Hlavní navigace

Slevy: Výhodné pro zákazníky?

6. 1. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Povánoční období je tradiční dobou, kdy obchodní řetězce i drobné obchody nabízejí nesčetné množství slev a cenových akcí. Jsou ale tyto nabídky pro zákazníky výhodné? Na co je dobré dát si pozor při nákupu zlevněného zboží? A jaké závady objevila Česká obchodní inspekce?

Lov za co nejvýhodnějšími nákupy se stal běžným i u nás. Snažíme se nakupovat výhodně a využíváme, ať vědomě či nikoli, různé slevové akce a výprodeje. Podle průzkumů plných 40 % spotřebitelů v České republice pravidelně a plánovaně nakupuje ve slevách.

Leden je pravidelně obdobím velkých povánočních slev, na které již čekáme. Měli bychom si uvědomit, že i při takovém nákupu bychom měli dodržovat několik pravidel.

V první řadě musíme počítat s tím, že skutečné slevy můžeme očekávat nejspíše u zboží, které je sezónní nebo se končí s jeho výrobou. V případě, že nakupujeme značkové módní zboží, často je cena snížena z důvodu, že zboží je jinak neprodejné a za plnou cenu se ho nepodařilo prodat po dobu několika měsíců a bez zájmu leželo ve skladu.

Se slevou nakupujeme i elektroniku. Tady platí stejné zásady jako při běžné koupi bez slevy. Máme právo nechat si přístroj rozbalit, zkontrolovat, zda je kompletní a funkční. Pro reklamace vadného výrobku platí stejná pravidla jako při zakoupení mimo slevu, to znamená, že k přijetí reklamace stačí předložit záruční list a zboží nemusí být v obalu, ve kterém bylo zakoupeno. Obal není součástí výrobku. Rozhodně se nenecháme přesvědčit k tomu, že výrobek koupíme bez předvedení na prodejně. Je zbytečně komplikované reklamovat funkční vadu, kterou objevíme po prvním použití výrobku.

Pokud zboží nemá uvedenou vadu, která je důvodem slevy, máme samozřejmě dvouletou záruku bez ohledu na to, že bylo zboží prodávané ve slevě.

Další zásadou je dobře si nákup promyslet a nenakupovat bez pečlivého uvážení. Ušetřené peníze nejsou nic platné, pokud si v návalu euforie koupíme něco, co vůbec nepotřebujeme. Plná třetina lidí přitom připouští, že se nechala zlákat výhodnou cenou a nakoupili věci, o kterých původně vůbec neuvažovali a nepotřebují je.

Je dobré vědět, že někteří obchodníci dělají doslova kouzla s cenami. Běžně nejdříve zboží předraží jen proto, aby ho pak s velkou reklamou zlevnili. Dobře vědí, že po vyhlášení slev se jim ušlý zisk z předraženého zboží rychle vrátí.

Dalším běžně používaným lákadlem pro zákazníka je porovnání cen za komplet, oproti nákupu po kusech. To je běžně používané například při prodeji jídelních souprav, servisů apod.. Pokud si vše pečlivě spočítáme, často zjistíme, že cenová bomba je ve skutečnosti téměř neznatelná a činí sotva několik procent.

A především. Vždycky je dobré porovnat původní cenu a cenu po slevě. Slogan typu „jen za 250 Kč“ nebo „cena snížena na pouhých 250 Kč“ je často jen manipulací a zboží stálo stejně již před touto nabídkou. Obchodník jen využil toho, na co spotřebitel slyší. Rozhodně je jasné, že dobrý obchodník vždy vydělá a ani po vánočních svátcích se nestane lidumilem, který bude ve jménu charity prodělávat.

Zásady, které je dobré při nákupech ve výprodejích a ve slevách dodržovat

  1. Je dobré navštívit obchod ještě před slevou a udělat si tak obrázek o skutečných cenách zboží. Není-li to možné, porovnejte cenu ve slevě s cenou srovnatelného zboží u konkurence.
  2. Pokud hodláte při slevách nakupovat dražší zboží, pečlivě vše rozvažte. Především dražší zboží nekupujte impulsivně.
  3. Pozorně čtěte jak na letácích, tak v obchodě i to, co je psáno drobným písmem. Zejména si všímejte, zda uvedená cena je konečná, tedy včetně DPH, zda nabídka není podmíněna uzavřením smlouvy na delší dobu nebo zda není vázána na další podmínky.
  4. Zboží si nechte předvést a překontrolujte, že je kompletní a funkční. Při nákupu elektroniky dbejte na to, aby byl přiložen návod v českém jazyce.

Po velkých problémech, které provázely výprodeje před rokem, provádí ČOI kontroly ve všech velkých řetězcích. Podle prvních výsledků je situace o něco lepší než v loňském roce, kdy bylo v letácích některých řetězců uváděno zboží s výhodnou slevou, které nebylo vůbec na skladě. Někteří obchodníci již ve svých letácích uvádějí i množství kusů zlevněného zboží, které mají na skladě. Podle dohody mezi většinou řetězců a ČOI by mělo být v letácích uváděno jen zboží, kterého je dostatek.

dan_z_prijmu

Nedostatků bylo již v prvních dnech odhaleno několik, ale situace bude pravděpodobně pro spotřebitele příznivější než v uplynulých letech. Od začátku února pak zřejmě vstoupí v platnost novela zákona o regulaci reklamy, která byla poslanci schválena před Vánoci. Podle ní by měly řetězce stanovit začátek a konec výprodeje a uvádět množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.

Čtěte dále: Na vrácení zboží máte nárok! – zkušenost s nakupováním přes internet.

Nakupujete ve slevách?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).