Spočítejte si...

Zavřít

Uber a Liftago. Bude vás bavit platit za spolujízdu a taxíky

Mobilní platformy pro přepravu na ulici chtěji zlepšit kvalitu služeb poskytovaných přepravci a zároveň stlačit cenu služeb. A samozřejmě chtějí i něco vydělat.

Uber vznikl v roce 2010 v San Franciscu (USA). Nyní má pokryto 292 měst, 55 zemí a denně na celém světě probíhá více jak 1 milion cest. Tak začínala prezentace Václava Gráfa, provozního ředitele společností Uber na konferenci Trendy v mobilním placení, kterou pořádal server Měšec.cz. Přiznám se, že ten počet měst jsem už přestal loni aktualizovat, protože každý den otevíráme další, začíná Gráf představování Uberu s úsměvem na rtech.

Uber je mobilní aplikace, která má za cíl propojit mezi sebou řidiče nabízející svezení a cestující, kteří se potřebují nějak dopravit. Nejsme provozovatel taxi nebo dispečink. Uber nabízí mobilní platformu, ve které se setkávají řidiči a cestující. Je to alternativa spolujízdy, vysvětluje Gráf některá nedorozumění, která Uber provázejí. Uber totiž kompletně mění zažitá pravidla osobní přepravy i placení za ni. Stačí si stáhnout mobilní aplikaci pro Android, BlackBerry, iOS nebo Windows Phone a zaregistrovat do ní platební kartu s povolenými platbami na internetu. Pak už stačí jen zadat objednávku přepravy z jednoho místa do druhého.


Karel Choc, Internet Info

Václav Gráf, provozní ředitel Uber Česká republika

Uber není jen o ježdění. Jde o komplexní službu

Uber už dávno není jen o přepravě osob. Prostřednictvím cílených akcí v zahraničí nabízí různé doplňkové služby v rámci projektu #OnDemand (v překladu „na vyžádání“). Například #UberEat (UberJídlo) vám přiveze jídlo a #UberIceCream (UberZmrzlina) doveze zmrzlinu.

V Austrálii si uživatelé Uberu mohli vyzkoušet projekt #UberKittens (UberKoťata). Po stažení aplikace a zadání hashtagu „KITTENS“ přijelo auto s živým koťátkem. S ním jste se mohli 15 minut muchlovat třeba během cesty autem nebo v kanceláři, opět s úsměvem dodává Gráf. Za toto muchlování bylo z karty zákazníka strženo 40 australských dolarů (cca 800 Kč). Pokud si někdo během té doby kotě zamiloval natolik, že se ho nechtěl vzdát, mohl jej adoptovat a nechat si jej.

Mezi velmi oblíbené služby patří podle Gráfa i #UberChopper (UberVrtulník), kde pomocí aplikace Uber můžete objednat a zaplatit výlet vrtulníkem po okolí ihned po vašem příjezdu do města. Služba je dostupná např. v indickém Dillí, portugalském Lisabonu či australském Melbourne.

Protože bezpečnost dat je pro nás prioritou, všechny transakce platební kartou jdou přes poskytovatele platebního řešení, který má certifikaci PCI DSS, poodhaluje Gráf technické pozadí Uberu. Transakce platebními kartami zajišťuje společnost Braintree, která je nyní divizí platební instituce PayPal.

Jsme plně bezhotovostní, libuje si Gráf. Naši zákazníci v dalších zemích kromě platebních karet využívají i Apple Pay, peněženku Google, PayPal nebo věrnostní program American Express.


Karel Choc, Internet Info

Václav Gráf, provozní ředitel Uber Česká republika

Řidiči si přijdou na své

Přestože je Uber synonymem pro levné cestování mimo běžné taxíky, nemusí tomu tak být vždy. Uber totiž používá tzv. dynamické ceny. To znamená, např. během špatného počasí, kdy lidé spěchají domů, nebo po příletu letadel, během sportovních utkání či v noci mohou být ceny vyšší, protože stoupá zájem o přepravu. Naopak během běžného pracovního dne ceny zpravidla klesají.

Používání Uberu je příjemné zvláště z pohledu ceny pro zákazníky. Před cestou na konferenci autor využil služby aplikace Uber na trase Praha 6, metro Hradčanská – Praha 8, Hotel Hilton. Vzdálenost cca 4 km stála 110 Kč. Řidič Oleg, který se svojí Škodou Octavia pro Uber jezdí, sice toho moc česky nenamluvil, ale po přepnutí do ruštiny se rozpovídal. S Uberem jsem vemi spokojený, už je i u nás v Rusku. Jezdím já a můj syn, střídáme se podle potřeby. Na uživení to není, ale za měsíc si takto vyjezdíme nejméně 8000 Kč. A na přilepšení toto určitě stačí, poodhalil své vedlejší příjmy Oleg. Platba proběhla automaticky pomocí platební karty přes aplikaci Uber po ukončení cesty a Oleg následně od autora obdržel hodnocení za cestu.

Na hodnocení řidičů si Uber zakládá, chce tak předejít nespokojenosti zákazníků s řidiči, kteří ne zcela pochopí smysl Uberu. Uber má zatím pokrytí jen v Praze a jejím okolí, už delší dobu ale zvažuje o rozšíření do dalšího českého města. Druhým největším městem v České republice je sice Brno, takže si vysloveně říká o to, abychom tam vstoupili, jenže v Ostravě zase mají Stodolní ulici a kousek za hranicemi Polsko, nechal Gráf účastníky konference napjatě přemýšlet, kam by se Uber mohl rozšiřovat. Na odpověď si budeme muset počkat.

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Uber.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Uber

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Uber.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Uber

Liftago. Radost zaplatit za taxíka

Líbilo by se mi, kdyby se Liftago dostalo tam, kde je dnes Uber, zasněl se na začátku své prezentace Juraj Atlas, provozní ředitel a spoluzakladatel Liftaga. Na rozdíl od Uberu ale nejde o aplikaci pro spolujízdu, nýbrž přímo pro registrované provozovatele taxislužeb a poptávající zákazníky. Liftago řeší efektivitu taxi, jeho kvalitu a hlavně pověst. A v neposlední řadě i placení, vysvětluje Atlas.

Právě velmi špatná pověst taxislužeb vedla k založení Liftaga. Cesta taxíkem je pro mnoho cestujících stresem a jsou rádi, že ji mají za sebou. Obavy z přemrštěných cen a z netaktních taxikářů nemají jen turisté, ale i lidé žijící v České republice, kteří čas od času museli či musejí taxík použít. Liftago je značka zastřešující nabídku a poptávku po taxislužbě, provozovatelem Liftaga je společnost ADLER iTech, jejíž majiteli jsou Martin Hausenblas (nyní náměstek ústeckého primátora), Juraj AtlasLadislav Lauryn.


Karel Choc, Internet Info

Juraj Atlas, provozní ředitel a spoluzakladatel Liftaga

Aplikace Liftago se dělí na dvě části. Zákazníci (cestující) si mohou stáhnout aplikaci Liftago Taxi pro AndroidiOS. Řidiči mají k dispozici aplikaci Liftago Driver, která je pouze pro Android. Liftago pro Windows Phone nebude. Děláme jen to, co je reálné. Když se podíváte na čísla uživatelů Windows Phone, nemá to pro nás smysl, reaguje na dotazy Atlas. Ze stejného důvodu není a nebude aplikace Liftago Driver pro iOS, která je určená pro taxikáře. Drtivá většina taxikářů má Android, iOS je hlavně pro zákazníky, doplňuje Atlas.

LEGENDA: Zelená: Android. Modrá: Symbian. Fialová: iOS. Červená: Windows Mobile. Šedá: Blacberry.
Autor: Petr Koubský

LEGENDA: Zelená: Android. Modrá: Symbian. Fialová: iOS. Červená: Windows Mobile. Šedá: Blacberry

Svěřili byste taxikáři kreditku?

Liftago v praxi funguje tak, že zákazník prostřednictvím aplikace zadá poptávku na cestu a aplikace následně poptávku rozešle všem řidičům, kteří mají aplikaci v tom okamžiku aktivní. Řidič si sám může stanovit kilometrový akční rádius, v jakém je schopen reagovat a přijímat zakázky. Nemělo by se tak stát, že poptávka odejde k řidiči, který je od zákazníka značně vzdálený. Po obdržení poptávky od zákazníka mají oslovení řidiči 60 vteřin na reakci a během ní nabídnou zákazníkovi svůj tarif. Zákazník tak dostává několik nabídek a vybírá si je jednak podle ceny, ale i podle dojezdové vzdálenosti. Pokud na nějakou nabídku odpoví kladně, dojde skrze aplikaci Liftago k propojení mezi řidičem a zákazníkem a oba mohou sledovat, kde se který nachází a jak se vozidlo přibližuje. Mohou si i vzájemně zavolat. Po ukončení cesty kontakt jeden na druhého ztrácí.

Když jsme Liftago vymýšleli, řešili jsme otázku, jak nestát v cestě mezi platbou, poodhaluje začátky Liftaga Atlas. Přemýšleli jsme, zda některé vlastnosti Liftaga budou pevně dané, nebo dáme zákazníkům na výběr. Nakonec jsme se rozhodli, že necháme zákazníky vybrat tu nejlepší nabídku řidiče a také si sami budou moci vybrat způsob placení, vysvětluje Atlas.

Zákazníci si dnes mohou zvolit, zda zaplatí řidiči v hotovosti, nebo platba proběhne registrovanou platební kartou přímo z prostředí aplikace Liftago. Taxikáři na tvůrce Liftaga zpočátku tlačili, ať od zákazníků získají předem souhlas se stržením takové částky, jakou do své aplikace zadá samotný taxikář. Dokážete si představit, že byste typickému pražskému taxikáři svěřili do ruky svoji platební kartu?, směje se Atlas. Podobně protestovali zákazníci Liftaga, pro které byla nepřípustná představa, že by jim někdo něco strhl z účtu karty bez jejich souhlasu. Vydrželi jsme tlak taxikářů, neustupovali a stále aplikaci vylepšovali. Vím, že jsme si na sebe ušili bič, ale výsledky se dostavily, chlubí se Atlas. A jeho slova dokazuje průměrné hodnocení 4,4 z 5 v obchodě Google Play. Platba platební kartou je možná výhradně po odsouhlasení částky zákazníkem, přičemž z pohledu zákona je aplikace Liftago podpůrným nástrojem pro určení ceny, ale rozhoduje samozřejmě údaj na taxametru (tedy ověřeném měřidle).

Z našich zkušeností jedna čtvrtina zákazníků Liftaga platí kartou a tato skupina má i častější jízdy. Mohu potvrdit, že hodnota objednávky placená kartou bývá cca o 10 % vyšší, říká Atlas.


Karel Choc, Internet Info

Juraj Atlas, provozní ředitel a spoluzakladatel Liftaga

Kladivo na nepoctivé taxikáře

Cestu s Liftagem autor článku vyzkoušel dvakrát. Poprvé ji absolvoval od Hotelu Hilton v Praze na náměstí I. P. Pavlova. Po odeslání objednávky do 5 minut přijel taxík s logem HaloTaxi Praha. Starší řidič Josef si Liftago pochvaluje. Podle mě je to jasný trend. Časem dispečinky tak, jak je známe, skončí a lidé půjdou do mobilů. Nevýhodou je, že zákazník už nerozlišuje, s jakým taxi jede, ale je mu jedno, kdo pro něj přijede. Ale já jsem spokojený, mě Liftago dělá většinu zakázek a na dispečink jsem dnes od rána jel jen jednu, říká Josef. Na požádání vystavil doklad o jízdě, na kterém byly údaje z taxametru. Platba proběhla platební kartou z aplikace Liftago, Josef přitom požádal o úhradu částky, kterou spočítala aplikace a ne taxametr. Rozdíl byl nižší ve prospěch aplikace. Pokud by požádal o úhradu jízdného dle taxametru, bylo by to správně, takto se ochudil o 10 Kč. Taxametr byl nastavený na cenu 18,90 Kč/km a 25 Kč nástupní sazby. Tj. velmi dobrá cena.

Druhá cesta s Liftagem vedla z konference Trendy mobilních plateb zpět na Hradčanskou. Po objednání přijela zelená škoda Octavia bez označení dispečinku. Její řidič Petr pracuje sám na sebe. Taxametr ukazoval cenu 17,90 Kč/km a cesta na konečnou se vešla pod 200 Kč. Protože řidič musel ještě delší dobu čekat na vyložení zavazadel, mohl si nechat stále puštěný taxametr. Konečná částka spočtená aplikací a taxametrem se tak lišila cca o 50 Kč, ale se souhlasem zákazníka byla stržena větší a řidič vydal řádný písemný doklad. I Petr je s Liftagem spokojený: Umožňuje mi volnost. Nemusím platit drahé měsíční náklady za dispečink a přitom mám stálý přísun zákazníků, uzavírá své dobré zkušenosti s Liftagem řidič Petr.

Na rozdíl od Uberu funguje Liftago po celé České republice, ale největší pokrytí je jen v Praze.

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Liftago.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Liftago


Ukázka zákaznického prostředí aplikace Liftago.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Liftago


Ukázka zákaznického prostředí aplikace Liftago.
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ukázka zákaznického prostředí aplikace Liftago

Cestování se mění, bude rychlé a mobilní

Zástupci obou cestovních platforem se shodují, že používání osobní přepravy tak, jak jsme byli zvyklí, se začíná měnit. V souvislosti se stále dostupnějším mobilním internetem a chytrými mobily se bude rozšiřovat povědomí zákazníků o levnějších formách cestování při zachování kvality a komfortu. Zatím je to doménou větších měst, v Česku konkrétně Prahy, trend je však daný. O použití služeb budou rozhodovat nejen ceny, ale i rychlost a hlavně reference. Lidé už mají dost nepoctivých a drahých taxikářů. I klasické dispečinky na telefonu budou minulostí. Uvidíme, jak se to podaří Uberu a Liftagu změnit.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 3. 2015 22:16