Spočítejte si...

Zavřít

Vánoční dárek od banky

Na konci minulého roku se naše peněžní ústavy s nebývalou vervou vrhly do vábení nových klientů prostřednictvím vánočních prémií, soutěží a nabídky různých zvýhodněných produktů. Každý chtěl svého zákazníka obdarovat co nejzajímavějším "dárečkem" a získat si tak jeho sympatie. Jaké vánoční strategie se tedy u nás objevily?

Většina bankovních ústavů se rozhodla využít buď atraktivních a dnes stále ještě neokoukaných produktů, jako je telefonické a internetové bankovnictví, nebo vsadila na tradičnější, ale neméně atraktivní platební karty.
Zvýhodněné podmínky telefonického bankovnictví pro své klienty připravila Investiční a poštovní banka a Union banka. Obě banky nabídly bezplatné zřízení a poskytování služby GSM BANKING, Union banka tuto službu zdarma poskytovala do 31.12. 2000 a IPB ji bezplatně nabízí dokonce až do 30.6. 2001. Union banka navíc do konce roku zdarma zavedla i produkt internetového bankovnictví, tzv. I-banku.
Nejdále však v tomto směru zašla GE Capital Bank, když vsadila na „největší hit loňských vánoc“ a prostřednictvím své propagační akce „Přines si domů mobil k účtu zdarma“ svým klientům skutečně umožnila za určitých podmínek získat mobilní telefon. (O výhodách a nevýhodách této nabídky se dočtete v článku Kolik stojí mobil zadarmo?)

Naproti tomu platební karty patřily do vánoční nadílky Komerční banky, České spořitelny, ale i dalších bank, které se připojily k soutěži pořádané společností Europay International pro držitele platebních karet Maestro. Každý měsíc (soutěž trvá do 31.1.2001 a tak se jí ještě můžete stihnout zúčastnit) vyhrává 50 nejhorlivějších klientů, kteří pomocí karty provedou nejvíce transakcí. Všichni výherci získávají 10000,– Kč a absolutním vítězem celé soutěže a výhercem 200000,– Kč se nakonec stane ten, kdo za celé období soutěže uskuteční nejvíce plateb.
Vedle této soutěže Česká spořitelna nabízí kartu Maestro od 1.10. 2000 do 31.3.2001 zdarma, avšak pouze pro majitele sporožirových účtů založených před 1. 10. 2000, kteří ještě nemají žádnou platební kartu. Navíc vydání karty podmiňuje požádáním o její automatickou výměnu.
Jinou platební kartu mohl klient do konce roku bezplatně získat u Komerční banky, která nabízela tzv. Unikartu (Eurocard/Mas­terCard nebo VISA) pro tuzemský platební styk.

Poněkud méně univerzální, ale bezesporu zajímavé lákadlo si zvolila Bank Austria Creditanstalt. Od října do konce roku totiž poskytovala padesátiprocentní snížení vstupních poplatků do některých zahraničních podílových fondů. Jednalo se konkrétně o čtyři různé FondsBaskets (fondy fondů), obligační fond EuroHedge, akciový fond Select Europe a sektorový akciový fond TopPharma.

Už tradičním vánočním dárkem České spořitelny a Komerční banky jsou prémie každoročně připisované na studentské účty. Tyto banky dobře vědí, že pro prázdninami a vánocemi pohublá konta je to příjemná injekce a snaží se tak studenty oslovit v jejich nejslabší chvilce. Česká spořitelna je v tomto směru štědřejší, protože nabízí celých 400,– Kč, zatímco u Komerční banky tato částka představuje magických 333,– Kč.

Stavební spořitelny si byly vědomy své poněkud odlišné role na trhu s finančními produkty, která je pro mnohé spjata s budováním rodinného hnízdečka, a proto jejich „vánoční dárky“ byly většinou různorodější a osobnější. A tak zájemci, kteří do konce roku uzavřeli smlouvu s Českomoravskou stavební spořitelnou dostali CD s klasickou hudbou, koledami, Beatles nebo Rolling Stones, mohli se zapojit do slosovací soutěžedeset zájezdů v hodnotě 20000,– Kč a mladí do třiceti let navíc mohli získat až dvouleté úrazové pojištění zdarma.
Soutěž o zájezdy pořádala i stavební spořitelna Wűstenrot. Soutěžícími se opět mohli stát všichni klienti, kteří uzavřeli se spořitelnou smlouvu do 31.12. 2000 a vymysleli navíc motto, které podle nich vystihuje to podstatné, čím by se každý jednotlivec i celé lidstvo měli v novém tisíciletí řídit. Pro výherce byly připraveny poznávací zájezdy v ceně 50000,– Kč, 10000,– Kč a sto knih Praktický rádce pro dům, byt a zahradu. Jako prémii každý dostal plánovací kalendář na rok 2001.
Oblíbenou formu soutěže zvolila i ČS-stavební spořitelna. Jako ceny však nabídla 42 kapesních počítačů. Soutěžící měl za úkol do 27.12. 2000 podat návrh na uzavření smlouvy s minimální cílovou částkou 130 000,– Kč, zodpovědět soutěžní otázku a vymyslet pro spořitelnu slogan. Věrní klienti spořitelny, čtenáři časopisu Buřinka, mimo to dostali jako dárek malý skládací papírový vánoční stromeček v barvě spořitelny.
Možná nejvýhodnější, ale také nejméně poetické dárky si připravila Všeobecná spořitelna Komerční banky. Od 1.7. do 31.12. 2000 nabízela nový produkt, tzv. Přátelský úvěr, který má umožnit dlouhodobé splácení (až 14 let) v nízkých splátkách. Podmínkou byl vklad alespoň 20% cílové částky. Zároveň členům Klubu Modrá Pyramida poskytla slevy na nákup domácích spotřebičů a elektroniky a k tomu slíbila i dále neurčený dárek.

Jak to tak vypadá, banky ani spořitelny na svých vánočních dárcích přehnaně nešetřily. Obezřetný klient, který pečlivě zvážil všechna pro a proti každé nabídky tak mohl na vánočním boji o zákazníky dokonce příjemně vydělat. Pokud jste to ale nestihli, nezoufejte, vždyť do prvních vánoc třetího tisíciletí nám už nezbývá ani rok!