Spočítejte si...

Zavřít

Tři triky obchodníků, které si nemusíte nechat líbit

Nemůžeme vědět všechno. Proč se ale nedozvědět co nejvíce o vlastních právech tak, aby s vámi obchodník už nemohl příště „vyběhnout“?

Dnes opět přinášíme jeden z článků, který upozorňuje na některé podivné praktiky obchodníků, které si nemusíte nechat líbit.

Nový energetický zákon dal zákazníkům větší práva

Změna dodavatele energie vám může ušetřit i pár tisíc ročně. Nebo si také můžete rvát vlasy za to, do čeho jste se to nechali „uvrtat“. Na pozoru byste se měli mít především před podomními prodejci, kteří na pohled mohou vypadat velice solidně, ale jejich chování je nejčastěji motivováno jen honbou za provizí.

Potvrzují to ostatně i záznamy z poradenské linky spotřebitelského časopisu dTest, na kterou se stále častěji obracejí lidé, kteří se těmito prodejci cítí být podvedeni. Prodejce jim zpočátku samozřejmě slíbí při přechodu k jinému dodavateli výraznou úsporu na platbách za energie. Ruku v ruce s logicky znějícími argumenty vede toto setkání často k podpisu smlouvy.

Problém ovšem nastává v okamžiku, kdy zákazníkovi přijde první vyúčtování. Velmi často pak ve smlouvě nalezne nejrůznější skryté poplatky, které celkovou cenu podstatně zvyšují, upozornil Jan Votočka, právník časopisu dTest. Čtěte více: Šest největších chytáků dodavatelů elektřiny a plynu

Možná to nevíte, ale během srpna nabyla účinnosti novela energetického zákona. Ta vám umožňuje odstoupit od smlouvy, pokud dodavatel změní cenu energie nebo smluvní podmínky. Doposud často lidé uzavírali smlouvy na dobu určitou a pak se dostávali do nejrůznějších smluvních pastí, ze kterých nebylo cesty ven, řekl Jan Votočka s tím, že nově musí na tyto změny a s nimi spojené právo na odstoupení od smlouvy bez sankcí dodavatel upozornit zákazníka 30 dní předem. Ten pak může odstoupit do 10 dnů před účinností změny. Pokud dodavatel zákazníka včas a správně neinformuje, právo odstoupení prodlužuje na celé 3 měsíce, dodal Votočka.

Novela obsahuje i další změnu. Tou je posílení pravomocí Energetického regulačního úřadu, který nyní vykonává dohled nad nepřiměřenými smluvními podmínkami dodavatelů energie a má pravomoc rozhodovat také spory mezi prodejcem a zákazníkem. Zákazník má možnost efektivní obrany v případě, že se dostane do problémů s dodavatelem energie, a nebude se tak muset spoléhat pouze na často pomalé soudy, uzavřel Votočka.

Nenechte se vystresovat dovolenou

Vánoční svátky mohou být pro milovníky cestování příležitostí vyrazit za hranice. Pokud se chystáte zkusit eurovíkend, rozmyslete, co chcete vybrat. Ujasnit byste si měli především to, zda budete cestovat na vlastní pěst nebo využijete služeb cestovní kanceláře.

Obě varianty mají své klady i zápory. Jedete-li na vlastní pěst, bude možná úspora prostředků vykoupena časem stráveným zjišťováním informací a rizikem špatné volby. S cestovkou si zase nevyberete vůbec nic a může vás vyjít draho.

Eurovíkendy totiž nepatří mezi nejlevnější dovolené i přes to, že se jedná o prodloužený víkend. Třídenní zájezdy vás u cestovky mohou vyjít i na částku přesahující 10 000 Kč a v ceně nemusí být zahrnuto ani vstupné do památkových objektů nebo strava.  Dejte pozor také na to, zda nevybíráte eurovíkend od zprostředkovatelské agentury, které nabízejí tento druh dovolené často za nejvyšší ceny. Čtěte více: Senzační víkend se zárukou? Pozor na chytáky   

Pokud už se rozhodnete vyrazit s cestovní kanceláří a objednáváte si zájezd přes internet, rozlišujte dobře moment sjednání smlouvy. Po jejím uzavření totiž můžete odstoupit, ale počítejte s možnými stornopoplatky. Ty stanovují podmínky cestovní kanceláře a jsou i soudně vymahatelné. Pro vaši peněženku tedy může být výhodnější se snažit zájezd na někoho raději převést.

Pokud naopak objednáváte ubytování přes internet na vlastní pěst, rozmyslete výběr předem. Pokud takto uzavřete smlouvu o ubytování například s hotelem v zahraničí na určitý pevně stanovený termín, nemáte jinak běžnou možnost odstoupit od smlouvy uzavřené přes internet do čtrnácti dní bez udání důvodu a jakékoliv sankce, ledaže by to umožňovaly zákony v dané destinaci, upozornil Jan Votočka. Čtěte také: Nenechte se jako cestující oškubat

Pokud už jste objednali, nezbývá než zkusit se s ubytovatelem domluvit nebo se alespoň poradit o svých možnostech v Evropském spotřebitelském centru.

Nezapomeňte také na často připomínané cestovní pojištění. To, že máte Evropský průkaz pojištění, neznamená, že s ním dostanete na území Evropské unie stejně rozsáhlé zdravotnické služby jako v ČR. Naopak, průkaz vám zajistí nezbytné ošetření, ale nad jeho rámec už byste náklady bez cestovního pojištění nesli sami. Péče je poskytnuta za stejné spoluúčasti jako pro platí místní občany. Takže nebude výjimkou, pokud po nás bude lékař v zahraničí za návštěvu požadovat v přepočtu stovky až tisíce korun, varuje Votočka. Čtěte více: Evropské průkazy zdravotního pojištění v praxi

Nekupujte smluvní záruku, která vám nepřinese výhodu

Smluvní záruka, tedy ta, která přesahuje povinné dva roky stanovené zákonem, může být až na výjimky libovolně stanovena prodejcem vozu. Ten si může diktovat, na které díly nebo typy poruch se záruka nevztahuje, jak se budou řešit případné závady i na to jaká máte, či nemáte v rámci smluvní záruky práva. To je bohužel příležitost k tomu prodávat lákadlo, které vám v praxi k ničemu nebude. Zjistil to spotřebitelský časopis dTest, který provedl srovnání smluvních podmínek prodloužených záruk u šestnácti značek automobilů.

Nejprve je nutné si uvědomit, že navzdory reklamám vám více než polovina námi prověřovaných prodejců záruku přesahující zákonné dva roky z dobré vůle nedá, musíte si za ni zaplatit, zdůraznila Martina Vernerová, právní poradkyně časopisu dTest. Cena záruky se podle časopisu dTest pohybuje mezi 5000 Kč a 25 000 Kč a závisí na druhu modelu, délce přikoupeného období a bývá omezena najetými kilometry.

Někteří prodejci záruku omezují tak, že uvádí jejich časovou délku a počet kilometrů, přičemž platí to, co je splněno dříve. Z vybraných značek vozů v tomto směru vyčnívá Hyundai, která na vybrané modely poskytuje pětiletou zárukou bez omezení kilometrů; nejdelší záruka, sedmiletá od Kia, je po uplynutí třetího roku již omezena, a to 150 000 najetými kilometry, uvádí zpráva časopisu dTest s tím, že největší nedostatky prodloužených záruk byly nalezeny u tzv. garančních prohlídek.

V souladu s evropskou legislativou totiž prodejce nesmí záruku podmiňovat návštěvou autorizovaných servisů a užíváním výhradně originálních autodílů. To se však u celé čtvrtiny prodejců stále děje, vysvětluje Vernerová a dodává, že tato ustanovení jsou neplatná, což spotřebitelé většinou nevědí. Záruku však neztratí v případě prohlídek i v neautorizovaném servise, použitím dílů srovnatelné kvality a dodržením odborných postupů, dodala. I fakt, že prodejce evropskou legislativu respektuje, by tak měl být jedním z faktorů, podle kterého prodejce vybírat.

Někteří totiž podmiňují návštěvou autorizovaného servisu i použitím originálních dílů dokonce i zákonnou záruku. Zákaz podmiňování smluvní a zákonné záruky návštěvou autorizovaných servisů a použitím originálních dílů přitom evropské nařízení zakazuje už více než rok.

Pokud budete nad nabídkou prodloužené záruky uvažovat, zjistěte si také, zda prodejce zaručuje servis ve formě odtahu vozidla do servisu. Někteří zajišťují i nutné ubytování a asistenční služby v případě poruchy. V podmínkách záruky naopak nehledejte náhradu za vady vzniklé běžným opotřebením.

Obecně většinou platí, že rozsah prodloužené záruky je podobný rozsahu záruky, kterou stanovuje zákon. Někteří ovšem o rozsahu prodloužené záruky zcela mlčí a odvolávají se na jednotlivé dealery značky, upozorňuje zpráva časopisu dTest. V takovém případě si ověřte rozsah záruky ještě před podpisem smlouvy.

Na prodlouženou záruku nezapomeňte ani v případě, že takové auto kupujete po původním majiteli nebo tento vůz naopak prodáváte. Záruku je  samozřejmě vždy možné na nového majitele vozu převést i později smlouvou o postoupení práv vyplývajících ze záruky na automobil, nejlepší je ale myslet na postoupení již v samotné kupní smlouvě, uvádí časopis dTest s tím, že někteří výrobci novému majiteli uznají záruku pouze po předložení servisní knížky, jiní chtějí doložit právě smlouvu o postoupení práv z této záruky.

Společné všem prodlouženým zárukám je vyloučení možnosti spotřebitele se po uplynutí zákonné dvouleté záruky domáhat výměny za nový model či dokonce odstoupení od smlouvy. Velmi časté je i vyloučení nároku na slevu, zbývá tedy bezplatná oprava, což spotřebitele v případě neopravitelné závady dostává do obtížně řešitelné patové situace. Naopak potěšující je, že žádný z prodejců si pro vyřizování reklamace nevyhrazuje dobu delší 30 dnů, uzavírá zpráva.

Máte zájem o výsledky testu konkrétních prodejců? Zdarma si je můžete nechat zaslat na zadanou emailovou adresu na webu časopisu dTest.

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 12. 2011 15:39