Spočítejte si...

Zavřít

Ukradli vám platební kartu - třeste se!

O možnostech zneužití platební karty se toho napsalo již mnoho. Před časem dovolených, nákupů v zahraničí a častým používáním platební karty se určitě vyplatí některé hlavní zásady zopakovat a upřesnit skutečnosti, na které se často zapomíná (případně se o nich vůbec neví).

Z hlediska bezpečnosti lze rozlišovat karty elektronické a karty s tzv. embossem – tj. reliéfním písmem. První typ představují například karty od asociací Europay a VISA v podobě platební karty Maestro, resp. VISA Electron, druhý prestižní karty Eurocard Mastercard a VISA. Důležitou vlastností elektronických karet je (např. kromě faktu, že jejich vydání bývá spojeno s nejnižšími nebo žádnými požadavky na bonitu majitele) jejich výhradně elektronické použití na on-line zařízeních – bankomatech, platebních terminálech u obchodníků. Každá transakce takovouto kartou je tedy vždy autorizovaná.

Existuje však – z hlediska bezpečnosti platebních karet bohužel – ještě jeden způsob jak autorizovat. Ten se týká off – line platebních terminálů (tzv. „žehliček“), kde lze ovšem použít pouze karty embossované. Autorizační dotaz potom provádí příslušný obchodník telefonicky, a co je důležité – ne vždy. Každý prodejce totiž stanoví limit, pod který transakce neautorizuje (pouze zkontroluje podpis na podpisovém proužku). Takže v obchodě vybaveném žehličkou a s autorizačním limitem 1000 Kč lze nakoupit zboží za 999 Kč bez autorizace jen proti podpisu. Její zaúčtovaní na vrub účtu, ke kterému je karta vystavena, potom proběhne najednou řekněme na konci měsíce a tehdy se nám také fyzicky peníze z účtu odečtou.

Ztráta / krádež platební karty a zamezení jejího zneužití
V případě ztráty nebo krádeže vaší platební karty se po nahlášení této skutečnosti bance – vydavatele platební karty – provede její blokace, resp. stoplistace. Tyto dva pojmy neznamenají totéž a v žádném případě je nelze zaměňovat.

Blokace karty v podstatě znamená pouze „dočasné nebo trvalé omezení práva používat platební kartu“ a týká se pouze autorizovaných on-line transakcí. Je nutné si uvědomit, že i při třikrát po sobě zadaném PIN během určitého rozhodného období je karta systémem zablokována a k odblokování dojde buď na žádost klienta nebo automaticky na konci tohoto období (např. rozhodné období může být kalendářní týden – při třikrát po sobě jdoucím chybném zadání PIN během daného týdne se karta zablokuje a aktivována je automaticky na konci týdne – o půlnoci z neděle na pondělí).

Při nahlášení ztráty / krádeže elektronické karty tudíž bance stačí k absolutnímu znemožnění jejího použití pouhá blokace této karty v systému. Podle toho, zda byla ukradena nebo ztracena, lze navíc nastavit status „se zadržením“ nebo „bez zadržení“ – kde druhý v pořadí lze opětovně zrušit a kartu odblokovat podobně, jak to automaticky udělal systém v případě s chybným PIN (jenom to klienta bude stát poplatek za blokaci při nahlášení ztráty a další poplatek při odblokování po znovunalezení karty). Bankomat vám transakci takovou kartou pouze odmítne a nepohltí ji, stejně tak obchodník na terminálu pouze kartu vrátí s tím, že transakce byla odmítnuta.

Není těžké si domyslet, že v případě prvním – tedy při nahlášení krádeže karty (blokace se zadržením) je blokace nevratná a karta v bankomatu již zůstane, u prodejce by měla být zadržena a ve všech případech následně fyzicky zlikvidována správným nastřižením.

Stoplistace rozšiřuje pojem blokace a znamená trvalé, nevratné zrušení práva používat platební kartu. Status je tedy vždy „se zadržením“ a kartu již nelze nikdy používat. Číslo karty, jméno držitele a další náležitosti jsou zařazeny na mezinárodní stoplist (samozřejmě v případě mezinárodní karty), což přináší daleko vyšší náklady než tomu bylo u blokace. Např.v případě eBanky stojí blokace elektronické karty Maestro nebo VISA Electron pouhých 200 Kč, na druhou stranu stoplistace všech embossovaných karet 3750 Kč.

Právě eBanka od května nabízí další zajímavou možnost – zamykání platební karty v rámci bankovní aplikace na mobilním telefonu. Nicméně i zde se jedná pouze o její BLOKACI, účinnou pouze při autorizovaných transakcích se všemi náležitostmi výše zmíněnými. Sama eBanka k tomu píše: „Služba zamykání není náhradou za stoplistaci ztracené nebo zcizené embossované karty. Embossovanou kartou lze provést platbu, přestože je zamčená, u obchodníka, který nevyužívá systém on-line autorizace. Při ztrátě nebo krádeži embossované karty je tedy potřeba provést co nejdříve její stoplistaci“.

Nenahlásit ztrátu embosované karty se nevyplácí
Pokud ztratíte např. kartu VISA Classic, můžete čelit nutkání ztrátu nenahlásit (a vyhnou se tak vysokému poplatku). Pokud ovšem budete mít smůlu a kartu nalezne zloděj světa platebních karet znalý a dostatečně šikovný pro napodobení vašeho podpisu na proužku, spláčete pravděpodobně nad výdělkem..

Pokud si myslíte, že stačí peníze převést jinam a zloděj tudíž nemá co z účtu vykrást, máte pravdu pouze v případě elektronických karet. U embosovaných může chytrý zlodějíček platit podlimitní transakce na žehličkách bez sebemenších problémů, protože se nic neautorizuje – tedy ani zůstatek. Výsledný efekt? Klient se podívá na zůstatek na svém účtu a nevěří svým očím: – 45000 Kč! Takové situace se skutečně stávaly a podle platných, klientem podepsaných podmínek pro vydávání a používání platebních karet neměl takový chudák nárok na sebemenší náhradu, protože nenahlásil ztrátu karty…

Doporučení tedy jednoznačně zní – ztrátu karty co nejdříve nahlásit a doufat, že zloděj nebo nepoctivý nálezce nebyl chytrý a dostatečně rychlý. Nést riziko prakticky neomezené ztráty proti poplatku je skutečně neporovnatelné a nevyplácí se jej postupovat.

Anketa

Jaký typ platební karty vlastníte?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 4. 2007 23:01