Ojeté auto, nebo nové? Češi jsou jednoznačně milovníci ojetých aut a nevadí jim ani jejich stáří, které mnohdy překračuje 10 či 15 let od data výroby. Výjimku tvoří nákupy aut na firmu či vybavení firmy flotilou automobilů. Tam jsou v drtivé většině případů pořizovány nové vozy. Vyplynulo to z průzkumu ČSOB Pojišťovny a ČSOB Leasing.
Při koupi převažují autoprodejci
Při nákupu ojetých automobilů Češi jednoznačně preferují oficiální prodejce vozů.
Nakupuje skrze ně 32 % Čechů. Pokud ale nezvolí tuto variantu, jdou pro auto nejčastěji do českého autobazaru, a to ve 28 % případů. Pouze 15 % dotázaných nakoupilo auto od svého známého a 8 % Čechů si auto nechává dovézt ze zahraničí.
Velmi málo využívaná varianta je také využití prostředníka nebo reakce na inzerát.
Ze zahraničí dovážíme většinou stará auta
Ačkoli zájem o ojeté vozy ze zahraničí není ze strany Čechů nijak velký a auto takto nakupuje jen 8 % respondentů, stále tvoří výraznou část prodejů.
Bohužel jsou ale Češi vstřícnější k nákupu starších vozů. Z dovážených automobilů je více než polovina starší 10 let. Postupně navíc dovážíme do České republiky stále starší auta a vozový park tak dlouhodobě stárne.
Automobily staré od 1 do 5 let tvořily pouze 17,2 % ze všech dovezených aut a v případě stáří vozu od 6 do 10 let to bylo 29,3 %. Zájem o ojeté vozy navíc dlouhodobě neklesá, takže se dá předpokládat, že dovážení starých aut bude v následujících letech pokračovat.
Kdo preferuje starší vozy?
Zajímavé je srovnání nákupních preferencí Čechů v závislosti na věku kupujícího. U mladých řidičů do 29 let převažují vozy s rokem výroby 2000–2004. U starší generace ve věku 45–59 let a starších jsou nejtypičtější novější auta s rokem výroby mezi lety 2005–2009.
Ve všech kategoriích však téměř pětinu používaných aut tvoří vozy, které byly vyrobeny před rokem 1999. Přibližně stejný poměr pak tvoří nejnovější auta vyrobená po roce 2010.
Z geografického hlediska bychom nejvíce starých aut nalezli na Vysočině, kde je téměř třetina aut právě mezi těmi, které byly vyrobeny do roku 1999. Velmi podobně je na tom i Pardubický kraj.
Nejvíce nových aut naopak jezdí v Karlovarském kraji, kde je téměř 27 % všech aut vyrobeno po roce 2010.
Nejvíc nových aut se prodá v Praze
Asi není překvapivé, že nejvíce nových aut se prodává v hlavním městě, a to 38 %. Výrazně se tu ale prodávají i ojeté vozy. Největší rozdíl mezi prodeji ojetých a nových aut je v Čechách. Obdobná je i situace na Moravě, ale počet ojetých vozů je tu ve srovnání s Čechami nižší.
Opět je v tomto případě viditelný rozdíl mezi nákupním chováním jednotlivců a firem. V 67 % případů jsou totiž firemní auta nakupována jako nová.
Financujeme nejčastěji vlastními penězi
Co se týče financování, drtivá většina nakupujících si na ojeté auto nemusí půjčovat. Téměř tři čtvrtiny nákupů jsou totiž placeny z vlastních úspor.
Někteří pak spoléhají na neúčelovou půjčku či finanční leasing. Překvapivé je, že 3 % Čechů neví, jakým způsobem své auto financovali, jestli si na něj půjčili, nebo jej platili vlastními penězi.
Nákupní chování jednotlivců se také výrazně liší od nákupního chování firem. Zatímco lidé si většinou kupují ojetá auta a financují je vlastními úsporami, firmy nejčastěji vybavují svůj vozový park novými auty a na jejich pořízení si půjčují.
Průměrná nehoda vyjde na 49 000 Kč
Více než třetina všech řidičů už někdy zavinila dopravní nehodu. Mezi nejčastější důvody patřilo používání mobilního telefonu za volantem. Mnohem častěji však nehody způsobovali intenzivní řidiči (39 %) oproti tzv. svátečním řidičům (18 %). Průměrně pak oprava auta stála 49 000 Kč.
To je ještě poměrně malá částka oproti situaci, kdy auto poškodí přírodní živly. Tam se průměrná oprava vyšplhá na 116 000 Kč.
Kriminalita v České republice v souvislosti s krádežemi aut je vysoká. Každých 40 minut je v České republice ukradeno jedno auto. Nejčastěji jde o stříbrnou Škodu.
Ne vždy se však při nehodě či poškození auta můžeme spolehnout na to, že viník bude slušný a poctivý. 9 % Čechů přiznalo, že už někdy při parkování poškodili cizí vůz, ale škodu nenahlásili a jednoduše odjeli. Přibližně 5 % řidičů takto poškodilo cizí nebo veřejný majetek a opět škodu nenahlásili a odjeli.
O drahých autech nesníme, většina chce škodovku
Může se to zdát překvapivé, ale pokud by si Češi mohli vybrat jakékoli auto, nesáhla by většina z nich po nějaké luxusní drahé značce vozu. Zvolili by spíše Škodu, Volkswagen nebo Ford. Auta typu Porsche nebo Rang Rover by si pro sebe vybrala 2 % a méně dotázaných.
Češi tedy sní spíše o dostupných a praktických autech. Ze značky Škoda by nejčastěji sáhli po modelech Kodiaq a Karoq. Překvapivé také je, že 40 % Čechů žádné vysněné auto nemá.
Lidé tak automobil berou spíše jako praktický prostředek, jak se dopravit z bodu A do bodu B, případně jako nezbytného pomocníka v rodině. Polovina dotázaných vnímá auto jen jako prostředek, jak se dostat do práce.
Auto jako důležitý designový doplněk či auto jako součást image vnímá pouze 5 % Čechů.
Kdo v autě nadává?
Vulgarity za volantem nejsou pro Čechy nic výjimečného. Pouze 8 % dotázaných přiznalo, že za volantem nikdy nenadává. Naopak 36 % Čechů si občas zanadává a 12 % dotázaných používá vulgarity za volantem často. Pouze 1 % však nadává neustále při každé jízdě.
Zajímavé je, že nadávky jsou vlastní spíše mladé generaci, kdy lidé do 29 let nadávají často ve 24 % případů a v 5 % případů si ulevují sprostými slovy neustále.
Naopak u řidičů nad 60 let se s nadávkami už příliš nesetkáme. Více než desetina nenadává nikdy.