Hlavní navigace

Telefonní bankovnictví - kde a za kolik

13. 10. 2004
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Trendem poslední doby je ústup klientů z bankovních poboček a rychlý rozvoj služeb, které umožňují obsluhovat účty z pohodlí domova. Jednou z možností je telefonní bankovnictví, služba, která umožňuje pracovat s vašimi účty prostřednictvím telefonu. Kolik za ni zaplatíte a co dostanete?

Telefonní bankovnictví můžete využívat z jakéhokoli telefonu s tónovou volbou, tj. z většiny pevných telefonních přístrojů a všech mobilních telefonů.

Existují dva základní druhy telefonního bankovnictví – v jednom případě komunikujete pouze s automatem, pomocí klávesnice telefonu zadáváte čísla účtů, částku a další informace. Tento způsob je jistě levnější pro banky a často i pro zákazníky, bohužel však neumožňuje zadávat složitější příkazy.

V druhém případě komunikujete přímo s živým asistentem, který se snaží vyplnit vaše přání. Nabídka možných služeb je většinou širší, i když mnohdy jsou i poplatky vyšší.

Telefonní bankovnictví nabízejí v dnešní době téměř každá banka na trhu. Všechny banky již upustily od poplatku za zřízení a naprostá většina i za zrušení telebankingu. Měsíční poplatky už tak nízké nejsou. Musíte k nim připočíst ještě poplatky za telefon, protože ne všechny banky mají pro účely telebankingu zřízenou bezplatnou linku, popřípadě další poplatky, např. za použití živého operátora.

Porovnání ceny telebankingu v jednotlivých bankách
Vedení služby Zrušení služby
Citibank 0 Kč 0 Kč
Česká spořitelna 25 Kč 150 Kč
ČSOB 40 Kč 0 Kč
eBanka různé 0 Kč
GE Capital Bank 39 Kč 0 Kč
HVB Bank 50 Kč 0 Kč
Komerční banka 55 Kč 0 Kč
Poštovní spořitelna 0 Kč 0 Kč
Raiffeisenbank 35 Kč 0 Kč
Sparkasse Mühlviertel – West banka 20 Kč 0 Kč
Živnostenská banka 30 Kč 0 Kč

Telefonní bankovnictví pod lupou

Pokud chcete využít služby CitiPhone u Citibank, vězte, že je součástí každého produktu Citibank. Pokud zavoláte na linku telefonního bankovnictví, nejprve se vám ozve speciální hlasový systém, který vám umožní provést jednodušší operace (zůstatky a pohyby na účtech, běžné platby, otevření termínovaného vkladu, podání žádosti).

Pokud potřebujete provést složitější operaci, můžete využít služby živého telefonního bankéře, který je schopen provádět všechny operace, jako na pobočce. Bohužel za každou operaci provedenou prostřednictvím telefonního bankéře si připlatíte 9 Kč.

Česká spořitelna nenabízí svůj Telebanking samostatně, ale pouze v kombinaci s Internet bankingem v rámci produktu Servis 24. Aktivace je zdarma, můžete si také zdarma zapojit několik účtů, ale budete platit pravidelné poplatky – za celý Servis 24 zaplatíte u běžného účtu 100 Kč měsíčně, u sporožirového účtu 25 Kč měsíčně (ovšem dostanete slevu 20 Kč na vedení sporožirového účtu). Za zrušení služby zaplatíte 150 Kč, pokud se rozhodnete tuto službu deaktivovat pouze pro některé účty, zaplatíte 30 Kč za každý.

Při volání na linku Servis 24 si můžete vybrat z několika čísel od všech operátorů, což oceníte, zvlášť když nejste „červení“. Můžete si vybrat mezi živým operátorem nebo automatem, aniž by jste to pocítili na ceně. Nabídka služeb je velice široká a zahrnuje v sobě i informace a správu produktů Pojišťovny ČS, Stavební spořitelny ČS a Penzijního fondu ČS. Jediná služba, která zde citelně chybí, jsou výpisy z účtů.

ČSOB nabízí svojí verzi telefonního bankovnictví pod názvem Linka 24. Zřízení i zrušení služby je zdarma a poplatky za vedení Linky 24 jsou 40 Kč měsíčně za každou zmocněnou osobu. Pokud však používáte tuto službu v kombinaci se službami Mobil 24 (GSM banking) a/nebo Internetbanking 24, stojí vás pouze 20 Kč měsíčně. Linka 24 je v rámci některých balíčků zdarma.

K dispozici je dotovaná „modrá“ linka. Asistent vám umožní provést všechny běžné operace, včetně objednání výpisu z bankovního účtu. Naopak automat a nebo služba SMS standard dovolují pouze zjistit stav vašeho účtu a poskytnou vám informace spíše obecného rázu.

eBanka, která je zaměřena na služby přímého bankovnictví, telefonní bankovnictví nabízí jako nedílnou součást služby „přímé bankovnictví“. Zřízení i zrušení přímého bankovnictví je zdarma. Měsíční poplatky se mění podle druhu účtu. U programů Základ zdarma a Plus zdarma je veškeré přímé bankovnictví zdarma (v případě příjmu na účet 15, resp. 30 tis. Kč). U cenových programů Základ a eLinka zaplatíte 45 Kč měsíčně, u programu Plus 75 Kč. Program Student má tyto služby zdarma.

Operace se provádějí přes bezplatnou linku pomocí automatického systému Konverzant; pokud využijete služeb živého operátora, zaplatíte příplatek 20 Kč. Nabídka služeb je široká a pokrývá všechny běžné služby.

GE Capital Bank nazvala svoji nabídku telefonního bankovnictví Telefon banka. Zřízení je sice zdarma, ale zaplatíte 50 Kč za autorizační soubor s kódy. Zrušení je zdarma. Měsíční poplatky za vedení jsou 39 Kč, v rámci finančního programu Genius jsou zdarma, ale pak platíte za vedení tohoto programu.

Ke kontaktu s Automatem se používá bezplatná linka. Nabídka operací, které je možno provádět přes Telefon banku, je velmi malá – kromě zjištění zůstatků na účtech jde zadat pouze příkaz k úhradě a zjistit informaci, o kolik můžete přečerpat svůj účet.

HVB Bank nazvala svoji službu jednoduše Telebanking. Zřízení i zrušení služby je zdarma, měsíční poplatky činí 50 Kč a u některých speciálních kont je tato služba zdarma. Ve všední dny a v sobotu přes den je k dispozici telefonní bankéř, jinak se ozve pouze automat.

Nabídka služeb není příliš široká, chybí možnost pracovat se SIPO a možnost zrušit inkaso. Můžete si objednat zaslání výpisu z účtu faxem, pak platíte 5 Kč za každou odfaxovanou stránku. Také chybí možnost zahraničního platebního styku. Služba samozřejmě nabízí také běžné informace, např. o aktuálních úrokových sazbách či o kursech valut.

Oprava: Zahraniční platební styk HVB Bank v telefonním bankovnictví umožňuje.

Komerční banka nabízí vedení i zrušení její Expresní linky zdarma. Měsíční poplatky jsou 55 Kč, první dva měsíce zdarma. U balíčků Perfekt konto, Gaudeamus, Expreskonto a A-konto je tato služba zdarma.

Komunikace probíhá přes bezplatnou linku. Nabídka služeb je opravdu široká, chybí pouze výpisy z účtu (alternativou jsou tzv. minivýpisy) a možnost zahraničního platebního styku. Z dalších neobvyklých služeb zaujme především možnost šablon u často používaných plateb, možnost podat pokyn k nákupu podílových listů KB, uzavření pojištění a další.

Poštovní spořitelna nenabízí plnohodnotné telefonní bankovnictví, můžete pouze na specializované lince pomocí automatu zjistit stav svého účtu a některé obecné informace.

Raiffeisenbank nabízí plnohodnotné telefonní bankovnictví. Zřízení služby je zdarma, pokud budete chtít tuto službu zrušit, zaplatíte 100 Kč. Měsíční poplatky vás vyjdou na 35 Kč.

K dispozici je vám bezplatná telefonní linka. V případě, že se nacházíte v zahraničí, můžete využít linku určenou pro tyto případy, ale ta už zdarma není. Služba vám umožňuje provádět všechny běžné operace. Samozřejmostí už bývá poskytování nejrůznějších informací. Nechybí možnost zaslání bezplatné SMS nebo e-mailu o stavu transakce. Také je možné si zdarma dobít GO kartu.

Možnosti Phonebankingu od Sparkasse Mühlviertel – West banky jsou značně omezeny. Přes tuto službu je možné pouze zjistit stav vašeho účtu, dát příkaz k úhradě či nechat si zaslat faxem informace o zůstatku a pohybech na účtu. Přesto musíte měsíčně platit 20 Kč za vedení služby (zřízení i zrušení služby je zdarma).

Živnostenské bance máte k dispozici službu Telebanka. Zřízení je zdarma, za vedení služby zaplatíte 30 Kč měsíčně. Zrušení služby je zdarma. Nabídka služeb v rámci Telebanky je velmi široká, pokrývá všechny běžné služby, nechybí ani dobíjení karet mobilních operátorů (Eurotel a Oskar).

skoleni_15_4

Můžete si vybrat mezi živým bankéřem a automatem. Bohužel jste ještě zpoplatněni za každý impuls, který takto provoláte. Při použití automatu platíte za impuls 3 Kč, při práci s živým bankéřem 6 Kč.

Celkově můžeme hodnotit nabídky telebankingu na našem trhu pozitivně. Nabídka služeb se stále rozšiřuje a kromě Poštovní spořitelny a Sparkasse Mühlviertel – West banky umožňují banky provádět pomocí telebankingu i složitější operace. Nabídka operací, které lze provádět přes telefonní bankovnictví, se bude s největší pravděpodobností i do budoucna rozšiřovat. Ceny za provoz sice nejsou nejnižší, ale telebanking můžete získat v rámci některého balíčku zdarma.

Jak často využíváte telefonní bankovnictví?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).