Hlavní navigace

Ukradli vám mobil? To nic!

28. 1. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ztráta mobilního telefonu může bolet. Zvlášť ty, kteří si pořídili dotovaný přístroj s paušálním tarifem. Náhrada takového telefonu může být drahá. Telefon ale lze pojistit. Jde o nepříliš známý produkt, který má své výhody i nevýhody. A proč se omezovat pouze na Českou republiku?

Krádeže mobilních telefonů jsou populární v celosvětovém měřítku. Jenom ve Velké Británii změní nelegálně svého majitele více než 100 tisíc telefonů měsíčně. Taktéž poškození a zničení telefonu není ničím výjimečným. Příkladem budiž opět měsíčně 70 tisíc zničených telefonů ve Velké Británii.

Pojišťovny v České republice samostatně pojistit mobilní telefon vesměs tvrdošíjně odmítají. Světlou výjimkou je Generali pojišťovna, která tento produkt jako jediná nabízí. Nabízí ho ale poněkud netradičním způsobem. Ale o tom až později.

Co na to operátoři…

Zeptali jsme se našich mobilních operátorů, jak se staví k problému ztráty dotovaného (nebo jiného) telefonu klientem. Pokud jde o SIM kartu, nejde o žádný velký problém. Samotná karta je levná a velmi často je i možné získat duplikát se stejným telefonním číslem. S telefonem už je to horší. Má-li klient podepsanou smlouvu na některý z tarifů, musí tento tarif využívat i nadále.

Telefon si může pořídit znovu, v žádném případě ale ho již nedostane za dotovanou cenu. Chce-li přitom takto poškozený klient získat zpět stejný telefon, jaký mu byl ukraden (někteří lidé si právě proto pořizují paušálový program), jeho cena může být nepoměrně vyšší než ta, kterou za něj zaplatil.

Zajímali jsme se o možnost pojištění samotného přístroje. Otázka zněla, zda je prodejce telefonu schopen zajistit jeho pojištění. Tedy zda může plnit funkci pojistného zprostředkovatele.

Slečna na zákaznické lince Oskara situaci zvládla tím, že nás poučila o skutečnosti, že jsou mobilním operátorem a nikoliv pojišťovnou. Tedy nula bodů.

O něco přístupnější se jevil T-Mobile. Jeho zákazníci ve výjimečných případech mohou pojištění mobilního telefonu získat, a to dokonce zcela zdarma. Podmínkou je ale členství v TOP-programu, pro který je podmínkou měsíční telefonní účet přesahující 4500 Kč a ani poté to prý není jisté. Jiná možnost neexistuje.

Nejvstřícnější přístup jsme zaznamenali u Eurotelu. Jeho klienti si mohou nový telefon pojistit hned v několika variantách. Pojištění se vztahuje na případ krádeže nebo loupežného přepadení. Přístroj nesmí být starší dvou let. Následující tabulka znázorňuje jednotlivé varianty pojištění včetně pojistných částek a ročního pojistného.

Pojištění ztráty mobilního telefonu – Eurotel
Pojistná částka Roční pojistné
Varianta 1 10000 Kč 790 Kč
Varianta 2 20000 Kč 1290 Kč
Varianta 3 35000 Kč 1890 Kč

Zdroj: Eurotel

Zmíněné pojištění zajišťuje Generali pojišťovna, pouze však pro nové klienty Eurotelu. Taktéž možnost pojištění elitních zákazníků společnosti T-Mobile má na svědomí stejná pojišťovna. Ten, kdo by ale přišel na pobočku Generali pojišťovny v naději, že mu telefon pojistí, by zřejmě nepochodil. Možnost standardně pojistit přístroj je totiž výsadou klientů Eurotelu.

Co na to ostatní…

Zatímco žádná jiná pojišťovna nenabízí specializovaný produkt pro držitele mobilních telefonů, možnost ochrany přesto existuje. Některé produkty pojištění domácnosti v sobě obsahují krytí pro případ odcizení elektroniky i v případě, že se nenachází přímo v pojištěné domácnosti. Konkrétní podmínky se liší a je nezbytné je konzultovat s pracovníky pojišťoven.

Určitou nadějí pro motorizované „mobilisty“ může být i vhodné havarijní pojištění. Zde ale v některých případech pojistitel uhradí ukradený přístroj např. pouze tehdy, je-li napevno k automobilu připojen. Opět záleží na pojišťovně.

Kde je trh?

Vzhledem k velkému počtu mobilních telefonů v ČR by se dalo předpokládat, že pojištění mobilních telefonů by mohlo představovat pro pojišťovny slušný byznys. Přesto se ale žádná z nich se specializovaným produktem pro širokou veřejnost ještě nepředstavila.

Před dvěma lety toto pojištění nabízel prodejce mobilních telefonů The Phone House ve spolupráci s Kooperativou. Již tuto službu nenabízí. Taktéž pracovník na infolince Koopartivy o ní nic nevěděl. Následující tabulka představuje ceník, který tehdy tomuto již neexistujícímu pojištění odpovídal.

Již neexistující pojištění mobilního telefonu – The Phone House
Roční pojistné Spoluúčast
Basic 1499 Kč 500 Kč
Standard 2499 Kč 0 Kč
Gold 2999 Kč 0 Kč

Zdroj: Mobil.cz

Pojistné částky k jednotlivým variantám jsme již nezjistili, varianta Gold nicméně jako jediná platila i v zahraničí a obsahovala limit krytí 10000 Kč v případě zneužití telefonu (tj. že si někdo zavolal na váš účet). Tak jako tak bylo toto pojištění docela drahé.

A co na to svět…

Ve světě je pojištění mobilních telefonů velmi populární a jde o dobře zaběhnutý byznys. Britská společnost MobilPhone Crazy nabízí toto pojištění za 3,49 GBP měsíčně (přibližně 175 Kč), popř. 39,99 GBP ročně (přibližně 2000 Kč). Pojistka se vztahuje na krádež, zničení nedopatřením, poškození vodou a zneužití až do výše 1000 GBP (tedy přibližně 50 tisíc Kč). Pojištění je platné po celém světě.

dan_z_prijmu

Abychom nezůstali u jediného příkladu, vezměme si příklad britského prodejce mobilních telefonů Crazy-logos. Roční pojistné přijde na 70 GBP (přibližně 3500 Kč), obsahuje ovšem kromě výše zmíněného taktéž prodloužení záruční lhůty a vysoký limit 1000 GBP se nevztahuje pouze na zneužití, nýbrž na vše. Poskytovatel tohoto pojištění vám navíc každých 12 měsíců pořídí novou baterii do telefonu a každých 24 měsíců nový handset.

Porovnáme-li si dostupné nabídky, zjistíme, že leckdy podstatně levněji pojistíte svůj telefon v zahraničí. Nabídka na našem trhu je chabá a zdá se, že stále zbytečně drahá. Každopádně ale stojí za zvážení.

Máte pojištěný mobilní telefon?

  • Ano, využívám samostatné pojištění mobilního telefonu.
    3 %
  • Ano, v rámci pojištění domácnosti.
    2 %
  • Ano, v rámci havarijního pojištění.
    1 %
  • Ano, v rámci několika pojistných smluv.
    1 %
  • Ne, ale uvažuji o tom.
    31 %
  • Ne, a neuvažuji o tom.
    60 %
  • Nevím.
    2 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).