Spočítejte si...

Zavřít

Telebanking v Čechách

Konkurence na trhu je neúprosná, a když banka nepřijde včas s obdobnou nabídkou jako její konkurence, riskuje, že ztratí jak současné zákazníky, tak i zákazníky potenciální. Služby v oblasti telebankingu patří mezi ty, které jako standard mají oslovit široké vrstvy obyvatelstva.

Co je telebanking?
Telebanking je služba, která vám umožní vyřizovat rutinní transakce pohodlně prostřednictvím pevné telefonní linky s přístrojem pro tónovou volbu nebo z mobilního telefonu, aniž byste museli svou banku navštívit. Vůbec nezáleží na tom, jestli se nacházíte v teple svého domova nebo v zahraničí.

Výhodou telebankingu také je, že ušetříte svůj čas a vaše transakce budou bezpečně a spolehlivě provedeny i mimo otevírací dobu vaší banky zpravidla na bezplatném telefonním čísle.

První rozdíl, který je možné pozorovat u nabídek bank z oblasti telebankingu, je v otevírací době telefonních středisek. Většina má provoz plných 24 hodin denně, výjimku tvoří pouze HVB Bank Czech Republic, jejíž telefonické centrum funguje pouze omezenou dobu (v pracovní dny od 7.00 do 21.00 hodin, v sobotu od 10.00 do 18.00 hodin).

Pokud se spojíte s telefonickým centrem, může se vám ve sluchátku ozvat buď telefonický bankéř (den) nebo pouze automatický odpovídač (noc). Některé banky nabízí ještě navíc službu umožňují získání informací o vašem účtu prostřednictvím sms zprávy nebo faxu (např. Československá obchodní banka).

Bezpečnost je nezbytným a důležitým aspektem přímého bankovnictví. V případě telebankingu je řešena na základě bankou vygenerovaného PINu a tajného hesla, které si zvolí sám uživatel. Při volání do telefonického centra banky pak sdělí telefonnímu pracovníkovi svůj PIN a dva znaky ze svého osobního hesla.

Jak to vypadá u jednotlivých českých bank?
Všechny české banky nabízejí přes automatický odpovídač informace o zůstatku na osobním či termínovaném účtu a doplňkové informace o aktuálním kurzovním lístku. Širší spektrum služeb lze získat v denních hodinách při komunikaci s telefonním bankéřem. Ten umožňuje navíc podávání platebních příkazů k inkasu/úhradě nebo platebních příkazů do zahraničí, trvalých příkazů a další.

Jako první nahlédneme pod pokličku HVB Bank Czech Republic, jejíž produkt se jmenuje prozaicky Telebanking. Je poskytován pouze prostřednictvím telefonického bankéře v pracovních dnech v době 7:00 – 21:00 hod. a v sobotu 10:00 – 18:00 hod. Zákazník může díky této službě otevírat či rušit termínovaný účet, zablokovat svůj telefonický přístup či si vyžádat zpětný telefonát bankovního poradce. Banka si účtuje za vedení této služby poplatek ve výši 50 Kč měsíčně, při zadání platby přes telefonního bankéře pak 7 Kč za položku.

Další bankou působící v oblasti telebankingu je Union banka jejíž služba se jmenuje U-phone. Při volání do telefonického centra této banky se ozve zařízení voicedesk, které zajištuje služby plných 24 hodin denně. Služba umožňuje zjišťování zůstatku účtu či kurzovního lístku banky. Zřízení služby je pro klienta, který otevřel svůj první účet v bance zdarma, u dalších účtů je poplatek 100 Kč. Měsíční poplatek je zde na úrovni 20 Kč/měs., v případě změny telefonního čísla zaplatí zákazník 50 Kč. Za účetní položku se platí v rámci elektronického zúčtování 2 Kč.

Československá obchodní banka vyrukovala na tento segment trhu se službou zvanou ČSOB Phone 24. Uživatel se může nechat informovat hlasem či faxem. Zřízení služby vyjde uživatele na rovných 100 Kč, měsíční poplatek si banka účtuje ve výši 20 Kč/měs. a za položku 2 (v rámci) resp. 4 Kč (mimo banku).

Nabídka ČSOB v této oblasti je rozšířena ještě o další službu s názvem ČSOB Linka 24. U ní je rozšířena škála služeb o sdělení zůstatku účtu poštou, emailem, sms, faxem a samozřejmě hlasem. Zřizovací poplatek je zde zdarma při standardní autentizaci, při autentizaci s PIN kalkulátorem stojí 1 500 Kč. Za účetní položky banka požaduje v rámci banky 4 Kč, do jiných bank pak 6 Kč. Obě služby poskytují svým zákazníků např. objednávku duplikátu standardního výpisu z účtu, souhlas/odmítnutí avizovaného inkasa.

Komerční banka má službu nazvanou Expresní linka KB. Pokud klient zavolá na Expresní linku, ozve se mu po celých dvacetčtyři hodin telefonní bankéř, který mu nabídne rozsáhlou škálu služeb – uzavření smlouvy a možnost investování do podílových fondu Investiční kapitálové společnosti, řešení reklamace nebo zrušení či snížení výše debetu na účtě. Měsíční poplatek za službu je 49 Kč – první dva měsíce po zřízení Expresní linky je vedení zdarma, studenti mají vedení zdarma po dobu studia. Za účetní položky zaplatí uživatelé buď 2,70 Kč/položka v případě, že nepřesáhne počet položek 10. Jinak je cena 7 Kč za položku.

Česká spořitelna nabízí službu zvanou Servis 24. U této služby může uživatel komunikovat buď s telefonním bankéřem nebo s hlasovým automatem. Každá možnost má své spektrum výhod. Měsíční poplatek za službu je 10 Kč a aktivace služby je zdarma. Za účetní položku se platí v případě zadaní příkazu telefonnímu bankéři
3,50 Kč za položku, při zadání hlasovému automatu 2 Kč za položku.

Nesmíme zapomenout na Živnostenskou banku, jejímž želízkem v ohni v telebankingu je TeleBanka. Při komunikaci s TeleBankou se ozve na druhé straně telefonu buď telefonní bankéř z Call centra nebo hlasový automat. Banka nabízí prostřednictvím TeleBanky platby v cizích měnách či platby do zahraničí v cizích měnách i v Kč. Výhodou je, že si klient u této služby může vybrat – buď měsíční poplatek ve výši 50 Kč nebo (pokud nebude Telebanku navštěvovat příliš často) může platit za každý kontakt s telefonním centrem 5 Kč. První dva měsíce od zřízení služby je služba poskytována Živnostenskou bankou zdarma.

Telebanking nabízí také český leader v oblasti elektronického bankovnictví eBanka, u které je zahrnut v rámci jednotlivých cenových programů. Klient může komunikovat buď s konverzantem, což je tzv. nepřímý způsob komunikace a je zdarma nebo s telefonním bankéřem, který spadá do přímé komunikace a je zpoplatněn 20 Kč. Měsíční poplatky závisí na využívaném cenovém programu. U programu Základ je měsíční poplatek 55 Kč, Plus 80 Kč, Komplet 125 Kč, přičemž vedení účtu zahrnuje všechny formy přímého bankovnictví.

Poplatky za účetní položky jsou odvislé od cenového programu. Jde-li o případ v rámci banky, pak zákazník zaplatí u programu Základ 5 Kč, Plus 3 Kč, Komplet 2 Kč. Pokud platba směřuje do jiné banky, jsou poplatky vyšší – Základ 8 Kč, Plus 4 Kč, Komplet 2,50 Kč.

GE Capital Bank nabízí v oblasti telebankingu tzv. Telefon banku. Zřízení služby je u GE Capital zdarma, stejně tak i vedení. Za transakci zaplatí uživatel rovné 2 Kč, ovšem za zřušení celých 200 Kč.

Tabulka č. 175
Banka Název služby Zavedení služby Vedení služby Platba za položku
Česká spořitelna Servis 24 zdarma 10 Kč 3,70 Kč, 2 Kč(1)
ČSOB Linka 24 zdarma zdarma 4 Kč, 6 Kč(2)
ČSOB Phone 24 100 Kč 20 Kč 2 Kč, 4 Kč(2)
eBanka  – zdarma 55 Kč, 80 Kč, 125 Kč(3) 5,8 Kč;3,4 Kč­;2,2,50 Kč(3)
Komerční banka Expresní linka zdarma 49 Kč 2,70 Kč, 7 Kč(4)
Union banka U-phone zdarma 20 Kč 2 Kč
GE Capital Bank Telefon banka zdarma zdarma 2 Kč
HVB CR Telebanking zdarma 50 Kč 7 Kč
Živnostenská banka TeleBanka zdarma 50 Kč(5) 2 Kč, 3 Kč(6)


Poznámky:
1) Pokud klient podá svůj příkaz přes hlasový přístroj zaplatí za položku 2 Kč, když využije telefonního bankéře přijde ho jedna položka na 3,70 Kč.
2) V rámci platebního styku ČSOB stojí položka 4 Kč, s ostatními bankami 6 Kč.
3) Záleží na konkrétním cenovém programu, který si klient zvolí. Pokud bude mít cenový program Základ pak měsíční poplatek bude 50 Kč, za položku v rámci banky zaplatí 5 Kč a za položku do jiné banky 8 Kč.
4) Pokud klient podá za měsíc méně než deset příkazů pak hradí 2,70 Kč za položku, při podání více jak deseti ho vyjde jedna položka na 7 Kč.
5) Služba je zdarma první dva měsíce po zřízení. Klient si může vybrat buď pevný měsíční poplatek ve výši 50 Kč, nebo platby za jednotlivé kontakty 5 Kč.
6) V rámci banky je poplatek za účetní položku 2 Kč, mimo banku pak 3 Kč za položku.

Telebanking je služba určená pro širokou veřejnost. Spojuje finanční nenáročnost s možností komunikace s bankou z jakéhokoli místa v Česku i zahraničí. Nabízí plnohodnotné služby elektronického bankovnictví bez extrémní náročnosti na technické vybavení. Klient využívající těchto služeb nejen ušetří svůj drahocený čas, ale zbaví se též zbytečného stresu ve chvíli, kdy už se blíží zavírací doba banky a on je na druhém konci města.

Anketa

Využíváte telefonní bankovnictví?