skupiny od 6 osob, přičemž poskytnutá sleva se pohybuje podle jednotlivých společností okolo 30 %. Pro cesty na Slovensko je poskytována sleva 20 % z tarifu v rámci sousedské přepravy ČD – ŽSSK. Děti platí vždy poloviční jízdné.

Slevy pro děti jsou různé podle přepravce. Všechny evropské železniční společnosti přepravují bezplatně děti do 4 let, některé i do 6 let (Attika Enterprisses – Itálie/Řecko, Belgie, Dánsko, Chorvatsko, Finsko, Lucembursko, Rakousko, Slovensko, Slovinsko, SRN, Švédsko, Švýcarsko), v některých případech je ale nutné zajistit pro dítě místo.

Děti starší 4 (případně 6) let se přepravují do dovršení věku 12 let – resp. 14 let v Maďarsku a na námořních linkách Velká Británie – kontinent, resp. 15 let na Slovensku, v Chorvatsku a Rakousku, resp. 16 let v Dánsku, Irsku, Norsku, Švýcarsku a v přepravách mezi Velkou Británií a Irskem – za poloviční jízdné (neplatí u některých zvláštních nabídek a slev).

Wasteels 26/BIJ je sleva pro cestující mladší 26 let. Jízdenky se vydávají do vybraných zemí pouze pro 2. třídu a jsou platné 2 měsíce. Jízdenku se slevou Wasteels 26/BIJ lze zakoupit pouze s pasem nebo jiným průkazem, na který budete cestovat. Pro cesty do Maďarska je výhodnější zakoupit zpáteční jízdenku, kterou dostanete se 40% slevou.

Cestování v příhraničí

Slevy příhraničního vlakového styku se liší podle dohod mezi společnostmi. Lze využít i nabídek SONE+. Polsko: na zpáteční jízdenky do 90 km od hranic s ČR je poskytována sleva 50 %, jízdenky platí jen ve vlacích osobních, spěšných a rychlících. Děti od 5 do 10 let platí polovinu ceny jízdného za dospělého. Rakousko: Lze využít slevy EURegio nebo letní nabídky pro mládež Jugend-Feriennetzkarte. Německo: Na Německo se cestování v příhraničí nevztahuje. Na vnitrostátní jízdenky lze ale cestovat až do stanice Zittau. Slovensko: Pro cesty na Slovensko platí mezi ČD a ŽSSR speciální tarif sousedské přepravy pro celé území obou států a tzv. malý pohraniční styk.

EURegio jsou zvýhodněné jízdenky pro cesty z České republiky do Rakouska, platné pro 2. vozovou třídu a všechny typy vlaků na vybraných tratích: Brno – Břeclav – Wien, Znojmo – Šatov – Retz – Wien, České Budějovice – Horní Dvořiště – Summerau – Linz a České Budějovice – České Velenice – Gmünd NÖ – Wien.

Jízdenka EURegio je platná 4 dny a lze k ní přikoupit zlevněný lístek pro přepravu kol. Pokud máte některou ze zákaznických karet ČD, pak za jízdné po ČR platíte zákaznické jízdné a za cesty po Rakousku jízdné se slevou 63 %. Jestliže jedete jen do stanic Retz, Summerau, Gmünd NÖ nebo Hohenau, snižuje se rakouské jízdné ještě na polovinu. Nejste-li zákazníky ČD, ale pouze běžnými cestujícími, platíte za české tratě obyčejné jízdné (regulované, ale nejdražší) a za rakouské jízdné se slevou 35 %. Děti platí v obou případech poloviční jízdné.

Pokud cestujete na těchto tratích pravidelně, pak lze využít nabídky týdenních a měsíčních jízdenek EURegio, kdy lze k jízdenkám do Lince nebo Vídně zakoupit i jízdenky na městskou hromadnou dopravu v Linci (týdenní 9,4 euro, měsíční 33,4 euro) nebo Vídni (týdenní 12,5 euro, měsíční 44 euro).

Jugend-Feriennetzkarte je jízdenka pro děti a mládež do 20 let určená pro tratě rakouské ÖBB (Rakouské spolkové dráhy). Jízdenka platí na většině rakouských tratí od pondělí do pátku od 8 do 24 hodin, v sobotu a v neděli neomezeně. Jízdenka za 29 EUR platí jen od 1. července do 31.srpna 2004, je nepřenosná a nelze ji po zakoupení vrátit. Výhodou je, že pobyt v Rakousku lze klidně přerušit jakýmkoli vycestováním.

Malý pohraniční styk: v rámci MPS mezi Slovenskem a ČR se v příhraničních oblastech prodávají jízdenky se zvláštní slevou. Jde v podstatě o běžné jízdné podle zvláštního ceníku, děti a psi platí jízdné poloviční.

Sousedská přeprava se Slovenskem je tarif pro cesty mezi ČR a SR. Na jízdenky vydané ČD pro cesty na Slovensko se poskytuje sleva 55 % z jízdného na tratích ŽSSK. Držitelům Karet Z, Juniorpasů nebo Seniorpasu se uznává ještě sleva 20 % z jízdného po Slovensku, což platí pouze pro mezinárodní cesty mezi ČR a SR.

SONE+ v zahraničí: SONE+ je víkendová síťová jízdenka, kterou lze zakoupit na víkendové dny (sobotu nebo neděli). Jízdenka platí až pro 5 osob, z čehož smí být nejvýše 2 osoby starší 15 let. Tuto jízdenku lze využít pro cesty po ČR a příhraničních oblastech v Německu, Rakousku a Polsku na vybraných tratích.

Jízdenka stojí 360 Kč pro osobní a spěšné vlaky, expresy a rychlíky nebo 130 Kč pro osobní vlaky a musí být vydána elektronicky. Jízdenku SONE+ uznávají kromě ČD polská společnost PKP, němečtí dopravci Viamont, Deutsche Bahn, Vogtlandbahn, Lausitz Bahn, Freiberger Eisenbahn, Erzgebirgsbahn, Regenthalbahn a společnost VVO Dresden na autobusové lince 398 (Teplice v Čechách – Altenberg). V Rakousku lze cestovat do a ze stanic Hohenau, Summerau, Gmünd NÖ a Retz.

Relační slevy PKP a MAV jsou určeny pro cesty ve vybraných relacích. Do Maďarska (společnost MAV) lze na relační jízdenku cestovat po tratích Praha – Budapešť a Brno – Budapešť. Relační jízdenky do Polska (PKP) platí z Ostravy, Přerova, Olomouce, Brna, Prahy, Českých Budějovic, Plzně nebo z Karlových Varů do Varšavy, Krakova, Katovic, Wroclawi, Gdyně, Štětína nebo Lodže.

Jízdenky jsou vydávány v rámci mnohostranné dohody. Musí být tedy zpáteční, pro 1. nebo 2. třídu a jsou platné 2 měsíce. Sleva je 40 % z mezinárodního tarifu TCV, po ČR se platí zákaznické nebo zpáteční jízdné, pro děti polovina ceny za dospělého.

Mitfahrer je jízdenka pro malé skupiny lidí (2 – 5 osob) společně cestujících do Německa. První cestující platí vždy plné jízdné, další do počtu 5 osob poloviční jízdné. Jízdenka se vydává jednosměrná nebo zpáteční, pro 1. i 2. vozovou třídu a zvýhodněná pro držitele Karet Z, Juniorpasů a Seniorpasů. Platí 2 měsíce. S touto jízdenkou cestují děti do 15 let v doprovodu rodičů nebo prarodičů bezplatně. Minimální částka, kterou musí zaplatit první cestující, je 7,6 euro ve 2.třídě nebo 11,4 euro v 1. vozové třídě.

Výjimečnou letní nabídkou pro cesty do zahraničí je tzv. Jadran Express, což je přímý charterový vlak vypravovaný z České republiky do Splitu. Jadran Express jezdí jen v létě (letos od 18. června do 19. září) a je určen k dopravě rekreantů do Chorvatska. Vlak vyjíždí v pátek a v Praze i v Brně je možné naložit auto, přívěs, motorku, kolo nebo třeba surf. Pravdou je, že jízdné, jak uznávají i ČD, vyjde na vyšší částku než přeprava po vlastní ose. Za zpáteční jízdenku z Prahy do Splitu zaplatíte od 1990 Kč do 5000 Kč, děti do 12 let zhruba 80 % z ceny dospělého.

Šťastnou cestu!

Anketa

Cestujete vlakem do zahraničí?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 8. 2006 2:22