Spočítejte si...

Zavřít

Union pojišťovna v nucené správě!

Po dlouhé době se opět dostala jedna z pojišťoven do finančních potíží. Ačkoliv na tom může být sebehůře, peníze klientů by údajně neměly být ohroženy. Union pojišťovna je součástí skupiny Union Group, která se v poslední době proslavila krachem Union banky.

Podle Ministerstva financí vykonává Union pojišťovna nadále svoji činnost v souladu se zákonem o pojišťovnictví. Podle jeho současného znění smí Ministerstvo financí (mimo jiné) uvalit nucenou správu na pojišťovnu v případě ohrožení splnitelnosti jejích závazků vyplývajících z pojistných smluv.

Nucená správa sama o sobě nemusí znamenat ohrožení klienta. Regulátor trhu pouze omezí pravomoci vedení společnosti a ujme se prostřednictvím nuceného správce jejího řízení na dobu, dokud se finanční situace pojišťovny nezlepší. Nucená správa končí jejím odvoláním Ministerstvem financí, uplynutím dvou let od jejího počátku nebo vyhlášením konkurzu.

Union pojišťovna se v loňském roce transformovala za účelem vybudovat z regionální pojišťovny (na Ostravsku) pojišťovnu celorepublikovou. Zatímco v roce 2001 předepsala pojistné ve výši 120,8 mil. Kč, v roce 2002 zaznamenala 96 % meziroční nárůst předepsaného pojistného na 237 mil. Kč.

Za první pololetí letošního roku předepsala dalších 362 mil. Kč, což představuje obrovský meziroční nárůst o více než 200 %. Jak se ale zdá, není všechno zlato, co se třpytí.

Pokud jde o zájmy klientů pojišťovny, nezdá se, že by měly být poškozeny. Jak jsme již byli v minulosti svědky, má-li některá pojišťovna finanční obtíže, její pojistný kmen se nakonec převádí na jinou pojišťovnu. Union pojišťovna patří mezi menší pojišťovny, a tudíž lze očekávat, že i kdyby nucená správa nakonec vyústila v likvidaci – o její pojistný kmen bude jistě zájem.

Co motivuje ostatní pojišťovny v zájmu o pojistné kmeny svých kolegů? Zejména jde o peníze. Přijmout nový, byť dočasně ztrátový pojistný kmen, totiž může být podstatně levnější než pořádání reklamní kampaně pro získání nových klientů. I banky již dávno pochopily, že nejlevnější cestou k získání nových klientů je koupě již existující banky.

Taktéž pojistný trh by neměl být nucenou správou Union pojišťovny nijak zasažen. Pojišťovny nejsou vzájemně natolik provázány jako banky, a tudíž nelze očekávat řetězovou reakci problémů v ostatních pojišťovnách.

Největším problémem Union pojišťovny se zdá být její ztráta z loňského roku, která dosáhla 233 mil. Kč. Hlavním zdrojem příjmů pojišťoven bývá pojistné vybrané od jejich klientů a hlavním výdajovým elementem vyplácené pojistné plnění. Ztráta Union pojišťovny v loňském roce dosáhla prakticky úrovně celoročního předpisu pojistného.

To samo o sobě zní dost děsivě. Vzhledem ke změně orientace pojišťovny ale lze očekávat, že je zřejmě část ztráty způsobena výdaji na založení celorepublikové obchodní sítě.

Union pojišťovna prošla v poslední době určitými změnami. To je vidět např. i na změně jejich původně žalostně vypadajících webových stránek (www.unionpoj.cz). Je jenom škoda, že nová tvář pojišťovny je doprovázena takovou vadou na kráse, jakou je nucená správa.

Anketa

Jste klientem Union pojišťovny?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 8. 2003 19:47