Hlavní navigace

Slevy na havarijním pojištění

21. 11. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Různé pojišťovny nabízející havarijní pojištění šperkují své produkty různými slevami na pojistném. Podívejme se, o jaké bonusy jde a v jaké výši se pohybují. Vhodnou volbou pojištění lze ušetřit slušné peníze.

Na českém trhu nabízí havarijní pojištění velké množství pojišťoven a již nyní začíná být obtížné se v jejich nabídkách orientovat. Zatímco se základní pojistné odvíjí od škodního průběhu a není do jeho tvorby „příliš vidět“, nabízejí pojišťovny relativně transparentní systém nejrůznějších bonusů a slev.

Takové výhody jsou nejrůznějšího charakteru a pojišťovny se jimi vzájemně odlišují. Zároveň jejich tvorbou zvýhodňují méně rizikové pojistky oproti těm rizikovějším.

Stáří vozu
Jednou ze základních informací pro určení pojistného je právě stáří vozu. Zde je důležité, zda je klient pojištěn na tzv. novou cenu, nebo tzv. obecnou cenu. V případě nové ceny se totiž pojistné odvíjí od ceny nového vozu, zatímco v druhém případě se již bere za základ výpočtu běžná cena vozu, za který je k dostání v autobazarech.

Ještě před několika lety bylo pojištění na obecnou cenu raritou (přišla s ní Česká podnikatelská pojišťovna), dneska ji již nabízí velká většina pojišťoven. Pojišťovna vám sice v případě havárie zřejmě neuhradí nové náhradní díly, v případě ojetých automobilů to ale nemusí vadit. Pojistné v případě pojištění na obecnou cenu může být leckdy i poloviční oproti pojištění na cenu novou.

Některé pojišťovny (např. Allianz pojišťovna a Union pojišťovna) nabízejí k pojištění na novou cenu slevu, pokud je vozidlo starší než např. tři roky (v případě Allianz pojišťovny jde o slevu 20 %). Pojistné se ve vybraných případech každým rokem dále snižuje v závislosti na tabelované slevě. Jde tedy o podobný systém, jako je tomu v případě pojištění na obecnou cenu. Např. IPB Pojišťovna inzeruje, že tato sleva v kombinaci s dlouhodobým bezškodním průběhem zajistí až téměř třetinové pojistné oproti základní sazbě.

Bonus vs. malus
Pojišťovny se snaží odlišovat bezpečné řidiče od nebezpečných prostřednictvím bonusů a malusů. Bonus představuje slevu na pojistném, malus naopak přirážku. Bonusy a malusy se vztahují výhradně k (bez)škodnímu průběhu.

V tomto ohledu většina pojišťoven nabízí maximální bonus ve výši 50 %, přičemž po prvním bezškodním roce bývá zpravidla připsán bonus ve výši 5 – 10 %. Maximálního možného bonusu se obvykle dočkáme po 7 bezškodních letech, některé pojišťovny (např. IPB Pojišťovna a Union pojišťovna) ho svým klientům připisují již po pěti letech.

Hasičská vzájemná pojišťovna nabízí maximální bonus 60 % z ceny pojistného, Generali Pojišťovna zase 40 %. Zde je důležité upozornit, že se bonus nemusí vždy vztahovat k celému pojistnému, ale může být odvozen pouze z jeho základní složky.

Generali Pojišťovna při manipulaci s bonusem zohledňuje výši škody a její zavinění. To je důležitý rozdíl oproti konceptu škodního průběhu, který je vázán pouze na to, zda nastalo pojistné plnění, a nikoliv na to, zda pojištěný škodu způsobil.

Jste-li podnikatelem, není vůbec jasné, zda budete mít na bonusy nárok. Např. Česká pojišťovna nabízí systém bonusů pouze neplátcům DPH, Hasičská vzájemná pojišťovna nepodnikatelům.

Pojišťovny standardně přiznávají rozhodné doby pro přiznání bonusu od ostatních pojišťoven, od této doby ovšem přirozeně odečítají dobu, během které nebyl klient pojištěn.

Zabezpečovací zařízení
Pojišťovny vědí, že lépe zabezpečená auta je obtížnější ukrást. Nabízejí tedy množství slev právě při instalaci některého z doporučených bezpečnostních zařízení.

Mezi zabezpečení, za která pojišťovny přiznávají slevy, již ale dávno nepatří páka na volant nebo alarm. Jistě je v některých případech vhodné si něco takového pořídit, výši pojistného to ale neovlivní.

Standardně pojišťovny oceňují mechanické zabezpečení převodovky (např. Česká pojišťovna 10 %, Allianz 20 %). Rovněž všeobecně akceptovaný a slevou na pojistném odměňovaný je vyhledávací systém (např. Generali Pojišťovna 20 %, Česká pojišťovna 20 %, Allianz 20 %).

Na zabezpečovacím systému je možné ušetřit v případě ČSOB Pojišťovny až 20 %, v případě pojišťovny UNIQA 20 % a klienti Hasičské vzájemné pojišťovny si mohou takto ponechat až 25 % pojistného.

Některé pojišťovny slevy neposkytují, nicméně bez adekvátního zabezpečovacího zařízení ani nikoho nepojistí. Např. není radno navštěvovat pojišťovnu UNIQA, pokud nemáte alespoň pískování skel.

Za zmíněné pískování skel sleví Allianz pojišťovna svým klientům 5 % z pojistného. Některé pojišťovny dále nabízejí slevy za nadstandardní zabezpečovací systémy, které jsou např. pevně umístěny na karoserii vozu (např. Generali Pojišťovna 10 %, IPB Pojišťovna).

IPB Pojišťovna dále nabízí slevy starším držitelům řidičských průkazů a řidičům garážujícím své vozidlo. Allianz pojišťovna nabízí slevy držitelům invalidních průkazů (TP 10 %, ZTP 20 % a ZTP-P 30 %). Generali Pojišťovna poskytuje držitelům průkazu ZTP slevu ve výši 20 % a plátcům DPH desetiprocentní slevu.

Propojištěnost
Dalším oblíbeným lákadlem pojišťoven je poskytování slev při zakoupení více produktů od stejné pojišťovny. Typickým příkladem je sleva (obvykle ve výši 5 %) u Allianz pojišťovny, Generali Pojišťovny, České podnikatelské pojišťovny, Union pojišťovny nebo IPB Pojišťovny za současné zakoupení povinného ručení.

dan_z_prijmu

Tato sleva je částečně pozůstatkem z dob, kdy byly regulovány minimální sazby pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a pojišťovny hledaly způsob, jak se pod ně dostat. Nicméně slevy za propojištěnost existují, mají svůj marketingový i ekonomický význam a vztahují se i k některým ostatním produktům (nejen k povinnému ručení).

Tip
Stojí-li vám před barákem více jak padesát vozidel a nevíte, u koho je pojistit, běžte do Generali Pojišťovny. Dostanete slevu ve výši 15 %.

Jaký máte bonus u havarijního pojištění?

  • Žádný, nejsem pojištěn.
    15 %
  • Žádný, jsem pojištěn krátce.
    11 %
  • Žádný, škodím.
    7 %
  • 1 - 10 %
    10 %
  • 11 - 20 %
    8 %
  • 21 - 30 %
    8 %
  • 31 - 40 %
    7 %
  • 41 - 50 %
    14 %
  • 51 - 60 %
    11 %
  • 61 % a více - jsem managerem pojišťovny.
    9 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).