Spočítejte si...

Zavřít

Vánoční horečka aneb Kdo vydělá na Vánocích?

Dle výzkumů domácnosti utratí za Vánoce opět více než loni. Mnoho lidí se dokonce chystá své výdaje pokrýt úvěrem. Ani po Vánocích nákupní horečka neskončí - začne nová podpořená povánočními slevami. Kdo na tom nejvíc vydělá - my, nebo banky a obchodníci? Stojí za to si na Vánoce půjčovat?

S prosincem přichází čas Adventu a s ním se do myslí českých lidí začínají pomalu dostávat i střípky pohody a klidu. Prosinec a s ním spojená nálada vyvrcholí 24. prosince, kdy se většina lidí sejde u vánočního stromku a bude si spokojeně rozdávat dárky a užívat vánoční atmosféry v kruhu rodinném.

Vánoční atmosféra, tak jak ji znali naši dědečkové i babičky, je však dávno pryč. Z minulých let už zůstal snad jen zelený stromek, který je díky strojové přesnosti zelenější a pravidelnější než kdy předtím. Místo vánoční atmosféry většina lidí zažívá předvánoční stres vycházející z problémů typu „co, kde a kdy komu koupím za dárky tak, aby to nestálo příliš mnoho peněz“, potažmo problémy spojené s vánočním úklidem či hektickým pečením gigantických krabic cukroví.

Správná vánoční nálada je pryč a nejspíš ji nespraví ani Santa Klaus, který přiletěl z daleké země Svobody, ani děti usmívající se na nás z billboardů úvěrových společností. Těžce se o tom píše, ale Vánoce jsou dnes pro většinu domácností především o penězích.

Domácnosti budou opět letos lámat rekordy ve vánočních nákladech

Letošní rok nejspíš opět padne rekord v nákladech na nákup vánočních dárků a mnoho lidí zaplatí za dárky více než loňský rok. Údaje předvánočních průzkumů se sice trochu liší, vždy však na vánoční náklady vycházejí poměrně slušné částky.

Z průzkumu společnosti Unilever a Opinion Windows vyplývá, že průměrná česká domácnost utratí jenom za vánoční dárky letos přibližně 14 300 Kč (průměrně 26 dárků na domácnost).

Dle říjnové průzkumu agentury Respond & Co průměrný Čech letos za vánoční dárky utratí téměř 8000 Kč. Maximální hodnotou, kterou jsou Češi ochotni za vánoční dárky utratit, byla (v průzkumu) částka 60 000 korun. Minimální částka je pak 200 korun, uvedl předpovědi Ondřej Gažík z agentury. Z průzkumu však vyplývá, že většina lidí má v úmyslu zaplatit za vánoční dárky méně než loni. Úmysl a realita však mohou být dvě absolutně odlišné věci.

Nejnovější průzkum provedla společnost Citibank. Průzkumu se zúčastnilo zhruba 1000 respondentů a podle něj utratí průměrný Čech za vánoční dárky 5283 Kč, což je oproti loňskému roku, kdy bylo za dárky v průměru utraceno 4598 Kč, nárůst zhruba o 15 %.

Z průzkumu také vyplývá, že se zvyšujícím se příjmem se zvyšuje i útrata za vánoční dárky. Domácnosti s měsíčním hrubým příjmem nad 40 000 korun utratí v průměru za dárky 9867 korun. Více utratí za dárky ženy, a to 5605 Kč, zatímco muži se budou držet trochu více zkrátka a dle průzkumu zaplatí za dárky 4923 Kč. Při dalších běžných výdajích domácnosti (především za potraviny) v průměrné výši 3808 korun spojených s Vánocemi utratí průměrná domácnost za Vánoce jako takové 14 336 korun.

Graf předpokládaných nákladů za dárky

Největší procento dotázaných (40 %) však hodlá za vánoční dárky utratit do 3000 Kč. Naopak pouze 7 % dotázaných se chystá utratit za dárky pro své bližní více než 10 000 korun.

Nejčastějšími vánočními dárky je oblečení a obuv, kosmetika a drogistické zboží (různé voňavky a oblíbené pěny na holení). Z dárků pro děti převažují kromě ponožek od babičky hračky a knížky.

Lidé si budou na dárky víc půjčovat

Jak budou lidé dárky platit? Většina lidí (87 %) dle průzkumu společnosti Citibank zaplatí za koupené dárky mimo jiné hotovostí či naspořenými penězi. S jídlem však roste i chuť, a tak mnoho lidí, kteří by si normálně na běžné spotřební výdaje nepůjčili, to bez okolků na Vánoce udělají. Přeci neošidí své děti o tu novou mrkající, papající a čůrající panenku s integrovaným mobilním telefonem a televizí, kterou jistojistě dostane i sousedův Pepík.

Oproti minulému roku se ochota půjčit si na vánoční dárky zvyšuje. Například oproti loňskému roku, kdy při nákupu vánočních dárků využilo splátkového prodeje 5,2 % populace, se letos chystá platit pomocí splátek 6 %. Není se však čemu divit – reklamy s vánočním stromečkem zavaleným dárky a objímajícími se rodinami na nás útočí ze všech stran. Následující tabulka ukazuje, kolik procent dotazovaných se chystá půjčit si letos na vánoční dárky a jaký způsob financování zvolí:

Jak letos zaplatíme za vánoční dárky?(%)
Všichni respondenti Domácnosti s hrubých příjmem nad 40 tisíc
Z úspor, hotovosti 87% 83%
Z kontokorentu 10% 12%
Kreditní kartou 8% 21%
Na splátky 6% 12%
Spotřebitelským úvěrem 0,02% 0%
Půjčkou od příbuzných, známých 3% 2%
Neví/nekupuje 5% 3%

Zdroj: Údaje z výzkumu Citibank

Největší zájem zaznamenávají flexibilní typy financování. 10 % populace se chystá zaplatit za dárky mj. kontokorentem a 8 % kreditní kartou. Zajímavý je pokles využití klasických spotřebitelských úvěrů (loni 2 %, letos 0,2 %). Mnoho kupujících na použití kreditní karty nalákají reklamy, které vysvětlují, že půjčka je vlastně zdarma. Při téměř dvouměsíčních bezúročných obdobích se to tak opravdu může zdát → miniaturního slovíčka téměř a ještě podivnějšího RPSN ve spojení s prapodivně vysokým procentuálním číslem si už jen tak někdo nevšimne. Řada lidí do dvou měsíců z peněženky i účtu zejícího prázdnotou půjčku splatit nestihne, a pak se diví.

Z tabulky dále vyplývá, že domácnosti s vyššími průměrnými příjmy více využívají různé půjčky na pokrytí vánočních nákladů, především flexibilní produkty. Bohatší domácnost má však jednodušší splatit půjčku (například v případě kreditních karet) v bezúročném období.

Mnoho lidí nabývá představy, že nakoupí fůru dárku a budou šťastni až do smrti, a možná si ani neuvědomují, že budou v budoucnu muset za „peníze zdarma“ zaplatit a připlatit. Na půjčování samotném samozřejmě není nic špatného, pokud ho využijeme k dobrým účelům, jako např. k investici či krátkému překlenutí platební neschopnosti. Půjčování na spotřebu je však pro domácí rozpočet minimálně nezdravé. Zadlužení je vysoké a spotřební zboží obvykle nakupované o Vánocích má tendenci velice rychle ztratit hodnotu, jako například elektronika, na kterou si lidé půjčují nejvíce.

Jak a kde si můžete na pokrytí vánočních nákladů půjčit a co se vám může stát, se dočtete v článku Petra Bukače.

Povánoční slevy?

Jednou z mála situací, kdy může být využití kreditních karet o Vánocích výhodné, je nakupování zlevněného zboží přes kreditní kartu zejména v povánočním období, pokud by domácnost na toto zboží jinak neměla. Díky rychlé půjčce tak získá možnost, jak nakoupit zboží třeba i se 70 % slevou oproti běžným cenám. Pouze však za situace, že nebudou poplatky vyšší (nepřekročení bezúročného období, výše poplatků za vedení atd.).

Stejně jako minulý rok chtějí povánočních slev využít 4 z 10 dotazo­vaných. Nejčastějším důvodem, proč lidé povánoční slevy nevyužívají, je právě nedostatek financí. Nejvíce lidí (72 %) v povánočních slevách hodlá utratit do 5000 Kč.

Vánoční šílenství začalo již v říjnu

Dárkuchtivost a názor společnosti, že radost bližních se přímo úměrně zvyšuje s počtem tisícovek utracených za vánoční dárky, si velice dobře uvědomuje strana, pro které jsou Vánoce tou největší radostí – obchodníci.

I proto se „vánoční šílenství“ rozjelo již v říjnu a mnoho obchodníků již zahájilo předvánoční slevy či začalo prodlužovat otevírací dobu svých prodejen. Například společnost Tesco Stores ČR začala zlevňovat první produkty již v listopadu. Návštěvníci jejich prodejen tak mohli už od listopadu nakoupit veškeré oblečení a obuv, což je nejčastější zboží nacházející se v prosinci pod stromečkem, s dvacetiprocentní slevou. Ještě v listopadu Tesco zlevnilo některé zboží znovu, a to až o 30 %.

Boom internetového prodeje

Objemy prodaného zboží si pochvalují i internetové obchody. Nákupní horečka začala oproti loňskému roku dříve. Vánoční období pro nás běžně začíná 1. 12. a končí 24. 12. Do té doby většina zákazníků vyčkává a vybírá. Lehce zvýšené prodeje evidujeme sice již od začátku října, ale ten pravý vánoční „šrumec“ začíná skutečně až v prosinci, vysvětluje Martin Kasa z velkého českého internetového obchodu Kasa.cz a doplňuje: Letošní rok nás mile překvapil a říjen byl obchodně nejúspěšnějším říjnem v historii firmy jak co do obratu, tak počtu objednávek i zisku.

I podle další společnosti, která se zabývá internetovým prodejem, začal objem prodejů spojených s vánočními nákupy stoupat dříve. Poprvé o sobě předvánoční horečka dala vědět ve 45. týdnu, tedy od 6. listopadu, a je zajímavé, že ve stejný týden se projevila jak v ČR, tak i na Slovensku, Maďarsku a v Polsku, uvedl marketingový ředitel Internet Mall Michal Pobežal.

Objem prodejů přes internet se přitom neustále zvětšuje. Oproti minulému roku by objem prodejů realizovaných internetovými obchody mohl letos vzrůst o 30 až 40 % na zhruba 14 miliard korun. Společnost Kasa.cz například očekává nárůst tržeb zhruba o 50 %.

Tichá noc, svatá noc…

… jala lid, v blahý klid. Doufejme, že to tak bude. Vánoční horečka totiž teprve začne. Lidé nejspíš opět utratí za dárky více než loni, i když většina má v úmyslu utratit méně. 15% nárůst nákladů za dárky pro rok 2006 je i po odečtení inflace a růstu reálných mezd více než minulý rok.

Nejsem si jist, že je to jenom tím, že se mají lidé radši. Spíše než zvýšení reálného disponibilního důchodu je to důsledek agresivního útočení reklam. Většina lidí si bohužel neuvědomuje, že půjčené peníze bude muset jednou zaplatit i s úroky nebo že ze zakoupených dárků budou mít větší radost banky a majitelé obchodů, nežli jejich děti. Nebo na to spíš nechtějí myslet. Proč si taky během vánočního klidu a míru kazit náladu. Tak hurá do obchodu…

Anketa

Kolik letos hodláte utratit za vánoční dárky (jednotlivec)?

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 12. 2006 11:57