Spočítejte si...

Zavřít

Telefonní bankovnictví čeká omezování, už zákazníky nepřitahuje

Zavolat telefonnímu bankéři a vyřídit s ním příkaz k úhradě, případně se doptat na zůstatek na účtu. Zjistili jsme poplatky za služby i to, že dovolat se v noci bude těžší.

Pokud potřebujete poslat peníze ze svého účtu na jiný, většinou sednete k počítači a přes internetové bankovnictví provedete transakci. Nebo totéž uděláte přes aplikaci v mobilu. Ale někteří zákazníci stále rádi podávají příkaz na pobočce do sběrného boxu. A pak tady máme telefonní bankovnictví. Jeden z nejstarších způsobů, jak bance sdělit své požadavky, zadat příkaz nebo jen zkontrolovat zůstatky.

Prozradí zůstatek, pošle peníze

Telefonní bankovnictví funguje na jednoduchém principu. Přes pevnou linku nebo mobilní telefon vytočíte telefonní číslo dané banky, případně speciální číslo, které při zřízení dostanete, abyste se dovolali přímo osobě, která vás přes telefonní bankovnictví bude obsluhovat.

Poté, co se ozve operátor, můžete provádět operace na svém účtu. Ty jsou dvojího druhu. První jsou pasivní operace, což je například informace o tom, kolik peněz máte na účtu, výčet operací, které jste za určitý časový interval provedli, apod. Nebo můžete po operátorovi chtít aktivní operaci. To je právě již zmiňovaný příkaz k úhradě, provedení trvalého příkazu, příkazu k inkasu, zahraničního příkazu k úhradě, zvýšení limitu na platební kartě apod.

Tato funkce se leckdy může hodit, zvláště, jste-li v místě, kde se na pobočku nedostanete a mobilní internet nemáte. Zato však máte telefonní signál a případně i volné minuty k volání. Anebo jste v zahraničí a potřebujete provést platbu stůj co stůj, bez ohledu na roamingové poplatky. Ne všichni ale tuto službu poskytují.

10 statečných

Ze všech bank a záložen, které v České republice poskytují své služby, nabízí telefonní bankovnictví 10 z nich, což je méně než polovina. V tabulce uvádíme ty instituce, které službu poskytují, a cenu, kterou si za provedení účtují.

Banky a záložny Služba Měsíční poplatek
Cena za tuzemský příkaz k úhradě
Air Bank 0 Kč 0 Kč
Česká spořitelna SERVIS 24 Telebanking 0 Kč, bez balíčku služeb 100 Kč 20 Kč
Československá obchodní banka Linka 24 0 Kč 20 Kč
Era/Poštovní spořitelna Telefonní bankovnictví 0 Kč 2 Kč
Equa Bank Telefonní bankovnictví 0 Kč 20 Kč
J&T Bank 0 Kč 0 Kč
Komerční banka Expresní linka KB 0–39 Kč měsíčně (v ceně balíčku služeb) 19 Kč
mBank mLinka 0 Kč 40 Kč
MONETA Money Bank Telefon banka 0–49 Kč měsíčně (v ceně balíčku služeb) 0 Kč
Raiffeisenbank Telefonní bankovnictví 0 Kč 0 Kč eKonto Komplet, 50 Kč eKonto Smart a Student

To, že si službu telefonního bankovnictví sjednáte a máte možnost ji využít, je v některých případech bez poplatku. Cena za provedení transakce je ale trochu ošemetné téma. Dá se totiž rozdělit na dvě položky. První je cena za to, že danou transakci provedete přes telefonního operátora. To je cena, jakou uvádíme v tabulce. Druhá je ale cena samotné transakce tak, jak ji máte nastavenou u svého běžného účtu, a ta se odvíjí od konkrétního typu účtu.

V praxi tedy situace může vypadat i takto: za příkaz k úhradě platíte třeba 5 Kč. Za využití telefonního operátora si banka nic neúčtuje. Zavoláte a bankéř provede transakci. Za to, že transakci provedl bankéř, neplatíte. Za to, že z vašeho účtu odešly peníze, platíte 5 Kč, jelikož se jedná o odchozí transakci.

Jindy si banka účtuje třeba 40 Kč za provedení transakce přes bankéře. Takže zavoláte, bankéř provede transakci a vy za každou zaplatíte 40 Kč. Plus zaplatíte peníze za odchozí transakci jako takovou, pokud ji nemáte standardně bez poplatku.

K oběma případům si musíte připočíst i cenu hovoru, kterou vám ale samozřejmě neúčtuje banka, ale váš mobilní operátor, případně poskytovatel pevné linky. Pokud máte volné minuty, neplatíte nic (vyjma tzv. bílých a modrých linek). Jinak se cena opět řídí vaším konkrétním tarifem.

Československé obchodní banky tak zaplatíte za odchozí platbu skrze telefonního bankéře 20 Kč. Za trvalý příkaz pak zaplatíte 6 Kč, za inkaso 6 Kč, za SIPO či splátku úvěru pak také po 6 Kč za transakci. Ostatní transakce už banka zpoplatněny nemá. To ale neznamená, že když skrze bankéře provedete např. SEPA platbu, že za ni neplatíte. Neplatíte pouze služby bankéře, nikoli samotnou platbu SEPA.

Era/Poštovní spořitelna účtuje za využití telefonního bankéře symbolické 2 Kč. Pokud máte Červené konto, poplatek za odeslání informací přes SMS vám neúčtuje.

Československá obchodní banka však od 1. května 2017 sjednotí provozní dobu telefonního bankovnictví pro „modrou“ ČSOB a Eru a nově se bankéři dovoláte v době od 6 do 24 hodin. Od půlnoci do rána vám bude k dispozici jen automat z důvodu, že v noci služby telefonního bankéře volající využívají jen minimálně, a tedy se ani ekonomicky nevyplatí.

MONETA Money Bank má poplatky za využívání telefonního bankovnictví nastaveny podle toho, jaký typ účtu máte:

  • Konto Genius Start – 49 Kč měsíčně
  • Běžný účet Genius – dva libovolné kanály přímého bankovnictví za 0 Kč, další za 49 Kč měsíčně
  • Konto Genius Basic – 49 Kč měsíčně

Všechny ostatní typy běžných účtů jej mají bez poplatku. S výjimkou účtu Konto Dětský Genius, kde není možné telefonní bankovnictví sjednat.

dan_z_prijmu_form

Kdy můžete volat?

Na rozdíl od internetového nebo mobilního bankovnictví, ke kterému máte přístup non-stop, není u telefonního bankovnictví non-stop přístup zaručen. Hovor musíte zvládnout v kontaktních hodinách daného call centra. Po zavírací době se prostě nedovoláte a příkaz provést nemůžete. V tabulce uvádíme časy, ve kterých je možné telefonní bankovnictví u jednotlivých bank a záložen využít:

Banky a záložny Čas, ve kterém je telefonní bankovnictví poskytováno
Air Bank 8:00–20:00
Česká spořitelna non-stop
Československá obchodní banka non-stop
Era/Poštovní spořitelna non-stop
Equa Bank 8:00 – 21:00
J&T Bank 8:00 – 20:00
Komerční banka non-stop
mBank všední dny 7:00–22:00, víkendy 8:00–21:00
MONETA Money Bank non-stop
Raiffeisenbank non-stop

Většina bank poskytuje telefonní bankovnictví non-stop. Jinde se ale opravdu musíte vejít do uvedených časů a hlídat si, zda příkaz ještě stihnete přes telefon podat.