Hlavní navigace

Soutěž Banka roku: Proč vyhrávají stále ti největší?

8. 11. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Naše největší banky vyhrávají jednu soutěž za druhou. A čím větší banka, tím lépe. Vypadá to, že všechny tyto bombastické soutěže mají přitom předem určené vítěze. Pro koho je to vlastně výhodné, opravdu pro klienty, nebo jde spíše jen o marketingovou reklamu?
Tento článek je názorovým vyjádřením autora. Redakce Měšce.cz není jeho autorem a neodpovídá za jeho obsah.

V letošní soutěži MasterCard Banka roku 2007 takto aktuálně zvítězila Komerční banka. Kdo tušíte, že na druhém místě se musela umístit další velká banka, Česká spořitelna, máte pravdu. Je zajímavé, že tisíce klientů mají poznatky zcela odlišné. V deseti kategoriích se o titul MasterCard Banka roku 2007 utkalo celkem 17 bank zaměřených na tzv. drobnou klientelu. O vítězích v osmi kategorií rozhodla odborná porota, devátou hodnotila veřejnost.

Nepružné velké banky

Z rozhodnutí odborné poroty se na prvních místech, opět jako v minulých letech, objevily největší banky. Jsou to právě ty banky, u nichž mají klienti největší problémy s individuálním přístupem a s kvalitní komunikací jejich zaměstnanců. Navíc v těchto bankách často přežívají úřednické manýry, a tedy i svázanost zaměstnanců banky s viditelnou nepružností.

Komunikace versus reklama

Komunikace bank vůči klientům by neměla být pouze viditelnou a bombastickou reklamní kampaní, do které logicky nejvíce investují právě největší banky, ale především komunikací, která sice není navenek tolik vidět, nicméně jednotlivým klientům skutečně efektivně pomáhá. Není pak překvapením, že představitelé velkých bank pravidelně odmítají účast v pořadech, kde se hovoří například o bankovních poplatcích. Mají pocit, že jednosměrná reklamní komunikace je dostačující, jinde a jindy už není o čem mluvit.

Hladoví spotřebitelé bankám nahrávají

Je neřestí právě velkých bank, že neoslovují jednotlivého klienta, ale masy: v reklamách, brožurkách a letácích. Slibují hypotéky pro každého, rychlé peníze a nejlepší služby. Cílem je nalákat masu a přimět ji nabízený produkt koupit. Banka si stanoví pravidla a klienta staví před nemilosrdné rozhodnutí – ber nebo neber, na tvém místě čekají další tisíce zájemců o hypotéku či jiný produkt. Zase až takovou hodnotu pro nás nemáš – chtělo by se dodat. Na straně druhé je chybou, že klienti se často do role „hladových spotřebitelů“ dostávají sami svou pasivitou, odevzdaností a nedůsledností.

I proto není tak velkým překvapením, že zejména velké banky nemají výraznou potřebu lidem nabízet pro ně vhodné služby, flexibilně a účelně je přizpůsobovat konkrétním jednotlivým klientům. Překvapivé ale je, že právě tyto banky pak vyhrávají v podobných anketách.

Ankety bez porotců mají jiné výsledky

Z výsledků anket (kvalitativních, nikoliv kvantitativních, kde vítězí banky s největším počtem klientů, které neovlivňují žádní porotci, ale pouze samotní klienti bank) jasně vyplývá, že největší banky nepatří k těm nejoblíbenějším, spíše naopak. Lidé jim v průměru dávají horší známky, nejen za komunikaci, ale i za přístup ke klientovi či za jednotlivé služby. Naopak nejlépe hodnoceny jsou banky, které se alespoň snaží vyjít vstříc přáním a požadavkům svých klientů a přistupují k nim více individuálně.

skoleni_15_4

Jsou to právě „menší“ banky, které v poslední době na trh přicházejí s novinkami. Jde například o GE Money Bank a její paušální konto Genius Active, dnešní UniCredit Bank a její služby v podobě vkladů přes bankomat nebo tankautomaty (pozn. red.: zařízení pro výdej paliva bez obsluhy, které pro platbu využívá platební karty). V soutěžích, jako je Banka roku, se to však projeví jen velmi vlažně. Stále vítězí stejné banky, bez ohledu na to, co se v daném kalendářním roce událo.

I kdyby se ostatní banky třeba postavily na hlavu, na prvních dvou místech hlavní kategorie této ankety budou stále Česká spořitelna a Komerční banka. Děje se tak od roku 2003. To je dané.

Ovlivňuje vaše rozhodování o volbě banky nebo služby její umístění v soutěži?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je provozovatelem serveru Bankovní poplatky.com, organizátorem petice proti poplatkové politice bank a ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).