Jako první z novinek jsme podrobili analýze SporoTiket, který dle našeho názoru příliš atraktivní není. Nyní se podíváme na novinky v nabídce eLiška, nové eTikety a akviziční slevu pro cesty na letiště.
eLiška nově i na pokladně
eLiška již sice není takovým ternem, jakým byla před dvěma lety, kdy se za 160 Kč dalo dojet z Ostravy do Karlových Varů, a díky tomu byla zejména na trasách do Ostravy a Zlína často i řadu dnů předem vyprodaná.
Tato super nabídka doznala před rokem a půl výrazných změn, globální cena byla zaměněna za relační ceny ve dvou úrovních, z nichž obě jsou omezené co do počtu jízdenek na každý den a ta levnější je dostupná nejpozději 3 dny předem.
Od příštího víkendu (13.6.2010) se k současným spojením mezi krajskými městy přidává další možnost, a to spojení krajských měst s dalšími městy v ostatních krajích, ne však mezi nekrajskými městy navzájem. Nově tak půjde koupit eLiška z Břeclavi do Prahy, nebo z Mostu do Prahy, ale už ne z Mostu do Břeclavi.
Ceny současných eLišek zůstávají stejné, a i nadále bude zahaleno tajemstvím, kolik eLišek je pro daný den a danou trasu k dispozici. V současné době však eLiška již není tak nedostatkovým zbožím.
Spolu s rozšířením počtu stanic, z nichž lze cestovat na eLišku, se rozšiřuje i možnost nákupu. Nadále zůstává e-shop ČD a následné vyzvednutí jízdenky v pokladně či v automatu na nádraží, nebo přímý nákup v automatu na nádraží, a k nim se připojuje možnost nákupu přímo na pokladně. Na rozdíl od předchozích možností je ale eLišku na pokladně nutné koupit nejméně jeden den dopředu. Současně tak ztrácí „e“ v názvu jízdenky smysl, neboť už nepůjde o výhradně elektronický nákup.
Změny v eLišce chválíme, neboť nedošlo ke zdražení, a zvýšení počtu dostupných měst i rozšíření možností nákupu jsou pozitivními změnami. K úplné spokojenosti ale chybí možnost si eLišku přímo vytisknout na tiskárně, a odbourat tak nutné vyzvednutí jízdenky na nádraží.
eTiket Slovensko nově i přes den
Dosud se internetový levný eTiket na Slovensko prodával pouze na noční spoje ve směru na Slovensko. Nově se bude dá koupit ze všech stanic v ČR, které leží na trase EC vlaků jedoucích z Prahy přes Ostravu do Žiliny a Košic nebo z Ústí nad Labem přes Brno do Bratislavy, a konečně z Ostravy do Bratislavy, a to obousměrně. V případě nočních vlaků se pak dá eTiket koupit ze všech stanic, kde zastavují vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy mířícími na Slovensko (Plzeň, České Budějovice, Karlovy Vary). Podobně jako v případě SporoTiketu se jedná o jízdenku na konkrétní přímé vlaky/vozy.
Ceny se zde dají porovnávat s cenami autobusů, a pro srovnání použijeme nejrozšířenější Student Agency. Ceny srovnáváme s denními vlaky, eTiket na noční vlaky se dá koupit jen spolu s lůžkovým nebo lehátkovým lístkem a je tak o několik eur dražší.
Trasa | Cena autobusu v Kč | Cena vlaku v Kč |
---|---|---|
Praha – Poprad | 470 | 526 |
Praha – Košice | 530 | 579 |
Praha – Banská Bystrica | 410 | 526 |
Praha – Zvolen | 410 | 526 |
Praha – Žilina | 380 | 421 |
Praha – Bratislava | 340 | 395 |
Jinak velmi drahé mezinárodní jízdenky se stávají velmi dostupnými a jen mírně převyšují cenu autobusové jízdenky. Ve všech případech se jedná o cesty s délkou mezi 4 a 8 hodinami, přičemž vlaky jsou složeny z moderních vagonů a jsou rychlejší než autobus. Vlak se tak stává jasnou volbou, a dá se očekávat, že tato nabídka zaujme. Navíc jízdenka spolu s lehátkovým lístkem z Prahy do Košic stojí 632 Kč, tedy jen o stokorunu navíc oproti nočním spojům Student Agency, a každý, kdo strávil noc na sedadle busu, ví, že ta stokoruna je v tomto případě k nezaplacení.
Jedinou neznámou je v tomto případě počet dostupných jízdenek, nebude-li příliš nízký, bude o tuto novinku velký zájem. Jen připomínáme, že v tomto případě probíhá nákup výhradně elektronicky přes PC a i jízdenka se tiskne doma, není třeba na nádraží k pokladně.
Vlak + na letiště znamená 1 + 1 zdarma
Poslední velkou novinkou je akční nabídka Vlak + pro cesty na letiště v Ruzyni. Z kteréhokoliv nádraží na území ČR je možné koupit vlakovou jízdenku do stanice Praha Letiště NAD. Stojí přibližně o 20 korun více než jízdenka na pražské hlavní nádraží, a cestu mezi hlavním nádražím a letištěm cestující absolvuje autobusem Airport Express, který jezdí v půlhodinových intervalech.
Jednosměrnou jízdenku na vlak do Prahy si nechá cestující po příletu na základě palubní vstupenky orazítkovat na informační přepážce v příletové hale letiště Ruzyně, a s tímto dokladem pak může cestovat zpět do své výchozí stanice zdarma. Jedinou podmínkou je, že mezi odletem a příletem neuplyne více než 30 dnů.
Výborná nabídka, která umožňuje velmi levnou cestu na letiště, a navíc je možné se vyhnout přestupu na metro a poté na autobus na letiště. S ohledem na ceny parkování na letišti stojí za úvahu, zda-li této možnosti spojení nevyužít při cestě na dovolenou.
Na rozdíl od nabídky SporoTiket o všech těchto novinkách můžeme říci, že jsou jednoznačně prozákaznicky orientované a v případě dobré propagace nejen na webu ČD nezůstanou nepovšimnuty. Více: SporoTiket, další marný pokus Českých drah