Spočítejte si...

Zavřít

Vánoční dárky přes internet - stihnete to?

Vyhnout se předvánoční honbě za dárky lze! Stačí nakupovat na internetu. Ale... stihnete to? Dodací lhůty jsou přeci jen o poznání delší než při přímém nákupu v kamenném obchodě. Navíc zpravidla zaplatíte i za dopravu zboží. A jaké máte možnosti při placení?

Vánoce byly vždy prezentovány jako svátky klidu a rodinné pohody, kdy melancholický pohled do nitra plápolajícího plamínku svíčky ještě více umocňuje pocit bezstarostnosti. Několik týdnů předtím je však ve znamení shonu a nákupní horečky. S dostatečným předstihem nás o blížících se vánocích informují velké řetězce následované menšími obchodníky. Zvýšení objednávek čekají také provozovatelé internetových obchodů. Nákup dárků pod stromeček několika kliknutími myši v pohodlí domova je komfortní, avšak ne zcela bezstarostný.

Internet je médiem, jež můžeme využít k nákupu hmotných předmětů ve smyslu provedení objednávky, a tudíž prvotního impulsu k vyexpedování zboží, nebo také i k získání samotného produktu v digitální podobě. V prvním případě však nenakoupíte pouze dárky pod stromeček, ale i vše ostatní, co k Vánocům patří. Ozdobami začínaje a štědrovečerním kaprem konče, pouze živý stromeček schází – nevidím ale žádné možné technické řešení, pomocí nějž by šlo stromky prodávat, jinak by to zejména pro velké internetové obchodníky problém nebyl.

Poslední dobou se stále více objevují plně nehmotné dary, tedy i bez jakéhokoli média. Jedná se zejména o hudbu, levnější počítačové programy a filmy stahované z internetu, kde by médium, a sním spojená doprava atd., produkt pouze zbytečně prodražovaly. Pro zákazníka většinou nebývá problém v případě potřeby si soubor zálohovat na CD či DVD svépomocí. Bohužel na českém trhu zatím neexistuje server prodávající právě tento druh zboží, výjimkou snad může být pouze Starzone.cz, pro shlédnutí (a zaplacení) však musíte být zákazníkem Českého Telecomu.

Dodací lhůty před Vánocemi

S rozhodováním o nákupu byste neměli otálet a objednávku byste měli učinit co nejdříve, v opačném případě je zde velká možnost, že své dárky dostanete až po Vánocích, v horším případě až v roce 2006. Kvůli vysokému náporu se může stát, že zboží již bude vyprodané s tím, že jej bude možné dodat až po 26. prosinci.

Většina obchodníků se shoduje, že poslední termín pro objednání je 18. – 19. prosinec, při osobním vyzvednutí v pobočce firmy to mohou být ještě brzké hodiny následující ho dne. Skladové zásoby se mění z minuty na minutu, skoro všechny obchody zobrazují momentální počet dostupných kusů na skladě, není-li toto číslo vysoké, je vždy lepší učinit objednávku okamžitě.

Podle Asociace pro elektronickou komerci lze vánoční dárky objednávat i 22. prosince a při osobním odběru dokonce 23. prosince.

Pokud nebude možné zboží doručit do Vánoc, vždy je lepší objednávku stornovat. Některé e-shopy požadují telefonické ověření, což znamená, že vás bude kontaktovat operátor firmy za účelem potvrzení objednávky a dohodnutí bližších dodacích podmínek. Paradoxem je, že obchody, jako je Korunka.cz nebo Obchodní-dům, nestanovují interval mezi odesláním obsahu košíku a telefonickým potvrzením. Internet Mall avizuje kontakt maximálně na druhý pracovní den. Řešení se snaží nalézt Kasa.cz v potvrzení automaticky odeslanou SMS.

Jediným rozumným řešením vánočního nárůstu objednávek, přičemž obvyklé zvýšení je o 300 % oproti nesvátečním dnům v roce, je pouze posílení personálních pozic a zvýšení počtu kusů zboží na skladě.

Vyčerpávající odpověď uvedl Ondřej Fridrich, InternetShops: Očekávanému zvýšení poptávky samozřejmě předcházíme adekvátním zvýšením skladových zásob. To se týká veškerého zboží, nejen elektroniky, kde jsou ale pochopitelně nárůsty skladových zásob jedny z nejvýraznějších. Používáme ale i jiné metody, neboť ne vždy je tím limitujícím faktorem velikost skladu. Posilujeme také personálně sklad, osobní odběry, příjem zboží, zákaznický servis. Už dříve jsme také výrazně prodloužili otevírací dobu na osobních odběrech atd.

Michal Pobežal z Internet Mall na otázku personální sféry uvedl: Před Vánoci jsme samozřejmě částečně zvýšili nejen počet našich operátorů na callcentru, ale i personál, který přichází se zákazníky do styku na prodejnách, a samozřejmě jsme posílili hlavně naši logistiku. Zároveň dodal: Snažíme se uspokojit všechnu poptávku nejen díky skladovým zásobám dovozců, ale i z našich skladů. Přesto však může nastat situace, kdy zboží bude vyprodáno – pak na to zákazníky včas upozorňujeme a nabízíme jim alternativy.

Jelikož máme v nabídce přes 25 000 druhů zboží, nedržíme je vždy skladem, ale u každého zboží je předpokládaná doba doručení vždy napsaná. Co se týče zákaznického centra a expedice, samozřejmě jsme je posílili. Každopádně ještě v prvním týdnu funguje naše call centrum s úspěšností 99 % přijatých hovoru, odpověděl na otázku zboží a personálu Martin Kasa.

V předvánoční nákupní horečce nakoupí lidé věci, o které by v jiné části roku nejevili zájem. Jedná se zejména o již zmíněný obsah v digitální podobě stahovaný z internetu, nejčastěji v podobě mp3 skladeb.

Jistou překážkou pro masové rozšíření prodeje hudby u nás je geografická vzdálenost mezi poskytovatelem a potenciálním zákazníkem a z toho vyplývající jazyková bariéra a problém placení. Obvyklé je využití některé z mezinárodních internetových peněženek, což je v české kotlině ještě poměrně ne moc známá a rozšířená služba, především vzhledem k nemožnosti využití peněženky i na domácím trhu.

Další možností je zaplacení pomocí embosované platební karty či karty určené přímo k placení na internetu. Kolem platby panuje určitá nejistota pramenící z nutnosti zadávat čísla karet do formulářů internetových obchodů, což se snažilo řešit zadáváním čísel do formulářů certifikovaných institucí. Cena hudby přitom není vysoká, například skladba zakoupená pomocí iTunes nebo Yahoo music vyjde do jednoho dolaru, album asi do 12 USD.

Placení a předání zboží

Před samotným vyplněním osobních údajů a stiskem tlačítka „odeslat“ je ještě nutné zvolit si způsob přepravy a formu úhrady zboží. Vybírat můžete celkem ze tří druhů plateb. Pokud si zboží vyzvednete v pobočce firmy, obvykle budete platit na místě. V případě dopravy speditérem je možná buď dobírka, kdy předáváte peníze řidiči a můžete si obsah zásilky ihned zkontrolovat a v případě nesrovnalostí přijetí odmítnout, nebo platba předem převodem peněz z účtu, pomocí dárkových poukázek či využitím internetových peněženek.

Při probíhajících, každoročně se opakujících mimořádných podmínkách je lepší volit osobní odběr a platbu na prodejně nebo dobírku, byť je pro obchodníka zaslání zásilky s dobírkou dražší a obvykle jde k tíži zákazníka. Při nákupu za větší obnos peněz však bývá jakýkoli způsob přepravy zdarma.

Klasický bankovní převod si vždy vyžádá minimálně dva pracovní dny prodlení vyexpedování, řešením může být například použití rychlé platby přes eBanku nebo Živnostenskou banku.

Zatím málo rozšířená je platba platební kartou, kterou podporuje pouze minimum e-shopů, jako je Internet Mall, Internet Shops nebo Obchodní-dům. Pro tyto účely můžete využít také internetovou kartu, určenou výhradně pro užití na internetu.

Volba přepravy přes speditéra je snad nejpohodlnější možností. Zboží je doručeno až ke dveřím, stačí je pouze převzít. Využití služeb České pošty a logistických firem je běžné, některé velké obchody mají zřízenou dokonce vlastní dopravní službu. V Praze potom můžete obvykle využít kurýra. Při předání k doručení do rukou logistických firem ráno je zboží obvykle předáno následující pracovní den. Řidič vám většinou zavolá a domluví si čas a případné místo dodání. Není tedy problém, když zásilku převezme soused nebo známý, předpokládá se však, že nové místo předání je relativně blízko od toho původního.

Při opakovaném neúspěchu předání speditérem se zásilka vrací do depa, následně odesílateli. V tom tkví obrovská výhoda České pošty, kdy balíček může čekat dlouhou dobu v místní pobočce, než je zaslán zpět. Zmeškaný rozvážkový vůz může ale znamenat velké potíže, začínající dlouhou frontou, složitým vypisováním formulářů při převzetí za potomka bez občanky a konče nemožností vyzvednutí zásilky v případě úrazu.

Přeprava pomocí vlastních automobilů prodejce se v zásadě shoduje s přepravou logistickými firmami, většinou si můžete přímo v objednávce zvolit datum a čas doručení.

Doprava zboží zakoupeného v e-shopech
Dopravce Cena Poznámky
dle dopravce průměrná u obchodníka
Česká pošta Obyčejný balík 30/2 – 55/15 Kč/kg 55 Kč Pouze do 15 kg; plus možná dobírka
Obchodní balík 79/2 –149/30 Kč/kg 65 Kč Do 30 kg a 100 000 Kč; plus možná dobírka za 10 Kč + cena pošt. poukazu
PPL Normální balík 85/1 – 350/50 Kč/kg 80 Kč Do 50 kg Možná dobírka za 30 – 250 Kč, u obchodníků obyč. 40 Kč
PPL express+ 160/10 – 590/50 Kč/kg Poskytuje se pouze na výslovnou žádost Do 50 kg; doručení do 10:00 – jinak cena Normalní balík
DPD Balík 99/2 –179/31,5 Kč/kg 80 Kč Pouze do 31,5 kg + případná dobírka 40 – 400 Kč, u obchodníků obvykle 40 Kč
Balík 50 190/350– 380/50 Kč/kg Pro zásilky od 31,5 kg do 50 kg
DPD EXPRESS10 163/2 – 330/31,5 Kč/kg Poskytuje se pouze na výslovnou žádost Doručení do 10:00 následující den
Kurýr po Praze (messenger.cz) Standard Od 59 Kč + 14 Kč/km do 228 Kč + 30 Kč/km 100 Kč Cena dle velikosti zásilky (dle vozidla) při doručení do 180 minut Službu možno využít ve městech Brno, Plzeň, Ostrava a Hradec Králové (za podobných cen. relací).
Express Příplatek 50% oproti verzi Standard +50 % Doručení do 90 minut Dobírka u obchodníků 40 Kč.
Kurýr po Praze (epskuryr.cz) Normál 83 – 219 Kč 100 Kč Doručení do 120 minut Za zásilku větší než 5 kg se připočítává poplatek za vozidlo
Urgent 109 – 259 Kč Poskytuje se pouze na výslovnou žádost Doručení do 60 minut
Kurýr po Praze (Belmond.cz) Eco 120 – 160 Kč 140 Kč Do 180 minut Dva formáty zásilky: malá a velká, přičemž malá je obálka, či drobná krabice
Standard 65 + 10 Kč/km – 130 + 20 Kč/km Na žádost možno určit cenu Do 120 minut
Expres Cena verze standard + 100 % Poskytuje se pouze na výslovnou žádost Do 60 minut
Přepravní služba Internet Mall 390 Kč Pouze pro přepravu zboží nakoupeného Internet Mall

Ceny uvedeny bez DPH.

V internetovém obchodě vždy kupujete tak trochu zajíce v pytli. Nic na tom nemění skutečnost, že jste si produkt byli osahat v kamenném obchodě, jelikož jste neviděli právě ten kus, který dostanete. Z tohoto důvodu platí vždy při objednávce učiněné přes internet, i když nakonec zboží převezmete osobně na prodejně, 2 týdny na odzkoušení a případné vrácení zboží bez udání důvodu. Zaplatíte tak pouze a jenom za dopravu. Aktuální to může být v případě nevhodnosti dárku či v jiných situacích.

Zdraví na internetu?

Poslední dobou se stalo velkým hitem dávat si pod stromeček různé vitaminové, kloubní a jiné přípravky. Ty můžete zakoupit přes takzvané elékárny, což jsou internetové prodejny specializované na farmaceutické výrobky. Nakupovat můžete samozřejmě pouze volně prodejné přípravky.

V minulosti vzniklo několik elékáren, jako příklad můžu uvést vitalitu nebo e-zdravi. Pokud se podíváme na tento způsob distribuce medicínských přípravků kritickým okem, uvidíme velké mezery v komunikaci se zákazníkem. Správné užívání farmaceutických prostředků vyžaduje většinou radu kvalifikovaného pracovníka, což internetové obchody příliš neumožňují.

Nechci nové, stačí starší

Pokud jste se rozhodli někoho obdarovat starší věcí, je nejen čas začít s výběrem vhodného kusu, ale také ho co nejrychleji zakoupit. V případě internetových bazarů se většinou jedná pouze o zprostředko­vatele, jelikož výsledné zboží nakonec kupujete od fyzické osoby.

Typickým příkladem serveru, kde se uživatel zaregistruje, a pak nakupuje a prodává online, je server s poetickým názvem bazar.cz nebo sbazar.cz. Poněkud nemilá je skutečnost, že v případě bazar.cz budete muset za kontakt zaplatit poplatek ve formě odeslání premium SMS na číslo s koncovkou 15, tedy s cenou 15 Kč. Podobně na tom budete i v případě zadávání inzerátu, které je sice zdarma, ale pro umístění do vyšších pozic musíte zase odeslat SMS.

Podobně na tom budete i u konkurenčního sbazaru.cz, kde již při aktivaci jste donuceni odeslat „aktivační SMS“ v hodnotě 6 Kč. Získání kontaktu na inzerenta je poté taktéž zpoplatněno.

Obecně nákup přes internetový bazar nelze již doporučit, jelikož do Vánoc zbývá pouze několik dní a je velká pravděpodobnost, že byste se z balíčku těšili až po Štědrém dni. Pokud jste ovšem od inzerenta už někdy něco nakupovali a máte s ním velmi dobré skutečnosti, je možné ještě v klidu nakupovat.

Abyste si mohli přihodit, nemusíte hned chodit do aukční síně. Stačí mít připojení na internet a přihlásit se do některé z internetových aukčních síní, například Aukce.cz. Pokud se ptáte, proč to zde zmiňuji, tak věřte, že i tímto způsobem se dá koupit krásný dárek pod stromeček. Má to však jeden háček – vždy trvá stanovený počet dní. Možná mi nyní budete oponovat, že přeci existuje ve většině případů tlačítko rychlé koupě. Cena je však obvykle nadhodnocená. Stejně tak bývá podhodnocena na začátku aukce, jelikož se předpokládá cenový růst. Můžete tak nakoupit o něco levněji.

A co nějaké alternativy…?

Vánoce působí na politiku snad všech firem, proto se v tomto období předhánějí s různými „svátečními“ nabídkami. Může být zajímavé předplatné časopisů, kdy jej bude dostávat námi obdarovaná osoba. Většina vydavatelství vám ochotně vystaví darovací certifikát, který následně může figurovat pod stromečkem. Navíc nejčastěji dostanete k předplatnému i nějakou pozornost.

Když mluvíme v různých podobách o internetu, je zajímavé se podívat také na připojení. V rámci vánočních akcí můžete ušetřit i několikatisícové aktivační poplatky, většinou při uzavření smlouvy na více let.

Anketa

Nakupujete vánoční dárky přes internet?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 6. 2009 16:43