Spočítejte si...

Zavřít

Quo vadis, Slavia pojišťovno?

Jak se daří jedné z nejrychleji rostoucích a nejlevnějších pojišťoven na českém trhu? Klienti Slavie se dají rozdělit na dvě skupiny: jedna ji miluje za ceny pojistného a ta druhá již měla zkušenost s pojistným plněním.

Konkurenti Slavia pojišťovny nám často mimo oficiální záznam tvrdili, že na tom není Slavia dobře. A pokud se něco nezmění, tak můžou být ohroženi i její klienti. Pokusili jsme se zjistit, zda jde o účelové strašení klientů pojišťovny, nebo se Slavia již stabilizovala.

Hospodaření: v roce 2010 rekordní ztráta

V obchodním rejstříku jsme našli výroční zprávu pro rok 2010, výroční zpráva pro rok 2011 se zde objevila až 28.8.2012. Dozvíme se v ní například, že zatímco v roce 2009 měla společnost v disponibilní míru solventnosti ve výši 226 milionů korun, v roce 2010 už to bylo 170 milionů korun. Nejdůležitější je však hospodářský výsledek pro rok 2010. Ten příliš optimismu nevzbuzuje – pojišťovna vygenerovala ztrátu ve ve výši 39,884 milionů Kč. 

Dále se ve výroční zprávě píše: Slavia pojišťovna v reakci na dosažený výsledek hospodaření za rok 2010 inicializovala doporučení Valné hromadě akcionářů k navýšení základního kapitálu v částce min. 50 mil Kč. Představitelé akcionářů deklarovali připravenost k navýšení základního kapitálu, a to nepeněžitým vkladem v minimálně doporučené výši. Předpoklad dokončení realizace procesu navýšení základního kapitálu je v období 2. pololetí roku 2011.

Výroční zpráva pro rok 2011 už přináší pozitivnější údaje. Společnost vygenerovala v roce 2011 zisk ve výši 5,445 milionů Kč. 

Podle zveřejňovaných údajů a výsledků pojišťovny k 30. 6. 2012 (dle vyhlášky č. 434/2009 Sb.) na stránkách pojišťovny dosáhla společnost rentability aktiv (ROAA = zisk nebo ztráta za úč. obd./aktiva celkem*100) ve výši 1,4 % (31.3.2011 to byla 0 %). Rentabilita vlastního kapitálů byla na úrovni 5,3 %. Zdá se tedy, že hospodářská situace Slavie se výrazně zlepšila.

Lidé z branže mlčí

Jak je na tom Slavia pojišťovna? Oslovení lidé z pojišťovacího byznysu  jsou ve svých slovech opatrní. Jiří Paták  z ChytréhoHonzy.cz uvedl následující: Aktivity Slavia pojišťovny sleduji. Jejich cenová politika na poli on-line povinného ručení je nastavena poměrně agresivně. Neznám konkrétní výsledky, ale obecně se domnívám, že pokud tento trend snižování cen na trhu online povinného ručení bude pokračovat, nebude nadále udržitelný. Bez konkrétních čísel je to ale spíš spekulace.

Jan Žalčík ze Srovnávač.cz uvedl pouze, že od května 2011 přestal server s pojišťovnou spolupracovat (dle informací ze Slavia pojišťovny byla spolupráce se serverem Srovnávač.cz ukončena ze strany pojišťovny). Tip: Jste spokojeni se svojí pojišťovnou?

Obsáhlejší vyjádření pro Měšec.cz poskytl Vladimír Nejezchleba, hlavní analytik Allfin Pro Holding: Slavia pojišťovna se v posledních letech soustředila na specifická pojištění, nad kterými ostatní pojišťovny, lidově řečeno, ohrnovaly nos. Např. pojištění pracovních agentur bylo pro trh natolik unikátním produktem, že tato malá pojišťovna nestíhala přijímat žádosti o pojistné smlouvy, uvádí.

Na druhou stranu prodává podle něj pojistné produkty, které jsou jednoduché a jejich (nízké) plnění nemusí výrazně narušit rodinný rozpočet. To znamená, že pokud si někdo koupí levné povinné ručení, tak nemůže od takového produktu očekávat maximální komfort, servis a maximální pojistné plnění. Na tyto odlišnosti z mých zkušenosti Slavia upozorňuje. Například tím, že sama říká u povinného ručení nebo havarijního pojištění předem sděluje, že plní pouze rozpočtem. To znamená, že klient ví, že nemůže při případné pojistné události utíkat do značkových servisů Audi, BMW apod., dodává. Ohledně hospodářské situace pojišťovny se Nejezchleba nevyjádřil.

Slavia: nešlo o ztrátu, nýbrž o investici

A zlepšila se opravdu hospodářská situace v roce 2011? Jak si pojišťovna vedla? Z pohledu Slavia pojišťovny šlo o velmi úspěšný rok. V průběhu roku 2011 výrazně vzrostl objem předepsaného pojistného a v segmentu neživotního pojištění jsme se zařadili na osmou příčku za největší české pojišťovny. Hospodaření pojišťovny za rok 2011 bylo uzavřeno se ziskem, říká Radek Žďárecký generální ředitel Slavia pojišťovny. Hlavním důvodem špatného hospodářského výsledku v roce 2010 byly podle něj náklady pro získání a udržení klientů a nutné oživení  některých vnitřních procesů: Investovali jsme do lidských zdrojů, rozšiřovali jsme klientské centrum a další oddělení pojišťovny. Velké investice jsme směrovali do reklamy a komunikace. Podle něj se jednalo o ztrátu, ale o investici, která by měla vytvářet růst v dalších letech.

Velkého růstu podle něj dosáhla pojišťovna u pojištění průmyslových rizik, ovšem největší podíl na předpisu pojistného tvořilo občanské pojištění, zejména povinné ručení a zdravotní pojištění. Dosáhnout černých čísel by měla pojišťovna i v tomto roce.

Slavia je známá také nízkými cenami na trhu povinného ručení. Jak tomu pojišťovna čelí? A jsou současné ceny dlouhodobě udržitelné? Ceny povinného ručení jsou neudržitelné. Do budoucna se i s ohledem na rostoucí náklady na likvidaci škod dá očekávat, že ceny napříč pojistným trhem budou postupně růst. Této situaci prozatím čelíme lepší segmentací klientů tak, aby na nákladné škody jiných nedopláceli zodpovědní řidiči. Ti u nás stále dostanou velmi výhodné povinné ručení, uvedl Žďárecký.

Spiknutí konkurence?

Co je tedy hlavním důvodem, že konkurenti rozšiřují (nepravdivé) drby o špatné situaci v pojišťovně? Tyto informace se průběžně objevují již několik let, přestože Slavia pojišťovna patří k nejrychleji rostoucím pojišťovnám na českém trhu. Mohu pouze potvrdit, že se nezakládají na pravdě, odpovídá Žďárecký. 

„ …ústav náš po celou dobu své existence nepohybuje se na vyšlapaných stezkách jiných ústavů pojišťovacích, nýbrž hledíme ve všem přivést potřeby ústavu v souhlas s potřebami časovými."
(Zajímavý citát z výroční zprávy Slavia pojišťovny z roku 1880)

Lowcost s (ne)výhodami

Pokud jsou slova generálního ředitele pravdivá, pak se informace o problémech pojišťovny nezakládají na pravdě. Na druhé straně by pojišťovna měla být aktivnější a lépe informovat o své hospodářské situaci. Koneckonců oblast pojišťovnictví je z velké části založena na důvěře, že pojišťovna bude bezproblémově plnit své závazky, a i jen občasné spekulace můžou mít pro pojišťovnu fatální následky.

Slavia má na trhu své místo podobně jako nízkonákladové banky. Zaujme specifickými pojistnými produkty, které konkurence standardně nebo vůbec nenabízí a běžné pojistné produkty nabízí za velmi atraktivní ceny. Naproti tomu její klienti nemohou očekávat, že jim poskytne komplexní servis a vysoké plnění, jako jiná konkurence. Pokud by náš klient hledal vhodnou nabídku na povinné ručení, Slavii bych určitě v nabídkách nevynechal. Kdyby ale potřeboval např. komplexní a kvalitní pojištění domácnosti a nemovitosti, doporučil bych mu jiné alternativy, ukazuje možný směr cesty Nejezchleba.

V případě Slavia pojišťovny se tak naskýtá otázka, zdali bylo rozumné investovat obrovské prostředky do akvizice nových klientů a účastnit se boje o nejnižší ceny na trhu povinného ručení. To však necháme na zvážení čtenářů. Ostatně budou to hlavně klienti Slavia pojišťovny, kteří mohou, ať už dobrovolně nebo následně, ovlivnit, zda se se Slavií uvidíme za pět let.

Anketa

U které pojišťovny máte uzavřené povinné ručení?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 5. 2014 17:24
Zasílat nově přidané názory e-mailem