Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia TopDrive KupDnes Navrcholu NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Vlákno názorů k článku
Retro daň z příjmů 1983: Průkopníci socialistické práce odměny nedanili

MIC
MIC (neregistrovaný) ---.74.broadband12.iol.cz
13. 8. 2010 7:55

Zajímavé

Jo bylo to pravda.Byly nízké platy,ale benzin stál 4 Kč a nafta 1 Kč.Rohlík 0,30 Kč a chleba 5,20.Kilo bučku 20 Kč a lístek do kina maximálně 4 Kč.Na čáru 2.Cigarety 4,40 a dnes 70.Odměny byly celkem často,k tomu nějaká fuška a šlo to.Slušný barák šlo postavit za 250 000.Každý měl povinnost pracovat a byl nedostatek pracovníků.Všechno má své klady i zápory.

icewind
icewind (neregistrovaný) 194.228.18.---
13. 8. 2010 8:22

Re: Zajímavé

ano, samá pozitiva a sociální jistoty :-)))) fronty na toaleťák a vložky, pořadníky na kdejakou blbost, povinnost pracovat, která způsobovala totální umělou přezaměstnanost, zadrátovaný hranice, držet hubu a krok , zaplivaný kultovní putyky, obchody, kde mají akorát „nemáme“ …no zkrátka samá pozitiva :-))))

Méďa Béďa aura:47
13. 8. 2010 8:39

Re: Zajímavé

Tak tak… Socialistické maso-uzeniny: nalevo hořčice, napravo rohlíky a uprostřed nad prázdnými háky cedule „Obsluhuje vás Brigáda socialistické práce“.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 11:57

Re: Zajímavé

Méďo, pokud jsi v té době žil, tak jistě víš, že začně přeháníš. Tehdejší dobu neobhajuji, ale taky nebudu plácat nesmysly a lži, jak se to dělalo v tehdejší době, ale s opačným znaménkem! V čem jsi ty tedy lepší?

Méďa Béďa aura:47
7. 9. 2010 17:31

Re: Zajímavé

Značně přeháním? Ani omylem, jen si velmi doře pamatuji masnu „Na schůdkách“ v Plzni na Moskevské třídě…

Karel2
Karel2 (neregistrovaný) ---.uhul.cz
16. 11. 2010 16:31

Re: Zajímavé

Nu ja jsem delal ve Slusovicich a meli sme vse, a ze ste se v Praze flakali a meli kulovi je spis vas problem...

xt
xt (neregistrovaný) ---.czechbone.net
13. 8. 2010 9:07

Re: Zajímavé

Jo, zato dneska aby clovek sehnal nezeleny neshnily rajcata objezdi pul Brna, o uzeniny s masem se temer neda zavadit, mouku (ne Testo levne) uz taky moc nevedou. Hypersupermarkety narvany vecma ale kde je ta kvalita?

Petr
Petr (neregistrovaný) 65.197.242.---
13. 8. 2010 10:06

Re: Zajímavé

Kvalita odpoídá poptávce. Lidi nazajímá kvalita, ale cena. Tak se výrobci a obchodníci přizůsobili.

Karel
Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---
13. 8. 2010 10:26

Re: Zajímavé

Kvalita? Zeleninu koupíte na zelňáku, maso v některém z řeznictví, já mám oblíbené 1 zastávku 45ky za Dělnickým domem. Takové malé, obsluhuje tam taková starší paní a mají tam i kosti (na polévku). Zkrátka, sjezdíte půlku Brna. Ale to jsme za komunistů snad dělali taky, ne? Dnes ale máte volbu – pokud kvalitu nepotřebujete, můžete si jít nakoupit do supermarketu. Dříve ta možnost nebyla, museli jste objet půlku Brna.

No tak si nakup
No tak si nakup (neregistrovaný) ---.emea.ibm.com
13. 8. 2010 11:44

Re: Zajímavé

na Zelnem trhu, tam dostanes nadherna rajcata. Proto treba vznikaji farmarske trhy, protoze stale vetsi cast zakazniku uz ma plne zuby tech hnusu v hypermarketech… Cim vic lidi bude ochotno priplatit domacim farmarum nejakou tu korunu za kvalitni zbozi, tim lepe pro nas vsechny…

§
§ (neregistrovaný) 193.86.121.---
13. 8. 2010 10:12

Re: Zajímavé

Ta povinnost pracovat nebyla až tak špatná – pracovní kolektiv nějakým způsobem vychoval i ty, kteří jsou dnes tzv. nepřizpůsobivými. Nebylo bezdomovců a žebráků a různých nepracujcích vykuků, kteří okrádají poctivé spoluobčany za pomocí „kvalitních“ polistopadových zákonů, které mnohdy legalizovaly činnost doposud označovanou za trestnou (různé zlodějny, spekulace …). Věznice byly sice plné, ale lidí zavíraných z dnešního pohledu za banality. Dnes aby každé místní oddělení mělo pomalu mord partu a nějaký vykradený byt nebo králíkárna jsou jen zbytečným obtěžováním PČR, které přibyde ve statistice zase čárka navíc.

Fronty na toaleťák nepamatuji, ale prý tenkrát lehla popelem fabrika toaleťák vyrábějící. Když dnes bude nějaká fabrika vytopená, taky od ní zboží nekoupíte. My jsme měli toaleťáku dost i v práci, a bez známostí a úplatků. Vložky nepoužívám, ale tenkrát byly takové humpolácké, vata v síťce, žádná křidélka … Taky kolik stávaly tenkrát a kolik stojí dnes? Zato tenkrát se toaleťák neprotrhl, dnes abyste si naskládali půl roličky, aby ruka provádějící úkon s toaleťákem zůstala bez šrámu.

Zkuste si dnes vytyčit nějaký cíl, co byste chtěl např. do domácnosti, aby to uspokojilo vaše představy. A pak jděte do obchodů a zjistíte, že regály jsou sice plné, ale toho, co nechcete. Že se vyrábí šunty, které by se i komunista styděl prodávat. Že zboží vydrží zlomek toho, co vydrželo kdysi a že u řady zboží není nutná obměna po 5ti letech používání. To, že si jinak dobře sloužící výrobek musíte jít „vyměnit“ ze ještě podřadnější a dražší šunt – v tom já spatřuji umělou přezaměstnanost, navíc spojenou s plýtváním energiemi a surovinami, které jednou dojdou a nevím, čím je nahradíme (např. ropa na plasty …). Vše se recyklovat nedá.

Řada výrobků je opět nedostatková. Zkuste sehnat třeba český česnek, kryt na počítačovou klávesnici, párky a buřty z masa, mléko a mléčné výrobky z mléka … Imitace, náhražky . . . onkologickým oddělením nemocnic stoupají tržby. jen tak dále …

Zadrátovaný hranice – a víte, že dnešní vyspělé země hledají cestu, jaka ty hranice zase zadrátovat, protože volným pohybem osob se k nimi dostává povl, o který oni nestojí? A v případě nějaké vážné pandemie bude uzavření hranic nutností, nebude-li chtít lidstvo úplně vychcípat.
Netrvdím, že tehdy bylo vše lepší než dnes, ale pozitiva a sociální jistoty tu skutečně byly. A dnes nejsou, takže jde v mnohasčem o kroky nazpět. Zvláště pak bylo-li lidem v 11/1989 slibováno zcela něco jiného než se pak uskutečnilo . . .

AAA
AAA (neregistrovaný) 62.168.56.---
13. 8. 2010 10:17

Re: Zajímavé

MMM
MMM (neregistrovaný) 195.47.24.---
13. 8. 2010 10:20

Re: Zajímavé

„netrvdím, že tehdy bylo vše lepší než dnes“ – tak tím jste mě dorazil :D přečtěte si to po sobě a nakonec si znovu přečtěte tuto větu. Víte, že si odporujete? Jestli je někdo ochotný prodat svou svobodu a důstojnost za „socyjální jystoty“ (ty byly takové, že lidi u nás záviděli i západoněmeckým nezaměstnaným jejich životní úroveň), tak je mi ho opravdu líto

AAA
AAA (neregistrovaný) 62.168.56.---
13. 8. 2010 10:31

Re: Zajímavé

A to vy si nepamatujete jak „V ulicich Stockholmu uz zebra prakticky kazdy“ ? :)))

§
§ (neregistrovaný) 193.86.121.---
13. 8. 2010 13:58

Re: Zajímavé

A proč tedy naši současní pracující závidí německým nezaměstnaným a důchodcům?
Dnes tady máme svobodu a důstojnost? Možná pár top manažerů, běžní občané nikoliv. Doporučuji, i když to není slušné, občas poslouchat, o čem se lidi baví v metru, ve frontě v obchodu, v čekárně u lékaře. Nebo spíš na co nadávají a na co vzpomínají – když to shrnu do jedné věty: „takový bordel nebyl ani za komunistů“.

AAA
AAA (neregistrovaný) 62.168.56.---
13. 8. 2010 14:50

Re: Zajímavé

Proc zavidi? No protoze v Nemecku nebudovali 40 let socialismus.

benzin
benzin (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
13. 8. 2010 15:45

Re: Zajímavé

Nebudovali 40 let socialismus a 40 let svou zavist :-D

...?!
...?! (neregistrovaný) 182.54.162.---
14. 8. 2010 3:32

Re: Zajímavé

Proč závidí? Protože nemají ucelené informace…protože vidí jen to co chtějí vidět…to co by se jim taky líbilo mít…
Když se pak ale člověk baví s lidmi z jiných zemí, kolik u nich stojí bydlení, elektřina, jídlo, kolik platí na daních nebo kolik hodin tráví v práci (případně srovná kolik toho jsou schopni v té práci vyprodukovat)…
že pokud chce člověk chodit do školy tak si to zaplatí (a né jak u nás plánovanými 10–12 tisíci za semestr…ale za měsíc…takže přibližně asi tak 6× více)…rodiče začínají na studium šetřit, jakmile se dozví, že dítě čekají…že pokud chce jít k člověk k doktorovi, že si to opravdu rozmyslí (a ne kvůli 100,–- ale kvůli tisícům…)…že u zubaře nebyli několi let
Možná by si tu závist pak rozmyslel…ano není všechno perfektní, ano je co zlepšovat a dokonce můžu uznat že jsou věci kterými se dokonce můžeme inspirovat z dob minulých – viz. podnikové školky (i když pravděpodobně takový servis nabízel svým zaměstnancům i Baťa za první republiky…).
Není všechno jen černé nebo bílé…
Když čtu příspěvky jako je ten Váš tak opravdu žasnu…svoboda a důstojnost…no to snad ani nejde komentovat…ano dnes je tady máme o tom jsem přesvědčena a netýká se to jen pár top manažerů, protože to jsou hodnoty které nesouvisí ani s postavením ani s množstvím peněz…stejně jako si za komunistů lidé hledali své místa a chvíle svobody a snažili si udržet důstojnost v různých situacích tak to jde i dneska…zase a pouze jen záleží jen lidech.
A na závěr se připojuji k názoru, že jakmile lidé budou chtít větši kvalitu (a budou ochotni si za to připlatit, jelikož to jde ruku v ruce) tak to v těch regálech najdou…bohužel (nebo bohudík) dnes je doba spotřeby, věci 5 let staré jsou opravdu staré, kdo by chtěl v botech chodit 3 sezóny, když už nejsou moderní, kdo by nechtěl lepší technologie, když byli objeveny…a vzpomeňte si na větu paní Zázvorkové v Pelíšcích „a skláři nebudou mít co žrát“…si představte, že budete mít něco co vydrží 30 let tak všichni co se na výrobě podíleli dopadnou jako ti skláři…a budeme tady číst o tom jak je vysoká nezaměstnanost!!
Přiště si to pořádně rozmyslete než něco podobného napíšete!

Terry Fox
Terry Fox (neregistrovaný) ---.nextra.cz
13. 8. 2010 15:01

Re: Zajímavé

Tak se na papír vykašlete úplně a kupte si tohle:
http://www.youtube.com/watch?v=oniGw7FvVjs :-)

jezevec
jezevec (neregistrovaný) ---.dobnet.cz
18. 8. 2010 10:36

Re: Zajímavé

tím posledním odstavcem jste to přesně vystihl – zatímco kapitalističtí vykořisťovatelé musí hlídat a drátovat hranice, aby se počet imigrantů dal udržet na snesitelné míře – všechny socialistické ráje musí mít zadrátované a střežené hranice, aby se lidi nedostali ven.
a vovovovotomtoje.

kobliha
kobliha (neregistrovaný) ---.47.66.74.adsl.nextra.cz
13. 8. 2010 8:37

Re: Zajímavé

V roce 1983 benzín rozhodně nestál 4 Kč, ale 8 nebo 9 Kčs (podle druhu). Cigarety Petra (nelevnější s filtrem) 9 Kčs, atd. Ale jak píšete, šedá ekonomika kvetla akradlo se daleko víc než dnes.

eva
eva (neregistrovaný) ---.client.ufon.cz
14. 8. 2010 0:43

Re: Zajímavé

no benzin stal rozhodne mene jak Kc 4, Sparty 8 a v trvde krabicce staly 10, Petry 6…, Partizanky, Letky, Zorky kolem 1,6 – 2,–, Startky 4, a to jsem nekurak…cokolada 8, kava 8, mleko 2 a 3,1, pravy chutny dalamanek 0.25, pravy zivy jogurt 1,80, prave maslo 10 a dvojka 8 , banany 17, … proste clovek vedel, co ji, dbalo se na kvalitu, cistotu, hygienu, staly se sice fronty, ale aspon lide nebyli tak pretloustli jak tedkonc… lide si vazili veci a veci vydrzely…chapu, ze dnes je jina doba a ze uz boty 8 let nosit nemohu, kabat se po 2 letech rozpadne a to same jine obleceni a pracku, kterou jsem s litnosti nedavno byla nucena vyhodit, koupena zacatkem brezna 1971, uz take neni zajem, aby tak dlouho vydrzela…vyrabelo se vesmes vse u nas v Ceske republice a netahalo se sem zbozi nezdanene z Ciny a nebo site nekde v obrovskych halach i deckami za par supu a take nedanene … nesouhlasim a jsem presvedcena, ze dnesni idea je hlavne okradat lidi nekvalitnimi vecmi … drive se take urcite okradalo, ale ne v takove mire… sidilo se na vaze, pivo se rezalo … ale nebylo to, co ted a hlavne nase zemedelstvi dodavalo na nas trh. ted sem vse vozime z Polska, kde maji zelenou dan a jsou dotovani z EU, jahody, cesnek z Ciny… a nasi musi zaoravat … rajce, paprika a okurka i chleba vydzely nekolik dni, dnes za 2 dny zacne vse plesnivet a hnit…ale mate pravdu, za vse si muzeme sami, nemame kupovat tyto nekvalitni veci a retezce by se musely zlepsit v kvalite … mame to vsichni ve svych rukouch a retezce jen vyuzivaji nasi naivnosti a opiji nas rohliky …

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) ---.105.broadband13.iol.cz
14. 8. 2010 3:13

Re: Zajímavé

Například pravý živý jogurt seženete dnes za 18, vzhledem k tomu, že se vydělává 10× víc, v čem je problém? :)

xf
xf (neregistrovaný) ---.i4g.tmcz.cz
14. 8. 2010 13:50

Re: Zajímavé

Problém? Snad jen v maličkostech.
1) Nevydělává se 10× více (22.000 – 1989), ale jen 7× (3100 – 2010).
2) Z toho sedminísobku ti zbyde, po zaplacení bydlení, vody, energií výrazně menší část, nežli dříve.
3) Takže to stojí cca 2,5× více.
4) Když si přečteš složení jogurtu, tak i ten dnešní živý jogurt, co seženeš v krámě, není z mléka, ale z mléka, škrobu, gumy, sušeného mléka.
5) Takže když chceš stejný živý jogurt, jako byl před 21 lety, tak ho nekoupíš na každém rohu, ale jen seženeš. Musíš schánět, hledat, vědět kde. No, s jistým úsilím a vynaložením času, seženeš. Jen se ti to prodraží o to schánění a ježdění.

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) ---.105.broadband13.iol.cz
14. 8. 2010 19:11

Re: Zajímavé

1) Sice nevím, proč 1989, když předřečník i článek hovoří o r. 1983, ale budiž.
2+3) Zajímal by mě rozpis té kalkulace, včetně potravin a oblečení. Viz např. http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/historie/krach-komunismu/ceny-z-roku-1989-maslo-75-kure-225-korun_122416.html
I pokud dle výpočtu zbyde míň, nezdá se, že by s tím většina společnosti měla problém, když na druhou stranu má peníze na mobily, počítače atd. atp., tedy věci, za které by lidi ušetřili zase tenkrát.
4+5) Psal jsem „pravý živý jogurt“, tím jsem skutečně nemyslel cosi bílého z Lidlu za 3 Kč. Ve skleničce, buď Jihočeský/Agrola (obvykle s ovocem na dně, ale je i bílý), nebo Bioamálka (nebo jak, bílý). Z místních hyper/supermarketů je vede odhaduji většina.

xf
xf (neregistrovaný) ---.i4g.tmcz.cz
14. 8. 2010 19:58

Re: Zajímavé

„většina společnosti měla problém, když na druhou stranu má peníze na mobily, počítače atd.“
A co teprve alkohol a cigarety, že.
Ne, většina společnosti problém nemá. Má počítač a mobil, často i psa. Protože na tohle má, tohl mnoho nestojí a místa nezabere. Jen je blbíčko, že nemají na bydlení pro rodinu, aby měli děti. Do garsonky, či 2+kk se počítač a mobil vejde. Ty Lidle.
Takhle zblblý ideopropagandou jako dnes ty, nebyli ani členové strany.Dokonce i ti dokázali počítat alespoň na prstech jedné ruky; ty jsi tuto schopnost ztratil, či nikdy nezískal.

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) ---.105.broadband13.iol.cz
16. 8. 2010 3:01

Re: Zajímavé

Asi jsi ve škole chyběl na hodiny logiky a slušného chování. :)
Dokud společnost může *utrácet* (všimni si, že to nijak nesouvisí s prostorem) za věci, které před 25 lety nepotřebovala, tak ať si nestěžuje, že nemá na bydlení. Jiná věc je, že ani před 25 lety neměla každá rodina automaticky vlastní (natož velké) bydlení (i kdyby ho zaplatila). Viz pořadníky na OPBH.

Jarmila
Jarmila (neregistrovaný) 62.168.1.---
16. 8. 2010 16:53

Re: Zajímavé

Vlastní bydlení převažovalo, hlavně na vesnici. Nájemní bylo zase obvyklé ve větších městech. Dneska je to obdobné. Byty nejsou proto, že se lidi houfně stěhují do měst. Na vesnici bylo bydlení téměř 100% vlastní a je i dneska.

xf
xf (neregistrovaný) ---.i4g.tmcz.cz
16. 8. 2010 19:43

Re: Zajímavé

Konstatoval jsem, že ti namísto reálné možnosti vydělat si / vlastníma rukama si postavit, střechu nad hlavou, podstrčili lízátko. A ty tomu radostně tleskáš.
Nezlob se na zrcadlo, že máš křivou hubu. Já chápu, že tě to uráží, ale nevím, jak se tomu srovnání vyhnout a neurazit tě.
A že si rejpnu: OPBH… není. To jsi si polepšil. Dostaneš nic bez čekání.
Ano, dnes se máme lépe. Zatímco dříve jsi si mohl barák postavit sám, tak dnes je postavit barák maličkost – ve srovnání s cenou pozemku je cena nového domu drobných. Vidíš ten posun…

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) ---.105.broadband13.iol.cz
17. 8. 2010 2:35

Re: Zajímavé

Sorry, ale i dnes je reálná možnost vydělat si / vlastníma rukama si postavit, takže lízátko si nech pro sebe. A opravdu nemusím čekat, až se OPBH milostivě za pět let uráčí.
Tvé poznámky mě neurážej, protože argumentuješ dle svých představ (o tom, co si asi tak myslím), ne dle toho, co já si myslím. :) Co to má společného s korektní diskusí, to je věc jiná; to, že se neobejdeš bez zbytečných osobních poznámek místo věcné debaty – nemusíš vymejšlet srovnání jiný, protože taky existuje možnost nevymejšlet žádný, jestli tě to napadlo – vypovídá hlavně o tobě. :)
A mimochodem, já jsem nikde nepsal, že dnes je bydlení zadarmo, tak se zamysli, čemu vlastně oponuješ.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 12:09

Re: Zajímavé

Benzin stál 8–9Kč až koncem osmdesátých let, v r. 83 stál super 4 Kč, a to ještě dlouhou dobu.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 17:45

Re: Zajímavé

Taky ses narodil mnohem později…

Jarda D.
13. 8. 2010 8:42

Re: Zajímavé

Dobrá, jsme u srovnávání. Dnes je průměrná mzda cca 23000 Kč, tenkrát mohla být tak 2500 Kč – t.j. dnes cca 9,2 násobek. Takže počítejte se mnou (v závorce vždy stará cena * 9,2) – benzín (36,80), nafta (9,20 – tenkrát ale osobní auta na naftu nejezdila), rohlík (2,76), chleba (47,84), kilo bůčku (184), lístek do kina (36,8), cigarety (40,48), barák (2.300.000).
Hmm, koukám na to a nechápu co řešíte. To opravdu bylo podle vás levně?

Nox
Nox (neregistrovaný) ---.sattnet.cz
13. 8. 2010 9:03

Re: Zajímavé

Pri techto vypoctech doporucuji srovnavat tez cenu bydleni, vody a elektriny.

Voda
Voda (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
13. 8. 2010 9:23

Re: Zajímavé

To nedělejte, kdyby si to přečetli mladý :-)
Voda 70 krát
http://ekonomika.idnes.cz/voda-za-dvacet-let-zdrazila-70krat-v-cene-uz-dohani-nemecko-pzn-/ekonomika.asp?c=A091221_194033_ekonomika_vel – Jak může dvacet let po revoluci pětina potrubí být děravá ??????????

benzin
benzin (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
13. 8. 2010 11:14

Re: Zajímavé

A proc ne? Drevo ma docela dobre vlasnosti a pokud to funguje tak neni duvod to prestavovat.

P.S.: Cena vody nastoupala tak hodne hlavne protoze se snizila spotraba a proste nektere naklady (nad naddimenzovane rozvody a cisticky) jsou vicemene fixni, bez ohledu na mnozstvi spracovane vody, tak cena takhle narostla. Btw. to naddimenzovani nekritizuju, jenom konstatuju v dobe kdyz to staveli to vypadalo jako rozumne rozhodnuti.

§
§ (neregistrovaný) 193.86.121.---
13. 8. 2010 14:02

Re: Zajímavé

A proč nás po revoluci nabádali očekávatelé funkcí k šetření? Že pak ceny půjdou dolů, když se nebude plýtvat. A ono se „plýtvalo“ – v paneláku nebyl problém si napustit plnou vanu horké vody každý den – ukažte mi, kdo si dnes dovolí se každý cen koupat ve vaně! Možná tak sprchovat. Ale když započítáme soukromé vyhřívané bazény některých vlivných a mocných a zprůměruje se to s tou sockovou lůzou, tak se každý občan 2× denně koupe ve vrchovaté vaně.

Sten
Sten (neregistrovaný) ---.seznam.cz
13. 8. 2010 15:04

Re: Zajímavé

Ovšem zapomínáte na to, že ne všechny náklady platíte v ceně vody. Dříve to bylo hodně dotované (v podstatě všechny větší zařízení zatáhl stát), dnes to už moc dotované není. Také je nutné pamatovat na daleko přísnější hygienické normy pro vodu pitnou a pro čističky. Mimochodem ve výsledku mi to pořád vychází, že mnohem nižší spotřebou vody (nové pračky a splachovací zařízení, sprchování místo koupání) domácnosti ušetřily

lojza
lojza (neregistrovaný) 81.90.252.---
13. 8. 2010 9:19

Re: Zajímavé

zajímavější než srovnávat průměr mzdy by byl medián nebo modus příjmu. Jinak s tim mávaj extrémy a lidi, kteří nežijou ze mzdy

Vladim
Vladim (neregistrovaný) ---.dpp.cz
13. 8. 2010 14:30

Re: Zajímavé

Taktak…Nejjed­nodušeji škrtnout 20% obyvatelstva s nejvyššími přijmy a 20% s nejnižšími.Pak můžete říct, že přijem 60% obyvatel je…

§
§ (neregistrovaný) 193.86.121.---
13. 8. 2010 9:30

Re: Zajímavé

Byla jiná struktura výdajů. Kolik stála voda, plyn, elektřina, nájem …? Prostými kupeckými počty dojdu při dnešní cca 10× vyšší mzdě k cenám mnohdy i 20× vyšším. Co je mi platné, že něco je levnější, když je to i nekvalitní a tak zatímco dřív mi vydržel mrazák 20 let, dnes se po 5ti letech rozsype, oprava je nerentabilní a já za těch 20 let musím onen mrazák koupit 4×! Někdy je sice technická úroveň vyšší, ale mnohdy také ne. Jestli má nějaký výrobek držadlo vodorovně a dnes svisle, nepovažuji za takový technický pokrok, abych musel výrobek po 5ti letech obměňovat.
Ve vašem srovnání proto vidíte, že po přepočtení dnešních vyšších platů na současné ceny jsme u benzínu nastejno, nafta byla tehdy směšně laciná, u rohlíku jsme vyjma pražských SM/HM taky na stejných penězích, chleba je dnes lacinější, ale kdo ví, jak to bude po případné neúrodě a prázdných sýpkách, bůček je dnes levnější, kino je zase dnes 4× dražší, cigarety vychází dnes levněji, srovnatelný barák (stěny ze zdiva, nikoliv z papundeklu a sádroše) za přepočtených 2,3 mil nepostavíte, ještě k tomu musíte přičíst cenu pozemku.

A ještě k vašemu srovnání: vámi uváděná dnešní průměrná mzda je v hrubém, ceny v čistém. Což se moc srovnávat nedá; za socíku navíc brali všichni podobně (netvrdím, že to bylo optimální, ale byly profese preferované a zatracované už tehdy), dnes jsou propastné mzdové rozdíly vytvářející onen průměr, na který 2/3 lidí nedosáhne. Nevím, kolik tehdy byla přesně čistá mzda, ale vámi udávaných 2,5 tisíce (hrubých/čistých ???) mi nepřipadá vůbec reálných, protože já v těch letech po ZVS jako THP bral oněch 2,5 tisíce základ, k tomu přesčasy, starší a dělnictvo mívalo ještě daleko víc.,

Nepatrné zvýšení životní úrovně bylo zaplaceno neadekvátně vysokým zadlužením státu, domácností a rozprodejem státního majetku tak, aby zisk mohl odtékat do ciziny a nemohl být použit pro další rozvoj republiky.

Nevím, kde bychom byli za 20 let, kdyby tu byl stále socialismus (pozor na slovíčkaření – komunismus tu nikdy nastolen nebyl). Řada lidí charakterizuje socialismus šedesátými léty, to MP3 nebo DVD neměli ani v Americe. Koncem 90. let tu už bylo i poměrně dost zboží ze západu, člověk se nemusel bát odít do tuzexovým džínsů, že dostane nějakou vyrážku, konzumoval kvalitní potraviny bez éček. Všechno má svoje klady a svoje zápory. S přibývajícím věkem pak už člověk dává přednost tomu, zda může jít svobodně k lékaři a zda ho případná chřipka nezruinuje tak, že mu prodají střechu nad hlavou než jestli v českém obchodě sežene týden po vydání v cizině nejnovější CD. Pominu dnešní možnost stažení z Rapidu, ten taky tenkrát nebyl, porovnávali bychom neporovnatelné. Proto se dnes umění tak masově neprodává jako kdysi, i když možná taky vychází levněji než kdysi (tenkrát naše LP stálo 44 / 50 Kčs, zahraniční licenční LP až 120 Kčs, dovoz ze západu na černém trhu přes inzerát 200 Kčs).

MMM
MMM (neregistrovaný) 195.47.24.---
13. 8. 2010 10:35

Re: Zajímavé

Tyhle ódy na socialismus, to je fakt masakr. Jenom zapomínáte, že lidé hromadně utíkali odsud – a ne obráceně. Čím to jenom mohlo být? Že by ti lidé byli tak hloupí a toužili po chudobě zbídačelých kapitalistických států? Proboha vzpamatujte se! Pamatuji si moc dobře, v jakých příšerných hadrech tady lidi chodili, pamatuji si, že si tady lidi úplně běžně museli pěstovat vlastní jídlo na zahrádkách, i maso. Pamatuju si na rozpadající se infrastrukturu, do které nikdo nedal ani korunu, celé to jelo jenom z podstaty. Staré podniky, které vyráběly nekonkurenceschopné zboží (vyvážené především do států, které neměly čím platit). Na tu hnusnou sebranku stalinistů, co byla u kormidla. Na cenzuru, na fízlování sousedů. Na to, že nebyl problém zbavit někoho přístupu ke vzdělání. Na kastování lidí podle původu. Na to, že jedni mohli cestovat do zahraničí a druzí ne. Na vraždění vlastních občanů na hranicích. A když vzpomenu na padesátá léta a to, co komunisté udělali vlastním lidem, je mi tolik na zvracení, že se to ani nedá popsat. Ale vy jste se určitě měl překrásně – byl přece levnej bůček a startky bez filtru…

eva
eva (neregistrovaný) ---.client.ufon.cz
14. 8. 2010 1:15

Re: Zajímavé

ale meli jsme nase ceske podniky, ktere vyvazely i na zapad, fungovaly 150 i vice let, mely historii , tradici, delaly kvalitni zbozi…ted jsem vozime zdravi skodlive veci z Ciny a jinych statu a umirame na rakovinu… krev, kapacky se davaji do skodlivych plastu a co jine potraviny? kdo zaruci, ze je ten plaswt nezavadny a neskodi nasemu teli...... pak papalasi rozdali nase podniky za auta a rekreace, stali jsme se smetistem Evropy… misto, abychom vyrabeli, tak sem vozime odpad … ano, bylo par poprav, tenkrat byla jasna pravidla a ta se musela dodrzovat, pak par zfingovanych procesu… ale co dnes? vrazdi se verejne, ztraci ci unasi se lide, cim krmi telka mladez… samymi vrazdami a decka pak zavrazdi rodice a nekdy jim mozna nedojde, ze jsou v realu a ne v telce… decka travi cas na facebooku a u netu, misto aby byla venku a sportovala … asi se i udavalo, to se delo, deje a bude dit stale… ale driv se problemy a stiznosti resili, dnes si muzete otevrit okno a vysledek bude stejny… obleceni jsme si usili pekne, tedy kdo chtel, netahali jsme sem obnosene veci dane na charitu z ciziny… tim jsme spotrebovavali nase materialy … vyvazeli jsme nabytek, ted drevo a nabytek sem pak dovezem… vozime sem sber z ciziny, drive to bylo naopak… proste jsme smetistem Evropy … byly 3 druhy prasku na pradlo, ale praly a clovek se neosypal … lidem, kteri utekli se vraci majetek a lide, co byli v koncentracnich taborech, na nucenych pracech, majetek jim byl ukraden se dalo par supu, mysleno drobnych… ono uz jich moc na zivu neni, ale tech, co utekli, si narokuji buhvijaci pribuzni… proc se vbetsina lidi chova jak hieny a to si nejsem jista, zda je neurazim, myslim tim ty hieny… dnes na ulici prekroci vetsina cloveka, misto aby pomohla… nekteri si hraji na malomestaky a nemaji na to, chlubi se buh vi cim… ale v majetku to neni … ale to jim v jejich zahledenosti neni jasne … je divna doba. kazdy se zavre za dvere, na patre se lidi uz ani nepozdravi… divna zla a smutna doba … chodi se pres mrtvoly … po me potopa… chjo, divna doba

Tomáš
Tomáš (neregistrovaný) ---.105.broadband13.iol.cz
14. 8. 2010 3:21

Re: Zajímavé

a) Dříve se snad vraždilo jen „neveřejně“?
b) Jak souvisí trávení času na netu s režimem?
c) Za socialismu se na rakovinu neumíralo?
d) Kvalita – a co třeba ftaláty nebo DDT?
e) Telka se tehdy i nyní dá vypnout, ale dnes se aspoň dá sem tam něco vybrat.

ZaZu
ZaZu (neregistrovaný) 86.63.218.---
14. 8. 2010 11:48

Re: Zajímavé

Nedívejte se na Novu, nečtěte Blesk a hledejte v životě taky něco pozitivního.
Ale jestli ten svět vidíte jen tak, jak píšete, pak si vemte silný provaz, najděte si pořádný strom a rovnou to ukončete a netrapte se a hlavně neplácejte nesmysly.
Nejsem žádný prvoplánový životní optimista, ale schopnost vidět věci reálně a v kontextu času jsem, zaplať panbůh, ještě ve svých devětapadesáti neztratil.
A život je i ve své kompikovanosti opravdu krásný.

Augusto
Augusto (neregistrovaný) ---.anonymouse.org
13. 8. 2010 12:01

Re: Zajímavé

A tyto bolsevicke blaboly nam tu zneji z IP adresy patrici Ministerstvu financi 20 let po revoluci. Bolsevicky ourada misto prace, za kterou ho mi danovi poplatnici platime, siri rudou propagandu… Hnus! Doufejme ze nova vlada si na takova netahla posviti a posle je pres palubu…

eva
eva (neregistrovaný) ---.client.ufon.cz
14. 8. 2010 1:19

Re: Zajímavé

nova vlada posle nas vsechny pres palubu … koryto je koryto, slib je slib … chamtivost je chamtivost … po nas potopa…

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 18:13

Re: Zajímavé

Přesně takto se chovali a vyjadřovali ti nejvíce zapálení bolševici v padesátých letech! Ale tvůj intelekt je zjevně nedostatečný k tomu, abys to pochopil! Typický exponát „pravicového“ blba…

F
F (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
13. 8. 2010 12:48

Re: Zajímavé

OK, jak dlouho smeji lide pouzivat mobilni telefon na Kube, jak je to s pristupem k internetu v Cine a jak je to se zdravotnictvim v KLDR. Chapete, ze svoboda, kterou jsme ziskali a postupne ji zase ztracime je to nejcenejsi co muzeme mit. Chapu, ze svobody se clovek nenazere, ale nevidim, ze bychom v zemi meli hladomor jako tomu bylo napr v KLDR.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 18:22

Re: Zajímavé

To je naprostá pravda, ale debata je snad trochu o něčem jiném. A mimochodem, myslím, že i dříve jsme se mohli srovnávat s jinými zeměmi, než zrovna s Kubou a KLDR.

F
F (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
17. 8. 2010 12:15

Re: Zajímavé

reagoval jsem na posledni odstavec daneho clanku, ano tehdy jsme se mohli srovnavat s jinymi zememi, ale bohuzel v tech se statni zrizeni take zmenilo. Takze zeme kde se statni zrizeni nezmenilo ze socialistickeho jsou ty uvedene a jak to tam vypada je mozne posoudit, asi by to u nas nedopadlo az takhle, ale verim, ze bychom se meli hure. Nerekl bych ze se mame hure nez v jinych evropskych zemich byvaleho vychodniho bloku (krome vychodniho nemecka – to ale je velmi dotovane), takze si myslim, ze pomer zustal alespon zachovan, mame se porad stejne lepe pred polaky, madary, slovaky, ukrajinci nez predtim. Dokonce si troufam tvrdit, ze se mame lepe nez podstatna cast Italie, Portugalska, Spanelska, Recka a verim, ze to pred 20lety bylo obracene.

F
F (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
17. 8. 2010 12:29

Re: Zajímavé

chybicka :) …posledni odstavec daneho nazoru… k clanku me vyjadrnei nepatrilo :)

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
17. 8. 2010 16:56

Re: Zajímavé

Ano, s tím naprosto souhlasím, že jsme se měli mnohem lépe, než ve VŠECH zemích bývalého soc. tábora (a to včetně SSSR!), to je jisté. A zrovna tak jako vy nevěřím, že bychom dopadli stejně jako KLDR či Kuba, přeci jen žijeme (naštěstí) v civilizovanější části světa. Ale hlavně zde nebyl až tak tvrdý režim a lidi se zde nedají vodit za nos donekonečna (díky právě také té civil. Evropě), i když to tak vždy nevypadá. S čím bych ale nesouhlasil, je ta vaše poslední věta, k podstatné části Itálie, Španělska a stále i toho Řecka máme pořád ještě dost daleko. Ale je fakt, že Řecko nám vyšlo velmi razantně naproti…

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
17. 8. 2010 17:07

Re: Zajímavé

Chybička také, a hned v první větě: …že jsme se měli A MÁME mnohem lépe…

F
F (neregistrovaný) ---.eurotel.cz
18. 8. 2010 10:14

Re: Zajímavé

ano je to otazka, je pravda ze tim „podstatna cast“ jsem umyslne myslel chudsi regiony danych zemi tj: jih Italie, Spanesko bez Katalanska a Madridu, Recko je tezke nejak posoudit jako celek, chudsi regiony mit budou take :), ale jejich HDP se blizime (27k USD 2008 v CR 32k USD 2008 v Recku), to mame jeste porad co delat, ale neni to nedosazitelne vzhledem k zabrzdeni Recka. Tim samozrejme nechci rici, ze by Recko melo byt nas vzor. Shrnu-li: mame se lepe a existuji takovi, kteri se maji hure, ale dle meho nazoru jich neni vetsina. Budme pozitivni, kdyz nekdo hleda jen to spatne, tak pak bude zapskly a neco pro zlepseni bude delat s neochotou, takze bez vysledku, peceny holuby si bohuzel dovolit nemuzeme, nemame ropy jako Venezuela, nebo Dubaj.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
18. 8. 2010 12:52

Re: Zajímavé

Naprosto s vámi souhlasím, snad jen dodám, že „pozitivně myslet“ je jednou z největších slabin české nátury. Ale podezírat, překrucovat a znevažovat skutečnosti a lhát jenom proto, že to neodpovídá tomu, co chci slyšet, to je naopak silnou stránkou. Ono stačí navštívit čas od času jakoukoliv „diskuzi“ na Novinkách…

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 12:25

Re: Zajímavé

Mladíku, víš v čem je problém? Pominu fakt, že koncem osmdesátých let byl průměrný příjem o několik set vyšší, ale pobíralo jej 70 procent lidí. Dnes je sice průměr 23tis, ale poměr je zcela opačný, více než 70 procent na něj nedosáhne! A ty tvé „výpočty a přepočty“ opravdu odpovídají pouze základnímu vzdělání, a to bez urážky.

MoB
MoB (neregistrovaný) ---.cust.warnet.cz
17. 8. 2010 20:45

Re: Zajímavé

Obávám se, že to je matematicky nemožné. Ale ideologicky to je v pořádku, to si můžete vymyslet co chcete.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
18. 8. 2010 12:39

Re: Zajímavé

Připadá-li vám to matematicky nemožné, důvod patrně nebude v „ideologii“, ale někde jinde, snad ve vaší znalosti prosté matematiky. Z nějaké nostalgie po starých časech mě opravdu podezírat nemusíte, ale ideologii skutečně nesnáším, a to ani tu s opačným znaménkem, vy ano?

Karel
Karel (neregistrovaný) 93.90.162.---
13. 8. 2010 10:19

Re: Zajímavé

Barák šlo postavit za 250.000? To je cca než 150 násobek průměrné měsíční mzdy. Přepočteno na dnešek by to bylo asi 3.5M a za to barák postavíte i dnes. Benzín je naštěstí levnější než tehdy, podle průměrné mzdy by dnes měl stát přes 50Kč za litr a to naštěstí ještě nestojí. A rohlík.. kdyby dnes měl rohlík stát 4Kč, tak tu asi vypukne revoluce. Takže zápory už známe. Takže, kde jsou nějaké klady?

mist
mist (neregistrovaný) ---.adsl.tmcz.cz
13. 8. 2010 10:55

Re: Zajímavé

v r. 1983 tvoje ceny určitě nebyly. ty jsou tak z konce šedesátých let.

zdeněk
zdeněk (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
15. 8. 2010 17:43

Re: Zajímavé

Tak ty ses evidentně narodil až po převratu…

ferda
ferda (neregistrovaný) 80.82.144.---
5. 11. 2010 18:38

Re: Zajímavé

No, kdyz si k tomu vsemu pridate jednu nulu, tak Vam vyjde, ze bylo draz nez je dnes, nebo vy platite za rohlik 3 kc, litr benzinu 40 kc a to nebyla jeste DPH a spotrebni dan!

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem