Spočítejte si...

Zavřít

7 tipů, jak ušetřit na potravinách

Trápí vás stále vyšší náklady za potraviny? Máme několik rad, jak za ně ušetřit. A nebudete se muset ani příliš omezovat.

Reálné příjmy v tomto roce nejspíše nebudou následovat inflaci. Inflace se zvýšila především kvůli zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty (DPH) z 10 na 14 %, která zasáhla především ceny potravin A zdá se, že spotřebitele čeká další skok, a to zvyšování DPH o 1 %. Čtěte také: Změny 2013: Vyšší daně. Pro všechny

Jak ušetřit za potraviny a nemuset kupovat nejrůznější náhražky?


Autor: Vitalia.cz

I takovou „lahůdku“ bylo možné najít v obchodech. Čtěte více: Nakoupila jsem plíseň za sedm set. Řetězce to nevzrušuje

1. Využívejte slevy a akce a nákupy plánujte

Využívat slevy a akce jednotlivých obchodů se vyplatí. Jak se ale v nabídce všech supermarketů a hypermarketů vyznat? Můžete navštívit například weby Akčníceny.cz nebo akce-letaky.cz, kde budete mít všechny letáky na jednom místě.

Pečlivým sestavením nákupního seznamu a cílenou návštěvou obchodu lze také ušetřit značné peníze. Neprocházejte regály bez plánu, ale držte se pevně nákupního seznamu. Nedoporučujeme také chodit do obchodu hladoví.

Raději si dopřejte kvalitu, u nekvalitních potravin je úspora jen zdánlivá: Za zcela scestný způsob, jak ušetřit na jídle, považuji nákup levných, nekvalitních potravin. Sice zdánlivě ušetříte, ale jsou to vyhozené peníze. Radši si koupím míň, ale kvalitu. Dobré jídlo si vychutnám a užiju a tak mám i pocit nasycení. Nakupovat chytře neznamená brát bezhlavě nejlevnější produkt, uvádí Lenka Krbcová, šéfredaktorka serveru Vitalia.cz a dodává Vyhněte se nesmyslům. Lidé naříkají, že nemají na jídlo, a v nákupním vozíku vezou sladké limonády, hromadu sladkostí, haldu levných uzenin, brambůrků a instantní omáčky na každý den. Podívejte se také: Galerie: Nejlevnější nákup: stojí nám to za to?

2. Pamlsky nekupujte. Můžete je nahradit

Kupujete sladké tyčinky a čokolády? Můžete je přitom velice snadno nahradit. Kakao a máslo není drahé a můžete si vyrobit vlastní čokoládu. Je to pracnější, ale s trochou cviku se vaší domácí čokoládě nic nevyrovná.

Velice chutné jsou například cereální kakaové sušenky z různých obilovin z cereálií – nejčastěji ovsa a žita. Výhodou těchto sušenek je dlouhá trvanlivost – můžete si jich vyrobit klidně i na celý týden nebo i déle. S čajem či kávou jsou velice chutné a náklady na výrobu jsou poloviční až třetinové. U dětí je také oblíbená mléčná rýže. Náklady na výrobu jednoho takového dezertu je několik korun, zatímco v obchodech vás bude stát mnohonásobně více.

Chuti na sladké se také můžete předcházet tím, že výrazně omezíte, či přestanete konzumovat potraviny s vysokým glykemickým indexem. Výborná je také rostlina stévia, kterou můžete pěstovat a je výrazně sladší než cukr. Konzumace této rostliny údajně také zbavuje chuti na sladké, sama Stevie má přitom nula kalorií.

3. Koření si raději pěstujte sami

Kořeníte rádi jídla? Pak není nic jednoduššího, než výrazně na koření ušetřit, a to pěstováním vlastních bylinek. Do bytu se například hodí tymián, rozmarýn, šalvěj, majoránka nebo bazalka. Na specializovaných serverech můžete také zakoupit semínka pro pálivé chilli papričky (autor doporučuje habenero) jelikož stačí jen kousek jedné papričky a výrazně se chuť jídla oživí. Samozřejmě kdo má možnost, využívat zdroje za zahrady, z lesa, nakupovat u zdroje – na farmě, v prodejně u výrobce, na farmářském trhu ap., říká Krbcová.

4. Pozor na nektary, ovocné limonády a nápoje

Když už kupujete ovocné nápoje, raději volte ty, které obsahují co nejvíce ovocné složky. Zaplatíte sice více, ale nekupujete obyčejnou slazenou vodu. Tip: Ovocné džusy: Víte, co pijete? 

Podíl ovocné složky

Ovocná šťáva má 100% podíl ovocné nebo zeleninové složky a může být označena jako džus.

Nektarem obsahuje minimálně 25–50% ovocné složky. Nektary mohou být doslazované.

Ovocný nápoj má podíl ovoce nebo zeleniny nižší, než je stanoveno pro nektar (obecně méně než 25 %).

Ovocná limonáda obsahuje zpravidla jen velmi malé množství ovocné složky a bývá sycená oxidem uhličitým.

Drahé džusy můžete nahradit limonádou z bezinky a citrónu nebo ledovým čajem. 

5. Drůbež raději v celku

Ze současné ceny kuřecího masa se řadě lidem protočí panenky. Stále se však vyplatí koupit kuře v celku (nejlépe na akci, jeho běžná cena dosáhla ceny 70 Kč za kilo) a naporcovat ho. Pokud kuře chcete péct v celku, oddělte kuřecí prsa, které můžete využít k přípravě dalších chutných jídel. Pokud máte rádi mleté, raději si maso melte sami. Máte jistotu, že to co melete je skutečně kvalitní maso a ještě ušetříte. Pokud nemáte mlýnek, pak vám maso namelou v každé lepší masně.

6. Jezte luštěniny. Jsou levné a zdravé


Autor: SXC

Fazole jsou cenným zdrojem vitamínů a minerálů.

Spotřeba luštěnin v bohatých zemích klesá. Možná kvůli tomu, že se luštěniny označovaly dříve jako jídlo chudých. V hornatých oblastech naší republiky však lidé nedali na luštěniny dopustit a v jídelníčku se objevovaly nebo stále objevují minimálně jednou týdně.

Pod pojmem luštěniny si rozhodně nemusíme představovat rozvařenou čočku s vajíčkem, kterou si řada z nás pamatuje ze školních jídelen. Správně připravené luštěniny jsou chutné, zasytí a hlavně dodají tělu celou řadu prospěšných látek a vitamínu.

Z čočky například můžete vytvořit vynikající prejt, cizrnu zase využít k přípravě karbanátků. Pikantní fazole připravené v domácím chlebu jsou také výborné.

Nadýmavé účinky luštěnin můžete omezit jejich propláchnutím ve vodě. Výhodou luštěnin je také jejich trvanlivost a snadná příprava i po jejich zmražení. Stačí si je jen ohřát, chuť například u odložených fazolí je také velmi dobrá.

7. Vařte doma a vyhněte se polotovarům

Výrazně také můžete ušetřit, pokud budete doma vařit a vyhnete se při přípravě jídlem polotovarům: Spíš bych vyzdvihla poctivé domácí vaření proti všelijakým polotovarům a hotovkám, které doma „vaříme“. Tady se dá nejenom hodně ušetřit, ale jídlo je chutnější, kvalitnější a pro tělo mnohem přínosnější. Nakupovat kvalitní, pokud možno čerstvé suroviny a vařit, vařit, vařit. Tím ale myslím i studená jídla, dobrý salát, pomazánky, bílý jogurt s ovocem apod., uvádí Krbcová.

cestovko

Dobrá houska naplněná dobrými, čerstvými surovinami vždycky vyjde levněji než kupovaný sendvič s dlouhou trvanlivostí naplněný bůhvíčím, o kvalitě nemluvě.  Rychlé občerstvení a polotovary jsou dobré v nouzi, pro výjimečné situace, ale ne pro každodenní stravování, doplňuje Krbcová. Čtěte také: Pekelná česká kuchyně: hlavně že je toho hodně, rychle a levně

Výroba domácího chleba se stává trendovou záležitostí. Avšak jeho příprava chce čas a především zkušenosti. V domácí pekárně je však jeho příprava výrazně jednoduší. Staré pečivo také můžete využít k přípravě strouhanky nebo upéct z něj žemlovku.

Anketa

Jste ochotni připlatit si za biopotraviny?

56 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 10. 2013 13:01