Spočítejte si...

Zavřít

Řekli si o milion a za dvě hodiny jej měli. Dobrý nápad může pomoci k penězům

Máte dobrou myšlenku, skvělé kolegy a chybějí vám „jen“ peníze. Jít do bank nelze, nebudete pro ně bonitní. Podíl prodat také nechcete, tak zkusíte oslovit běžné lidi. A funguje to.

Jedni si řekli lidem ze svého města o peníze na vybudování dalšího baru, ti druzí umožňují osobám s dobrými nápady je realizovat. A těm, co mají peníze a rozhlíží se po příležitosti, zase pomáhají dobře investovat. Píšeme si o dalších projektech, jejichž tvůrci nám vyprávěli své příběhy na konferenci o P2P sdílené ekonomice.

Řekli si na Facebooku o milion

Jan Vlachynský a Andrej Vališ v Brně vlastní úspěšný a originální Bar, který neexistuje. A protože se za dva roky jeho fungování stal vyhledávaným místem, nápad otevřít další bar, tentokrát se jménem Super Panda Circus, na sebe nenechal dlouho čekat.

Jediné, co scházelo, bylo dost peněz. Rozhodli se proto na Facebooku prostřednictvím videa požádat lidi o prostředky, které by pomohly nápad zrealizovat.

Proč se nevydali cestou crowdfundingu? Přišel jim příliš zavazující a oni nechtěli slevovat ze svých představ. Předsevzali si proto získat jeden milion korun jen s pomocí natočeného videa, webu a stránky na Facebooku.

Svým věřitelům nabídli roční splatnost vypůjčené částky s 6% zhodnocením. Peníze přijímali bez nároku na podíl ve firmě a bez ručitele. Minimálně bylo možné do projektu vložit 5000 Kč, maximálně 100 000 Kč s tím, že věřitel peníze složí do dvou týdnů od podpisu smlouvy.

Původně odhadovali, že by se peníze mohly vybrat za dva týdny. Už po dvou a půl hodinách po zveřejnění videa na Facebooku ale museli potenciální zapůjčitele odmítat. Nakonec na nový bar vybrali 1,2 mil. Kč (nejčastěji lidé poskytovali částky kolem 20 tis. Kč) a odmítli nabídky za dalších 6 mil. Kč. Splatnost se zkrátila na dva měsíce, ačkoli ještě zbývá rozdat trička a propisky, jak sami s úsměvem zdůrazňují.

Projekt uskutečnili s penězi od 24 lidí, jejichž většinu tvoří občasní či pravidelní návštěvníci Baru, který neexistuje. Nabídek se sešlo tolik, že majitelé nemuseli slevit ze svých původních představ o podmínkách spolupráce. O projekt se dodnes zajímají média a vzhledem ke komentářům na Facebooku („Bar, kde nikdy není místo“) se dá předpokládat, že se mu stále daří skvěle.

Adam Vodička nám na konferenci vyprávěl, jak jim lidé za 2,5 hodiny poslali 1,2 milionu korun
Autor: Internet Info

Adam Vodička nám na konferenci vyprávěl, jak jim lidé za 2,5 hodiny poslali 1,2 milionu korun

Abyste si nemysleli, že se jim peníze slétly tak nějak samy do klína, nutno poznamenat, že se získáním kapitálu měli zakladatelé (k novému projektu si přizvali ještě Adama Vodičku) i nějaké náklady. Záležet si dali hlavně na kvalitě videa, a proto za něj zaplatili 52 tis. Kč. Na úrocích je vypůjčená suma stála ještě o 20 tis. Kč víc. Ostatní náklady tvořily právní služby (19 tis. Kč), náklady na reklamu na Facebooku (7 tis. Kč) a ostatní drobnější výdaje (dohromady 13 tis. Kč).

A co bylo na celém projektu nejtěžší? Podle Adama Vodičky bylo největší výzvou 20× vyběhnout schody do rozestavěného baru při natáčení videa.

Přijde vám nevhodné žádat o peníze nebo pomocnou ruku? Přečtěte si náš článek Dala hudbu volně ke stažení a lidé jí poslali přes milion dolarů se záznamem vystoupení Amandy Palmer na TED Talks.

Najít pro dobrý nápad finanční podporu

Pohádka o odměně za odvahu požádat o pomoc měla v případě baru Super Panda Circus dobrý konec. Další projekt, o kterém si teď napíšeme, tvoří lidé, kteří se snaží podporovat zajímavé nápady a hledat pro ně vhodného soukromého investora. Fungují pod názvem BUSYMAN.cz. Projekt, který byl původně sám start-upem, založil Filip Major, kterého štvalo, že inovativní nápady často skončí kvůli penězům v zahraničí.

Od té doby kolem sebe shromažďuje tým, který pomáhá lidem se zajímavou myšlenkou formovat konkrétní projekt a byznys model a hledá lidi, co se nápadem nadchnou a podpoří ho svými penězi. Platí, že investor si vybírá projekt výměnou za určité požadavky (například podíl na zisku a podíl ve firmě apod.), které buď jsou, nebo nejsou pro nositele myšlenky akceptovatelné.

Jakub Domitra a Martin Zvěřina z BUSYMAN.cz
Autor: Internet Info

Jakub Domitra a Martin Zvěřina z BUSYMAN.cz

Podle Jakuba Domitry jsou soukromými investory nejčastěji lidi z prostředí byznysu se zaběhnutým podnikáním, kteří už předali exekutivu a nyní se poohlíží po dalších zajímavých možnostech, kam svůj kapitál vložit. Skupina autorů je naopak různorodá. Najdete tu maminky na mateřské, programátory i umělce.

Pokud se týmu z BUSYMAN.cz zdá nápad smysluplný, hledají vhodného investora. Než obě strany ale propojí, předchází tomu řada schůzek s každým z nich zvlášť. Zde se snaží odhadnout, zda ti dva pro sebe budou pro danou spolupráci ti praví. Pokud se investor i autor dohodnou, získává BUSYMAN.cz provizi za úspěšnou realizaci projektu ve výši od 1 do 10 %. Další položky ceníku pro autory a investory najdete na webu.

O nové projekty v BUSYMAN.cz nouzi nemají. V současnosti se starají o 71 aktivních projektů. Od svého vzniku společnost pomohla proinvestovat 70 000 000 Kč do 50 startupů. Ostatně některé nápady podporuje i samotný tým. Nově za tímto účelem vznikla také společnost Busyman Trust pro podporu start-upů. Vznikají i další vlastní projekty, například fairplayauto.cz pro nákup a prodej vozů bez autobazaru, Crown Coin atd.

V minulosti podle Domitry nikdy nebylo potřeba dělat jakoukoli formu náborové kampaně ani pro povzbuzení zájmu investorů. Ti přichází sami a informace předávají dalším.

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 10. 2015 19:41
Zasílat nově přidané názory e-mailem