Velký růst malého nakousnutého jablka. Bude však stálý?

Firma Apple, jejímž charakteristickým znakem je nakousnuté jablko, letos očekává zisk ve výši 4,5 mld. USD, což je o 63 % více než loni. Firma, která se v současné době orientuje spíše na spotřební elektroniku, se těší větší oblibě také v Česku. Její zisk však do budoucna nebude tak tučný, jako je tomu nyní.

Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Gerald Wayne založili firmu v roce 1976. O rok později představili na veletrhu prototyp počítače s názvem Apple 2 – ten je považován za předchůdce současných osobních počítačů. Skutečný boom ale přinesl až další model – Macintosh. Jeho uživatelské prostředí – společně s do té doby unikátními programy  – získalo počítačům s logem nakousnutého jablíčka velkou oblibu. Prodeje rostly nad očekávání a to způsobilo spory ve vedení firmy. Zatímco Wozniak byl zastáncem vize „Mac pro všechny“, obchodník Jobs chtěl Apple nabízet jako exkluzivní zboží. Tato strategie nakonec zvítězila a mezery na trhu pak šikovně využil Bill Gates. Ve spolupráci s IBM nabídl sice horší počítače, ale cenově dostupnější. Díky tomu se později stal nejbohatším mužem planety.

Silná dvojka iPod a iPhone

Apple vsadil na jednoduché a příjemné ovládání a to se mu vyplatilo. Vedle počítačů se v polovině devadesátých let firma pustila také do výroby spotřební elektroniky. Vlajkovou lodí se stal MP3 přehrávač iPod, který na rozdíl od počítačů Mac oslovil velkou škálu konzumentů. iPod se stal módním trendem. První verzi iPodu uvedl Apple na trh na podzim roku 2001. Od té doby se jich po celém světě prodalo zhruba 100 milionů kusů a peníze z jejich prodeje táhnou nahoru zisky celé firmy.

Jejich obliba roste rok od roku také v Česku, kde se jeho prodej každým rokem zdvojnásobuje. Ještě větší mánii vyvolal příchod mobilního telefonu iPhone. Na konci června se kvůli němu ve Spojených státech stály několikadenní fronty. A během prvních třiceti hodin se jich prodalo téměř 300 tisíc. A jaké jsou tedy jeho výhody oproti jiným telefonům? Jednoduchost a pohodlnost, které u konkurenčních chytrých telefonů zatím chybí. Evropská verze iPhone se zřejmě jako první objeví na začátku podzimu v Německu a Velké Británii. V Česku ještě Apple neodstartoval žádnou reklamní kampaň a o iPhone se zajímají spíše jen nadšenci. Jasná není ani cena, za kterou by se mohl začít prodávat. Ve Spojených státech stojí levnější verze telefonu 400 dolarů – v přepočtu zhruba osm tisíc korun.

Exkurze do hospodaření

IM Eps_rust

Letos svým akcionářům Apple vydělá v odhadu 4,5 mld. USD (před zdaněním a odpisy) což je oproti minulému roku růst o 63 %. Více než zisk vyniká v účetních knihách hotovost ve výši 12 mld. USD. Ta mu sice na úrocích přináší až 15% zisk, který připadá na jednu akcii, ale je jen otázkou času, kdy za tyto peníze uloví něco dp své akviziční sítě. A i kdyby ne, tak mu umožňují mimořádnou flexibilitu ve finančním rozhodování. Růst zisku se v následujících letech i přes tradičně konzervativní odhady samotného managamentu očekává o 20 % ročně. Proto současný kurz a poměr tržní ceny k zisku (37) koresponduje s budoucím růstem a Apple je bezesporu růstovou společností!

Pohled býka

IM - Apple 5 let

Apple je přeborník v prodávání technologií svým zákazníkům. Tajemství je ukryto ve snadném ovládání, a to ať se jedná o počítače, přehrávače digitální hudby nebo chytré telefony. Apple k tomu navíc nabízí unikátní software a online obchod iTunes (rozhraní), který pomáhá zákazníkům naplnit jejich „hračky“ a jejich představivost. Jako magnet je přitahuje zpět k nákupu dalších, dokonalejších výrobků firmy Apple. Výsledkem jsou ziskové marže, které u konkurenčních firem jen stěží najdeme. Tahouni tržeb jsou dobře známi. Je to rodina přehrávačů digitální hudby iPod. Nové počítače Mac osazené výkonnými procesory Intel a žhavá novinky iPhone. Geniální tah šéfa a spoluzakladatel Steva Jobse přeměnit čistě počítačovou firmu na výrobce elektroniky tak poráží konkurenci.

Pohled medvěda

IM - Konkurence Applu

Všechno nemusí být v budoucnu tak růžové a to platí i pro firmu s logem nakousnutého jablka. Medvědi argumentují, že klíčové rozhraní pro stahování hudby, filmů a televizních pořadů iTunes bude velmi závislé na cenách od smluvních partnerů (např. WaltDisney). Technologie jsou také součástí prodejního cyklu, který je často sužován snižováním prodejních cen. Příkladem těchto radikálních cenových řezů je iPhone, který se podle odhadů bude do dvou let prodávat za polovinu, což může nabourat nynější tučné ziskové marže.

Petr Novotný, dramaturg a moderátor Investorského magazínu ČT24.

Anketa

Máte doma nakousnuté jablíčko?