Spočítejte si...

Zavřít

Tak šel čas: banky a jejich loga

Jak se vyvíjela loga bank? Jaké příběhy za nimi stojí? A jaké reklamy se dříve opravdu myslely vážně?

Před 15 lety se narodil finanční server Měšec.cz. Navazující články vás provedou krátkou historií, co se během těchto let v České republice změnilo z pohledu našich peněženek. Máme pro vás několik příběhů, ve kterých se ohlédneme nejen za historií, ale podíváme se i na to, co nás čeká.

Partnerem seriálu je ANO spořitelní družstvo.

Nebylo to snadné a ne od každé banky jsme je získali. U příležitosti 15 let serveru Měšec.cz jsme se pokusili získat loga bank a pojišťoven tak, jak se vyvíjela v čase. Pro tisková oddělení velkých bank s dlouhou tradicí to byl oříšek. Když už se ale hrabalo v archivech, našly se i další skvosty. Například staré reklamy. Dnes na sebe proto nechte dýchnout minulost.

Nové banky to mají bez hledání

Na trhu funguje řada nových bank, které mají logo původní, například Air Bank, Equa bank či Zuno Bank. Abychom nikoho nediskriminovali, zařadili jsme do galerie i nové banky. Aspoň bude zajímavé porovnávat, jaká grafika se používá dnes a jaká cesta k tomu vedla.

Cetelem

Společnost Cetelem fungovala ještě v minulém roce jako 100% dceřinná společnost francouzské banky BNP Paribas. V červnu 2015 došlo ke sloučení s mateřskou bankou, takže nyní už Cetelem poskytuje služby pod bankovní licencí.

Česká spořitelna

Česká spořitelna je banka s velkou historií. Svou činnost zahájila 12. února 1825 (v den narozenin císaře Františka I.) pod názvem Schraňovací pokladnice pro hlavní město Prahu a pro Čechy. Samotná myšlenka založit spořitelnu pro nejchudší vrstvy, tedy naučit je myslet do budoucna a starat se o své prostředky, byla na začátku 19. století zcela revoluční. Symbolem spořitelny se stala včela, je totiž ztělesněním hesla spořitelnictví, které zní: Pracuj, střádej, rozmnožuj, vysvětlila serveru Měšec.cz Klára Pačesová z Tiskového centra banky.

Před rokem 1870 logo neslo název První občanská záložna, od roku 1870 do roku 1920 pak Městská spořitelna. V roce 1920 se banka přejmenovala na Okresní spořitelnu a v roce 1948 na Státní spořitelnu. Tento název vydržel až do roku 1991. Od roku 1967 až do 80. let 20. století se v oknech spořitelních budov používalo logo České státní spořitelny s obrázkem mince v hodnotě jedné koruny. Českou spořitelnou se banka stala od roku 1992. Do roku 2000 bylo logo doplněné o dvě červená písmena „ČS“ s charakteristickým fontem. Od roku 2001 do současnosti už banka používá stejné logo, tedy modře vyvedený nápis s červeným symbolem „S“ s tečkou.

Na oslavu loňského 190. výročí svého založení banka také natočila spot, kde můžete vývoj loga zachytit.

ČSOB

První logo banky, které se používalo od roku 1965 do roku 1968, bylo se zeměkoulí, vlajkou a siluetou Československa. Bylo velmi formální a představovalo banku jako součást mezinárodního obchodu.

Motivem druhého loga pak byl most a lipové listy jako národní symbol. Toto logo bance vydrželo až do roku 1990.

Porevoluční doba přinesla nové, velmi jednoduché logo sestávající z písmen O a B. Tuto variantu používala ČSOB až do privatizace do rukou KBC, která v roce 1999 přinesla mj. logo se siluetou plavce, vysvětlila nám Pavla Hávová, mluvčí banky.


ČSOB

Expobank

Expobank vstoupila na český trh až v září loňského roku. K žádnému vývoji loga tedy zatím nedošlo.

Martin Kosek nám ale alespoň vysvětlil, co má logo banky vyjadřovat: korunka v logu je složena ze svazku bankovek (vodorovná čára) a třech mincí (krajní jsou oříznuté) a symbolizuje, že klient je „král“, tedy ten hlavní ve vztahu banka-klient.

Fio banka

Fio své logo měnila při transformaci z družstevní záložny na banku v roce 2010, ale jen velmi mírně. Pod samotným logem přibyl název „Fio banka“.

Ačkoli logo svůj větší příběh nemá, samotná banka ano. Za jejím zrodem stála původně skupina mladých „matfyzáků", kterou fascinoval svět Finančních a Investičních Operací (odtud název). V roce 1993 se proto rozhodli založit firmu zaměřenou na obchodování s cennými papíry. Sami si začali programovat software pro snadnější a rychlejší realizaci burzovních obchodů, začali jej nabízet i klientům a z Fio se časem stal největší český on-line broker. Snaha o rozšíření poskytovaných finančních služeb vedla k založení vlastní družstevní záložny, vysvětlil Zdeněk Kovář a připomněl, že v roce 2006 Fio koupilo mimoburzovní trh RM-SYSTÉM, na kterém jeho zakladatelé o třináct let dříve začínali obchodovat. Zhruba v roce 2008 už souhrn aktivit pod hlavičkou Fio odpovídal menší bance. O dva roky později skutečně licenci získala a přeměnila se na banku.

GE Money Bank

Historii loga jsme nevyzvěděli. Logo samotné napovídá o příslušnosti banky ke skupině GE, tedy General Electric. Logo původní GE Capital Bank bylo vyvedené v černé barvě. GE Money Bank už používá modrou barvu a jiný font.


GE Money Bank

Hypoteční banka

V případě Hypoteční banky na sebe minulost můžete nechat dýchnout z log i archaických reklam ještě na Českomoravskou hypoteční banku.


Hypoteční banka

Komerční banka

První logo Komerční banka používala pouze v roce 1990, tedy v roce, kdy byla banka založena jako státní instituce.

Od roku 1991 do roku 2001 si můžete pamatovat na zkratku z písmen „KB“ v typické vínové barvě.

Od roku 2002 už logo odráží barvy skupiny Société Générale, která odkoupila 60% podíl v bance (v roce 2001).

mBank

První logo mBank bylo vyvedené jednoduchým modrým písmem na bílém poli doplněné charakteristickou květinou.

Druhé logo je mnohem pestřejší a variabilnější vzhledem k možnostem kombinovat barvy v poli za názvem banky.

Oberbank

V případě Oberbank se logo měnilo naposledy před 23 roky, ale z té doby není již digitálně v pořádku, a proto jsme ho od banky nezískali. Česká pobočka Oberbank pak upravovala své logo pouze zarovnáním.


Oberbank

Era/Poštovní spořitelna

Era a Poštovní spořitelna jsou dalšími značkami ČSOB, které v rámci skupiny banka používá hlavně pro služby založené na partnerství s Českou poštou. Zavedením značky Era se chtěla zaměřit spíše na mladší skupinu lidí. Nyní se naopak vrací k podpoře původní Poštovní spořitelny.

Raiffeisenbank

Raiffeisenbank své logo používá už od roku 1993. Banka k němu měnila pouze claim, který původně zněl „Lepší služby každý den“. Nyní používá „Banka inspirovaná klienty“.

Symbolem a tradiční ochrannou známkou skupiny Raiffeisen je zvláštní architektonický prvek – dvě zkřížené koňské hlavy. Tento znak již po staletí zdobí štíty mnoha budov v Evropě, je totiž symbolem ochrany rodin shromážděných pod společnou střechou před zlem a životním ohrožením, vysvětlil serveru mluvčí banky Tomáš Zavoral.


Raiffeisenbank

UniCredit Bank

Logo UniCredit Bank se od jeho představení v roce 2007 po fúzi HVB Bank a Živnostenské banky nezměnilo. Z pohledu loga je podle mluvčího banky Petra Plocka zajímavá především historie Živnostenské banky: Předchůdce UniCredit Bank, Živnostenská banka, má velmi dlouhou historii sahající až do roku 1868. Po sametové revoluci používala kruhový emblém s písmeny ŽB nebo pouhý nápis Živnostenská banka. V roce 1999 zavedla nové logo s motivem majáku.

Po akvizici skupinou UniCredit v roce 2002 se logo mění do barev skupiny s logem s červenou koulí a stylizovanou jedničkou. V roce 2007 pak fúzí s HVB Bank vzniká UniCredit Bank s logem, které používá dodnes.

Wüstenrot hypoteční banka

Wüstenrot začínala jako stavební spořitelna. Po vzniku dalších společností se začala používat obecná loga.

Wüstenrot

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 2. 2016 23:23