Hlavní navigace

Ty to budeš platiti!

11. 12. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ztratili jste platební kartu? Nevíte, co v takovém případě dělat? Víte třeba, že i zablokovanou kartu lze zneužít? A že i v případě, když kartu zablokujete, můžete přijít o vysoké částky bez možnosti náhrady? Banky si vybírají, za jaká rizika ponesou odpovědnost.

Během minulého měsíce se objevila kauza zneužití platebních karet klientů ČSOB – nic netušící občané vybírali z jednoho pražského bankomatu peníze a během této operace přišli o osobní bezpečnostní údaje obsažené na magnetickém proužku karty a o bezpečnostní kód PIN.

ČSOB poškozeným klientům peníze vrací, ovšem tento postup není právě typický – pokud někdo okrade jenom vás a nikoho jiného, jen těžko se vám bude dokazovat, že za ztrátu a zneužití karty nenesete žádnou odpovědnost, že jste nikomu kartu nepůjčili, že jste nikomu neprozradili své PIN atd. atp.

Ale když už vás podobná věc postihne, měli byste vědět, co v takovém případě dělat. Postup je jednoduchý a jasný – co nejrychleji dát bance příkaz, aby vaši kartu zablokovala. Každá banka má jiná pravidla a jiné poplatky za tuto službu (liší se i podle druhu karty), ale v každém případě se nedá nic jiného dělat – bez ohledu na to, co to stojí. Princip se v zásadě neliší – banky mají vyhrazena speciální telefonní čísla pro tzv. kartová centra, kam má klient zavolat okamžitě po ztrátě či odcizení karty (číslo kartového centra se zpravidla dozvíte při obdržení karty nebo na Měšci).

Kartu lze zablokovat i přímo v pobočce na přepážce, to se však vyplatí jen tehdy, pokud máte do pobočky blíž než k telefonu. Některé banky ovšem požadují písemné potvrzení předchozího ústního pokynu k blokaci karty.

Co se stane, když kartu zablokujete?
Veškeré transakce, které pomocí karty provádíte, podléhají tzv. autorizaci, tj. procesu, při němž probíhá kontrola vašeho požadavku a toho, jestli je realizovatelný. Proces je ryze automatický a uskutečňuje se elektronickou cestou – zkontroluje se při něm správnost zadaných údajů (respektive to, zda zadané PIN koresponduje s údaji přečtenými na magnetickém proužku karty) a uskutečnitelnost převodu peněz (tedy zda náhodou po kouzelném otvoru ve zdi nechcete víc peněz než činí váš denní limit na kartě).

Pokud kartu zablokujete, autorizační centrum zjistí, že karta není způsobilá k uskutečnění transakcí. Ani když bude zadáno správné PIN, k zamýšlené transkaci nedojde. Pokud se tak stane v bankomatu, ten vám už kartu zpátky nevydá. Pokud k tomu dojde v obchodě, měli by na vás zavolat policii (ale záleží na prodavači, zda se tak stane). Takto zloděj přijde o jediný způsob, jak se dostat k vašim penězům na účtu a vy můžete opět v klidu spát a zažádat o novou kartu.

Bohužel, ani blokace není všemocná. Na pozoru by se měli mít především majitelé tzv. embosovaných karet, tj. těch, které jako bezpečnostní prvek používají reliéfní zobrazení údajů přímo na povrchu karty. Bezpečnostní autorizace u embosovaných karet totiž neprobíhá elektronickou cestou, ale záleží na obchodníkovi, zda ji uskuteční prostřednictvím telefonátu do banky. Že se tak neděje vždy, je věc známá. Zloděj tedy může uskutečnit vaší kartou platbu za zboží, aniž by se vůbec poznalo, že mu nepatří (pokud tedy na kartu s mužským jménem nebude vybírat žena a naopak).

Banky proto mají svá individuální pravidla pro případ zablokování karty. Prakticky všechny nějakým způsobem přenášejí část odpovědnosti za ztráty způsobené prostřednictvím karty na klienta – u některých ručí klient za transakce provedené na vrub svého účtu ještě po určitou dobu od zablokování karty, u jiných zase do určité předem dané výše (pokud výše není určena, logicky jako maximální strop platí výše nastaveného denního limitu karty), další zase neručí za transakce provedené pomocí špatně zadaného PIN. Srovnání naleznete v následující tabulce.

Tabulka č. 188

Zodpovědnost klienta po zablokování karty

ČS do půlnoci daného dne
ČSOB do půlnoci daného dne
eBanka do 24 hod, pak banka ručí za všechny škody provedené se správným PIN
GE Capital Bank Maestro: do 1 hod do výše limitu karty, EC-MC: do půlnoci násl.dne
HVB Czech Republic do půlnoci daného dne, klient ručí i poté, ale jen za ztráty způsobené se správným PIN
KB po dobu 8 dnů, ale jen do výše 5000 Kč (u karet EC-MC a VISA) a 2000 Kč (u karet Amer.Express)
Raiffeisenbank do 24 hod
Union banka do 48 hod
Živnostenská banka banka ručí ihned, ale jen za transakce se správným PIN

Situace by se mohla změnit v souvislosti s připravovaným zákonem o platebním styku – klient by ručil jen do chvíle, kdy kartu zablokuje, a do určité předem dané výše. Předpis, který by stanovila centrální banka, by nebyl pro komerční banky závazný, ale předpokládá se, že k jeho přijetí by banky vzájemně nutila konkurence.

skoleni_15_4

Rozhodující vliv na budoucnost platebních karet by však mělo mít hlavně zavedení čipových karet, které je v našem bankovním sektoru předběžně naplánováno na příští dva roky, protože čipové karty jsou mnohem méně zneužitelné.

Do té doby platí jedno – stejně jako peněženka, i platební karta znamená pro zloděje přístup k vašim penězům. Proto na ni dávejte stejný pozor.

Stali jste se obětí kartového podvodu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, s.r.o. Je absolventem FF UK Praha. Profesně se věnuje marketingu, internetovému prostředí a financím.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).