Spočítejte si...

Zavřít

Tak šel čas: Jak se vyvíjela loga pojišťoven?

Jak se vyvíjela loga pojišťoven a jaké příběhy za nimi stojí? Podívejte se na to, jak vypadaly reklamní materiály před desítkami let.

Před 15 lety se narodil finanční server Měšec.cz. Navazující články vás provedou krátkou historií, co se během těchto let v České republice změnilo z pohledu našich peněženek. Máme pro vás několik příběhů, ve kterých se ohlédneme nejen za historií, ale podíváme se i na to, co nás čeká.

Partnerem seriálu je ANO spořitelní družstvo.

Zmapovali jsme loga pojišťoven tak, jak se vyvíjela v čase. Při hrabání v archivech se občas našly i další skvosty, třeba staré reklamní plakáty. Podívejte se, jak se dělal marketing postaru.

Allianz pojišťovna

V kroužku současného loga Allianz pojišťovny je obrys německé říšské orlice. Tři pilíře v logu symbolizují pojištění, penze a investice, tedy hlavní oblasti podnikání.

V designu z roku 1890 si nesla orlice v pařátech dva erby. Šlo o znaky (zleva) Mnichova a Berlína, tedy domovských měst Allianz. Ta byla v logu zobrazována do roku 1923. Pak doznalo logo změn podle designu Karla Schulpiga, který zase zkoušel použít písmeno „A“ v názvu jako centrální motiv. Z finální podoby nakonec název zmizel úplně. Znovu se objevil až v roce 1977 po modernizaci loga grafikem Hansjörgem Dorschelem. Ten položil základy dnešního korporátního designu a od té doby je barvou Allianz modrá. Současnou podobu logo získalo v roce 1999. Protože říšská orlice ztrácela pro globální klientelu srozumitelnost, byla tehdy nahrazena již zmiňovanými třemi pilíři.

AXA ČR

Novodobá historie společnosti AXA se začala psát v roce 1985. Tehdy se společnost Mutuelles Unies / Drouot Group přejmenovala na AXA. Původní francouzská pojišťovací společnost Mutuelle de l’assurance contre l’incendie byla založena už v roce 1816. V tomto případě je možná zajímavější to, jak vlastně vznikl původní název AXA.

Vymýšlení nového názvu bylo poměrně komplikované. Firemní brainstormingy k žádnému uspokojivému výsledku nevedly, a proto byla nakonec oslovena firma, která se specializovala na vytváření brandu a pro tvorbu názvů měla software. Zadání tak dostal počítač, vysvětlil serveru mluvčí AXA ČR Karel Žyla, podle kterého zadání znělo tak, že název bude začínat písmeny ze začátku abecedy, aby se v seznamech objevoval na čelných místech, bude krátký, úderný a stejně vyslovitelný v každém jazyce kvůli zahraniční expanzi. Mnoho francouzských firem totiž doplácelo na to, že jejich názvy byly pro cizince těžko vyslovitelné a zapamatovatelné.

Počítač vygeneroval několik možností, do úzkého výběru se dostaly tři. Argos, AXA a Elan. Zaměstnanci pomocí ankety nejvíce hlasovali pro Elan, což ve francouzštině znamená los. Kanadští kolegové ale byli proti. V Kanadě, kde toto zvíře žije, je sice považované za poměrně milé stvoření, ale také za toho nejméně inteligentního tvora na Zemi. Nakonec učinil finální rozhodnutí v červenci 1985 tehdejší CEO Claude Bébéar a zvolil název AXA, který se stal firemním názvem skupiny Mutuelles Unies / Drouot.

Česká podnikatelská pojišťovna

Původní firemní logo České podnikatelské pojišťovny byl červený terč s modrými šikmými pruhy, přičemž modrá představovala plynoucí vodu jako symbol běhu života a červená barvu slunce jako prvek obnovy života a budoucnosti. Logo se pak časem upravovalo spolu s vývojem firmy. Základní koncept vycházející z kombinace modré a červené ale zůstal dodneška.

Česká pojišťovna

Česká pojišťovna vznikla už v roce 1827, kdy byla založena instituce nazvaná Císařsko-královský, privilegovaný, český, společný náhradu škody ohněm svedené pojišťující ústav (později První česká vzájemná pojišťovna).

I současné logo České pojišťovny ale prošlo mnohými změnami. Jeho historii i důležité milníky pěkně shrnuje následující video.

Protože má Česká pojišťovna dlouhou historii, dají se v archivech najít i kuriozity v podobě starých plakátů. Více jich najdete v galerii.

ČSOB Pojišťovna

Dá se říci, že kořeny ČSOB Pojišťovny sahají do roku 1992. To byla založena Pojišťovna IB. O dva roky později pak vznikla Chmelařská vzájemná pojišťovna. V roce 1997 se z Pojišťovny IB stala IPB Pojišťovna a v roce 2001 se Chmelařská vzájemná pojišťovna přejmenovala konečně na ČSOB Pojišťovnu. Ta v roce 2003 odkoupila IPB Pojišťovnu.

Direct pojišťovna

Direct pojišťovna, která se po několika letech vrátila na český trh, si ponechala původní logo s tím, že nahradila původní symbol telefonního sluchátka, který zde zároveň tvořil písmeno „c“. Původní Direct pojišťovna fungovala ryze on-line, zatímco ta současná je multikanálová a komunikuje s klienty kromě internetu i na pobočkách a přes makléře.

Kromě toho si pozorný čtenář může všimnout, že se písmeno „e“ v novém logu trochu více usmívá.

ERGO pojišťovna

ERGO pojišťovna původně fungovala jako VICTORIA VOLKSBANKEN, která na českém trhu působila od roku 1994.

K přejmenování na ERGO pojišťovnu, která patří do stejnojmenné mezinárodní pojistné skupiny ERGO, došlo 17. září 2012.

Kooperativa pojišťovna

První logo dnešní Kooperativa pojišťovny ještě patřilo pod společnosti Česká Kooperativa a bylo fialové.

Od roku 1999 používá pojišťovna logo zelené, které mělo několik mutací. Text Vienna Insurance Group do loga přibyl v roce 2006.

MetLife

Pojišťovna MetLife zahájila činnost v roce 1864 v New Yorku jako National Union Life and Limb Insurance Company. Po čtyřech letech se z ní stala Metropolitan Life Insurance Company, tedy MetLife. Na českém trhu pojišťovna zahájila činnost v říjnu 1992 se stoprocentní zahraniční kapitálovou účastí v České republice pod názvem PRVNÍ AMERICKO-ČESKÁ POJIŠŤOVNA. Jejím zakladatelem byla společnost Alico (American Life Insurance Company), ale široké veřejnosti byla na trhu představena pod značkou „Amcico“. Od 1. listopadu 2010 se pak pojišťovna stala součástí americké pojišťovny MetLife. Proto začala své služby nabízet právě pod obchodní značkou MetLife.

První výrazné logo vytvořil v roce 1964 americký designér Don Ervin (modrý nápis na bílém podkladu + obrazec ve tvaru hvězdy, ze kterého vystupují písmena L a M v závislosti na tom, jak se na něj člověk dívá).

Od té doby se logo výrazně nezměnilo, ale přestala se používat ona hvězda. Aktuálním globálním logem je modrý nápis na bílém podkladu.

V roce 1985 MetLife koupil práva k užívání postaviček Peanuts a ambasadorem značky se tak stal pes Snoopy. Cílem bylo značku zlidštit a přiblížit klientům a rodinám. 

NN

Na český trh společnost vstoupila původně pod značkou Nationale Nederlanden v roce 1991, na kdy se už ale datuje také vznik ING Group. Do paměti se Čechům vryla společnost právě spíš pod značkou ING.

V roce 2014 se skupina vrací ke kořenům přejmenováním celé skupiny na NN Group, což se muselo logicky odrazit i na českém trhu, kde nyní společnost nabízí služby jako NN pojišťovna a penzijní společnost.

Pojišťovna České spořitelny

Pojišťovna České spořitelny byla založena v roce 1992, činnost zahájila v lednu 1993 původně jako Živnostenská pojišťovna.

V roce 1995 se zde začala kapitálové angažovat Česká spořitelna. V rámci procesu privatizace České spořitelny v roce 2000 pak podstoupila i Pojišťovna České spořitelny důkladnou právní a finanční prověrku. Výsledkem byl na konci téhož roku vstup nového akcionáře, rakouské životní pojišťovny Sparkassen Versicherung, člena Finanční skupiny Erste Bank, který získal 45% podíl ve společnosti.

Na základě transformace České spořitelny a celé její finanční skupiny vystupuje od 17. září 2001 jako Pojišťovna České spořitelny. Změna obchodního názvu souvisela právě se změnou firemních barev, jmen a log celé finanční skupiny (Erste Bank). Rokem 2004 se Pojišťovna České spořitelny začala specializovat jen na prodej životního pojištění (v roce 2003 se neživotní část pojišťovny prodala společnosti Kooperativa). Od roku 2008 se pak pojišťovna stala součástí skupiny Vienna Insurance Group.

Logo vlajkového produktu pojišťovny – životní pojistky FLEXI – měnila logo, aby to nové více odráželo flexibilitu produktu.

Slavia pojišťovna

Základy pojišťovny Slavia byly položeny už za vlády Rakousko-Uherské monarchie roku 1867, kdy vzniká společnost Slavia, vzájemně pojišťovací banka, a také pojišťovna Praha. Činnost pojišťovny byla násilně přerušena po jejím znárodnění v roce 1945. Až v devadesátých letech minulého století byla opět povolena činnost konkurenčním pojišťovacím ústavům a skončil monopol České pojišťovny. V tomto období vznikla také Slavia pojišťovna. V roce 2006 vstoupila do finanční skupiny SPGroup (majitel Capital Management Company).

Alfons Mucha nenavrhl jen logo pojišťovny, nakreslil pro ni například i reklamní plakáty.

Od pojišťovny se nám podařilo získat i řadu dobových reklamních materiálů. Všechny je najdete v galerii.

UNIQA pojišťovna

Historie UNIQA pojišťovny začíná v roce 1993 u Česko-rakouské pojišťovny, dcery rakouské pojišťovací společnosti Bundesländer.

cestovko

Právě z ní akvizicí s dalšími menšími pojišťovnami na rakouském trhu vznikla v roce 1999 skupina UNIQA. K přejmenování z Česko-rakouské pojišťovny došlo ve snaze mateřského koncernu sjednotit jednotlivé entity v Evropě pod jednu značku.

Wüstenrot

Wüstenrot začínal jako stavební spořitelna. Po vzniku dalších společností se začala používat obecná loga. Původní logo mělo charakteristickou střechu a nejprve nápis „stavební spořitelna“, poté se logo zobecnilo a nápis zmizel. Další podoba loga je více popisná, naznačuje aktivity v oblasti spoření, pojištění a hypoték. Později začala společnost Wüstenrot používat claim „pro váš lepší pocit“, který později nahradila claimem „přijde vhod“.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 3. 2016 10:41