Hlavní navigace

Realitní kanceláře a krize – které zaniknou a které vydělají?

22. 1. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V posledních několika měsících se stále více diskutuje o dopadech finanční krize na situaci v České republice. Mluví se třeba o snižování počtů pracovních míst, bankrotech bank a poklesu cen nemovitostí. Hovoří se také o ukončení činnosti mnoha realitních kanceláří v důsledku snižování poptávky po koupích a prodejích nemovitostí. Mají malí hráči na trhu šanci, anebo se udrži jen velké kolosy?

Přežijí jen hráči s kvalitními službami

Velcí realitní hráči mluví o oddělování zrna od plev. Podle nich nebudou mít malé „realitky“ dostatek finančních prostředků na propagaci, proto podle nich až polovina skončí. Malé realitní společnosti mluví o skutečném boji o klienta a o nasazení všech sil pro uspokojení jeho potřeb. Doslova slibují udělat vše, co mu na očích uvidí. Jisté je, že všechny realitní kanceláře budou muset rapidně zkvalitnit své služby, pokud chtějí během finanční krize přežít a prosperovat.

Od zaměstnanců a makléřů velkých a zavedených realitních kanceláří se očekává, že podají standardní výkon. Ve většině případů tak tomu je, jednotlivé pobočky poskytují služby garantované kvality. Strategie těchto společností je říkat klientům, že ve skutečnosti finanční krize ještě trh s nemovitostmi příliš nezasáhla a že se prozatím není čeho bát. Že nemovitosti se stále budou prodávat a kupovat a že každá nemovitost má svého kupce, tedy i ta klientova. Toto chování je umožněno stále poměrně velkým množstvím nemovitostí, které nabízejí k prodeji. Dále díky větším finančním rezervám a možnostmi vzájemné finanční výpomoci mezi jednotlivými pobočkami se nacházejí ve výhodnější pozici. Relativní nevýhodou pro klienta je, že nejsou tak existenciálně závislé na zprostředkování prodeje jeho nemovitosti a tudíž nemusejí v jeho prospěch vyvíjet maximální snahu. Čtěte více: Nastává vhodná doba k nákupu nemovitostí?

Obavy o cenu nemovitosti během krize

Časy finanční krize na lidi působí na mnoha frontách obyčejného života. Lidé se obávají, že ztratí zaměstnání, že přijdou o zaměstnání jejich blízcí, že jejich nemovitost ztratí hodnotu, že jejich peníze ztratí hodnotu, že nebude dostatek základních potřeb (příkladem může být zemní plyn) atd. Pokud lidé z nějakého důvodu přistupují k prodeji své nemovitosti, často, zvlášť v dnešní době, mají strach, zda se jejich nemovitost prodá za cenu, kterou jsou schopni akceptovat, nebo zda se vůbec prodá. Čtěte více: Když se zaměstnanec stane v práci nadbytečným.

Někdo má pevné nervy a rozhodne se, že si svoji nemovitost prodá sám. Někdo však věří, že realitní kanceláře jsou schopny i v takto těžké době jako je dnes prodej nemovitosti uskutečnit, a kontaktuje je.

Hledáte dům, nebo byt? Zkuste reality.mesec.cz

Menší realitní kanceláře, pokud si odmyslíme jejich menší část – v poslední době zmiňované „garážové realitky“ se špatnou kvalitou služeb – mají v dnešní době logickou výhodu v tom ohledu, že mohou být pro své klienty skutečnou podporou, majákem v rozbouřeném moři. Kvůli menšímu množství „svých nemovitostí“ se mohou každé nemovitosti více věnovat, to znamená, že si ujasní všechny její výhody a nevýhody a stanoví si přesnou prodejní strategii, pomohou majiteli s vylepšením jejího stavu a každému potenciálnímu kupci ukážou, že mají tuto transakci kompletně zmapovanou a že jsou připraveni ji uskutečnit. Nutno dodat, že v zostřené konkurenci je toto jejich chování nutnou podmínkou pro přežití. Ty, které se tímto způsobem nepřizpůsobí, zaniknou. Čtěte více: Velké ryby se neutopí, cenová bublina však splaskne.

Bloguje se o nemovitostech

Rovněž není pravdou, že by měly malé realitní kanceláře zkrachovat kvůli nedostatečným finančním prostředkům na vlastní propagaci. Těžko sice mohou soutěžit s kapitálově silnou konkurencí v celoplošné a masivní reklamě, mají však možnosti efektivního zacílení na skupinu lidí připravujících nákup či prodej nemovitosti. Za mnohem menší peníze jsou schopny oslovit zcela cílenou reklamou lidi zajímající se o své nemovitosti třeba v časopisech o bydlení a na internetových serverech, které se problematikou nemovitostí zabývají.

Začíná se také rozvíjet systém, který je již v západních zemích standardní. Každý realitní makléř si tam vede svůj vlastní internetový blog, kde se dělí s návštěvníky o postřehy na trhu s realitami, o prognózy, obchodní triky a rady pro prodávající a kupující. Prodejci a kupci tak mohou zjistit schopnosti „svého“ makléře ještě předtím, než ho zkontaktují. Už také podle jeho způsobu vyjadřování a názoru mohou zjistit, že si s ním rozumí a nebude jim dělat problém se s tímto člověkem o prodeji své nemovitosti otevřeně bavit.

Nové služby a nové trendy jsou konkurenční výhodou

Rovněž stále se zvyšující počet informačních médií dává větší šanci na zviditelnění menších realitních kanceláří. Takřka každé internetové a tištěné periodikum se nyní zajímá o dopady finanční krize na majetek českých občanů. Menší realitní kanceláře poskytují těmto médiím informace „z první ruky“, neboli dávají médiím příběhy lidí, kteří byli krizí přímo zasaženi. Tímto způsobem rovněž zvyšují u čtenářů těchto médií povědomí o jejich službách a stoupá jim pravděpodobnost, že někdo ze čtenářů jejich služeb využije raději, poněvadž s krizí již mají „své zkušenosti“.

Výhoda nových přístupů v zostřené konkurenci je zřejmá, větší realitní kanceláře zatím tímto způsobem nepostupují. Otvírá se tak možnost i pro menší hráče na realitním trhu k získání konkurenční výhody. Čtěte více: Kde investovat do nemovitosti a jaká jsou rizika?

skoleni_15_4

Odpověď na otázku, které realitní kanceláře během finanční krize zkrachují a které na ní vydělají, není však jednoduché vyslovit. Může se stát, že lidé budou věřit více zavedeným značkám nebo budou chtít využít většího nasazení menších realitních kanceláří, pro které je každý obchod důležitý, neboť se nyní jedná o jejich přežití.

Autor je provozovatelem serveru odhadonline.cz

Prodávali byste nemovitost raději prostřednictvím realitky, nebo vlastními silami?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).