Hlavní navigace

Smlouva pod nátlakem

29. 11. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Stavební spoření představuje jednu z možností, jak získat prostředky na nové bydlení či opravu bydlení staršího. Přístup stavební spořitelny však může dosažení cíle nejen zkomplikovat, ale též oddálit a dohnat klienty k podepsání smlouvy za jiných než původně sjednaných podmínek.

Čtenářská zkušenost:

Poměrně dlouho se pohybuji profesně ve světě financí. Nedávno jsem se dočetl, jaké báječné hodnocení náleží Raiffeisen stavební spořitelně. Jelikož od vás získala Zlámanou grešli, navrhuji ji opět vyzdvihnout na „výsluní“.

K tomu uvádím: V roce 1999 jsme privatizovali byt v obytném domě, včetně podílů na společných prostorech domu. Celkem bylo privatizováno 10 bytových jednotek. V podstatě všichni řešili odkup od města formou stavebního spoření, vesměs Všeobecné stavební spořitelny Komerční banky. Vše proběhlo ve velice krátké době a absolutně bez problémů.

Jelikož dům byl v zanedbaném stavu, jako vlastníci jsme se všichni rozhodli dům opravit v časovém horizontu tří let. Předpokládaná částka na opravy byla 1 800 000 Kč. Tuto sumu jsme dispozičně neměli, takže jsme se ji rozhodli doplnit o cca 900 000 Kč, a to způsobem, že jednotliví vlastníci si vezmou stavební spoření ve výši 90 000 Kč.

V té době byla Raiffeisen jediná, která nabízela tzv. variantu neměnné splátky. Proto jsme se rozhodli toto spoření řešit u ní. Dne 21. 12. 2000 jsme uzavřeli smlouvu a dne 29. 12. 2000 byl návrh přijat. Na účet jsme složili potřebnou částku a zdálo se, že vše proběhne bez problémů.

K našemu údivu administrativa trvala do 2. 10. 2001, kdy došlo k smluvnímu vyústění, navíc za úplně jiných podmínek, tzn. klasické stavební spoření. Pro nás nastala bezvýchodná situace, kdy nás čas přitlačil k tomu, že jsme museli akceptovat veškeré podmínky, protože bylo potřeba jisté věci neodkladně financovat. Hrozná zkušenost – a to jsme si mysleli, že máme nejhorší za sebou.

Daleko horší peripetie zažíváme při současném fakturování jednotlivých zakázek. Nevím z jakého důvodu, ale naše peněžní částky byly postaveny proti spoluvlastnickým podílům. S tímto nebyl nikdo seznámen předem. Potom dochází k takovým absurditám, jako například v mém případě. Moje nynější manželka, se kterou jsem žil 10 let ve společné domácnosti jako druh s družkou, nemůže podle podílů na rekonstrukci domu čerpat celou částku, část musí být čerpán například na rekonstrukci bytu. Já naopak musím ze svého vložit polovinu částky do fondu oprav.

V letošním roce jsme se v červnu vzali a nastal další problém. Bystrá administrativa neumožňuje fakturace podepisovat novým jménem, dle pokynů zdejší pobočky Raiffeisen stavební spořitelny se manželka musela podepsat svým předešlým jménem, neboť tímto jménem uzavírala smlouvu. Více než podivný výklad zákona. Když máme snahu vznášet připomínky, vina je svalena na centrálu v Praze.

Jelikož jsem se z takovým absurdistánem ještě nesetkal, předal jsem podklady DAS k právní analýze. Každopádně lze polemizovat o uzavření odlišné smlouvy v časové tísni z důvodu neobvykle dlouhé administrativy apod. Dále je zajímavé, že administrativa od začátku do zaplacení vkladu, ze kterého je vyplácena provize a administrativní poplatky, byla absolutně vstřícná k individuálnímu přístupu. Potom nic.

Nyní se zdá, že potížím nastane konec, protože předpokládáme do konce roku dokončení čerpání, a potom budeme jenom splácet. Trpká zkušenost a pocit bezmocnosti však v nás zůstane.

Václav Holoch
předseda sdružení vlastníků
(text prošel redakční úpravou)

Vyjádření Raiffeisen stavební spořitelny

Raiffeisen stavební spořitelna působí na trhu stavebního spoření již osm let a byla první stavební spořitelnou u nás vůbec. Svým klientům nabízí možnost vyřešení bytových potřeb. A těchto klientů rozhodně není málo. Někteří z nich využívají stavební spoření jako prostředek k nejvýhodnějšímu zhodnocení vlastních finančních prostředků, jiní pomocí úvěrů z něj řeší svoji bytovou situaci. Raiffeisen stavební spořitelna se snaží co nejlépe vyjít vstříc všem klientům a uspokojit jejich potřeby. Připomeňme, že v současné době dosahujeme reálně nejvyššího běžně dostupného zhodnocení vkladů na trhu a to s maximálním zabezpečením.

V minulém roce došlo k zjednodušení podmínek pro poskytování úvěrů a tím i ke zvýšení konkurenceschop­nosti v této oblasti. Jednalo se o úpravy úrokových sazeb, úpravu požadavků pro zajištění úvěrů, zpracování překlenovacích úvěrů bez poplatku a zavedení expresního zpracování úvěrů. Řada klientů Raiffeisen stavební spořitelny využila překlenovacího úvěru s neměnnou splátkou, která umožňuje rovnoměrné zatížení rodinného rozpočtu po celou dobu splácení jak překlenovacího úvěru, tak i úvěru ze stavebního spoření.

Je nám velice líto, že v ojedinělých případech dochází k nedorozuměním mezi námi ve vztahu s klienty, což je mnohdy způsobeno náročnými podmínkami danými kontrolními orgány státní správy a bankovního dohledu. V popisovaném případě, který uvádí předseda sdružení vlastníků pan Václav Holoch, došlo k tomu, že byla lhůta prodloužena kvůli tomu, že ne všichni účastníci tohoto případu zaslali včas zpět podepsané úvěrové smlouvy, a tím následně nemohlo dojít k řádnému a včasnému vyřízení celé záležitosti. Musíme zdůraznit, že naše důslednost a pečlivost při jednání s našimi klienty slouží k jejich ochraně, přičemž se zároveň snažíme o co možná nejvčasnější vyřízení a zjednodušení všech úkonů, tak abychom splnili očekávání klienta.

Velmi si vážíme všech našich klientů, kteří důvěřují značce Raiffeisen a rozhodli se financovat svůj domov s naší stavební spořitelnou.

Ing. Miroslav Huml
Ředitel odboru klientského servisu

Redakce

Tabulka č. 650
Zda došlo k prodlevě v plnění smlouvy přičiněním majitelů bytů či stavební spořitelny, nelze jednoznačně z dostupných materiálů posoudit. Nepochybná je však skutečnost, že spořitelna nenaplnila původně dohodnuté podmínky a majitelé bytů byli nuceni v časové tísni a potřebě zdrojů přistoupit na jiné, pro ně méně výhodné, podmínky. Proto Raiffeisen stavební spořitelně udělujeme na návrh pana Holocha Zlámanou grešli.

Zajímá vás, kdo již získal naše ocenění? Podívejte se na Zlámaná grešle / Zlatý dukát.

Máte také nějakou špatnou zkušenost? Nebo chcete naopak někoho pochválit? Příspěvek do nové rubriky Měšce můžete zasílat i vy! Tešíme se na ně na adrese redakce@mesec.cz, autor každého zveřejněného zážitku od nás navíc obdrží tričko s logem Měšce. Ti z vás, kteří do konce roku pošlou nejvíce zkušeností, případně nejzajímavější příspěvek, se kromě toho mohou těšit na zajímavé dárky.

skoleni_15_4

Pro finanční instituci, jíž se ohlas týká, bude mít vaše zkušenost trvalé následky. Za kladný ohlas jí totiž redakce jménem čtenářů udělí „zlatý dukát“, záporný ohlas bude oceněn „zlámanou grešlí“.

Každá instituce, které se čtenářská zkušenost týká, přitom přímo v článku dostane prostor pro vyjádření. Jakým způsobem jej využije – zda k omluvě, poděkování, osvětlení situace či jinak – je plně na jejím uvážení. Takže – vzhůru do toho!

Čerpáte úvěr stavebního spoření?

  • Ano.
    26 %
  • Ne, ale chystám se k tomu.
    22 %
  • Ne a nechystám se k tomu.
    33 %
  • Nemám stavební spoření.
    18 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).