Hlavní navigace

Proč musíme mít účet v bance

16. 4. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Účet v bance bývá vnímán jako nutné zlo, ale nakonec nemusí být jen nečinným „požíračem“ poplatků - může vám pomoci ovládat vaše rodinné hospodaření. Vhodnou kombinací služeb ušetříte nervy i peníze, ovšem bez účtu v bance to jde taky.

Legislativa nikomu nenařizuje mít bankovní účet, ale vyplácet mzdu v hotovosti je pro většinu plátců mzdy neefektivní. Hotovost je drahá a v konečném důsledku prodražuje služby všem. To je i důvod, proč například nízkonákladová mBank nemá pokladny, jsou pro ni drahé.

Potřebuji osobní účet?

Účet v bance k životu nepotřebujeme. Ovšem v ekonomické společnosti je bankovní účet nezbytnou nutností, protože jeho neexistence hotovostnímu plátci přinejmenším komplikuje život. Když vám připadají stávající bankovní poplatky vysoké, je potřeba začít zvažovat, zda opravdu využíváte služby, které potřebujete a zda není možnost levnější volby (např. jiný komunikační kanál). Platíte-li přesto podle vás vysoké poplatky, chce to změnit banku, v současné době zde působí 16 dostupných finančních institucí.

Nepoužívat bankovní účet a platit vše v hotovosti v dnešní době příliš moudré není. Absence účtu se snad ještě vyplatí důchodci nebo svobodnému člověku, který obdrží příjem v pevné výši, zaplatí jedním dokladem SIPO či složenkou veškeré služby a nutné výdaje a zbytek utratí za potraviny a další položky.

Nepřinutíš zaměstnavatele svého k hotovostní výplatě

Do redakce občas dostáváme stížnosti, že zaměstnavatel někoho nutí mít účet v bance kvůli zasílání mzdy. Zaměstnavatel má povinnost vám vyplatit mzdu, ale není uvedeno, jak. Proto je na dohodě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, aby se dohodli na způsobu výplaty mzdy. Zaslání mzdy na účet je nejrychlejší a nejbezpečnější forma, jak lze mzdu vyplatit, nemluvě o minimalizaci nákladů. Pro zaměstnavatele je dražší peníze vybrat, dovézt, rozdělit a vyplatit, než jen zadat pokyn k platbě z účetního sofware připojeného do banky.

Někteří zahraniční zaměstnavatelé motivují zaměstnance k bezhotovostní výplatě i např. přidáním 200 Kč prémie k výplatě v případě bezhotovostní výplaty mzdy. Přesto nadále můžete trvat na hotovostní výplatě. Jenže tvrdošíjné trvání na hotovosti vám může plátce mzdy „osolit“ zvláště v případě, kdy nemá stále k dispozici pokladnu. Nejčastějším způsobem pro hotovostní výplatu mzdy je zaslání financí poštou prostřednictvím poštovní poukázky typu „C“ na místo vašeho trvalého pobytu. Doba výplaty se tak prodlouží asi o tři dny, nehledě na rizika spojená se zneužitím poštovní poukázky

.

Devatenáct statečných

V současné době u nás působí 19 finančních institucí, které umožňují běžný platební styk a mají vlastní bankovní kód. Do platebního styku se vrhly i záložny, takže nelze namítat, že neexistuje konkurence. U všech si můžete otevřít osobní účet a ten používat pro své běžné i nestandardní potřeby.

Přehled finančních institucí s platebním stykem a vlastním bankovním kódem

  1. Banco Popolare
  2. BAWAG Bank
  3. Citibank
  4. Česká spořitelna
  5. Československá obchodní banka
  6. Fio, družstevní záložna
  7. GE Money Bank
  8. HSBC Bank
  9. Komerční banka
  10. mBank
  11. Oberbank
  12. Poštovní spořitelna
  13. PPF Banka
  14. Raiffeisenbank
  15. Raiffeisenbank im Stiftland
  16. Unibon, spořitelní a úvěrní družstvo
  17. UniCredit Bank
  18. Volksbank
  19. Waldviertlert Sparkasse von 1842

Dobře zvolený a správně používaný účet vám ušetří jednu významnou jednotku, která pořád většině z nás chybí – čas. Správnou kombinací bankovních služeb vám odpadnou starosti s pravidelnými platbami, jednorázovou platbou, dočasným nedostatkem financí, dostupností financí atd. A není přeháněním, když tvrdíme, že kvalitní bankovní účet je základním pilířem pro nákup i správu dalších finančních služeb, např. investování, spoření, pojištění, pro bezproblémové cestování i pro normální fungování klienta.

Každý má jiné priority

Jak se pozná dobrý bankovní účet. Na to není snadná odpověď. Každý jsme jiný a každému vyhovují i jiné bankovní služby. Běžnému klientovi udělá dobrou službu základní balíček služeb či účet v jakékoliv bance. Náročnější klient již bude zkoumat nabídku dalších služeb, případně cenu transakcí. Mnoho klientů bank si volí svoji banku podle dostupnosti pobočky, resp. jejího bankomatu. Internetová komunita preferuje banky s dostupným a kvalitním internetovým bankovnictvím. A naopak, v malé vesnici bude mít nejvíce klientů pravděpodobně Poštovní spořitelna, vzhledem k dostupnosti služeb na každé poště.

dan_z_prijmu

Jinou skupinu zase tvoří „klienti z donucení“, kteří doslova musí mít v konkrétní bance účet, protože byl nedílnou součástí úvěrové smlouvy (např. hypotéka, spotřebitelské úvěry). Tito klienti se naopak snaží náklady na účet minimalizovat, protože svůj hlavní mají v jiné bance. Je škoda, že některé banky ve snaze ulovit dalšího klienta tyto závazné účty ke svým úvěrům pořád vytvářejí.

Účet jako pomocník nebo požírač

Prostřednictvím bankovního účtu můžete zadávat a přijímat tuzemské a zahraniční platby, platit SIPO, nechávat si inkasovat prostředky z účtu, platit opakující se platby nebo používat staromódní šeky. V kombinaci s debetní kartou máte navíc přístup k hotovosti v každém bankomatu. Správný zvolený účet je vaším finančním pomocníkem, zato špatně zvolený účet se časem stane jen požíračem poplatků.

Proč máte účet v bance?

  • Protože "musím".
    28 %
  • Protože je pro mě výhodný,
    55 %
  • Víte, že ani nevím?
    5 %
  • Nemám účet.
    12 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se věnuje publikační činnosti v oblasti osobních financí. Specializuje se na finanční produkty, spotřebitelská témata a oblast dopravy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).