Spočítejte si...

Zavřít

Telefonní infolinky - volejte ve správnou dobu

Každý klient banky se občas dostane do situace, kdy mu není něco jasné a potřebuje poradit. Komu se nechce chodit do banky a čekat frontu na přepážce, ten může zavolat na infolinku. Na které infolinky můžete volat kdykoliv a za které zaplatíte? Jaká jsou telefonní čísla infolinek bank?

S rozvojem telefonní techniky a růstem důležitosti rychlých informací začala každá větší firma nabízet telefonní spojení prostřednictvím speciálních informačních linek. I většina bank se drží tohoto trendu a nabízí svým klientům tento druh spojení, avšak ne vždy se jedná o bezplatnou linku.

Mnohý klient nerozlišuje, volá-li na číslo začínající 800, 844 nebo 841, v reklamě přeci vždycky říkají, že mají bezplatnou infolinku a ta většinou začíná osmičkou, tak jaký je mezi nimi rozdíl? Rozdíl mezi nimi ale je, a to v ceně. Zatímco Zelené linky začínají 800 a jsou kompletně zdarma, Modré linky 844 počítají se spoluúčastí volajícího a Bílé linky 840 a 841 fungují jako běžné telefonní linky, kde volající platí plnou cenu hovoru.

Kolik se platí za využívání infolinky?

Zatímco pro uživatele jsou infolinky jednoduchým a většinou bezplatným přístupem k informacím, pro banky se nejedná o žádnou levnou záležitost. Následná tabulka zobrazuje náklady na zřízení a využívání barevných linek poskytovaných společností Telefónica O2. Je to ale minimální náklad ve srovnání s cenou a provozem celého call-centra i se stovkami zaměstnanců.

Barevné telefonní linky
Zelená linka
Zřízení služby 2 999 Kč
Měsíční používání
 – v konfiguraci EKONOM 290 Kč
 – v konfiguraci EFEKTIV 790 Kč
 – v konfiguraci ELITE 1 590 Kč
Hovorné pro volaného z pevné linky 2,25 Kč/min.
Hovorné pro volaného z mobilních sítí 5,24 Kč/min.
Hovorné pro volajícího zdarma
Modrá linka
Zřízení služby 2 999 Kč
Měsíční používání
 – v konfiguraci EKONOM 290 Kč
 – v konfiguraci EFEKTIV 790 Kč
 – v konfiguraci ELITE 1 590 Kč
Hovorné pro volaného 1,33 Kč/min.
Hovorné pro volajícího 0,99 Kč/min.
Bílá linka
Zřízení služby 2 999 Kč
Měsíční používání
 – v konfiguraci EFEKTIV 790 Kč
 – v konfiguraci ELITE 1 590 Kč
Hovorné pro volaného zdarma
Hovorné pro volajícího 1,33 Kč/min.

Zdroj: Telefónica O2

Přes všechny náklady na jejich zřízení a provozování je využívání barevných linek široce rozšířeno. Poskytování informací telefonicky šetří náklady vynaložené na zaměstnance bank a zkracuje fronty na pobočkách, ale zejména tyto linky poskytují okamžité informace, což je v současné době ten nejdůležitější důvod jejich zřízení.

Banky jako pracovníky infolinek často využívají studenty, kteří bývají levnější pracovní sílou. Nováčci a ti méně zkušení bývají nasazováni spíše na noční hodiny, kdy nevolá tolik klientů, během denní špičky jsou ve spojení obvykle nejzkušenější pracovníci.

Do které banky se dovoláte zdarma a v kterou hodinu?

Infolinky bank využívají většinou zelené, tzn. bezplatné linky. Modré linky využívá BAWAG Bank, Citibank a GE Money Bank. Klienti GE Money Multiservis a GE Money Auto narozdíl od klientů GE Money Bank mají tu výhodu, že mohou volat zadarmo. Výjimkou je WSPK, jejíž klienti v případě potřeby informací volají na klasickou pevnou linku.

Dalším aspektem je pracovní doba infolinek. Dalo by se předpokládat, že čím větší banka, tím spíše bude volat více klientů, a tudíž by měla být i delší pracovní doba infolinky. Jenomže tak tomu není, informace non-stop poskytuje pouze 6 z 13 bankovních domů a nejedná se pouze o ty největší. Mimo nich nabízí poměrně širokou pracovní dobu i Poštovní spořitelna a Komerční banka.

Ani informace internetových stránek bank o pracovní době infolinek nezaručují, že se klient v tuto hodinu dovolá. Příkladem je HVB Bank, jejíž infolinky fungují pouze v pracovní dny, ačkoliv ještě před nedávnem jste se mohli na jejích internetových stránkách dočíst, že jsou dostupné i během soboty. Jediný, kdo byl v tuto dobu v HVB Bank dostupný, byl záznamník. Tato nepřesnost však už byla na stránkách HVB Bank opravena.

Mailový kontakt je vedle telefonu další možností, jak se poměrně rychle a levně informovat o bankovních službách a produktech. Poslední sloupek tabulky ukazuje, která z bank nabízí přímý formulář pro podání dotazu. Zbývající nabízejí pouze mailovou adresu, prostřednictvím které může klient napsat dotaz.

Informační servis bank
Banka Telefonní číslo infolinky Pracovní doba infolinky Přímý mailový formulář
BAWAG Bank 844 844 822 po-pá 8–18 hod. Ne
Citibank 844 888 844 24 hodin denně Ano
Česká spořitelna 800 207 207 24 hodin denně Ne*
ČSOB 800 300 300 24 hodin denně Ne
eBanka 800 124 100 24 hodin denně Ne
GE Money Bank 844 844 844 po-ne 8–21 hod. Ano
HVB Bank 800 144 441 po-pá 8–20 hod Ano
Komerční banka 800 111 055 po-ne 8–22 hod. Ne
Poštovní spořitelna 800 210 210 po-ne 7–24 hod. Ano
Raiffeisenbank 800 900 900 24 hodin denně Ne
Volksbank 800 133 400 po-pá 8–19 hod. Ano
WSPK 384 344 111 po-pá 7,30–17 hod. Ano
Živnostenská banka 800 122 412 24 hodin denně Ano

*pouze formulář o zpětný telefonický kontakt

Na stránkách některých bank vidíte telefonní číslo infolinky ihned, u jiných je třeba toto číslo trošku hledat, ale většinou se po pár kliknutích k němu dostane každý uživatel. Kvalita odpovědi závisí na zkušenostech pracovníka infolinky a složitosti dotazu. Na některé velmi podrobné dotazy pracovníci infolinek nejsou schopni odpovědět a klient přeci jen musí absolvovat cestu na pobočku za specialistou. Avšak většina klientů se ve sluchátku přeci jen dozví odpověď na svoji otázku.

A tak jediným výraznějším rozdílem mezi jednotlivými bankami je, po jaké době, za kolik a v jakou dobu se klient dozví odpovědi na své otázky. Z předchozí tabulky si může každý klient banky udělat obrázek, jak je která instituce štědrá v poskytování informací.

Anketa

Jak často využíváte služeb infolinek?

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 2. 2007 16:07