Hlavní navigace

Recenze: Osobní a rodinné bohatství

17. 1. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Pečujete dobře o svůj majetek? Každý den na nás z různých stran útočí sugestivní reklama: investujte s námi, pojistěte se, kupte si naše finanční produkty. V rychle se rozšiřující nabídce se stále obtížněji orientují i lidé, kteří s penězi každý den pracují. Jak optimálně hospodařit?
 Osobní a rodinné bohatství - kam s penězi

Jak své finanční prostředky optimálně uložit a neprohloupit? Jak je nechat vydělávat především na vás a až na druhém místě na provize vašich finančních poradců a zprostředkovatelů?

Autor trilogie Osobní a rodinné bohatství Miloš Filip, ředitel a předseda představenstva penzijního fondu, popisuje typická slabá místa a úskalí péče o finance v českých domácnostech a nabízí celou řadu receptů na zlepšení. Jmenujme zde jen jeden příklad za všechny: prodloužení investičního horizontu. Češi podle průzkumu České bankovní asociace z roku 2006 přemýšlejí především o tom, jak zvýšit své příjmy a snížit výdaje. Finanční plánování a investování u nich zůstává na spodních místech žebříčku finančních priorit. A zdaleka to neplatí jen pro ty, kterým po úhradě běžných výdajů na spoření a investování mnoho nezbývá.

Osobní a rodinné bohatství - jak chytře investovat

Kapitoly trilogie Osobní a rodinné bohatství (Kam s penězi, Jak se zajistit, Jak chytře investovat) pokrývají široké spektrum veskrze užitečných témat: jak diverzifikovat osobní příjmy, jak ušetřit náklady domácnosti, jak se rozumně zadlužovat, proč spořit, nebo kam a proč vůbec investovat. Cesta k rodinnému bohatství vede podle Filipa přes aplikaci jednoduchých finančních pravidel a návodů. V trilogii najdete základní i pokročilejší témata osobních financí a investování, která jsou bez výjimky podávána nejen se snahou dobře vystihnout podstatu problematiky, ale zároveň i s ambicí učinit to svěžím a vůči čtenáři – neprofesionálovi přátelským přístupem. Na rozdíl od obecnějšího úvodního prvního dílu se druhá a třetí část uceleně věnují otázkám, na něž musí dříve či později hledat odpověď každý z nás – financování vlastní penze, bydlení a dlouhodobému investování s cílem vybudovat rodinné jmění.

Alespoň základními dovednostmi, jak nakládat s osobními a rodinnými financemi, by měl disponovat každý průměrně vzdělaný člověk. Brzdou rychlého dosažení tohoto kýženého stavu je fakt, že na českých školách se doposud žádný předmět „Osobní finance“ systematicky nevyučuje. Drtivá většina Čechů je tak vržena do finanční praxe bez odpovídající přípravy. A velká většina i závažných finančních rozhodnutí, jako je třeba pořízení bydlení, je potom realizována tak říkajíc „od boku“ – s menšími, nebo i většími chybami.

Osobní a rodinné bohatství - jak se dobře zajistit

Finanční trilogii Miloše Filipa oceňuji především jako dobře vybraný a utříděný zdroj finančních informací i praktických doporučení. Ve svém oboru nemá tato publikace v moderní české všeobecně-vzdělávací literatuře konkurenci. Je příjemné, že autor není pouze teoretik, ale může se opřít o vlastní zkušenosti finančního poradce a konzultanta (což rozhodně neznamená, že si na „své“ nepřijdou i čtenáři, kteří mají rádi teoretičtější úvahy a zajímavé spojitosti moderních finančních teorií s praxí).

skoleni_15_4

Dovolím si na závěr malý bonmot: prostudování trilogie Osobní a rodinné bohatství je výbornou prevencí pro všechny, kdo nechtějí svými kontakty se světem peněz zhmotnit titul velké románové trilogie 19. století: „Ztracené iluze“, ale spíše, třeba po vzoru Star Wars, Epizody IV., získat ohledně osobních a rodinných financí „Novou naději“.

A co mohu knížkám Miloše Filipa popřát do budoucna? Vedle průběžných aktualizací třeba tvrdé desky nebo barevné provedení. Široký okruh spokojených čtenářů si nepochybně dokážou najít samy.

Kolik knih ročně přečtete?

Byl pro vás článek přínosný?