Hlavní navigace

Skončí Česká pošta po roce 2013?

11. 9. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vášnivá diskuze o rušení některých poboček České pošty plní již několik dnů obsah médií. Korunu všemu dodal neveřejný seznam rušených pošt, který byl zveřejněn dříve, než pošta sama chtěla. Diskuze se začíná vést už i na politické úrovni, ale možná všechny negativní reakce jsou výsledkem jediného: nepochopení smyslu pošty i toho, jak má vydělávat. A když kývneme na některé sociálně zaměřené názory politiků, mohli bychom dát poště pomalu sbohem.

Cestou optimalizace sítě poštovních služeb se vydaly všechny vyspělé evropské státy. V Česku je síť poboček, mimo změny ovlivněné přechodem na radiálně-uzlový systém přepravy z 50. let minulého století, stejně rozsáhlá jako za Rakouska-Uherska. Počet poboček ve městech i nejzapadlejších koutech republiky zůstal v podstatě zachován. Sousední Rakousko se stejným počtem obyvatel má něco málo přes 1000 kamenných pošt, u nás jich je 3400, uvádí pro Měšec.cz Ivo Mravinac, ředitel odboru komunikace České pošty, a dodává: Pokud budeme lpět pouze z tradice na dosavadním systému, v souboji s konkurencí, která bude mít na rozdíl od pošty dosti času a finančních prostředků na potřebný rozvoj, po plném otevření poštovního trhu během času neobstojíme. Tím bychom mohli kapitolu „Česká pošta” uzavřít.

Uvážíme-li, že pošta již dnes ve více než polovině z 6 249 obcí České republiky (přesně 3 556 obcích) běžně obsluhuje zákazníky prostřednictvím mobilního obslužného místa, zdálo by se, že se vydala správným směrem. Pro Měšec.cz to konečně potvrzuje i starostka obce Narysov Vlasta Petýrková: Jezdí k nám děvčata z Příbrami a doposud jsme žádné stížnosti neměli. Spokojeni jsou zejména staří lidé, pošťačky jim přivezou dopisy, balíčky a převezmou od nich jejich zásilky. Všichni se tu znají, a když sousedka nahlásí, že babička je nemocná a nemůže si přijít pro důchod, pošťačky jí ho donesou domů, říká.

Opačný názor zastává Helmut Andres, starosta obce Královec, která má 150 obyvatel. Úřad u nás na konci roku asi opravdu končí. Poštovní služby budou sice zajištěny denně, ale motorizovaně. Pokud do obce žádná zásilka nebude, nikdo nepřijede. Ale v případě potřeby si prý mohou lidé poštovní vůz zavolat. Nelíbí se nám to, ale nic s tím nezmůžeme, tvrdí. Obyvatelé „jeho vesničky“ ale skutečně mají možnost zavolat si na poštu a objednat si motorizovanou službu na jiný den, a to zdarma. Kromě toho, pokud v obci kamenná pobočka byla, mobilní obslužné místo ji nahradí ve stanovený čas každý všední den. Jen pro zajímavost, v Královci byla zřízena pošta na začátku minulého století, když měl více než 800 obyvatel. Od 50. let ale nastal zlom a dnes má obec zmíněných 150 obyvatel.

O rušení služeb nejde

Pošta pouze mění formu obsluhy tím, že nahrazuje klasické kamenné pošty tzv. motorizovaným doručováním. Motorizovaná pošta není v Česku novinkou. Provozuje se asi od roku 1990 a tento systém funguje už ve stovkách obcí. Kamennou pobočku nahradí poštovní vozidlo, ve kterém bude do obce ve stanovený čas pošťák zajíždět a úřadovat. Kromě vlastního doručování přijímá mobilní pošta všechny druhy zásilek a poskytuje i další služby včetně peněžních. A to jak na určeném místě, tak v okamžiku, kdy za zákazníky pošťáci přijedou.

Rozšíření motorizovaných pošťáků má poště přinést úsporu nákladů. Firma se chce zbavit udržování prodělečných poboček, a přitom zajistit dostupnost poštovních služeb, které jí ukládá licence. Podle Petra Krhounka, ředitele sekce poštovních technologií, jsou to především malé pošty, kde je o poštovní služby malý zájem. Takzvané „jednokoňky” obsluhuje pouze jeden pracovník a standardní provozní doba je zhruba tři až čtyři hodiny denně. Poptávka po službách vytěžuje pošťáka pouze 20 minut. Zbytek doby drží pohotovost.

Budoucnost má franšíza

Ve Velké Británii, Rakousku i Německu to funguje tak, že pošta uzavře smlouvu například s místním obchodníkem, který bude za úhradu přijímat a vydávat poštovní zásilky, vysvětluje Mravinac. Podle jeho slov u nás zavedení této formy servisu vázne na legislativě, ale se zavedením takového systému pošta počítá a už dnes ho připravuje.

skoleni_15_5

Nejde jen o 32 milionů

Oponenti změn argumentují tím, že oněch 32 milionů korun, které Česká pošta ušetří, je jen nepatrnou částkou ve srovnání se ziskem téměř 800 milionů Kč, které pošta vykazuje. Zapomíná se však na investice, které si vyžaduje zřizování nových poboček v rozrůstajících se satelitních městech, rozšíření poštovních služeb do obchodních center, která mají mnohem delší otevírací dobu než kamenné pobočky. I na tyto služby si lidé postupně zvykají. Během rodinného nákupu o víkendu si mohou vyřídit poštu a odpadá často dlouhé postávání ve frontě u poštovních přepážek. Jsme v zisku, ale musíme myslet dopředu a ušetřené finance dát na nové technologie. Konkurence má čtyři roky na přípravu a bude disponovat nejmodernější technikou. Pokud bychom na tento fakt nezareagovali včas, mohlo by se stát, že bychom museli poštovní služby zdražovat. Zejména firemní zákazníci by potom přestoupili k levnější konkurenci a pošta by nejen ztratila své dominantní postavení, ale mohl by to být i její konec. Pak by zmizely tisíce poboček… shrnul pro Měšec.cz Jaroslav Jurek, ředitel odboru strategie České pošty.

Otázka na závěr: chodíte častěji na poštu nebo do lékárny?

Na základě materiálu zveřejněného ve Pharm Business Magazine a údajů České pošty je v obcích do 200 obyvatel 74 pošt a 1 lékárna, v obcích do 500 obyvatel pak 516 pošt a 6 lékáren a v obcích do 1000 obyvatel 42 lékáren a 838 pošt!

Nic není zatím definitivní

  • V případě 178 poboček České pošty se připravuje pilotní program, kdy se při dosavadních pobočkách budou testovat rozšířené služby motorizace, a to přímá finanční obsluha bankovního účtu zákazníka, stejně jako případné vklady a výběry ze vkladní knížky.
  • Žádné zásadní změny v systému se od 1. ledna 2009 nespustí, proběhne další kolo jednání se starosty, kdy se budou hledat i jiné alternativy.
  • Do úvahy přijde i model franšízy, pravděpodobně v druhé polovině příštího roku.

Využíváte často služeb kamenných poboček České pošty?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Neúnavná cestovatelka po zemích známých i objevitelských, pravidelná návštěvnice fitness centra, milovnice vysokohorské turistiky v Alpách. Objevila jsem i kouzlo paraglidingu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).