Stavební spoření je jedním z nejčastějších způsobů zhodnocování peněz. Češi mají uzavřeno více než 6,5 milionu smluv o stavebním spoření. Po úpravách zákona o stavebním spoření z ledna letošního roku se zájem o uzavírání nových smluv výrazně snížil. I přesto však letos čeští střadatelé uzavřeli více než 200 000 nových smluv.
Spořitelny své klienty místo k uzavírání nových smluv lákají k čerpání úvěrů. V rámci konkurenčního boje se výrazně snížily úrokové sazby u řádných i překlenovacích úvěrů. Jak se ale spořitelny chovají ke klientům, kteří o půjčku zájem nemají a smlouvu o stavebním spoření mají jen proto, že je zde několikanásobně vyšší úročení vkladů než na termínovaných účtech?
Velkou nevoli klientů vyvolalo zvyšování poplatků za vedení účtu, kdy spořitelny rozlišují klienty podle délky spoření. Klienti, kteří spoří už několik let, mají totiž své vklady úročeny výrazně vyšší úrokovou sazbou, než je dnes obvyklé. Spořitelny, pro které jsou tito klienti moc drazí, tak pro ně zavedly různé poplatky, aby si svou ztrátu alespoň částečně snížily. Kromě spořitelny Wüstenrot účtují všechny spořitelny dvojí ceny – vyšší poplatky pro staré klienty a nižší pro ty nové.
Pro klienty, kteří končí stavební spoření bez toho, aby si zažádali o úvěr, mají spořitelny připraveny ještě jednu lahůdku, která prodlouží jejich čekání na peníze. Po podání výpovědi smlouvy stavebního spoření začíná běžet takzvaná výpovědní lhůta, která trvá tři měsíce a začíná prvním kalendářním dnem následujícím po měsíci, ve kterém byla doručena výpověď.
Co to pro klienty znamená? Pokud vám na začátku července uplyne cyklus stavebního spoření a vy se rozhodnete, že od spořitelny chcete své peníze vyplatit, musíte spořitelně doručit výpověď své smlouvy. Spořitelna ji od vás obdrží třeba 10. července. Výpovědní lhůta vám ale začne běžet až od prvního následujícího měsíce, tedy od 1. srpna. Lhůta je tříměsíční, své peníze tedy od spořitelny získáte až v listopadu!
Stavebním spořitelnám tento zdlouhavý proces výplaty naspořených peněz umožňuje zákon o stavebním spoření. Zástupci spořitelen se brání, že lhůta je nutná kvůli jejich likviditě. Stavební spořitelna nemůže vždy předvídat chování klienta, neví tedy, kdy bude klient chtít vyplatit zůstatek na svém účtu, a proto je tříměsíční výpovědní lhůta opatřením banky, kterým zajišťuje svou likviditu,
obhajuje postup spořitelen Zdenka Blechová ze Stavební spořitelny České spořitelny.
Uvedený postup však znamená, že naspořené klientské peníze zůstávají ve spořitelnách o další tři měsíce déle, než je povinných pět let (podle nového zákona šest let). Peníze se sice klientovi celou dobu úročí, ale zisk z nich má i spořitelna.
Spořitelny svým klientům sice umožňují získat peníze dříve, ale za tuto službu si účtují nemalý poplatek. Ten se pohybuje mezi 0,5 až jedním procentem z cílové částky. Klient, který tedy chce tříměsíční výpovědní lhůtu zkrátit, musí počítat s tím, že za to zaplatí několik tisíc korun.
Rychlejší vyplacení naspořených peněz než jsou obvyklé tři měsíce nabízejí téměř všechny spořitelny. Nejrychleji mohou získat peníze klienti Raiffeisen stavební spořitelny. Ovšem přijde je to pěkně draho. Poplatek za expresní výplatu peněz do pěti dní je 2 % z cílové částky. Například při cílové částce 300 000 korun by poplatek byl 6 000 korun. Pokud se však klient se spořitelnou na lhůtě dohodne , a není tak nutné dodržovat tříměsíční výpověď, Raiffeisen stavební spořitelna si žádný poplatek neúčtuje.
Pokud vám skončil cyklus stavebního spoření a víte, že budete chtít své peníze vyplatit, je dobré dopředu počítat s tříměsíční výpovědní lhůtou a podat výpověď smlouvy v dostatečném časovém předstihu. Výpověď, která musí být odevzdána na formuláři vaší spořitelny, tedy podejte o tři měsíce dříve. Nedojde tak k žádné časové prodlevě a přitom nebudete muset platit žádný poplatek navíc.