Spočítejte si...

Zavřít

Rozloučení s eBankou a s jejími sny (+online diskuze)

Měla to být internetová banka bez poboček a bez hotovosti. Postupem času došlo k vystřízlivění a stala se bankou, která byla dostupná ve většině větších měst. Nyní je součástí Raiffeisenbank a bude do ní plně integrována. Na průběh integrace a nabídku služeb se můžete ptát i v online diskuzi s generálním ředitelem Raiffeisenbank.

Současná integrace eBanky a Raiffeisenbank spěje do závěrečné fáze a od pondělí 7. července 2008 se obě banky definitivně spojí v jednu. Modré pobočky eBanky dostanou žlutou barvu Raiffeisenbank, podobně budou inovovány internetové stránky eBanky. Zanikne kód banky 2400 a bude nahrazen kódem 5500 patřícím Raiffeisenbank.

Během začátků integace byla vidět nervozita některých klientů eBanky, kteří měli obavy zvláště o stávající podobu jejího internetového bankovnictví. Nejen proto se Raiffeisenbank snažila své klienty průběžně informovat a v médiích vyšlo nespočet tiskových zpráv o průběhu spojování obou bank. Chceme to nejlepší z obou bank, jsou slova generálního ředitele Raiffeisenbank Lubora Žalmana. Podobně se vyjadřuje i v rozhovoru, který na Měšci vyšel.

Online diskuze s generálním ředitelem Raiffeisenbank

Jak se daří integrovat eBanku do Raiffeisenbank? Co čeká internetové bankovnictví eBanky? Jakou nabídku má Raiffeisenbank pro své klienty a co od ní chcete vy? Ptejte se v online diskuzi generálního ředitele Raiffeisenbank Lubora Žalmana.

Pět snů Expandia banky

Když v květnu roku 1998 začala oficiálně působit tehdejší Expandia Banka, její generální ředitel Tomáš Pardubický (dnes výkonný ředitel společnosti FINEP HOLDING) měl s bankou velké plány a původní představa byla vytvořit skutečně plně internetovou banku s několika málo klientskými centry. Minulý týden na setkání sdružení TUESDAY Business Network uvedl, že měl pět snů.

Banka bez poboček

Prvním snem bylo vytvořit banku bez poboček, bez hotovosti s křížovým prodejem přes web. Vystřízlivění přišlo rychle, tehdejší nabídka Expandia banky byla příliš komplikovaná a přišla rychleji než dokázal trh klientů zvládnout a pochopit.

Vše přes telefon

Druhým snem bylo nahrazení poboček banky telefonickým centrem služeb. To mělo být provozně levnější, než pobočky, osobní kontakt nahradí telefon a ten bude rovněž hlavním prodejním kanálem. Problém je, že lidský úsměv na pobočce je nenahraditelný a zároveň s vysokou kvalitou (a komplikovaností) produktů stoupají mzdové náklady na udržení špičkových pracovníků, kteří produktům rozumějí a umějí je prodávat.

Neprůstřelá bezpečnost

Třetím snem byla bezpečnost: přímé bankovnictví bude bez jakýchkoliv podvodů a banka plně převezme odpovědnost za své klienty. Problémem však nebyla šifra, kterou je složité a nabourat, ale běžně dostupné služby a procesy. Slabým článkem, který umožňoval dostat se na účet k penězům i v „neprůstřelné“ eBance, byly platební karty, exekuční výměry, falešné doklady totožnosti či bílí koně. To je ostatně problémem jakékoliv banky.

Online diskuze s Raiffeisenbank. Stačí jen kliknout a jste v ní.

Banka bez úvěrů

Čtvrtým snem Tomáše Pardubického byla banka téměř bez úvěrů. Slovo „téměř“ znamená, že by je nabízela pouze předschváleným klientům či na individuální bázi. Příkladem byla známá Osobní úvěrová linka. Jenže náklady na získání klienta byly vyšší než poplatkový výnos.

Bez osobního přístupu to nejde

Posledním snem a zároveň realitou je osobní angažovanost lidí, kteří jsou s bankou ve styku. Mezi ně patří nejen bankéři, ale i klienti. Neznám jediného klienta stávající eBanky, který by ji nedoporučil jinému. To, že klienti brali eBanku jako „svoji“ banku a rovněž její bankéři, mělo a má stále nezastupitelnou­ roli.

Divoké období spěje do oázy klidu

Potřeba vkladu a výběru hotovosti v internetové bankce byla řešitelná přes partnery třetích stran, což se dokonce zrealizovalo po prodeji banky České pojišťovně. eBanka tehdy byla na vysoké technologické úrovni a doslova přeskočila etapu vývoje internetového bankovnictví. Před deseti lety na podobnou technologickou novinku nebyli klienti konkurenčních bank připraveni, takže nové klienty získávala banka velmi pomalu. Složité pro ni bylo i období, ve kterém začala působit. Tehdejší české bankovnictví se podobalo spíše divokému západu, než vyspělé ekonomice. Krachy bank byly jen důsledkem.

V současné době nelze tvrdit, že eBanka má nejlepší nabídku služeb či internetové bankovnictví, konkurenti za desetiletí její existence srovnali krok a mnohdy eBanku dokonce přeběhli. eBanka však byla pionýrem v oblasti internetového bankovnictví a ještě dlouho bude v České republice pojmem, který vzbuzuje úctu, respekt a zápal pro věc. Nyní pod logem Raiffeisenbank.

Milníky eBanky

  • 4. května 1998 otevírá pobočky v Praze, Ostravě a v Brně.
  • Asi jako třetí banka na světě spouští mobilní bankovnictví, tehdy s operátorem Paegas (dnes T-Mobile).
  • První banka, která má vlastní chat a diskuzi s klienty.
  • Nabízí jeden účet v osmi měnách.
  • 1999: Za první rok působení získala 10 880 klientů a ztrátu 201 milionů korun
  • Začíná projekt eCity.
  • 2000: Od října lze nahradit elektronický klíč mobilním klíčem.
  • 2001: Se vstupem České pojišťovny mění název na eBanka, a. s.
  • Je zrušeno diskuzní fórum.
  • 2005: eBanka nabízí možnost získat úvěr bez nutnosti jít na pobočku.
  • 2006: Společnost Raiffeisen International v říjnu završuje koupi eBanky, začíná proces sloučení s Raiffeisenbank.

Anketa

Jaký způsob sloučení eBanky a Raiffeisenbank je lepší?

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 7. 2009 0:12