Spočítejte si...

Zavřít

Rodinnou dovolenou vybírají děti

Máte pocit, že dovolená je ve vašich rukou? Omyl - z valné většiny rodinnou dovolenou vybírají děti! Roste prodej zájezdů přes internet. Jaké jsou výhody a nevýhody "on-line cestování"? Na dovolených utrácíme stále více... není divu, dovolená v Egyptě vyjde stejně levně jako na Slapech.

Internet je pružné a rychlé médium, kde najdete naprosto všechno. Zasahuje do všech odvětví ekonomiky a v čím dál větší míře i do cestovního ruchu. Takzvané on-line cestování, tedy přímý prodej zájezdů přes internet, se stává fenoménem v rozvoji cestovního ruchu. Zatím sice pokrývá pouze 3 % všech prodejů zájezdů přes cestovní kanceláře a cestovní agentury, ale jeho budoucnost je slibná a podle odborníků se brzy přiblížíme 15% podílu on-line prodejů zájezdů běžných ve Velké Británii.

Pro a proti

On-line cestování má řadu výhod jak pro turisty, tak pro poskytovatele služeb v cestovním ruchu. Největší výhodou je v každém případě úspora nákladů – na tisk katalogů, na provoz a pronájmy jednotlivých poboček, na vyškolený personál…

Pro cestovatele je koupě zájezdu přes internet také jednodušší. Na jednom místě mají kompletní přehled o produktech cestovního ruchu. Na internetu lze nejen najít a objednat vysněný zájezd, ale zjistit i další potřebné informace jako počasí, kurzy měn, politickou situaci v dané zemi nebo prohlédnout fotografie.

Čím dál více se rozvíjí také tzv. recenze, tedy sdílení cestovatelských zážitků – turisté sami hodnotí dané místo, a člověk si tak může udělat lepší představu o tom, kam vlastně vyráží. Největší výhodou on-line cestování je ale samozřejmě úspora času – zájezd si můžete zajistit z pohodlí vašeho domova nebo kanceláře.

Jednou z hlavních nevýhod sjednání zájezdu přes internet ale může být neaktuálnost dat a jejich desynchronizace. Často se stává, že cestovky na internetu neinformují o svých akčních nabídkách nebo naopak – zájezd stále ještě v nabídce vidíte i přesto, že je již dávno vyprodán. Proto je vždy jistější zavolat si po objednání zájezdu pro podrobnější informace a zároveň pro potvrzení vaší objednávky.

Ženy rozhodnou, děti vyhledají

A jak je to s on-line dovolenou v českých rodinách? Těmi, kdo rozhodují o tom, kdy a kam se pojede na dovolenou, jsou v převážné většině rodin ženy. Překvapivě však dospěláci konkrétní zájezd nevybírají – tento proces absolvují děti, resp. teenageři. Ti se na internetu orientují podstatně rychleji a lépe než jejich rodiče, a proto zájezd vyhledají a následně předají rodičům na dořešení.

Při cestách do zahraničí nezapomínejte na cestovní pojištění. Zvažte ho i v případě cesty po Evropské unii.

Čísla, čísla, čísla…

Jen za loňský rok vyjelo s cestovními kancelářemi do zahraničí přes 1,5 milionu lidí a celkem se za hranice ČR Češi vypravili dokonce 4milionkrát – ale více než třetina třeba i dvakrát až třikrát. Neuvěřitelně zní tyto údaje vyčíslené v penězích. V loňském roce jsme podle analytika společnosti Mag Consulting Jaromíra Beránka při cestování, ať už po tuzemsku nebo v zahraničí, utratili 165 mld. Kč, což je zhruba 6 % českého HDP – tedy nejvíce z nováčků Evropské unie. A další růst se očekává.

Boom v cestovním ruchu posledních pěti let je označován za druhou revoluci. Ta první spadá do období po druhé světové válce. Ta současná je naopak spojena s rozvojem nízkonákladové letecké dopravy. Dalším důvodem, proč Češi vyjíždějí čím dál častěji do zahraničí, je kromě levných letenek také příznivý vývoj kurzu korunu vůči euru a dolaru. Posílením české měny se staly dovolené v zahraničí pro tuzemce levnější. Tak se může stát, že zájezd do Egypta mimo sezónu může být cenově srovnatelný s letním pobytem na Slapech, komentuje vývoj v cestovním ruchu Jaromír Beránek.

Podle odhadů agentury Mag Consulting letos do ciziny vyjede 2,9 milionů Čechů, v tom 74 % stráví léto u moře a 14 % na poznávacích zájezdech. Takže stačí pouze vybrat na internetu správnou lokalitu, pojistit se, sbalit opalovací krém a vyrazit.

Růst trhu zpomaluje, v současné době narážíme na strop v podobě odhodlání lidí nakupovat zájezdy na Internetu, říká marketingový ředitel největšího českého online zprostředkovatele zájezdů, společnosti Invia, Michal Tůma. – celý rozhovor na serveru Lupa.cz

Trh s on-line cestováním u nás funguje od roku 2002 a od té doby zažil obrovský boom. Jeho současná hodnota činí zhruba 2 mld. Kč. Odhady pro rok 2008 ale hovoří o 4 až 5 miliardách. O cestovním ruchu lze tedy říct, že je hybnou silou internetového prodeje.

Anketa

Jak si sjednáváte dovolenou?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 6. 2006 7:33
Zasílat nově přidané názory e-mailem