Knižní trh je nasycený, podnikatelská literatura však vydělává

Knižní trh roste. A to přesto, že lidé za knihy už neutrácejí tolik jako v devadesátých letech. Literatura pro podnikatele však stále generuje zisk. Vydělat ale není jednoduché.

Podle statistik Národní knihovny bylo v Česku loni vydáno celkem přes 17 tisíc knižních titulů (neperiodických publikací). Potvrzuje to skutečnost, že od 90. let počet knih vydaných ročně v České republice stále roste.

Průměrný Čech vydá podle dat Českého statistického úřadu za knihy asi 450 korun ročně, což je ale méně než v minulých letech. Odborníci proto hovoří o nasycenosti knižního trhu. Běžný knižní náklad je přitom kolem 2 až 3 tisíc kusů knih. Přitom podíl beletrie na celkovém počtu prodaných knih soustavně klesá, a to ve prospěch populárně naučné literatury a literatury dětské.

Přesná data o knižním trhu chybí

Jak však upozorňuje Svaz českých knihkupců a nakladatelů, hodnověrné údaje o celkovém obratu, nákladech knih, ziscích a podílech na trhu nejsou k dispozici. Celkový obrat knižního trhu se však odhaduje na 5 miliard Kč.

Na knihkupeckých pultech se tradičně objevuje velké množství literatury zaměřené na podnikatele, manažery, ekonomy a personalisty. Zabírají široké spektrum od populárně naučných knih a různých motivačních příruček až po vysoce odborné publikace. A jsou jak domácí provenience, tedy od domácích autorů, tak překladové.

Překladové tituly vedou

Nakladatelství Management Press, přední české nakladatelství vydávající literaturu pro podnikatele, manažery, ekonomy atd., slaví letos 15tileté výročí. Srpnový žebříček nejprodávanějších knih nakladatelství vede publikace 7 návyků skutečně efektivních lidí autora motivační literatury Stephena R. Coveyho.

Třetím v pořadí zase byl Marketing podle Kotlera, zhuštěná verze jeho proslavené knihy Marketing Management. Na devátém místě se pak umístil titul Podnikatelský mýtus Michaela E. Gerbera s provokativním podtitulem Proč většina malých firem do roka zkrachuje a co proti tomu dělat.

V desítce nejprodávanějších knih žebříčku nenajdeme jediný původní český titul, i když je také nakladatelství nabízí. U zákazníků ale jasně vítězí zahraniční překlady.

Žádaní domácí autoři

Naopak nakladatelství Grada spolupracuje více s českými autory. V oblasti Ekonomie a podnikání a Kariéra a rozvoj osobnosti spolupracuje s týmem asi tří desítek českých autorů. A to především odborníků z praxe nebo vysokých škol.

V žebříčku za srpen mezi nejprodávanějšími tituly Grady tak najdeme například publikaci Obchodování na komoditních trzích (průvodce spekulanta) od Tomáše Nesnídala a Petra Podhajského.

Milionový zisk

Podle Ondřeje Jiráska, šéfredaktora ekonomické a jazykové literatury nakladatelství Computer Press, se stále vyplatí podnikatelskou literaturu vydávat. Není to už takový boom jako v 90. letech. Česká ekonomika ale stále roste, i když mírným tempem. S tímto růstem jde ruku v ruce poptávka po ekonomické, úžeji potom manažerské, marketingové a další literatuře. Lidé se chtějí profesně zlepšovat a vzdělávat, tvrdí Jirásek.

Podnikatelská literatura vychází v Computer Press od nižších nákladů kolem 1 200 kusů až po náklady 15 000 kusů. Mluvíme o prvních vydáních, k tomu mohou samozřejmě přibýt dotisky, doplňuje Jirásek. A pokračuje: Portfolio naší ekonomické literatury čítá více jak 200 titulů. V roce 2006 jsme vydali včetně dotisků ke 40ti novinkám. Je ale myslím na místě upozornit, že pod ekonomickou literaturu nezahrnujeme právo. Zisk při podobném portfoliu se pohybuje v milionech korun. Ročně přitom nakladatelství vydává celkem na 300 knižních titulů.

Knihkupectví hlásí: zájem roste!

Společnost Kanzelsberger má desetiprocentní podíl na knihkupeckém trhu. Zdeněk Fekar, který má u Kanzelsbergera na starosti marketing a PR, říká: Ekonomická literatura rozhodně není žádnou popelkou. Zájem o ni trvale roste, v současnosti má podíl zhruba patnáct procent na celkovém obratu. Tedy zcela bezpochyby se její prodej vyplatí. Celkový obrat, který tato literatura generuje, odhaduje Fekar až na desítky milionů ročně. Příliš konkrétní údaje ale poskytnout nemohu. Samozřejmě s ohledem na tvrdou konkurenci, podotýká.

Ilustrovaná Škola marketingu, kterou vydalo nakladatelství Kanzelsberger, se dokonce objevila v desítce nejprodávanějších odborných knih v žebříčku za 37. týden Svazu českých knihkupců a nakladatelů.

Kdo nepropaguje, neprodá

Přesto, že se nakladatelům vydávání podnikatelské a ekonomické literatury zřejmě vyplatí a je ziskové, hlavní je dokázat publikace prodat. Nestačí knihu vydat. Je nutné ji dostat do prodeje a ke čtenářům. Čím dál důležitější (a drahý) je tedy marketing. Většina nakladatelství také provozuje vlastní internetový obchod, což umožňuje obejít distribuci.

Anketa

Kolik utratíte ročně za nákup knih?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 8. 2010 22:25