Hlavní navigace

Rizika platebních karet

26. 6. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Přestože jsou platební karty každodenním nástrojem pro naprostou většinu spotřebitelů, mají svá rizika. Některým lze do jisté míry přecházet, proti některým obrana neexistuje. Při cestách do zahraničí se vyplatí s určitými riziky počítat.

Nejčastější případy zneužití platební karty

1. Zneužití osobou blízkou. Velkou část podvodů spáchají blízcí příbuzní, děti, přátelé, spolupracovníci. Zjistit údaje o platební kartě je pro ně velmi snadné a použít pak kartu např. k platbě na internetu ještě snazší.

2. Zneužití osobou cizí. Mezi rizikovou skupinu patří především starší občané, kteří si někdy nevědí rady s obsluhou bankomatu nebo platbou a nabídne se „pomocník“, který jim pomůže např. s výběrem hotovosti. Získá pak kompletní údaje o kartě, často i s PINem.

3. Libanonská smyčka. Dnes již ojedinělý způsob, který způsobí, že platební karta se nedostane do bankomatu, ale ani zpět. Podvodník je v blízkém okolí a postiženému nabídne „pomoc“ s podmínkou zadání PIN. Ta se nezdaří, klient odchází bez karty, kterou podvodník následně vytáhne zpět a zneužije ji, než dojde k její blokaci. Proti tomuto způsobu dnes existuje účinná obrana, kterou banky implementovaly na bankomaty. S touto formou jsme se setkali v roce 2001.

4. Skrytá kamera. Má za úkol zjistit PIN, často je v kombinaci s libanonskou smyčkou, poté nevyžaduje „obsluhu“. Obrana spočívá ve skrytém zadávání PIN.

5. Dotekové senzory. Poměrně vzácný způsob získání PINu spočívá v instalaci senzorů na klávesnici bankomatu. Opět je jeho účelem získat PIN. Bývá kombinován s účelovou krádeží, přepadením nebo jiným způsobem, jak se zadrží karta postiženého. Obrana neexistuje.

6. Prostá krádež. Nejjednodušší a nejčastější způsob zneužití karty. Do doby zjištění ztráty a následné blokace karty má zloděj šanci získat finanční prostředky buď zadáním PIN, pokud ho zná, nebo platbou. Většinou se snaží napodobit podpis, což je velmi snadné a účinné. Proto míří k nejbližšímu obchodníkovi nebo bankomatu, kde lze utratit nejvíce peněz. V omezené míře se snaží kartu zneužít na imprinteru nebo pro platby na internetu. Bránit se lze pravidelnou kontrolou, zda máte kartu u sebe a rychlou blokací v případě ztráty. Účinnou, byť ne stoprocentní pomoc představují čipové karty, karty s fotografií a neuvádění PIN na kartu nebo v její blízkosti. Ztráty lze minimalizovat pojištěním.

7. Přepadení. Ojedinělý, ale reálný způsob zneužití. Bránit se většinou nemůžete, finanční ztrátu lze minimalizovat jen vhodným pojištěním (musíte přepadení a násilí prokázat) anebo účelovým špatným zadáním PIN, jste-li přepadeni u bankomatu. To však může mít další rizika.

8. Phishing. Riziko spočívá v tom, že zpravidla do e-mailového formuláře vyplníte číslo své platební karty s dalšími osobními údaji. E-mail je samozřejmě podvodný a pokud to nezjistíte a údaje sdělíte, podvodník má cestu k vašim penězům otevřenou. Toto riziko může být zvýšené např. při použití některých platebních portálů (např. PayPal.com, moneybookers.com apod.), kdy sice u podvodného e-mailu nezadáváte číslo své platební karty, ale podvodník se takto vaší chybou dostane na váš účet platebního portálu. Ten je často s vaší platební kartou spojený a peníze pak dostupné. Obrana je snadná: na podobné e-maily zásadně nereagujte a do e-mailu svoje číslo karty nebo přihlašovací údaje nikdy nesdělujte.

9. Zneužití na internetu. Tento široký pojem často znamená obavy ze zneužití karty při placení na internetu. Problém spočívá hlavně v riziku přístupu narušitele do databáze obchodníka, který má evidenci karet svých zákazníků. V České republice je toto riziko prakticky vyloučeno vzhledem k provozování internetových plateb pomocí 3D Security. Toto riziko může být zvláště u amerických a asijských obchodníků, v Evropě je rovněž minimální. Obrana: využívejte jen zabezpečené formy platby, vhodné jsou kreditní nebo virtuální karty. U debetních karet hrozí teoreticky „vysátí z účtu“ do výše limitu karty. V případě zneužití jsou následné reklamace většinou úspěšné, obchodník raději uhradí zpět zneužité prostředky, než by přišel o důvěru zákazníků. Občas toto riziko kryje i pojištění (ale ne vždy).

10. Zneužití obchodníkem. Úmyslné provedení platby na základě informací o kartě, případně na základě fyzické přítomnosti karty. Zde se nepočítají tzv. duplicitní platby, kdy si prodejce dvakrát strhne totožnou částku (prokazatelný omyl). Riziko je větší, pokud je daný obchodník napojen na další podvodníky, kteří mu dodávají tzv. „horké karty“ (termín pro kradenou kartu, která ještě není blokovaná). Reklamační řízení bývá úspěšné, ale táhne se dlouho.

11. Zneužití nedoručené karty. Většina bank v ekonomicky aktivních zemích zasílá platební karty svým klientům poštou v oddělené zásilce od PIN. Některé takto doručované karty jsou však během přepravy odcizeny a zneužity. V České republice poštou zasílané karty banky blokují, takže jsou neaktivní. Riziko je jen u embosovaných karet, a to použitím na imprinteru. Toto riziko na sebe přebírá banka, přesto můžete v některých obchodních podmínkách najít klauzuli, že za toto riziko je odpovědný klient. Řešení takovéto reklamace by bylo velmi zajímavé.

12. Padělky karet. Na padělcích se nejvíce podílejí kriminální skupiny z oblasti jihovýchodní Evropy, zemích bývalého SSSR, západní Evropy a Afriky. Bránit se nemůžete, to je věcí banky a policie. Proti padělkům se brání samotné karetní společnosti i banky zaváděním nejrůznějších ochranných prvků a technického zabezpečení.

13. Platby na dálku. Zaplatit zboží nebo službu telefonicky láká mnoho držitelů karet, ale i podvodníků. U nás se s tím moc nesetkáte, ale v případě ztráty vaší karty v zahraničí jde o jeden z nejčastějších způsobů jejího zneužití. Tento druh transakcí tvoří asi 26 % všech podvodů s platebními kartami (včetně plateb na internetu). Reklamace jsou účinné, ale zdlouhavé. Pomůže pojištění a rychlá blokace.

14. Podvodná žádost o kartu. Velmi vzácným způsobem je zneužití vašich osobních údajů, díky nimž je podvodníkovi vydána kreditní karta. Ten s ní platí a účet chodí vám. Dokazování je problematické a stojí postiženého mnoho úsilí i finančních prostředků, podobně jako při jakémkoliv jiném podvodu s odcizením identity. Doporučení spočívá v ochraně osobních dokladů před ztrátou a krádeží a nesdělovat osobní údaje neznámým lidem nebo společnostem.

dan_z_prijmu

15. Omyl klienta. Část podvodů se šetřením objasní jako omyl klienta, který např. zapomněl na internetovou transakci nebo nerozpoznal na výpisu označení obchodníka (rozdílné označení obchodu a poté karetní transakce).

S každým rozvojem vědy i techniky se objevují nová úskalí strojů, zařízení i služeb. Je to jakási daň za jednodušší a mnohdy luxusnější život. I platební karty mají své nevýhody a rizika, nebylo by však rozumné, kdybychom je proto zatratili. Důležité je naučit se kartu používat a vědět, co dělat v nestandardní situaci a jak se bránit. I přes ztrátu platební karty je riziko jejího zneužití nižší, než když ztratíte hotovost. Tu vám případný nálezce většinou nevrátí. (Mimochodem, kdyby ve vámi nalezené peněžence s objemnou hotovostí byla adresa majitele, vrátili byste ji…?)

Kontrolujete si, zda máte platební kartu u sebe?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).