Poslouchal jsem náhodně na radiu BBC rozhovor redaktora s vedením ČD.
Závěr celého rozhovoru byl o tom, že KVALITA SLUŽEB SE NEZLEPŠÍ, protože na to ani ČD ani stát nemá peníze. Konkurovat chtějí především nižšími cenami.
Bylo to obhajováno slabými dotacemi státu, které jsou mnohem menší než v západních zemích. Jáká je skutečnost nevím.
Současný tarif ČD Tip byl jediný, který se (jakž takž) vyplatilo používat, hlavně na větší vzdálenost. To bylo také jediné, co jsem od ČD využíval, neboť ve všech ostatních případech se vyplatilo jet autobusem či dokonce osobním automobilem. Takže pokud ČD Tip zruší, mohou si ten zbytek strčit do pr***. Alespoň po předběžném propočítání to tak zatím vypadá.
Současný tarif ČD Tip byl jediný, který se (jakž takž) vyplatilo používat, hlavně na větší vzdálenost. To bylo také jediné, co jsem od ČD využíval, neboť ve všech ostatních případech se vyplatilo jet autobusem či dokonce osobním automobilem. Takže pokud ČD Tip zruší, mohou si ten zbytek strčit do pr***. Alespoň po předběžném propočítání to tak zatím vypadá.
My jsme se jednou s manzelkou dohodli, ze misto autem si udelame vylet vlakem, at je to trochu romanticke. Cili jsme po hodne dlouhe dobe vyuzili sluzby ceskych drah (je to tak dva roky zpatky). Byla to hruza. Listky drahe tak, ze cenove to vyslo o neco mene nez autem (a ze mame dvoulitr automat, zadne LPG), uroven cestovani otresna, zpozdeni velika, personal docela neochotny.
Kdyz jsem se v te dobe o tom s jednim clovekem bavil, tak mi rikal, ze jsem magor, ze jsem mel jet autobusem. No a ja jsem neveril svym ocim (jezdim totiz vsude autem a tak ceny neznam), ze autobus je nejen rychlejsi a komfortnejsi, ale v naproste vetsine pripadu i levnejsi nez CD. Kdyz pak loni nebo kdy to bylo zdrazovali, tak jsem si rikal, ze si podrezali vetev. Ted se to horko tezko snazi vratit zpet, ale je to IMHO pozde.
No a od te doby si romantiku vlakem nedelame (a delat nebudeme) a kdyby bylo potreba nekam jet bez auta, tak urcite autobusem. Rada lidi je na tom podobne. Uvazujme racionalne: cena, rychlost, pohodli, to vse mluvi pro autobus (az na velmi dlouhe trasy, kde moznost jidelniho vozu a pohybu behem cesty ve vlaku potesi). Opravdu je dost tezke si predstavit, ze by CD mohly ziskat podobnym pristupem vice zakazniku a taktez pochybuji o tom, ze kdyz zustane mizerna kvalita, neprijemny personal, velka zpozdeni, tak ze na to lidi zapomenou jen proto, ze listek stoji o par korun mene nez autobus. Takze bud mit ceny oproti autobusu podstatne levnejsi a nebo zvysovat kvalitu.
Snad není novinkou, že donedávna hradily České dráhy údržbu dopravní cesty v zásadě ze svého vlastního rozpočtu, kdežto autobusoví dopravci nepřispívají na údržbu silnic nijak - ta se hradí v zásadě z peněz všech daňových poplatníků. Snad není obtížné letmé srovnání investic do silniční a železniční dopravy za poslední půlstoletí. Pro srovnání si představte autobusovou dopravu v silniční síti podle stavu z r. 1950 vozidly přibližně z r. 1975...
Slyšel jste už něco o silniční dani a dálničních známkách? Co takhle daně obsažené v ceně paliva pro autobusy? Vždyť je jedna z nejvyšších v Evropě, ne-li na světě! Takže pokud půjdeme do důsledku, tak daňovým zatížením přispívá silniční doprava (a to i já se svým autem) krom jiného na ČD! A k dalšímu příspěvku - otloukánek? Ne, ne , ČD jen sklízí, co léta sely - aroganci k cestujícím, pomalost, nespolehlivost, zpoždění a v poslední době drahotu. Přece nemůžete čekat, že si to lidé nechají líbit do nekonečna. Vždyť už ani Česká pošta nevyužívá vlaků....... A k tomu samofinancování - ha ha - nemít peníze z Unie, která financuje koridor, tak si nejsem jistej, zda by dráhy ještě vůbec fungovaly. Obávám se, že kritika, co tu zaznívá je nanejvýš oprávněná!
Áááá - první půlka tvého příspěvku je čirá demagogie...
Jednak daní z paliva přispívá stejnou měrou ČD jako silniční doprava, jednak je silniční daň a dálniční známka ještě příliš levná. Míním tím sice zejména podnikatele, ale i pro osobní auta je to směšné a vůbec se nedivím, že je silniční síť v takovém stavu jako je.
Až si budou silniční přepravci platit svůj skutečný podíl na údržbě silnic (nejlépe podle zatížení na nápravu), bude vlaková doprava vcelku výhodná a ČD bude mít i na to, aby se modernizovala.
Jinak ovšem sdílím tvůj názor, že si za to můžou sami. Jejich rakousko-uherský, z vojenských principů vycházející systém zajišťování provozu je silně neekonomický a měl opodstatnění snad jen před 2. sv. válkou, kdy nebyla k dispozici žádná automatizace a pracovní síla byla skutečně levná. Dnes v této ceně pracovní síla prakticky není, ale ČD dělá pro snižování stavů zoufale málo. Brzo se dočkáme toho, že nám provoz vlaků budou zajišťovat Ukrajinci a Rumuni, protože nikoho jinýho dráhy nebudou schopny zaplatit...
Tomáš
Opět jste mne udivil, nevzpomínám si, že bych Vám nabízel tykání, velmi bych ocenil, kdybychom mohli nadále zachovat základní pravidlo slušnosti a vykat si - děkuji.
Obávám se, že co se týká daně z paliva to žádná demagogie není. Mám pocit, že většina tratí ČD je elektrifikována (nebo alespoň pro výkon rozhodující část). TedY elektřina je zatížena podstatně menší daňovým zatížením než nafta. Tvrdím, že autobusový dopravce nebo kamionový ze svých daní skutečně dotuje ztrátový provoz ČD. Otázka ceny dálniční známky je poněkud jinde. Nebránil bych se vyšší ceně, ikdyž by se důsledně mělo investovat jen do údržby a obnovy silniční sítě.
Souhlasím, že platit dopravné dle zatížení na nápravu je celkem dobrý ukazatel. Znovu však musím zdůraznit, že silniční dopravce se podílí na nákladech na komunikace daleko větší měrou než ČD. Vždyť zásadní rekonstrukce tratí platí EU a mám pocit, že za peníze, které se nacpou do koridorů by se nechala velmi podstatně zrekonstruovat celá silniční síť tohoto státu.
Problém nevidím jen v užití zabezpečovací techniky, ale především v přístupu zaměstnanců k cestujícím - zas to samé ochota, čistota, rychlost, ceny - pokud se to srovná s jiným způsobem dopravy, musí dráhy zákonitě prohrát. Cenou se posouvají mezi luxusní druh dopravy, ale kvalitou a službami zůstávají, kde byly.
Bohužel nám nezbývá celé rodině než jezdit vlakem.
Nejdříve jedna perlička.Syn šel o rok později do školy. Vzhledem k tomu, že jsme původně bydleli v Praze a syn chodil do jazykové školy a po rozvodu jse byla nucena vzdát se bytu v Praze, zdědila jsem nemovitost v Čerčanech začalo nám dojíždění. Synovi bylo v červnu 15 let a další rok chodil do 9. třídy, poloviční dětskou slevu na vlak nedostal, protože už mu prý bylo 15 a potvrzení, že navštěvuje základní školu dráha neakceptuje platil celý školní rok dospělou jízdenku. Potom šel na střední školu do Prtahy, bydlíme 30 km od hlavního nádraží. Koupila jsem mu Junior pas Isic, poplatek 350 Kč ročně. Takže má nyní slevu?! a platíme měsíčně 562,- Kč oproti normální vlakovce pro dospěleho 630 Kč, oparvdu velký rozdíl, dělá to přesně na školní rok asi 560 Kč, zatímco tramvajenka lze koupit čtvrtletně, studentská 540,- což je oproti dospělé, která stojí měsíčně 420,- roční rozdíl 2100,- Kč. Proč je vlak v§či dětem tak drahý. Já sama dojiždím do Prahy také, měsíčně stojí vlakovka 972,- Kč a 2 dcery dojíždějí do Říčan na základní školu tj. 2x 270,- Kč. celkem měsíčně dám za vlak 2074,- Kč + tramvajenka 420+210. Jsem samoživitelka s nedobytným výživným. Je to prostě šílené. Ale pěšky tam každé ráno nedojdeme. Vlaky mají kolikrát hrozné zpoždění tak syn jezdí ve třičtvrtě na 6 aby kvůli zpoždění nepřišel pozdě do školy. Takže co bycho dali vPraze za nájem dáme do Českých drah.
Tak to Vám tedy nezávidím. Možná jeden nápad. Jestli by se Vám to vyplatilo posuďte sama. Můžete zřídit synovi studentský účet u eBanky (20 Kč/měs.), jehož součástí je ISIC karta zdarma a na ní je možné získat Junior pas ČD s 30 %ni slevou. Krom jiného na ISIC kartu je poměrně dost slev u nás i v zahraničí, její vydání jinak stojí Kč 250,--, ale zde je zdarma.
Když je hranice pro poskytnutí slevy věková (15 let), těžko vyčítat Českým drahám, že "neakceptují" potvrzení o tom, že někdo starší 15 let chodí do základní školy. Myslím, že vlak není vůči dětem drahý (např. věková hranice, do níž jezdí dítě zcela zdarma, je v Česku jedna z nejvyšších v Evropě). Pokud jde o sociálně potřebné, třebas samoživitelky s nedobytným výživným, jistě by se České dráhy ani jakýkoliv jiný dopravce nebránily slevě - kdyby jim tu slevu někdo kompenzoval (stát/kraj/obec).
Co si ČD mohou dovolit za současného stavu jejich výsledovky a dotací, je jedna věc. Tristní úroveň svých služeb ve smyslu přístupu svých zaměstnanců k cestujícím však mohou zlepšovat okamžitě a nemusí je to stát ani korunu. Takové zlepšení klade nároky jen na manažerské schopnosti vedoucích pracovníků všech stupňů. Tip pro začátek: informujte o očekávaných odjezdech a příjezdech vždy, přesně, na minutu.
Bohuzel tohle penize stoji. Tedy minimalne investice do skloleni zamestnancu prip. do prijeti schopnejsich, kteri budou novy standard schopni/ochotni nastolit a udrzet. Souhlasim s tim, ze by to ale bylo nejlevnejsi a celkem efektni.
A onen tip - ano nekdy me nestvou ta zpozdeni, ale to, ze kdybych vedel ze ho vlak bude mit nejedu s nim prip. jedu jinym. Clovek tam teprve musi stat nekolik minut po planovanem odjezdu aby se dovedel, ze vlak ma zpozdeni. Zajimavou by byla i informace o pravdepodobnosti zpozdeni (napr. 8 z 10 jizd) a prumerna doba zpozdeni (napr. 30 min.) a toto info zverejnit v ramci elektronickych jizdnich radu na netu.
České železnice i zde slouží jako obecně použitelný otloukánek. Přikladem může být závěr autora článku o Kartě Z: "Pokud ji (rozuměj cestující) pořizovali pro cesty v malých skupinách, například v rodině, je pro ně bezcenným kusem drážního lejstra." Takže pokud České dráhy zavedou slevu, která učiní dříve poskytnutou slevu v některých případech méně výhodnou, má to být argument proti ČD?
Není to argument proti Českým drahám, jen konstatování skutečnosti. Pokud jste chtěli s rodinou (s méně než šesti členy) využívat společně železnici za přijatelnou cenu (což obecné jízdné rozhodně není), museli jste všechny členy domácnosti vybavit kartou Z. (Tj. 4členná rodina: 2x200 Kč dospělí + 2x100 Kč děti, nemluvě o nákladech na fotografie aj., celkem 1000 Kč.) Pořídila-li si je rodina počátkem roku, bude pro ně užitečná pouze 1/2 roku, zbývající část platnosti (1/2 roku + bonusových 1/2 roku od ČD) jim bude ležet v šuplíku naprosto zbytečně.
Nejvetsim problemem podle me je, ze vedeni CD ani nema zajem na nejakych zmenach, protoze ti bolsevici, co tam furt sedi, jsou ted moc spokojeny. A normalni lidi na draze, kteri maji snahu, nic nezmuzou, protoze ostatni je hned umlci.
A autobus nemusi byt lacinejsi nez vlak:
Plzen - Jihlava:
BUS Plz-Pha 85,-
BUS Pha-Jih 110,- (celkem 195,- Kc)
VLAK Plz-Jih 276 km (Kilometricka banka - jednoznacne nejlevnejsi pro dospeli na dlouhe trate) = 165,-Kc (1200/2000 * 276)
A to nemluvim o tom, ze autobusy nenabizi zadny slevy, kdyz ma ridic otevrit kufr dole, tak te radsi serve (a jeste 5,- Kc za zavazadlo) a zkuste najit na vestine krajskych nadrazi elektronickou tabuli.
Skoda, ze CD jsou po 40 letech v haji, mohla to bejt pekna, levna, ekologicka sluzba. Tohle uz dohromady nikdo neda.
Jediny argument cestujicich je demagogicky - kdy budou cisty vlaky. Cistota vlaku neni problem CD, ale toho dobytka, co nekdy jezdi vlakem. Az budou jezdit vlakem jen normalni lidi, tak budou vlaky cisty.
Pravdou na druhou stranu je, ze soucasny vagony uz ani nejdou umejt a mozna k novym vagonum by lidi meli lepsi vztah.
S tímto se nedá úplně souhlasit. Když jsem letěl s Lufthansou do NYC, při vystupování z letadla jsem procházel přes Business Class a jenom jsem valil oči, jací jsou Němci (kteří v této třídě převažovali, soudě dle němčiny) prasata. Takovej svinčík, co se tam po zemi válel, to jsem snad neviděl ani ve vagónech ČD. Jakoby neexistovaly letušky, které vždy všechny odpadky sbírají. Válely se tam po zemi kusy jídla, papírů, obalů, opravdu neuvěřitelná hrůza (já jsem si totiž myslel, že bohatý člověk = vzdělaný = kulturní). Pro úplnost dodávám, že to nemohlo být turbulencemi nebo jinými podobnými vlivy.
Když jsme pak letěli zpět, letadlo bylo vypulírované a nikdo by nepoznal, jaký tam před pár dny byl svinčík.
Takže i když je to i o lidech, je to i o tom, že ten svinčík se dá likvidovat.