Obecně, když si někdo koupí auto, pak ho ke kupování benzínu nutí potřeba jezdit. Jistě, druhá možnost je auto prodat, benzín nekupovat a jezdit vlakem. Tím se ale problém přesouvá na nového majitele toho auta.
Jinak benzín bez biosložky zase nemají na každé benzínce a jeďte pro něj třeba 50 km daleko… Druhá věc je jak dlouho takový benzín na trhu vydrží.
Všechny benzínové motory s přímým vstřikováním i většina karburátorových aut ze západní Evropy, USA, Japonska a Jižní Korey vyrobených po roce 1973 zvládnou bez problémů (a poškození motoru) až E10 (10 % lihu v benzínu), u starších aut to není jasně dané, většinou to zvládnou. Navíc E10 mívá o 2 až 3 stupně vyšší oktanové číslo, takže naopak spíše motoru prospívá (pokud vím, tak všechny 99+ oktanové benzíny u nás jsou E10). Nesmí se však nechat dlouho „odstát“, potom se může projevit korozivní účinek lihu. Většinou je tohle uvedeno i v dokumentaci příslušného automobilu.
Jinak několik měsíců se nemá nechávat stát auto s plnou nádrží ani „čistého“ benzínu, palivo může zgumovatět, což (pokud to udělá ve vstřicích) je potom schopné ucpat vstřiky. Proto se má do nádrže přidat stabilizátor (pomůže i proti problémům s lihem), nechat běžet cca deset minut, aby se stabilizátor dostal do vstřiků a potom přibližně jednou za měsíc nastartovat a nechat deset minut běžet, aby se do vstřiků dostal čerstvý benzín
Obsah biosložky v pohonných hmotách je dán nějakým zákonem a postupně se podíl biosložek zvyšuje, s tím nic nenaděláme. Motorista si většinou nemá možnost vybrat s bio a bez bia (omezený počet výdejních stojanů a nádrží), většina nákupů se děje u stejné rafinerky, která dodává pro celou ČR a je jedno, jestli tankujete u Shell, Benziny, či nějakého neznačkového maloprodejce. Něco málo se sice dováží ze zahraničních rafinérií, ale to spíš v případě odstávky tuzemských rafinérií nebo v blízkosti, a tím i levnějšího dovozu ze zahraničních rafinerií. Stojany jsou jen označeny, že splňují ČSN nebo jinou normu, ale nikde u stojanu nemáte chemické složení benzínu či nafty jako třeba v SM u párků, kdy zjistíte, že ani nemusí být z masa, chemie, separát a soja vystačí. Je to ale docela dobrý marketingový tah, jak ze zákazníků dostat větší peníz za „lepší, aditivovanější, výkonější a zároveň úspornější“ prémiové pohonné hmoty. V potravinách je bio velice módní a v rámci statistik jdou prodeje výrobků s označením bio a samozřejmě i vyšší cenou nahoru, u pohonných hmot je tomu zase naopak – zde jsou zákazníci ochotni připlácet za „nebio“. Vzpomínám si, jak kdysi dělali test prémiových paliv u nás a v cizině a zjistili, že je podstatný rozdíl u stejných značek u nás a v cizině. V cizině samozřejmě byl benzín kvalitnější a dražší, u nás pouze dražší.
Ale jo, může se míchat i v zahraničí. Možná příspěvek vyzněl jinak, chtěl jsem poukázat na to, že někteří motoristé vyzdvihují pohonné hmoty koupené u významných zahraničních řetězců případně prémiová paliva s tím, že jsou z dovozu a jsou lepší (nižší spotřeba, vyšší výkon, menší opotřebení motoru a já nevím, co ještě za superlativa jsou si schopni někteří „odborníci“ vymyslet) než běžné PHM. S tím, že prakticky všichni naši pumpaři jezdí do stejných, našich rafinérií. Akorát že někdo litr benzínu prodá na 29,90 a někdo jiný ten samý benzín za 33,90 (neuvažuji s náklady na přepravu, i když jsem se kolikrát setkal s tím, že v Kralupech byl benzín daleko dražší než 100 km od rafinérky). Výjimkou jsou ony dovozy v případě výpadku našich rafinérií, případně v blízkosti hranic nebo u prémiových paliv. A jak jsem psal, u nás se prémiová paliva vyznačují vyšší cenou, nikoliv ještě vyšší kvalitou, na rozdíl od ciziny.
Jak se říká nejlepší důkaz je vlastní zkušenost. Píšu si spotřebu paliva celou dobu co auto vlastním. Když se podívám zpětně a najdu si hodnoty pod 7 litrů a pak se podívám co jsem to tankoval – hle Shell V-Power, pro srovnání třeba u spotřeby 7,8 se nachází benzínka u Tesca s levným benzínem. Teď tankuju Vervu 100 od Benziny a spotřeba 6,6 a to jezdím ještě na zimních gumách.
Ano, nejlepší jsou zkušenosti – já něco napíšu jen když nějaké mám. Někteří podléhají efektu placeba nejen u léčiv. Někdo se cítí daleko lépe po požitých drahých bio-výrobcích, někdo když pravidelně navštěvuje fitko a někdo po natankování „lepšího“ dražšího benzínu u značkové společnosti. Tankuji kdekoliv, spotřeba se liší v malých odchylkách, spíš záleží na stylu, rychlosti jízdy, provozních podmínkách. Někdy převažují couračky nebo město, jindy dálkovka, někdy kombinace obého. A rozdělávat motor, abych se přesvědčil, že je míň zanesen karbonem, zatím – 115 tisíc km – /doufám/ nehodlám. Známí si koupili jetou oktávku, servis přesně podle knížky, k TankOnu nejezdili, Tesco tu nemáme, netankoval tam ani předchozí majitel /se kterým se znali – jednalo se o v prvopočátku výhodnou koupi ze známosti/, že tam mají prý sračky, najednou jim to začalo žrát olej, dnes mají motor vysypaný a nevědí, co s tím, protože oprava je skoro prý tak drahá jako nový auto.
Kecy… Já si spotřebu taky píšu od doby, kdy auta mám, a žádný rozdíl ve spotřebě nevidím, zkoušel jsem jednou 3 měsíce jezdit jen na V-Power, ale byly to vyhozené peníze, spotřeba stejná jako u TankONO. Sice se mně zdálo, že to o trochu lépe táhne, ale spíš bych to připisoval placebo efektu.
Jezdím na LPG už přes 10 let, najezdil jsem za tu dobu s dvěma autama kolem 160 000 km a min. tolik jsem vydělal. Byla to zatím moje nejlepší investice. Že je třeba mít každý rok revizi za 200–600Kč jsou kecy, nikdy to po mně nikdo na TK nechtěl i když před ní jsem si ji šel udělat tzn. jednou za 2 roky 200Kč je nic oproti tomu co mi to vydělalo. Dnes kupují pravidelně LPG za 13,80 což je míň než 1/2 ceny benzínu, jak stál benzín 35Kč kupoval jsem za 15,20Kč. LPG výjde celkově daleko levněji než popisuje Pán v článku, ovšem pokud hodně jezdíte. Pořizovací cena je vysoká. Na závěr vás chci povzbudit, abyjste nešli do LPG, když nás totiž bude moc, příjdou vyžší daně a vyšší ceny. Mějte se hezky.
Jo, „revize“ se u me meho casu (jeste na Skode 120) odehravala tak, ze vysokotlake casti (tj spoje u plniciho hrdla a u nadrze) potreli mydlinkovou novou, jestli to (moc) neutika a hotovo.
V clanku ovsem chybi zminka, ze dneska mate zivotnost nadrze danou na 10 let a pak musite kupovat novou.
Ja mam LPG a zere mi stejne v benzinu i v plynu. To navyseni spotreby se vetsinou v takove mire uvadi u karburatoru. Tam kde je vstrikovani tam uz se takov velke navyseni spotreby neuvadi. Napr. spotreba 10l v benzinu obvykle nenaroste ani na 11l v LPG, coz je mene nez deset procent.
Nesmysl. Výhřevnost je nižší, ale ne o 20–25%, ale přibližně o 12% (Záleží na poměru propanu a butanu. Ten je 40/60%, a na zimu/léto se poměr přibližně otočí.)
Spotřebu zvyšuje i vyšší hmotnost vozu – nádrž + věci kolem. O cca 0,1 l/100 kg.
K tomu je někdy i potřeba připočíst méně přesný způsob dávkování paliva. Někdy. Například když se u motoru s přímým vstřikováním, nebo se vstřikováním do sání před každý válec (například Škoda to u benzínu označuje MPI), použije vstřikování do společného sání (Škodovka to u benzínu inzerovala jako "Monomotoric /od Bosche/. To ale zvyšuje spotřebu maximálně o 3%, spíše ale o cca 1%.
To ale dohromady dělá u vozu se spotřebou na benzín 7,0 – 7,5 l/100 km spotřebu necelého litru LPG navíc. Již včetně cca 0,15 l/100 km benzínu pro startování.
Na druhou stranu ve prospěch spotřeby LPG hovoří to, že až dosud jsme srovnávali s BA95. Zatímco dnes prodávaná směs lihu a BA95 má oproti BA95 nižší výhřevnost. O cca 0,5%, ale to se bude se zvětšením podílu lihu zhoršovat, a spotřeba tak růst.
Takže Tondo, pokud ti to zvyšuje spotřebu o 20–25%, tedy někam k 9 l pro běžný vůz, tak je něco v nepořádku s tvým vozem. Nech si ho seřídit, či opravit.
A jízdní styl s tím nemá co dělat. Tohle je fyzika. Tedy samozřejmě, pokud srovnáváš spotřebu před a po zástavbě, a ne LPG s údaji v TP.
Dovoluji si oponovat. Vyhrevnost jsem si nasel v tabulkach (uvadim v poradi benzin;propan;butan) 42700;46357;45752kJ/kg. Podle hustot kapalneho skupenstvi 720;508;600kg/m3 si spocteme vyhrevnost z litru 30744;23535;27451kJ/l. Pokud bychom vzali spotrebu pri spalovani benzinu za zaklad, tak pri spalovani cisteho propanu bude (litrova) spotreba cca o 30% vyssi a butanu o 12% vyssi. Takze za predpokladu, ze budeme spalovat smes PB musime se zakonite pohybovat v tomto rozmezi, coz muj predchozi udaj 20–25% tak nejak splnuje.
Mame dve vozidla s motory MPI na LPG. U jednoho mam nainstalovan sekvencni vstrik LPG a u druheho starsiho centralni vstrik do sani. U novejsiho auta jsem mival na benzin dlouhodobou (cca 100 tis. km) prumernou spotrebu 6.5l benzinu po prechodu na LPG mam spotrebu (cca 45 tis. km) 0.5l benzinu a 7.5–8l PB. Starsi jsem provozoval jen na PB a dlouhodoba (cca 75 tis. km) spotreba je 0.4l benzinu a pod 8l plynu.
Troufam si rict, ze fyziku a spalovaci motory teoreticky ovladam a na spotrebe o 20–25% vyssi neni nic, co by potrebovalo serizeni nebo opravu.
Pro zajimavost si najdete technicke udaje u aut, ktera maji alternativni LPG od vyroby (v CR ze jich moc neprodava, spis v zahranici) a uvidite, ze i vyrobce pocita s mnohem vyssi spotrebou na LPG.
Nebo na spritmonitor.de si projdete nekolik aut, ktera maji delsi historii spotreby pred predelavkou a po ni a uvidite, ze narust spotreby je zpravidla kolem 25%.
Takze Vase spotreba v LPG, se pohybuje cca od 115% do 120% oproti benzinu. Nechapu tedy jaktoze ani Vase osobni zkusenost Vas nepresvedci ze v tom vypoctu mate chybu. Treba v tom, ze urcita cast tepla je odpadni, ze roztaznotst plynu je rozdilna od roztaznosti benzinu pri stejne teplote, to znamena ze i dekomprese pri stejne teplote je jina atd. A jak vidite na vlastni zkusenosti tato chyba zpusobena zanedbani techto vlivu, je znacna.
-
Takze pojdme zkorigovat vasi posledni vetu: Zpravidla je narust spotreby kolem 25%, ale moje vlastni zkusenost i zkusenost vsech ostatnich v diskusi uvadi neco kolem 10%.
Taky jsem se podíval na čísla.
Propan 43,5 [MJ/kg]
Butan 50,0 [MJ/kg]
Benzín (střední frakce) 42,7 [MJ/kg]
V tom bude asi ta chyba, kterou děláš ve své úvaze. Možná ne jediná, protože ani potom to neodpovídá skutečnosti.
A jestli mohu radit, tak bych se zamyslel nad tím, proč se tvé praktické výsledky liší od zkušeností velké většiny provozovatelů LPG, kteří mají většinou spotřebu vyšší právě o těch cca 12–15%.
Ještě mě napadla dvě vysvětlení k těm 25%.
Centrálního vstřikování do sání (ač jinak spolehlivé) je náchylné k chcípání zahřátého motoru na volnoběh. Viděl jsem, jak to prase „pořešilo“ nastavením škrtící klapky tak, že byla stále pootevřená. Takže řídící jednotka nevěděla co se děje, a výsledkem bylo, že motor byl stále v režimu podobném sytiči. Což by odpovídalo cca 0,5–0,7 l, tedy zhroba těm 10%, co ti tam „přebývají“. Takže kontrolní otázka: jaké máš otáčky zahřátého motoru na volnoběh? Pokud jsou vysoké, tak možná proto.
Druhé možné vysvětlení je, že to tam počítají lidé, co z radosti nad nově levným provozem na to po namontování šlapou, protože je to přeci levné. Časem je to ale přejde, a potom se to ustálí právě na těch 12–15%.
Jinak pro srovnání. Pokud by byl tvůj výpočet správný, tak bych jezdil po tvém přepočtu na benzín se spotřebou o 18,5% nižší, nežli udává kombinovanou spotřebu výrobce. Což je absurdní. To bych musel jezdit ekonomrallye, což se o rychlostním průměry mé typické trasy, 85 km/hod, říci nedá. Mix město, okreska, vesnice, rychlostní komunikace. Pravda, spíše dálková trasa, nežli couračka, ale i tak. Podotýkám, že nemám urvaný katalyzátor a chudou směs, či podobné prasečiny. Vše tovární výroba a nastavení, s emisemi s výraznou rezervou.
A když už zmiňuješ tovární údaje, tak to dělá třeba Subaru.
Bohužel, stránky mají sprasečené ve flashi. Ale našel jsem testy spotřeby s jeho tovární zástavbou: http://auto2.lidovky.cz/clanek_lidovky.php?id_clanek=3932
Spotřeba Benzín: 7,8, spotřeba LPG 8,2 (+ něco málo benzínu).
20–25% říkáš…
Tondo, zase plácáš nesmysly.
Třeba to Punto: spotřebě benzínu 5.9 odpovídá jedině 1.4 77k 8V 1368 139g CO2 . S EURO IV.
Jenže tento motor FIAT nabízí jedině s úpravou na metan, tedy zemní plyn, tedy CNG.
Ano, existuje i Punto s LPG, s výrobcem udanou spotřebou 7.4. Ale to je úplně jiný motor. Navíc i s emisní normou EURO V, což se na spotřebě také samo o sobě projeví.
Už na tebe nebudu reagovat. Kterékoli z tvých tvrzení šlo ověřit, a já to udělal, tak jsem zjistil, že je nepravdivé. Takže sbohem Tondo.
Lituji, ale nove Punto Evo GPL splnuje Euro4 (stejne tak i benzinova verze se stejnym motorem). Euro5 splnuje pouze benzinova verze se Start&Stop a verze na CNG. Vsechny ctyri verze maji stejny motor 1.4 8V. Navic informace jak o spotrebe na benzin tak i na LPG je uvedena ve sloupecku i pro GPL verzi.
Nesmysly pises ty, protoze jsi overoval kdovi kde, nebo zamerne neuvadis korektni informace. Myslim, ze bys nasel uplatneni v politice a urcite by ses dostal hodne vysoko.
Podivej se jeste jednou a dukladne na nasledujici stranky: www.fiat.it, www.dacia.de a treba jeste www.renault.fr. (Frantici maji taky dlouholete zkusenosti s prvovyrobou aut na LPG alias GPL a jejich udaje budou asi nejvice duveryhodne.)
To nemohu souhlasit. I kdyz se nadrz namontuje misto rezervy, tak vam to misto zabere. Nejen ze je trosku vyssi nez rezerva, ale hlavne tu rezervu musite i nadale v kufru vozit. Coz je docela otrava (mam to), treba vetsi kocar bez vytazeni deklu v kufru sem neprevezl. Nebo to resite flatrunama? Ale to je asi drezsi ne?
Vyserte se na nějakej benzin a podobný nesmysli. Já mám cadillac eldorado 7.7 V8 a téměř dva roky mi jezdí na vodík. Původní spotřeba benzinu 25–30 litrů na 100km, nyní 2l vody z kohoutku na 100 km. Nemluvě, že má několikanásobně větší výkon než ta ropná sračka a nulový emise. . Vyrobte si vyvíječ vodíku. Na netu je přehršel rad a návodů jak si to vyrobit. Buďte nezávislí.
Hezký den,
jezdím od dob ,kdy se platilo za benzin 2,40.-Kčs. Je mi jasné,že tyto doby jsou pryč. Nyní jsem se zaměřil na palivo E85- ekologické,levnější jak Natural 95 a to o 9.-Kč/lt. Jakmile se začal více nakupovat a míchat v poměru 50:50 při tankování,někteři pumpaří RAPIDNĚ ZVÝŠILY cenu tohoto paliva.Rozdíl 3-4,.Kč.Zde je vidět už BYZNYS a ne EKOLOGICKÉ spalování paliva. E85 je osvobozena od daně a tak se dějí věci,které jsou proti zdravému rozumu.
E85 přínos jen pro ekology a zemědělce. Nikoliv pro spotřebitele. Z dočtených informací mi vychází:
Pokud se spotřeba zvedne o 30% tak je to dražší než samotný benzín. Pokud by se spotřeba zvedla o 1 litr cca 12%, tak je to cca na nule.
(samotného mě ten výpočet překvapil)
Pokud by auto žralo 8 potažmo 9 (+12%) se směsí:
8*34,90 = 279,2 kč/ 100 km
Benzín 4,5*34,9 = 157,05
E85 4,5*26 = 117
Celkem 274,05kč / 100 km úspora 5 kč/100 km
Takže se napakuje zase někdo jinej že?
Po natankování v Dánsku se mi po pár km rozsvítila u Fábie 1,4 74kw kontrolka emisí.Celou cestu jsem se pak vracel na nouzový režim řídíí jednotky,dokud se motor normálním benzínem zase nepropláchl..Ať si to narvou do zádele,takovej benzín.Kdyby mi alespoň někdo prozradil,co mám natankovat,aby se to příště nestalo
Já jsem se dříve do LPG v autě vrhnul spíše tak podomácku, ale už bych to z této zkušenosti nedělal, ani časově se to totiž nevyplatí... A jak už všichni víme, tak čas jsou peníze :-) Teď jezdím v Dacii Sandero od https://www.rpz.cz/dacia/ a jsem maximálně spokojen s tou drobnou spotřebou, kterou tento vůz má!