Spočítejte si...

Zavřít

Spořitelna zase zdražuje

Od 1.dubna Česká spořitelna znovu zdraží některé ze svých služeb. Její promyšlená akce tentokrát určitě zasáhne většinu klientů. A právě proto k ní dojde.

Klienti České spořitelny jsou nepružní, nepřízpůsobiví a nepoučitelně paličatí. Celých 65% těch, kteří zcela nemoderně vybírají hotovost na přepážce, vybírá částku menší než 5000 Kč. Není divu, že to spořitelnu vyvádí z míry. V ostatních bankách přece už tolik klientů používá moderní technologie; tedy aspoň telefon k tomu, aby se domluvili se svým účtem. A taky všichni platí u obchodníka kartou, nebo přinejhorším sáhnou pro hotovost do bankomatu. A českospořitelní klienti pořád nic, nejradši mají tu svoji vkladní knížku nebo spořožíro a pro každou stokorunu chodí pěkně pěšmo až do banky. Ne fronta před bankomatem na mrazu, ale hezky v teploučku si popovídat s paní za přepážkou.

Za této situace je naprosto pochopitelné, že Jiří Škorvaga, ředitel úseku Řízení obchodu lamentuje: „Takovéto částky by měli klienti vybírat v bankomatech.“ Výběr z bankomatu přece stojí jen čtyři koruny! A má pravdu, trend je jasný.

Jenže vysvětlujte to těm zpátečnickým nepoučitelným důchodcům! Sotva si vzpomenou na částku, kterou z banky chtějí vybrat, natož aby v hlavě udrželi nějaký PIN. Ano, spořitelna doplácí na svou tradici, kdy byla všelidovým ústavem drobných klientů, kteří s léty zažitým zvykem a s přibývajícím věkem už nehodlají nic měnit.

Jediná cesta, jak tyto zdržující a neflexibilní staromilce odradit, je zdražování. Posledním tahem je především zvýšení poplatku za výběr hotovosti na přepážce z 15 Kč na 30 Kč v případě, že vybíraná částka bude nižší než 5000 Kč. Při výběru vyšší částky poplatek zůstává na 15 Kč.

„Veškeré operace, které jsou pořizovány manuálně na pobočkách, jsou mnohem náročnější na zpracování – při stále stoupajících nákladech by se zachování stávajících cen za rutinní výběr hotovosti na přepážce ve svém důsledku negativně promítlo i do ostatních cen, jež by pocítili i klienti, kteří využívají pro výběry hotovosti bankomatů či úhradu platí kartami a finanční transakce realizují prostřednictvím příměho bankovnictví,“ řekla nám k tomu Lucie Vincíbrová z odboru externí komunikace České spořitelny.

A jaký je důsledek pro klienty? Ti, co se ještě nenaučili pracovat samostatně, bez pomoci bankovních úředníků, by se to měli co nejrychleji naučit nebo si najít banku, která jim jejich popovídání s úředníky dovolí za nižší cenu.

Srovnat poplatky s ostatními bankami můžete v článku Podivné čarování České spořitelny, na který navazují články Další banka zdražuje a modernizuje a Zdražování pokračuje.

Od dubna se v České spořitelně také zvýší účetní položka za jednorázový příkaz k úhradě ze čtyř na pět korun. Od května pak naopak mají zlevnit služby za obsluhu účtů v cizí měně, konkrétně by se měly srovnat s cenami účtů v korunách.

Spořitelna však nezůstává jen při úpravě cen. V současné době se v pěti městech republiky testuje zkrácená pracovní doba. Spořitelna plánuje, že omezí pracovní dobu v hodinách, kdy prý není takový nápor klientů (například se většinově bude začínat až od devíti hodin a zavedou se polední pauzy) a ušetřené pracovní síly vrhne do zbývajících otevíracích hodin, aby mohly být využity všechny přepážky. Pokud bude všechno klapat tak, jak má, mělo by v blízké době dojít i k odstranění číselných pořadníků (snad proto, že nebudou potřeba).

Anketa

Jakou částku nejčastěji vybíráte na pobočce?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 3. 2002 10:10