Spočítejte si...

Zavřít

TEST: Moje zdravé finance od České spořitelny

Služba Moje zdravé finance od České spořitelny má potenciál ozdravit vaše finance. Bude to ale něco za něco.

Česká spořitelna v únoru spustila službu Moje zdravé finance. Rozhodli jsme se otestovat, jak moc zdravé jsou.

Začínáme na Zdravém webu

Svou cestu za zdravými financemi začínám na speciálním webu ke službě Moje zdravé finance. Česká spořitelna zde slibuje, že její poradci dokážou poradit, kde ušetřit až 8800 Kč ročně a kam je uložit, aby se mi žilo lépe. Pomoci mi k tomu má sedm kroků.

Do webového formuláře vyplňuji informace o tom, kolik členů má naše domácnost, zda bydlím v bytě, čím topíme, ohříváme vodu a zda vaříme na plynu.

Podle otázek jsem si pomyslela, že moc manévrovacího prostoru bance nedávám. Bydlíme totiž v bytě s dálkovým vytápěním (tedy topení i ohřev vody bez šance ovlivnit) a na plynu nevaříme. Formulář mě ale vzápětí ujišťuje, že ušetřit mohu. Hurá. Jde sice jen o 530 Kč ročně, ale jak se říká, dobrá hospodyňka…

Zatím nevím, jak banka na částku přišla. Předpokládám, že to má být úspora za elektřinu a že banka tak nějak předpokládá, že nemám optimálně zvoleného dodavatele. Já jsem naopak přesvědčená, že mám vybráno dobře, o to jsem zvědavější. Nechávám proto bance svůj kontakt.

Druhý den mi volá slečna, než se však stačím cokoli dozvědět, hovor vypadne. Znovu už nevolá. Čekám tedy, co bude dál, s tím, že pokud už se nikdo neozve, připomenu se po čase sama, ale nezapomenu to uvést v článku. Za tři dny volá další operátorka. Nabízí mi seznam poboček, na kterých mi může sjednat schůzku. Protože banka zatím projekt testuje jen na vybraných pobočkách, v Jablonci si neškrtnu, v Praze už je ale výběr velký. Domluvím si schůzku, nahlásím jméno, datum narození (rodné číslo sdělit odmítnu) a rozloučím se. Operátorka mi pak ještě SMS zprávou potvrdí definitivně čas schůzky a uvede jméno zaměstnance banky. Na první setkání prý nemusím nic nosit (ptala jsem se na nějaká svá vyúčtování apod.), schůzka bude informační a nevadí prý ani to, že u banky nemám účet.

Bezplatně jen za dva sjednané produkty

Na schůzku nijak nečekám, jsem objednaná, jdu rovnou na řadu. Po úvodním přijetí odevzdávám občanku a začínáme se bavit o běžném účtu. Já za ten svůj (u jiné banky) neplatím žádné poplatky, nemusím plnit žádné podmínky. Druhý účet mám u jiné banky kvůli hypotéce. Nemám tudíž proč s účtem ke „Spořce“ přecházet. Na to se dozvídám, že abych mohla využít službu Moje zdravé finance v plné míře (tedy včetně možnosti přejít k levnějšímu dodavateli energií), účet u banky mít musím.

Abych měla službu Moje zdravé finance zadarmo, musím:

  • posílat na účet minimálně 7000 měsíčně,
  • provést měsíčně alespoň jednu transakci platební kartou (v obchodě či na internetu)
  • aktivně využívat jednorázové či pravidelné investování nebo životní pojištění nebo penzijní připojištění či doplňkové penzijní spoření nebo úvěr či úvěrový účet Peníze na klik nebo hypotéku či úvěr ze stavebního spoření nebo kreditní kartu nebo podnikatelské konto Maxi či Klasik.

Pokud nedodržím všechny tři podmínky, zaplatím za službu 100 Kč měsíčně (starobní důchodci 50 Kč). Právě tyto podmínky se stanou kamenem úrazu. První dvě zmíněné by nebyly problém, ani kdybych nechtěla mít Českou spořitelnu jako hlavní banku. Na té třetí zkrachuji. Mám sice sjednané životní pojištění FLEXI od Pojišťovny České spořitelny, nejsem ale hlavní osobou na smlouvě. Nepomůže ani fakt, že pojistné ve skutečnosti platím já (u hypotéky už by se vám úvěr započítal, pokud byste ho z účtu u banky spláceli a byli přitom jen spoludlužníci). Platit stovku měsíčně se mi nechce, uvidíme, co bude dál.

Bavíme se o možnosti sjednat dětskou FLEXI pro mého syna. Když už držím v ruce namodelovanou pojistku, která by mě měsíčně vyšla na 418 Kč, zjistíme další problém. Abych s ní plnila podmínku aktivního využití produktu, musím měsíčně zaplatit alespoň 700 Kč. Tudy tedy také ne.

Nabídka dětského životního pojištění a dodávek elektřiny

Nabídka dětského životního pojištění

Pracovnice banky se mě postupně ptá na:

  • hypotéku (už mám, refixace zatím v nedohlednu),
  • možnost konsolidace nebo krátkodobé rezervy (jiné úvěry nemám, nový nepotřebuji),
  • možnost dlouhodobější finanční rezervy z penzijka a stavebka (máme, ale jinde),
  • investice (nemám).

Jediné, co mi chybí, jsou investice. Bavíme se tedy o různých fondech, rozdílech mezi nimi, odlišném portfoliu. Není mi nijak zastíráno, že investuji na vlastní riziko a za poplatek, nejsem do ničeho tlačená a dostávám trpělivé odpovědi na mé všetečné otázky. Vyzbrojená prospekty o různých fondech si prohlížím i web investicnicentrum.cz, kde se mohu na nabídku podívat doma v klidu. Schůzka se nakonec protáhne z plánovaných 30 minut na dvě hodiny, nikde známky po nějaké netrpělivosti.

Ani v případě dětského životního pojištění, ani v případě investic do podílových fondů nejsem tlačená, abych cokoli sjednávala hned. Vše dostávám s sebou k prostudování. Jen ten běžný účet sjednat musím (v mém případě za měsíční poplatek 100 Kč), protože jinak bych nemohla prozkoumat nabídku nebankovních služeb, se kterými bych možná ušetřila za energie. Po sjednání běžného účtu tedy dostávám kontakt na specialistu, který se věnuje právě úsporám za energie.

Nebankovní služby jako bonus

Na další schůzku mířím na tutéž pobočku. Uvítá mě milý chlapík, kterému dle domluvy předložím své poslední vyúčtování za elektřinu a smlouvu s dodavatelem. Po chvilce ověřování a zkoumání mě chválí, že mám dodavatele podle ceníku zvoleného dobře. Do ruky dostávám přehledné srovnání nabízené služby a mého dodavatele. Je zde vypsaná cena za MWh, měsíční poplatek, cena silové elektřiny a celková cena za dodávku elektřiny za rok. Stručně a jasně, krásně se v tom vyznám. A vida, i můj levný dodavatel elektřiny je o trochu dražší než Erste Energy Services, tedy dceřinná společnost České spořitelny, která levnější energie nabízí.

Nabídka dětského životního pojištění a dodávek elektřiny

Nabídka dodávek elektřiny

Společnost Erste Energy Services, která je dodavatelem elektřiny a plynu, má v nabídce různé ceníky. Pro spotřebitele, kteří nejsou klienty banky (ti ušetří nejméně), pro klienty s běžným účtem a poslední pro klienty se službou Moje zdravé finance nebo Blue či Premier (zde už jsou ceny opravdu zajímavé).

Kalkulačka cen elektřiny na webu vypočítává vyšší úsporu než spočetl pracovník banky na pobočce, protože je zde možné porovnávat jen s několika dodavateli, jejichž cenám asi nemusí být pracné konkurovat. Je ale fakt, že za elektřinu bych se službou Moje zdravé finance ušetřila i já s dodavatelem, který má ceny výhodné.

Podle jeho zkušeností je většině klientů, kteří k němu přijdou, banka za elektřinu schopna ušetřit kolem 1500 Kč ročně. Pokud plníte podmínky pro bezplatné vedení účtu, není to špatná bilance.

Nakonec mi služba Moje zdravé finance může opravdu nabídnout úsporu, konkrétně ve výši 425 Kč za rok (právě za levnější elektřinu). Webová kalkulačka na začátku sice nebyla úplně přesná, ale příliš se nemýlila.

U mě to nakonec dopadne tak, že si elektřinu u Erste Energy Services nesjednám. A to kvůli tomu, že nesplňuji kombinaci třech podmínek pro vedení běžného účtu bez poplatku. Ročně by mě běžný účet vyšel na 1200 Kč (nyní neplatím nic), výměnou za úsporu ve výši 425 Kč. To nedává ekonomicky smysl.

Služba Moje zdravé finance je přece jen dalším prodejním kanálem České spořitelny s bonusem navíc ve formě levné energie. Abyste mohli využít všech výhod v plné míře, musíte být klientem banky nebo se zde „zaháčkovat“ dvěma produkty. Pokud nesplníte tři podmínky pro bezplatný účet, stává se ten poměrně drahým a snižuje případný výsledný efekt úspory. Je zde nutné vybalancovat, co opravdu potřebujete a které bankovní služby nevyužijete. Nikdo vás do nich ale nenutí.

Ze své zkušenosti mohu říct, že je služba nabízena velice korektně, profesionálně a bez manipulování. Nikdo nevyvíjí žádný tlak, vše dostanete domů na rozmyšlenou. Lidé, kteří se ve financích tolik nevyznají, zde mohou se zaměstnanci banky najít skutečně prostor pro úspory třeba za běžný účet či konsolidaci půjček. Pihou na kráse jsou tři podmínky k bezplatnému vedení běžného účtu, z nichž ta třetí předpokládá další sjednaný produkt. Pokud ji ale splníte, můžete rozhodně ušetřit za energie.

25 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 8. 2016 18:26