Technologiím vládnou Švédové, internetu Korejci

Inovace, kvalita, rychlost. To jsou dnes tři rozhodující podmínky konkurenceschopnosti a úspěchu firem. Využívání nových technologií zvyšuje produktivitu práce a kvalitu poskytovaných služeb. Jak si stojí Česko ve světovém žebříčku technologické vyspělosti? Jakou příčku obsadilo v rámci EU?

O podnikatelském úspěchu či neúspěchu rozhoduje v dnešní celosvětově provázené ekonomice technologický náskok před konkurencí. Společnosti investující do výzkumu a vývoje se dokáží prosadit na náročném světovém trhu. Manažeři těchto společností ví, že jedině tudy vede cesta k prosperitě a vyšším ziskům.

Pro výrobu produktů s vysokým podílem nových technologií je vždy zapotřebí to nejdůležitější – schopní zaměstnanci. Rozhodující podmínkou konkurenceschop­nosti v dnešním propojeném světě je inovace, kvalita a rychlost servisu a především rychlost reakce firem na společenské změny.

Jižní Korea – jednička v práci s internetem

Při posuzování hodnocení technologické vyspělosti jednotlivých zemí světa se hodnotila celá řada kritérií. Mimo jiné počet internetových připojení v zemi, státní a privátní výdaje na nové technologie, zákonodárství v oblasti ICT (informačních a komunikačních technologií), výuka nových technologií na školách, znalosti a dovednosti v oblasti práce s PC jednotlivých občanů, výroba vlastních programů, počet lidí zaměstnaných v náročných technologických oborech (elektronika, komunikace, digitalizace, výroba lékařských strojů, doprava, automobilový průmysl, výroba měřících a optických přístrojů, výroba řízených a regulovatelných strojů a zařízení, výrobky chemického průmyslu), množství vyvážených technologicky náročných výrobků na obyvatele atd.

Používání nových technologií vede k růstu produktivity práce a ke zvyšování kvality poskytovaných služeb. Nejvíce lidí například pravidelně pracuje s internetem v Jižní Koreji, Švédsku a USA. Nad padesátiprocentní hranicí jsou ještě Nizozemí, Nový Zéland, Dánsko, Finsko a Norsko. S počítačem v těchto zemích pracuje více než polovina všech zaměstnanců.

Především kladný vztah veřejnosti a podnikatelů k nových technologiím a jejich vylepšování je příčinou neustálého hospodářského růstu Jižní Koreje v posledních dvaceti letech. Není bez zajímavosti, že nová pracovní místa v dnešním světě vznikají z převážné části v malých firmách (do deseti zaměstnanců), které se dokáží flexibilně adaptovat na nové vzniklé podmínky na trhu.

E-business: zdroj nových pracovních míst

Informační a komunikační technologie (ICT) dramaticky a hekticky ovlivňují náš každodenní život (způsob vykonávání práce, pracovní vztahy, organizaci podniků, přípravu na budoucí povolání, způsob naší vzájemné mezilidské komunikace, …).

Nové a dokonalejší technologie vedou k růstu produktivity práce průmyslu, ke zvyšování kvality poskytovaných služeb a mnohdy ke snižování nezaměstnanosti. Skoro žádná profese se neobejde bez dobrých znalostí práce s moderními informačními technologiemi. Jednotlivé státy jsou si vědomy obrovského významu nových technologií, a proto je podporují.

Internetové obchody: nižší ceny, pohodové nakupování

Především v zemích Skandinávie není pro prosperující firmy žádný problém přijímat objednávky zboží či služeb přes internet. U sériového zboží, u kterého není potřeba speciálních objednávek, není v podstatě problém internetového nákupu či prodeje. Internet umožňuje rozvoj především malým podnikům a mikrofirmám, které mají okolo deseti zaměstnanců.

V Dánsku dokonce každá třetí firma umožňuje internetovou objednávku zboží či služby, ve Velké Británii 25 % a ve Švédsku 23 %. Více než třetina Švédů a Britů využívá pravidelně výhod nakupování přes internet: úspory času, mnohdy nižší ceny a především klid a pohodlí nákupu z domova.

Počet lidí nakupujících přes internet ve světě neustále roste především z důvodu nižších internetových cen (není to však pravidlo) a „nestresového” nakupování. Ve východní Evropě však ještě nemá tento typ nákupu mnoho příznivců (využívá ho cca 5 % obyvatel).

Česko – dvanáctá technologicky nejvyspělejší země EU

Z členských zemí Evropské unie je technologicky nejvyspělejší Švédsko, následuje Velká Británie a Lucembursko. Ve Švédsku plynou masivní investice do výzkumných a vývojových center a biotechnologií (ve Švédsku je v současné době přes 250 firem a jejich počet poroste).

Švédsko je charakterizováno jako země s kultivovaným podnikatelským prostředím, fungujícím právním a kontrolním režimem a vysokým stupněm liberalizace. K odchodům pracovníků do zahraničí příliš nedochází díky nízké mobilitě, respektování tradičních hodnot státu blahobytu a vysoké míře internacionalizace firemní sféry. Švédsko je jedničkou na světě s přístupem k mobilní telefonii, počítačům a internetu.

Jistě není náhodou, že na předních místech skončily všechny Skandinávské země (Dánsko, Švédsko, Finsko a Norsko). Investování do IT a progresivních oborů je ve Skandinávii podporováno, Skandinávci jsou přitom vzdělaní a vynalézaví. To vše jsou výborné podmínky pro zakládání high-tech firem v zemi, či dokonce pro jejich stěhování do země ze zahraničí.

Při celosvětovém porovnání patří Česku 26. místo. Z členských zemí Evropské unie patří Česku výborné dvanácté místo, přičemž až za námi skončila Itálie, Belgie, Španělsko či Portugalsko. Dobrou technologickou vyspělost v Česku dokumentuje i skutečnost, že naše země je v současnosti velmi atraktivní pro zahraniční investory v oblasti IT. Nejlépe je potom zahraničními investory hodnocena vzdělanost a výkonnost českých pracovníků, technická vybavenost v zemi a stabilní finanční a ekonomické prostředí.

Technologická vyspělost zemí (rok 2006)
Pořadí Země Index technologické vyspělosti
1 Švédsko 6.01
2 Singapur 5.69
3 Izrael 5.65
4 Island 5.60
5 Švýcarsko 5.57
6 Velká Británie 5.56
7 Austrálie 5.50
8 USA 5.49
9 Lucembursko 5.47
10 Dánsko 5.46
11 Nizozemí 5.45
12 Finsko 5.44
13 Hong Kong 5.44
14 Taiwan 5.32
15 Norsko 5.32
16 Estonsko 5.29
17 Kanada 5.28
18 Korea 5.22
19 Japonsko 5.21
20 Německo 5.16
21 Rakousko 5.15
22 Malta 5.00
23 Nový Zéland 4.94
24 Irsko 4.89
25 Francie 4.81
26 Česko 4.74
27 Belgie 4.68
28 Malajsie 4.64
29 Slovinsko 4.51
30 Slovensko 4.50
31 Spojené Arabské Emiráty 4.47
32 Itálie 4.43
33 Španělsko 4.38
34 Barbados 4.23
35 Chile 4.22
36 Maďarsko 4.18
37 Portugalsko 4.18
38 Kypr 4.10
39 Katar 4.10
40 Jamajka 4.04
41 Bahrain 4.01
42 Litva 3.99
43 Lotyšsko 3.98
44 Kostarika 3.74
45 JAR 3.72
46 Kuwait 3.70
47 Chorvatsko 3.68
48 Thajsko 3.67
49 Rumunsko 3.59
50 Řecko 3.58

Pramen: The World Economic Forum: Global Competitivenes Report 2006–2007, ISBN: 1–4039–9636–9

Anketa

Jaké jsou vaše zkušenosti s nakupováním přes internet?