Spočítejte si...

Zavřít

Tři triky, které už vám peněženku nevyprázdní

Nenechte se neprávem připravit o náklady na dopravu zboží nebo o část pojistného plnění a braňte se trikům, které sází na naivitu či neznalost zákonů.

Přečtěte si příběhy napálených spotřebitelů nebo se informujte o neférových tricích obchodníků, před kterými varuje spotřebitelský časopis dTest a které vám mohou ušetřit pár tisícovek v peněžence.

Předváděcí akce jsou přehlídkou naivity

O nátlakových metodách praktikovaných na předváděcích akcích společnosti ProfiCzech resp. Swiss Marketing už jsme vás informovali v článku Tři úžasné akční nabídky, na kterých nevyděláte.

Ačkoli se na téma předváděcích akcí píše v médiích stále více článků, ohlasů podvedených nijak neubývá. Proto je nejvyšší čas téma znovu oprášit a varovat před další společností s názvem Merpex Trade, u které časopis dTest zaznamenal na své lince zvýšený počet stížností.

Scénář je stále stejný. Na předváděcí akci se vás nejčastěji snaží nalákat líbivý dárek na letáčku, místo kterého na místě obdržíte bezcennou cetku. Za to navíc musíte absolvovat několikahodinovou prezentaci výrobků, které nepotřebujete. V lepším případě odoláte psychologickému nátlaku, v tom horším zaplatíte mnoho tisíc za zbytnou věc jen proto, že pak vám prodejci dají pokoj. 

Zaplať za vlastní hloupost

Zpočátku se přitom akce tváří jako jakákoli jiná. Pod příslibem kulturní akce a hodnotných dárků nalákat spotřebitele na akci, agresivním chováním prodejců nalomit slabší povahy a po pětihodinovém nátlaku je nakonec dostrkat k uzavření nevýhodné smlouvy.

Od té se pak jen těžko odstupuje, protože pořadatelé těchto akcí nechávají spotřebitele spolu se smlouvou zpravidla podepsat i ustanovení, které potvrzuje, že si klient sjednal návštěvu prodávajícího za účelem objednávky. Přečtěte si také: 5 chytáků, na které už nenaletíte

Třešničkou na dortu je ovšem novinka, kterou zmíněná společnost Merpex Trade zavedla do fenoménu předváděcích akcí. Za vstup na své akce vybírá vstupné.

Příběhy k pláči

Na poradenskou linku se obrátila se svým příběhem s Merpex Trade i paní Eva, která hned v úvodu reklamní akce dostala k vyplnění lístek, kam měla zapsat své osobní údaje a později ho vyměnit za pěkný dárek. Tím měl být podle letáčku holicí strojek, kufřík s nářadím, salámy, šampaňské a další věci. Místo toho každý obdržel malé balení pracího prášku a krabicové víno, které ani nevyšlo na všechny.

Paní Eva uzavřela kupní smlouvu na parní čistič, žehličku a VIP kartu, vše v hodnotě 34 990 Kč a pochopitelně s dodatkem, že si návštěvu výslovně sjednala za účelem objednávky a zbavuje se tak práva na odstoupení od smlouvy. 

Paní Zdeňka zase našla ve schránce letáček s pozváním na „Velkou podzimní reklamní show“ s bonusem pro každého, kdo má právě svátek, narozeniny či výročí svatby. Rozhodla se s manželem, že návštěvou této akce uzavřou oslavy kulatého výročí svatby. Ač nechtěli nic kupovat, domů si dovezli parní čistič za 29 990 Kč, ke kterému obdrželi zdarma sadu nerezového nádobí a tři láhve vína.

Aby si spravili náladu z nepovedené akce, víno s přáteli otevřeli a vypili. Ač včas odstoupili od kupní smlouvy a vše – až na darované láhve vína – vrátili, prodejce odmítl odstoupení
akceptovat. Důvod? Nevrátili vše, co v rámci kupní smlouvy obdrželi.

Paní Jiřina se těšila z pozvánky na autobusový zájezd. Místo slibované návštěvy pamětihodností
skončila na několik hodin v nevytopeném sále restaurace. Za příslib okamžitého odvozu do tepla svého domu podepsala kupní smlouvu na zboží za 19 990 Kč a nějaké další listiny. Na místě složila zálohu 1000 korun s tím, že doma předá další zálohu a zbytek uhradí v co nejkratší době. Když ji dva zástupci prodejce odvezli autem domů, jeden jí předal zboží a převzal další zálohu ve výši 5000 Kč, což poznačil do smlouvy. Čtěte také: Tři triky obchodníků, které si nemusíte nechat líbit

Po chvíli se vrátil jeho kolega s tím, že záloha je nedostatečná a musí se navýšit. Paní Jiřina předala, aniž by dostala potvrzení, další 4000 Kč. Až po odjezdu obou pánů zjistila, že neobdržela všechno zboží uvedené na kupní smlouvě. Definitivním šokem bylo, když jí za několik dnů poštou přišla kopie úvěrové smlouvy na 14 000 Kč, jejíž splácení ji bude v konečném součtu stát více než 20 000 Kč.

Zdroj: dTest

Na jednu takovou předváděcí akci jsme sami zašli. Přečtěte si o našich zkušenostech v článku Dovolená zadarmo. Vyzkoušeli jsme předváděcí akci na vlastní kůži

Nechte si z e-shopu vrátit i poštovné

Využíváte služeb e-shopů, ale nebojíte se ani nevyhovující zboží ve lhůtě do 14 dnů vrátit? Časopis dTest upozornil na to, že české internetové obchody ve svých obchodních podmínkách například příliš nerespektují právo spotřebitele si zboží před vrácením vyzkoušet.

Celkově se podle průzkumu časopisu dTest dopouštějí e-shopy třech prohřešků. 

Zkoušení zboží zakázáno

Některé e-shopy podle svých podmínek nedovolují od smlouvy odstoupit v případě, že jste zboží vybalili z originálního obalu nebo si ho vyzkoušeli.

Další skupina internetových obchodů připouští možnost rozbalení i případné vyzkoušení, vyhrazuje si pak ale právo snížit vracenou částku o náklady spojené s „uvedením zboží do původního stavu“.

Třetí a největší skupinu (která téměř vždy obsahuje e-shopy z předchozích dvou) tvoří prodejní weby, které jsou ochotny vrátit pouze kupní cenu bez částky, která je účtována jako náklady na dopravu zboží.

Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora C-511/08 je tento postup v rozporu se zákonem: prodejce spotřebiteli totiž musí vrátit vždy nejen kupní cenu, ale i náklady, které spotřebitel hradil za cestu zboží od prodejce k němu. Spotřebitel má hradit jen náklady spojené s vrácením zboží (nejčastěji zasláním) zpět prodejci, uvádí zpráva časopisu dTest. Čtěte také: Tři nástrahy obchodníků, které už vás o peníze nepřipraví

Podle časopisu dTest máte při uzavření smlouvy přes internet právo:

  • rozbalit zboží,
  • vyzkoušet ho,
  • do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od smlouvy (lhůta začíná běžet od následujícího pracovního dne po převzetí, poslední den lhůty je nutné, aby bylo zboží u prodejce, nikoli abyste ho teprve odesílali),
  • vrátit rozbalené i vyzkoušené zboží, 
  • do 30 dnů od doručení odstoupení obdržet od prodejce celou kupní cenu i s náklady za dopravu zboží k vám (výjimkou jsou případy, kdy je zboží v mezidobí od převzetí do vrácení poškozeno nebo ho spotřebitel zjevně užíval výrazně nad míru, která by stačila ke zjištění zda mu zboží vyhovuje).

Při odstoupení od smlouvy uzavřené přes internet musíte:

  • vrátit zboží ve stanovené lhůtě (poslední den lhůty je nutné, aby bylo zboží u prodejce nikoli abyste ho teprve odesílali),
  • uhradit náklady za dopravu zboží od vás zpět k prodejci (to neplatí, pokud v rámci 14 dnů odstupujete proto, že doručené zboží trpí vadami nebo dorazilo poškozené).

Konkrétní výsledky průzkumu časopisu dTest a přehled problematických ustanovení zkoumaných českých e-shopů si můžete nechat bezplatně zaslat na vaši e-mailovou adresu.

Neoprávněné krácení pojistného

Ve spotřebitelské poradně časopisu dTest se množí dotazy ke krácení pojistného plnění z povinného ručení osobám, které nehodu nezavinily. K tomu přistupují některé pojišťovny i přes stanovisko Ústavního soudu. 

Některé spotřebitele, kterým byl nabourán vůz a kteří škodu řádně nahlásili, vůz dali do opravy a čekali na vyřízení pojistné události, nemile překvapila pojišťovna zprávou, že uznává pouze část uhrazených nákladů za opravu. Své jednání zdůvodnila tím, že bourané díly byly starší a tedy méně hodnotné kvůli obvyklému opotřebení, zatímco po opravě jsou ve voze díly nové, a proto se ze strany klienta vlastně jedná o obohacení.

Časopis dTest připravil vzor pro ty poškozené, kteří řádně uplatnili své nároky na náhradu škody vůči pojišťovně, ta je uznala jako oprávněné jen zčásti a odmítla plně proplatit kvůli novým dílům, které zhodnotily cenu vozu.

Rozhodnutí Ústavního soudu

Ústavní soud ve svém nálezu II. ÚS 2221/07 ale mechanické odečty rozdílů mezi
opotřebenými a novými díly odmítl. Podle zprávy časopisu dTest také vyslovil názor, že ke zhodnocení vozidla výměnou dílů nedojde, protože hodnota bouraného vozidla je vždy nižší než hodnota vozu nebouraného. Účelně vynaložené náklady (byť i na nové díly) na tom podle stanoviska soudu nic nezmění a není možné je přenášet na poškozeného, které na rozdíl od škůdce  žádnou povinnost neporušil.

Nesouhlas s krácením pojistného plnění adresujte pojistiteli škůdce, a to vždy písemně.
Vhodné je zaslat ji doporučeně, případně s dodejkou, abyste měli k dispozici doklad
o jejím doručení,
radí zpráva časopisu dTest.

Ta zároveň upozorňuje na to, že je třeba vždy objektivně posoudit účelnost a nezbytnost nákladů vynaložených na uvedení poškozené věci do původního stavu. Pokud by náklady byly zjevně nepřiměřené a nové díly by byly například vyšší třídy než ty původní ve standardní kvalitě, neměly by být náklady překračující přiměřenou mez přiznány.

widgety

Vzor písemného nesouhlasu s krácením pojistného plnění si můžete bezplatně nechat zaslat na svou e-mailovou adresu z webu časopisu dTest.

Tématu se budeme na serveru Měšec.cz dále věnovat.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 9. 2012 9:04