Spočítejte si...

Zavřít

Stavební spoření: smyčka se utahuje!

Návrh změn stavebního spoření zřejmě dostal finální podobu. Projde Sobotkovi jeho zákon? Kolik výhod ztratí stavební spoření? A kdy k tomu dojde?

Jak už jsme vás na Měšci několikrát informovali (viz např. článek Stavební spoření? Zbourat! nebo Skončí státní podpora?), státní rozpočet pod tíhou letos třináctimiliar­dových výdajů na podporu stavebního spoření jen úpí. Chystá se tedy radikální úprava celého systému, která by měla stavební spoření zefektivnit. Podle svých odpůrců však s lepším využitím stavebního spoření nemá nic společného a jejím primárním účelem je „pouhá“ likvidace déle neúnosné situace veřejných financí.

Na veřejnost nyní opět prosákly bližší informace o chystaném novém zákonu o stavebním spoření. Jeho návrh už měsíce zpracovává Ministerstvo financí a prý již v březnu by se mohl dostat do vlády. Tam má údajně slušné šance na schválení. Co s ním ale udělá poslanecká sněmovna? Uvidíme. Určitě však můžeme očekávat bouřlivé diskuse a laciné sbírání politických bodů. Vždyť sáhnout polovině obyvatel na nejspolehlivější zdroj zhodnocování peněz, to není jen tak.

Státní podpora stavebního spoření by ve finální fázi návrhu nového zákona měla vypadat následovně: měla by se snížit její maximální výše ze 4 500 Kč ročně na 3 000 Kč ročně. Zároveň by měla poklesnout procentní výše státní podpory z 25 % na 15 %. To znamená, že pokud byste chtěli od státu dostat celých 3000 Kč, museli byste ročně naspořit 20 000 Kč (proti dosavadním 18 000 Kč). Z celkového výnosu by také měl ubrat fakt, že úroky ze stavebního spoření by už nebyly osvobozeny od daně.

Tabulka č. 792
Roční státní podpora stavebního spoření
Roční vklad Měsíční vklad1/ Nyní Připravovaný návrh zákona
20 000 Kč cca 1 670 Kč 4 500 Kč 3 000 Kč
18 000 Kč 1 500 Kč 4 500 Kč 2 700 Kč
12 000 Kč 1 000 Kč 3 000 Kč 1 800 Kč
6 000 Kč 500 Kč 1 500 Kč 900 Kč
1 200 Kč 100 Kč 300 Kč 180 Kč


1/ Budete-li peníze na účet vkládat měsíčně, za rok budete mít díky stálému úročení na účtu více prostředků, než dělá prostý součet všech úložek. Budete mít tedy nárok na vyšší podporu, než je uvedeno v této tabulce pro roční sumy (tato podpora však samozřejmě nesmí překročit 4 500 Kč, resp. 3 000 Kč).

Další, pro klienta ne příliš lákavou novinkou by se mělo stát prodloužení celého cyklu spoření z 5 na 6 let. Pouze při dodržení celé minimální doby spoření by měl člověk nárok na státní podporu. Délkou spoření bychom se tak přiblížili našemu východnímu sousedovi, Slovensku. Tam ovšem klienti mají jednu nespornou výhodu: pokud prokáží, že chtějí naspořené peníze použít na bytové účely, mohou s nimi disponovat již po dvou letech spoření, aniž by si brali úvěr (což se u nás zatím neplánuje).

O významnou výhodu by v budoucnu mohly přijít rodiny, které se vždy řídily zásadou „Spoř, kdož můžeš“ a jejichž první cesta po narození nového potomka vedla od matriky právě do stavební spořitelny, aby čerstvě přiděleného rodného čísla malého a bezbranného tvorečka rychle využily ve svůj i jeho prospěch a vymáčkly ze státu dalších pár korun na podpoře. Nový zákon totiž počítá s omezeným poskytováním státní podpory – pouze lidem starším 15 let. Těžko říci, zda-li toto opatření má zabraňovat „zneužívání“ dětí, které z toho ještě nemají rozum, spíše to ale vypadá, že je to jen další prostředek, jak ulehčit státnímu rozpočtu.

Tabulka č. 793
Připravované změny ve stavebním spoření
  Současný stav Návrh zákona o stavebním spoření
Podíl státní podpory na vkladech 25 % 15 %
Maximální roční státní podpora 4 500 Kč 3 000 Kč
Roční vklad při maximální státní podpoře 18 000 Kč 20 000 Kč
Minimální doba spoření 5 let 6 let
Věkové omezení státní podpory není poskytována od 15 let
Osvobození výnosů od daně ano ne

Podle dostupných informací se zatím zdá, že experti při přípravě návrhu zákona nakonec upustili od diskutované povinné účelovosti stavebního spoření a podmínění státní podpory použitím peněz na bytové účely klienta. Pravděpodobně tak zvítězili ti, kteří upozorňovali na hrozící odrazení dosud nerozhodnutých klientů a také na obtížnou kontrolu skutečného použití naspořených peněz, která by prý nebyla nejlevnější.

Co se týče stávajících klientů stavebních spořitelen, neměli by se zatím ničeho obávat. Chystané změny by se jejich smluv neměly nikterak dotknout. Sobotkův plán na snížení státních výdajů je postupný a ve státním rozpočtu by se měl začít výrazněji projevovat až v horizontu 7 či 9 let. Je ale také pravda, že oficiální místa dosud žádné prohlášení o budoucím chování nevyhlásila a nelze tedy vyloučit, že i u starších smluv bude vymyšlen nějaký háček, který jejich výhodnost sníží. (Ale vzhledem k tomu, že by se vládní představitelé v tomto případě vystavili možnosti veřejného lynčování a kamenování, nelze předpokládat, že by schválili něco dramatického.)

Zajímavé bude pozorovat reakci veřejnosti, když návrh zákona ve stejné nebo podobné podobě skutečně projde vládou a pak parlamentem (což však není vůbec jisté) a když začne podle plánu platit od příštího roku. V takovém případě se totiž dá očekávat, že spořitelny letos na podzim začnou bít na poplach a vhodně volenou kampaní donutí i ty nejzavilejší odpůrce stavebního spoření k jeho rychlé koupi. Vždyť kdo by chtěl přijít o tak výhodný zdroj příjmů? Před koncem roku se tak možná můžeme těšit na pravé orgie stavebního spoření, ať je trh nasycený, jak chce.

Anketa

Myslíte, že tento návrh projde parlamentem?

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 3. 2003 1:24