Spočítejte si...

Zavřít

Rozbijeme český oligopol bank, říká generální ředitel mBank

Co mBank chystá a s jakými problémy se musí potýkat, představili zástupci mBank na tiskové konferenci, kde tato nízkonákladová banka předala české křeslo novému řediteli. Konkurenci vzkazuje, že se jí nebojí a pro klienty má slib, že ceny nezvýší. Ale přiznává i své problémy.

Česká republika byla prvním projektem mBank za hranicemi Polska, ovšem dnes už mBank působí i ve Velké Británii, kde otevřela svoji pobočku hlavně pro polské klienty tam žijící a pracující. Na včerejší tiskové konferenci představil dosavadní generální ředitel mBank Serius Najar svého českého nástupce Jiřího Báču. „Vždy mě fascinovaly nové technologické projekty,“ potvrdil nadšení z mBank její nový generální ředitel. A jaké změny mohou čeští klienti od mBank očekávat? Na to se Měšec.cz ptal odstupujícího ředitele Sergiuse Najara a nového generálního ředitele Jiřího Báči.

Poplatky nezvedneme

Najar Sergius

„Obavy, že nejprve chceme získat klienty, a poté zvýšíme poplatky, jsou liché. To se nestane,“ ujišťuje Sergius Najar. A dále upřesňuje: „Nejsme internetová banka, nýbrž nízkonákladová, a v tom je rozdíl. Na polském trhu fungujeme již sedm let a poplatky jsme nezvýšili.“ Podle Sergiuse Najara je celé kouzlo poplatků, nízkonákladovosti a ziskovosti mBank v systému distribuce. A odhaluje „tajemství“ mBank: „Naším základem je vysoce kvalitní internetové bankovnictví. K tomu budeme mít letos 12 finančních center, 18 mKiosků a mobilní distributory. A v tom je také rozdíl. Zatímco pobočka banky se vám zaplatí za několik let až při několika tisících klientů, naše náklady jsou minimální. Například mobilní distributoři dostávají svoji odměnu až v momentě prodeje. Nulové poplatky u stávajících služeb můžeme zaručit i pro další roky, protože naše náklady jsou nízké. I proto u nás nenajdete hotovostní operace, jsou prostě drahé,“ uzavírá Sergius Najar.

Lidé z mBank nemají rádi spojení internetová banka. Sergius Najar opakuje: „Nejsme internetová banka, nýbrž nízkonákladová.“ A potvrzuje, že velmi často sleduje, co se o mBank bloguje na internetu. Právě z vlastního blogu a fóra mBank hodně čerpá: „Je to tvrdé, co se tam na sebe dozvíte, ale na druhé straně je to rychlá a přímá reakce klientů a je nám inspirací pro další vylepšení služeb,“ vytvětluje Sergius Najar. A dodává, že pro nejoddanější klienty-bloggery bude mBank vytvářet i strukturu v rámci fóra, kde vznikne jakási mRada složená z těch nejlepších a nejznalejších klientů mBank, kteří budou schopni radit druhým.

Český bankovní oligopol

Baca Jiri

Proč musíme v Česku platit vyšší bankovní poplatky než je tomu v jiných evropských zemích? Odpověď je podle Sergiuse Najara snadná: „České banky koupili velcí evropští hráči a logicky své náklady chtějí zpět. Proto musejí držet poplatky vysoko a na českém trhu i mohou.“ Jeho názor potvrzuje vysoká loajalita klientů českých bank. Otázkou je, zda touto loajalitou příchod mBank opravdu zahýbá. Představitelé mBank se však chlubí vysokými čísly nově získaných klientů a podle prezentace na tiskové konferenci jim denně přibývá okolo tisíce klientů. „Jsem si jistý, že náš plán mít do roku 2010 minimálně 160 000 klientů bude dokonce překročen,“ chlubí se Jiří Báča. „České banky své klienty navykly na samozřejmost platit za základní služby a my je z toho vyléčíme,“ říká s odhodláním Jiří Báča.

Konkurenti házejí klacky pod nohy

Příchod první zahraniční banky působící pod jednotným evropským pasem přináší i otázky, jak vnímá tohoto pomyslného „vetřelce“ naše domácí konkurence. V době, kdy Fio, družstevní záložna získala vlastní bankovní kód 2010 (prosinec 2005) a začala bezplatně provozovat běžný platební styk přímo přes clearingové centrum České národní banky, vznikly první problémy s převody na účty Fio záložny. Ještě v březnu roku 2006 některé banky její bankovní kód „neznaly“. Vyvstává otázka, zda stejný problém poznala i mBank. Otázku Měšce.cz kladně potvrdil Sergius Najar: „S příchodem na český trh nám hodně pomohla Česká národní banka. Ovšem jedna nejmenovaná velká banka ještě tři týdny po našem oficiálním vstupu neprováděla platby do naší banky.“

(x)Banka nárokuje majetek čtyř písmen

Že konkurence nevidí „vetřelce“ z Polska ráda potvrzuje opět Sergius Najar: „Dva naši konkurenti se proti naší bance rozhodli bojovat. Jeden bojuje pomocí mediálních výpadů a u nás spíše vzbuzuje úsměvy. Ovšem druhý konkurent chce legální cestou bojovat proti názvu naší banky. Podle něj jsou v názvu čtyři písmena, která už delší dobu užívá on sám. Věřím, že v přátelské diskuzi si to vyjasníme, ale pokud se cesta míru nepodaří, jsme připraveni natvrdo ukázat všem, k čemu vede oligopol.“

Nové služby během pár týdnů

Na otázku, jaké služby mBank připravuje nebo je chce v nebližší době spustit, odpovídali ředitelé z obavy před konkurencí opatrně. „Spustili jsme prodej hypoték a již dnes máme stovky zájemců o naše hypotéky,“ přesvědčuje Jiří Báča. Podle něj právě probíhá intenzívní spolupráce s úvěrovým registrem na nejmenovanou novinku mBank z oblasti hypotéčních obchodů. Signály, které má naše redakce, nás vedou k přesvědčení, že mBank půjde u hypoték rovněž cestou refinancování, podobně jak tuto službu začala masivně nabízet GE Money Bank. Parametry refinancování hypoték však u mBank budou pravděpodobně zajímavější, protože účelem nové banky je získat velkou klientskou základnu a tomu přirozeně musí přizpůsobit svoji nabídku, má-li přetahovat klienty druhých bank.

Český poplatkový standard

Novinou na českém trhu je tzv. mBillanc hypotéka. Zjednodušeně napsáno, pokud si u mBank vezmete hypotéku na milion korun a na svém účtu u mBank máte přitom 150 tisíc korun, budete ten měsíc platit úroky jen z částky 850 tisíc korun a ne z milionu. Další novinkou je variabilní hypotéka, kde dva dny před koncem měsíce obdržíte přepočet podle nové úrokové sazby PRIBOR a hypotéku můžete mít až na 45 let.

Pokud jde o poplatky za služby, mBank nepůjde „standardní“ cestou českých bank. „V Česku je standardní, že nejprve sepíšete žádost, poté platíte poplatek za schválení, někdy poplatek za čerpání. Pak vám banka naúčtuje poplatek za vedení hypotéky, který je ´standardních´ 150 Kč měsíčně. K tomu ve většině případů přičtěte i poplatek za vedení běžného účtu, který je u banky podmínkou. A poplatky za převod mezi běžným a úvěrovým účtem a za výpis z účtu. To u nás není,“ láká na vlastní hypotéky Jiří Báča.

Ne vše jde hladce

Slabiny přiznává šéf mBank v rychlosti v zakládání nových účtů. Zatímco založení účtu na mKiosku nebo finančním centru je okamžité, pokud si pro založení účtu u mBank vyberete internet, připravte se až na 20denní dobu, než budete moci s účtem skutečně nakládat. „V současné době evidujeme desítky tisíc klientů, a pokud vše půjde tímto tempem, očekávaných 160 000 klientů budeme mít mnohem dříve,“ říká Jiří Báča. To je však kámen úrazu, protože outsourcovaná kurýrní služba nestíhá takový nápor klientů pružně odbavovat a prodlužují se tak lhůty, než dojde ke skutečné aktivaci účtu. mBank zatím neumí ani inkasní platby, SIPO a zahraniční platby

Typickým klientem mBank je podle Jiřího Báči muž ve věku 27–34 let, finančně vzdělaný, z větších měst. V současné době převládá u 50 % klientů mBank otevření jen běžného účtu, 35 % stávajících klientů má i spořicí účet a jen 15 % klientů má pouze spořicí účet.

Anketa

Co si myslíte o mBank?

88 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 5. 2008 21:28