Spočítejte si...

Zavřít

Strategická aliance: udělejte si z protivníka přítele!

Nevíte si rady s konkurencí? Zkuste se s ní spojit. U velkých firem ve světě to začíná být oblíbená taktika boje. Nic přitom nebrání tomu, aby se strategické aliance zabydlely i u malých a středních podnikatelů v Česku.

Útok a tajení informací nemusí být vždy nejlepší obrana před konkurencí. Váš dodavatel by totiž například mohl být levnější, kdyby vyráběl ve velkém a dodával i vaší konkurenci. Oblastí, kde podnikatel může spolupracovat s konkurencí, je ale mnohem více. Zahrnují téměř všechny činnosti podnikatele. Spolupracovat s našimi soky můžeme od výzkumu, výroby až po distribuci, prodej a vyřizování reklamací.

Nejde přitom o svazek „na celý život“. Dopředu se počítá, že strategické aliance jsou navýsost flexibilní a že spolupráce může být pouze dočasná. Svazky jsou sice pojištěné určitými zárukami, ale sankce za porušení ujednání o spolupráci by neměly být nijak přehnané. Nicméně na začátku je více než dobré si promyslet, co vlastně od aliance očekáváme a co do ní chceme přinést. Strategická aliance má zkrátka svá pro i proti. My sice můžeme mít ze spolupráce výhody, ale stejný prospěch má mít zákonitě i naše konkurence. Máme šanci se dozvědět něco více o ostatních v oboru, ale oni se o nás také dozvědí zajímavé informace.

Když jedna plus jedna rovná se tři

Ve strategických aliancích nejsou jen dva subjekty. Ve světě je mnoho takových aliancí a jejich členy je i více stran s různorodou angažovaností. Spolupracují firmy podobného zaměření, ale i podniky s naprosto odlišným oborem. Jestli najdou i jedinou oblast, ve které by vzájemná provázanost přinesla úspory, spolupráci nic nebrání. Důležité je si dát pozor na legislativu. Antimonopolní zákonodárství je značně rozšířené a dostat se do křížku se zákony mnohdy přináší pouze vysoké pokuty. Pozor také na to, že se může lišit zákonodárství jednotlivých zemí.

Jak na to?

Prvním krokem při vytváření strategických aliancí je zhodnocení dosavadní činnosti a prověření příležitostí. Najdeme-li mezi příležitostmi na oživení podniku i možnost strategické spolupráce s konkurentem, můžeme přistoupit k dalšímu kroku.

Teoreticky jsme se tedy už rozhodli, že k alianci opravdu přistoupíme. Je ovšem potřeba detailně promyslet, jakou roli bude takové spojenectví hrát v dalším rozvoji podniku. Čili přesně definovat úlohu strategické aliance. Zkrátka si podnikatel musí pokládat otázky typu: Potřebuji se s někým spojit? Pomůže mi to? Nebude mi pak takové spojenectví překážet v podnikání?

Když si na tyto otázky uspokojivě odpovíte, můžete se pustit k další fázi – strategii aliance. Tedy důkladně prozkoumat a promyslet celé operace.

Měníme žebříček hodnot

Podnikatel by si měl být vědom, že bude nejspíše muset měnit pořadí na žebříčku hodnot firemní filozofie. Některé hodnoty se dostanou do popředí a jiné úplně vypadnou. Další otázky hned vyvstávají: Jsou pro mě stávající hodnoty opravdu důležité a chci se některých zbavit? Neublíží mi přeskupení dosavadních hodnot? Na takové otázky si může odpovědět i sám podnikatel, je ale možné využít služeb profesionálů na firemní strategii. Na trhu se pohybují jak domácí poradci, tak i pobočky zahraničních poradenských společností. Stačí si jen vybrat. Výhodné je sledovat a prověřit jejich reference.

Jak jsme už uvedli, podnik bude muset alianci také něco přinést. Oběť společné věci nemusí být vždy materiální a na první pohled zřetelná. Mnohdy se projeví až po delší době.

Nebezpečí a rizika

Každé spojenectví v sobě ukrývá nebezpečí. Podnikatel by tak měl zvážit různé ochrany a záruky. Ty mohou být smluvní, ale i třeba vyplývat ze zákona. V tom případě je dobré mít po ruce právní pomoc a znát zákony, které se k operaci vztahují. Neméně významná jsou i otevřená zadní vrátka. Už jsme uvedli, že strategické aliance jsou volné a porušení ujednání neznamená klasickou „zradu“.

Jaký je náš partner a jaký vytvoříme svazek?

Nejzajímavější a nejsložitější krok je výběr partnera a vytvoření vlastní aliance. Někdejší sok a budoucí partner ale sokem být nepřestává. Proto si ho pořádně zhodnotíme. Chceme-li někomu předat licenci, aby pro nás levně vyráběl – musí být dostatečně technicky zdatný. Dále by jeho cíle neměly být pro nás likvidační. Náš partner nesmí být úplný „neumětel”, daleko lépe se spolupracuje se schopným a chytrým podnikatelem s dobrou pověstí. Také je lepší bohatý spojenec s vyřešenými finančními záležitostmi.

Důležité je také si uvědomit, že s budoucím partnerem budeme v neustálém kontaktu. Neznamená to jen, že si budeme rozumět, ale že si musíme přesně vymezit cíle. Partnera vybíráme i podle toho, z jaké země pochází – v případě expandování do zahraničí. Partner působící v zemi, kde právě probíhá občanská válka, není ideální.

Značně složité je vytvořit struktury a strategie aliance. Rozhodnutí, která budeme přijímat, se už netýkají jen nás samotných, ale i ostatních ve vztahu k nám. Zpětné následky tedy mohou nakonec postihnout všechny zúčastněné. Počítejte tedy s tím, že po uzavření strategické aliance vás čeká myšlení „na druhou“, někdy i „na třetí“.

Nedílnou součástí strategické aliance je zpětné hodnocení aliance. Při něm nehodnotíme jen sebe, ale i své společníky, společnou práci a celý systém. Jedině tak zjistíte, jestli je dobré setrvávat ve svazku. I sebelépe připravený projekt může být omyl. Nicméně příklady ze světa potvrzují, že budování strategických aliancí je perspektivní.

Anketa

Podnikáte podle moderních manažerských metod?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 7. 2007 10:26